Vielä EGR:ään liittyvä kysymys.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jusau

Vielä EGR:ään liittyvä kysymys.

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Vielä kysymys, lueskelin egr:ään liittyvät vanhat viestit ja ajattelin poistaa koko systeemin. Imusarjassa olevan venttiilin saa ilmeisesti poistettua ja tulpattua sopivalla propulla. Mites tuo venttiilin vieressä oleva putkilähtö, joka menee imusarjan/läppärungon alle johonkin alipainekellon läheisyyteen. Pitääkö nuo kaikkinensa (myös alipainekello) vielä poistaa ja kai tuo putki on myös osa egr:ää, jäi vähän epäselväksi.
baas009
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:41

Viesti Kirjoittaja baas009 »

Terveppä terve.

Mulla ei ainaskaan ole poistettu putkia(niitä kumisia) vaikka se kupariputki on poistettu ja tulpattu.

.
Saab 900i -88
Volvo 850 Tdi
VW Transporter
Jusau

juu

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuota metalliputkea juuri tarkoitinkin, alipaineletkut ajattelin vain tulpata sopivasti, ettei tule ylimääräisiä ilmavuotoja. Mites tuo alipainekello, sen kai voi myös poistaa, vai onko tarpeen ts. saako jotenkin tukittua.
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Nostetaas vanha threadi ylös, eli kannattaako tuo putki kokonaan poistaa vai jotenkin katkoa ja tulpata, mieluummin kyllä poistaisin -> ja siitä seuraakin kysymys, minkä kokoiset (halkaisija/nousu mm vai tuuma) tulpat tarvitsevat ilmaantuvat reiät (se vihreä venttiili ja tuo putkilähtö), imusarjan alle ilmestyvä kolo ilmeiseti täytyy tilsiä muuten umpeen, kun poistaa sen alipaine tmv. kellon sieltä. Lähinnä siksi kyselen, että huomenna ehtii vielä rautakauppaan, tuppaavat viikonloppuisin olemaan kiinni. Ajattelin tuon EGR:n heittää huis ....uun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nämä tiedot koskevat 8-venttiilistä ruiskumoottoria.

En tiedä tarkalleen sitä imusarjan kierrettä. Ihan tavallisia hydrauliikkapuolen tulppia koetin siihen laitta, mutta ei sattunut sopivaa. Lopulta tyydyin kiertämään siihen nippaan m10 sisäkierteet, ja kiersin pultin tulpaksi.

Koko egr-hässäkkä kannattaa poistaa. Se vihreä ventiili voi jäädä avoimeksi, eli letkut vaan irti. Senkin voi toki korvata tulpalla, jos avoimet liittimet konehuoneessa käy silmään. Kaasuläppäkotelossa olevat kaksi alipaineliitintä tyydyin yhdistämään letkunpätkällä, joten kanavat ovat tukitut. Egr-venttiilin voi poistaa imusarjan alta ja venttiilinlaipasta voi ottaa mallin vaikkapa alumiini- tai teräslevystä tehtävälle sulkulevylle, joka kiinnitetään ruuveilla samaan tapaan, kuin EGR-venttiili oli kiinnitettynä. Meikäläisen versio on tehty 4mm alumiinilevystä. Jos egr-venttiili oli ulkopuolelta öljyinen ja likainen, silloin laipan välistä on todennäköisesti päässyt ilmaa imusarjaan ja huohotusöljyä ulos. Ainakin tällaisessa tapauksessa on ehdottomasti käytävä pakokaasuarvojen säädössä.

ps. nykyään autokorjaamoista saa pakokaasujen säädön yhteydessä todistuksen, kun vain pyytää ja tuo lappu kelpaa katsastukseen 3kk ajan, joten ei tarvitse maksaa pakokaasutestiä katsastuksessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viallisen EGR:n oireita?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Lainaan tässä samaa thrediä, en viitsi uutta tehdä :)

Miten viallinen EGR ilmenee noin yleisesti? Meikäläisellä kun ei tämän osalta ole pahemmin kokemusta...

Aerossa kiusaa nimittäin seuraavanlainen ongelma, jonka arvaan mahdollisesti johtuvan EGR:stä, eli kun auton käynnistää niin kaikki on hyvin, tyhjäkäynti kohdallaan, kaikki OK. Ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen tyhjäkäynti nousee hiukan yli tonnin, ja pysyy tasan siinä kunnes koneen sammuttaa. Ja tämä toistuu aina, niin kylmällä kun kuumalla koneella...

Lisäilmaventtiilin olen tarkastanut, jopa väliaikaisesti poistanut välistä, vaikutti ainoastaan käynnistykseen (huononi huomattavasti)

Kyseessä siis 900 Aero -84 T16/Bosch LH2.2 -517

Kiitos,
- Nappe
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Jusau

jeps

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kiitokset Mertmi, pitää sitten viikonlopun aikana poistella tuo hässäkkä. Venttiili (siis se vihreä) saa jäädä paikalleen, jos sen poistaminen ei ole tarpeellista. Tuo oi hyvä pointti tuo alipainekellon öljyisyys, pitääpä muistaa tarkastaa. En tiedä koskeeko välttämättä Saabia, mutta jossakin palstalla oli juttua EGR:än vaikutuksesta pintakaasulla ajoon, sanottiin että huonosti toimivana aiheuttaa nypytystä tai jopa kunnon 'kengurubensa' :) ilmiön. Itselläni ilmaantunut moinen ominaisuus välillä, nätitsti pintakaasulla hitaasti vaikka esim. 2-vaihteella ajaessa saattaa muutaman kerran rytkäyttää aika ikävästi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa yksi kaveri 900i:n ongelmia valitteli, ettei vedä 60vauhdissa 4-vaihteella mitenkään nätisti. No, mie sitten sitä kokeilemaan ihan parkkiksella. Nopeaan kaasutukseen meinasi tukehtua, aloin epäilemään virranjakajan alipainekelloa, seulahan se oli. Tein helpon testin, eli letku imusarjasta irti ja imaisin letkusta, ei mitään vaikutusta kierroslukuun ja ilma tuli läpi. Näin siis voi testata jakajan kalvon helpoiten. Eilen oli sen vaihtanut uuteen ja kehui, miten hienosti kulkee eikä nyi ollenkaan. Kiihtyykin paljon paremmin. Ei mikään yllätys :) Tuostakin pelistä lähtee se EGR pois lähipäivinä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jees meitsiltä on se egr ollu jo kauan pois t16:sta ja hyvin on toiminu ilman ongelmia...
Paitsi ollu laiska lähi aikoina ja tuli kans mieleen toi virranjakajan alipaine kellon imeminen... ja yllätys yllätys ilmaa tuli... eli voidaanko todeta että rikki on???
Mikäs ton pömpylän nimike on sitten MOTONET kielellä??? :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis siellä letkun päässähän on kalvo, joka on täysin umpitiivis. Näinollen hiukanhan sieltä tulee ilmaa letkusta imemällä, koska kalvo liikuttaa jakajaan menevää vartta, mutta ei sen läpi voi hengittää. Jos teet tuon testin koneen käydessä, koneen kierrosluku ja ääni muuttuu kun imaiset siitä kellolle menevästä letkusta. Koneen ollessa sammuksissa ehjästä kellosta voi kuulua jonkinlainen loksahdus tms. Osan nimihän on "alipainesäädin" motonetin luettelossa. Älä sitten lennä perseellesi, kun näet hinnan. Vaparin säädin ei sitten käy tilalle, vaikka onkin ~6osa turbon säätimen hinnasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin