Hieman lisää tuplakaasareista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Hieman lisää tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Projektina on -88 yksikaasarisen muuttaminen tuplaversioksi. Olen katsellut haulla aiheita, mutta vielä tarvitsisin neuvoja. Nykyään koneessa on Pierburgin kaasari ja imusarjan päällä on ilmeisesti joku alipaineventtiilisysteemi, joka avaa luukkua imuilmakanavassa. Tuplasysteemissä on myös imuilmakanavassa avautuva luukku, mutta toimintatavasta ei ole tietoa. Kaverin myynti-ilmossa oli kuvakin koko paketista, mutta ilmoitus on jo poistettu. Kuvasta näkyi selvästi, että virranjakajasta tuli letku toiseen kaasareista, mutta nyt kun kuva on poistettu, niin hieman kaipailisin selviä ohjeita mikä letku tulee ja minne. Ajatuksena on myös purkaa kaasarit ja vaihtaa kaikki tiivisteet, suuttimet ja neulat ym. Josko tuosta saisi hyvin käyvän pelin.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Täältä löytyy myös kuva: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3&start=15

Letku, jota ilmeisesti tarkoitat, menee alipainesäätimelle. Poikkeaako se sitten Pierburgissa, en tiedä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Pistetäämpä kumminkin varmuuden vuoksi alkup. kuva :D
Kuva
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Saabin imusarjassa ei ole mitään luukkua (kaikille selvennykseksi että imusarja on se alumiinista tehty putkiryväs siinä kaasuttimen ja kannen välissä)


Sen sijaan saabissa on alipaineohjattu imuilman esilämmittimen läppä, joka otta alipaineen 1kaasutin asennuksessa ennen kaasutinta olevasta väliputkesta (puhdisti->kaasari), 2kaasutin asennuksessa alipaine otetaan kaasuttimien imukotelosta.
Sen voi heittää mäkeenkin jos sitä ei tarvi (monesti se ei ees toimi ja jarruttaa vaan ilman tuloo)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitos kuvasta! Tuossa aikaisemin taisi tulla hieman virheellisiä termejä käytettyä, mutta silti sain ihan hyviä selventäviä vastauksia. Otin eilen irti sen alipaineohjatun läpän ja puhdistin sen anturin, joka on siellä imukotelossa. Kokeilin piruuttani lämpimän veden vaikutusta anturiin ja kyllähän se puoliväliin jaksoi avata sitä läppää, mutta tekeekö alipaine sen lopun sitten? Olisi hauskaa jos tuo systeemi toimisi ihan oikeesti 8O .

Lisää onkelmia oli kuitenkin tulossa. Irrotin toisen kaasarin neulan ja sehän ei edes ollu kunnolla kiinni(se messinkitappi ei ollut urassaan). No, nyt ongelma on se, että en saa sitä jousella varustettua messinkitappia menemään oikeille kierteilleen. Samalla kierteellä oleva ruuvi kyllä menee ihan perille asti, mutta tuo pirkuleen pikkuhilu ei. Pitänee jostakin etsiä uusi pidätinpulikka sille neulalle. Lienee kaikissa römppäsissä samankokoinen tuo ruuvi? Jostain pitäis saada lainaan se neulan säätötyökalu, jotta sais uuden neulan tarpeeksi syvälle.

Ja vielä kun saisin mitattua lämpötilakompensaattorin kärjen oikean kohdan, eli kuinka ulos se venttiilin kärki tulee. Alfamerin kirjassa opastettiin mittaamaan se kaasarin sisältä, mutta kun pinta on kaareva, niin onko tarkoitus mitata se matalimmasta kohtaa? Ilmeisesti tarkoitus on sulkea se reikä ja sitä varten esijännityksen ruuvia ei tarvitse ruuvata pohjaan. Riittäisikö se, että bimetalli painaa venttiilin kevyesti kiinni, eikä kiristää sen enempää?
Huoh, olikohan tuossa enimmät. Niin, kumpaan suuntaan kannattaa irroittaa suutin? Kaasarin sisältä ulospäin(alaspäin) vai toisteppäin?
Jos tuon rojektin saan vielä käymään, niin täytyy olla tyytyväinen.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Alkaa homma pikku hiljaa selkiämään. Pieni kysymys on vielä. Katselin kytkentäkaaviota ja siellä on pari systeemiä pelkästään kaasarille(muistaakseni laitenumerot 140 ja 114). Voiko nuo poistaa käytöstä ilman suurempia seuraamuksia? Pierburgissa näyttää olevan enemmän härpäkkeitä, kuin vanhemmissa römppäsissä. Vielä tarvis tilailla hidastusventtiiliin uudet tiivisteet ja rojut. By-passin kalvot tuntuivat olevan kelvollista tavaraa, mutta huolto-ohjeissa kyllä suositeltiin kaikkien tiivisteiden uusimista. Käykö CD150 römppäseen CD175 by-pass kalvosarja?

Muistaakseni jossain topicissa oli liitteenä kaasarien räjäytyskuva, mutta mistähän sen löytäisin?
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin