Perävälitys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Terve!

Voiko pelkän perävälityksen vaihtaa, vai tarviiko vaihtaa vaihteistosta tuleva akseli (pinion) myös? Onko niissä jotain eroa, hammasluku on ymmärtääkseni sama! Tarkastaa vain sinivärillä hammaskosketuksen?!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Make^ kirjoitti:Terve!

Voiko pelkän perävälityksen vaihtaa, vai tarviiko vaihtaa vaihteistosta tuleva akseli (pinion) myös? Onko niissä jotain eroa, hammasluku on ymmärtääkseni sama! Tarkastaa vain sinivärillä hammaskosketuksen?!
Miksi perävälitystä pitäisi vaihtaa? Eikö ensiövälityksen rattaita vaihtamalla löydy sopivaa yhdistelmää? Se kun olis aika yksinkertaista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Haluaisin vaihtaa myös perävälityksen, mikäli se on mahdollista. Simulointi parhaasta välityssuhteesta on käynnissä.

Lisäkysymys. Onko tietoa GM45606 (ilmeisesti normaali 5 vaihteinen vaihdelaatikko) eri vaihteiden hammasparien hammaslukuja? Tai mistä moisen tiedon voisi löytää?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei onnistu. Eikä voi ees sekoittaa toisesta laatikosta samanlaisia jos vaikka toinen vaan menis rikki tms.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Eli vaihteistosta tuleva akseli (ja siinä oleva ratas) ovat erilaiset perävälityksestä riippuen? Mikäs siinä on syynä, ettei samanlaisiakaan voi sekoittaa? Hammaskosketus?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vetopyörätöissä käytettävät kartiohammaspyörat valmistetaan aina pariksi ja sovitetaan tehtaalla toisiinsa. Pienikin heitto sovituksessa saa aikaan lähinnä sotasireeniä muistuttavan ujelluksen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vaihteiden hammaslukuja ei löydy, mutta GM45606 välitykset ovat:

Ensiövälitys #6: 0,84
1: 4,52
2: 2,56
3: 1,72
4: 1,23
5: 1,00
R: 4,98
Vetop: 3,67 (hampaat 9:33)

Sadasosissa saattaa Excelin pyöristyksistä johtuen olla pikkuisen heittoa korjaamokäsikirjaan, sillä nämä ovat ihan laskettuja arvoja. Manuaaleissa mainitaan aina vain kokonaisvälityssuhteet.

Käsittääkseni vaihteiden hammaspyörät ovat samat kaikissa 4v ja kaikissa 5v vaihteistoissa. 4v laatikoissa välitykset ovat kauttaaltaan hieman harvemmat nelosen ollessa suora, eli

1: 3,88
2: 2,19
3: 1,47
4: 1,00
R: 4,27

Näistä saadaan kasattua kahdella eri vetopyörästöllä ja viidellä erilaisella ensiövälityksellä melkoinen määrä erilaisia vaihteistoja.
(2*2*5 = 20 erilaista 4 ja 5 vaihteista laatikkoa)

E: 5v välitykset korjattu
Viimeksi muokannut Svc, To Marras 20, 2008 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Jep! Noi löysin myös! Eipä niillä varsinaisilla hammaspyörän luvuilla juurikaan tee.

Tein Exceliin juuri taulukon, jossa voi testata eri ensiö/perävälitysten vaikusta. Syöttämällä moottorin pyörisnopeuden, renkaan halkaisijan, niin taulukko laskee auton nopeuden. Harmillista kun yksittäisten vaihteiden välityksiä ei pysty muuttamaan.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Löysin varastoista 35 hampaisen perävälityksen, jätän sen kuitenkin vaihtamatta ainakin toistaiseksi..

Ensiövälitykseen taidan pistää sen 30/30, täytyy vielä tehdä ajotilapiirros ja katsoa vähän miltä näyttää.. Piikkirenkaat nostaa välityssuhdetta kummasti!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja rotisko »

Svc kirjoitti:Vaihteiden hammaslukuja ei löydy, mutta GM45606 välitykset ovat:

Ensiövälitys #6: 0,84
1: 4,52
2: 2,56
3: 1,34
4: 0,96
5: 1,00
R: 4,98
Vetop: 3,67 (hampaat 9:33)

Sadasosissa saattaa Excelin pyöristyksistä johtuen olla pikkuisen heittoa korjaamokäsikirjaan, sillä nämä ovat ihan laskettuja arvoja.

Näistä saadaan kasattua kahdella eri vetopyörästöllä ja viidellä erilaisella ensiövälityksellä melkoinen määrä erilaisia vaihteistoja.
(2*2*5 = 20 erilaista 4 ja 5 vaihteista laatikkoa)
onko joku pyöristysvirhe vai näppisfiba tuossa 3. - 4. - 5. - vaihteiden kesken kun nelonen näyttää pitemmältä eli harvemmalta kuin vitonen?
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos haluat tiheämmän perän siihen ajopeliisi, niin kaikista yksinkertaisinta on vain etsiä sellainen kokonainen vaihteisto ja käyttää sitä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Svc »

rotisko kirjoitti: onko joku pyöristysvirhe vai näppisfiba tuossa 3. - 4. - 5. - vaihteiden kesken kun nelonen näyttää pitemmältä eli harvemmalta kuin vitonen?
Hups. :oops:
Olet oikeassa. Olen katsonut taulukosta väärää saraketta.

5v välitykset ovat siis:
1: 4,52
2: 2,56
3: 1,72
4: 1,23
5: 1,00
R: 4,98

Korjasin myös tuonne aikaisempaan viestiin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Make^ kirjoitti:Löysin varastoista 35 hampaisen perävälityksen, jätän sen kuitenkin vaihtamatta ainakin toistaiseksi..

Ensiövälitykseen taidan pistää sen 30/30, täytyy vielä tehdä ajotilapiirros ja katsoa vähän miltä näyttää.. Piikkirenkaat nostaa välityssuhdetta kummasti!
Tuli tuosta ajotilapiirroksesta mieleen,että tuliko sellainen tehtyä?
Olis ehkä tarvetta moiselle..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

toms kirjoitti:Ei onnistu. Eikä voi ees sekoittaa toisesta laatikosta samanlaisia jos vaikka toinen vaan menis rikki tms.
Onpa tuokin tehty. Korvakuulolta vaan kokeiltiin, että perävälys on olemassa ja sitten vaan kovaa ajoa. Tuo tehtiin siis jäärata-ajossa olevaan autoon. Syy moiseen temppuun oli yksinkertainen. Vaihteisto meni rikki ja rikkoutuneen lootan perässä oli kemppilukko. Lukollinen perä vaan siirrettiin ehjään lootaan. Perän kanssa vaihdettiin shimmilevyt ja vetarin maljat+laipat.

Ehkä en pienessä tuskassa tekisi ajoautoon moista sekoitusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Nostelen nyt laatikkokuumeissani vuotta vanhoja juttuja, mutta ymmärsinkö nyt siis oikein, että nelivaihteisessa pisin välitys on sama kun viisvaihteisessa, jos molemmissa suurin välitys on suora, jos enska ja perävälitys ovat molemmissa samat?

Tätä ihmettelen lähinnä siksi, kun foorumilta tullut se käsitys että nelosen kanssa ois seiskan enska lähes välttämätön matkustusmukavuuden kannalta. Onko nelosissa sitten pääsääntösesti tiuhempi perä tai jotain... :?
Vastaa Viestiin