inca vanteet jumittuu napoihin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vai tarkoittaako se vaan sitä että on liian vähän tehoja autoissa, jos incat puree kiinni? :) jos ne onkin tarkoitettu tehokkaisiin autoihin, ja niistä on tehty kiinnipureutuvat, tarkkaan miettty juttu? :)

ok, mutta tämä on siis lähes normaaliksi luokiteltava ilmiö, hyvä tietää ja taidan kyllä itse ensi kerralla laittaa kosketinpintoihin väliin jotain alumiinipastaa tms.

toinen paha on kanssa jos käyttää niitä about 76 vuosimallin teräsvanteita 80 luvun saabissa, kyllä jämähtää kiinni, pahus kun mulla jäi kerran takafillariin sellainen ja ajelin pultit löysällä ja korva tarkkana kilometritolkulla ennenku lähti. korjaamokirjakin sanoo niistä että ko. käyttötapauksessa pitäisi vanteen keskireiästä sorvata pois joku olikos se 0.25mm
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Jos nyt sattuu vanteet jämähtämään kiinni niin ei niihin kengän kärjellä potkiminen auta juuri koskaan. Mutta koitapas olla selin renkaaseen päin ja pamauttaa kengän POHJALLA, jo lähtee.

Ja ensi kerralla sitten putsataan navat ja vanteet ja pistetään vaikka jarruvaseliinia väliin, ei todellakaan paljoa tarvi.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
jukkasaint
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: To Marras 03, 2005 17:29
Paikkakunta: rauma

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja jukkasaint »

itse yritin -88 mallin autoon teräsvanteita ja piti vanteiden keskireikää hioa, että meni napaan. Mietin ensin,olisko ollut 9000n vanteet, mut ei niissä kai eroa..
ja kerran finlandiasta -82 piti korjaamon irrottaa vanne, en muista oliko se trx-aluvanne vai teräsvanne.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joskus aikoinaan vaihtelin vetonivelen kumia, niin tuli moukaroitua navan reunaan olkapää! Sitten vaan rengas paikalleen ja pyssyllä ammuin ruuvvit kiinni! :roll: Oli keväällä ihmettelemistä millä saa renkaan irti, no ulosvetäjällähän sen lopulta joutu irrottaan!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
josipan
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Re:

Viesti Kirjoittaja josipan »

lucaf kirjoitti:incoissa kuuluu käyttää myös laippamutteria (=holkkimutteri), mutta kuten ems-vanteissakin, monet ruuvaa niitä
kiinni kartiomuttereilla "ilman mitään tunteita".
laippamuttereita kun ei tahdo oikein mistään löytyä, maksavat hunajaa.
minkäs takia kuuluu laippamuttereita käyttää.
minulla on ollut monessa tavallisilla kartiomuttereilla incat,tykit ja tätä nykyä jalkkikset tuossa 900i-85:ssa.
toki laippamutteritkin löytyy hyllystä. :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tykkivanteelle käy tavallinen kartiomutteri. Tosin pitää muistaa se, että kartion kulma on oikea ja nousua on tarpeeksi eli yli vanteen kartiopinnan. Sellaisetkaan eivät mitään huokeita muttereita olleet, kun sellaiset ihan rengasliikkeestä ostin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
metsaenen
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 23:17
Paikkakunta: turku

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja metsaenen »

Vanteitten kiinnittämiseen käytettävistä pulteista/muttereista olen kuullut seuraavaa;

-mikäli vanne on ns. automerkin oma aluvanne niin pitäisi kiinnitys sujua samoilla pulteilla joilla tulee peltivanteet kiinni.

En tiedä että onko SAAB poikkeus mutta näin käytäntö on muissa automerkeissä. Eli mikäli ajat minkä tahansa auton, jossa on peltivanteet alla, rengasliikkeeseen ( Vianor tahi Euromaster tms. ) ja ostat kierroksen helevetin hienoja aluvanteita matalaprofiilirenkailla niin mukaan tulee lähes poikkeuksetta läjä pultteja/muttereita.

Kuorma-autoissa käytetään tervaa jottei pultit tai vanteet nalkkaa kiinni.

Kuparitahna on hyvää siveltynä keskiöpintoihin.

Pelolla odotan kevättä, sillä Luca mainitsi että ENITEN puree kiinni n. vm-75 peltivanne 80-luvun saabissa, ja mainittu yhdistelmä löytyy...

-metsaenen
Saab 99 Original -84 bensarosvo
Saab 96 Kuståm -75 mycket kiva ockso
#4016
metsaenen
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 23:17
Paikkakunta: turku

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja metsaenen »

En tiedä INCOISTA mitään, mutta pääosin asia on niin kuin sen kerroin.

Tarvikevanteille on YLEENSÄ omat kiinnitysvälineet. Mutta myös käsin kokeilemalla ja silmällä katsomalla tietää että toimiiko auton oma pultti/mutteri tarvikevanteeseen.

Esimerkiksi mikäli -82 Fiestassa oli "FORDIN ALUVANTEET", niin vanteet oli valmistanut Ronal. Ja kiinnitys hoidettiin samoilla muttereilla/pulteilla joilla peltivanteet asennettiin.

En ole tiennyt että INCA-vanteessa ovat mukana omat laippamutterit, sillä käsittääkseni INCA-vanne on Saabin tehdas-asennettu, ei siis tarvikevanne? Käykö INCA-vanteen laippamutteri samaisen auton "alkuperäisten" peltivanteitten kiinnitykseen?

Tarvikevanteessa kun on omat pultit tahi mutterit, niin tulee se tilanne että talvi- ja kesäsäilytyksen yhteydessä pitää myös pultit ja mutterit olla HYVÄSSÄ tallessa. Puhumattakaan siitä, että kun sairaan iso ja hieno melber-tarvikealuvanteen päällä oleva matalaprofiilirengas puhkeaa tien päällä, niin käykö mukana olevan erikoisaluvanteen kartiolaippapyörötorksimutteri autovalmistajan vararenkaaseen?

-metsaenen
Saab 99 Original -84 bensarosvo
Saab 96 Kuståm -75 mycket kiva ockso
#4016
metsaenen
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 23:17
Paikkakunta: turku

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja metsaenen »

Ja koska INCA-laippamutterit eivät käy peltivanteisiin, niin kaikki joilla on INCA-vanteet alla, tarkistakaa laippamutterin sopivuus varapyörään ettei rengasrikon sattuessa ala ahistamaan!

-metsaenen

ps. Ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää miten INCA-laippamutteri sopii varapyörään?
Saab 99 Original -84 bensarosvo
Saab 96 Kuståm -75 mycket kiva ockso
#4016
metsaenen
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 23:17
Paikkakunta: turku

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja metsaenen »

Ja muuten kysymys INCA-laippamutterin sopivuudesta varapyörään ei koske Mimmiä, sillä hänen varapyöränsä on orkkisalu, ehkä jopa jossain viestissä kummitellut INCA-vanne... :D

-metsaenen
Saab 99 Original -84 bensarosvo
Saab 96 Kuståm -75 mycket kiva ockso
#4016
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja jus »

metsaenen kirjoitti:haluaisin tietää miten INCA-laippamutteri sopii varapyörään?
Ihan yhtä huonosti kuin muuhunkin peltivanteeseen, mutterin kärjessä olevan holkin ulkosyrjä nojaa vanteen reiän reunassa olevaan viisteeseen. Varmasti pääsee ajamaan "perille" mutta useampaan kertaan kiristäessä menee vanne tai mutteri huonoksi.

Tuossa kuvassa oikeanpuoleinen EMS-jalkapallovanteen laippamutteri on käsittääkseni sama mitä käytetään INCA-vanteiden kanssa.

Kuva

Kuvassa vasemmanpuoleinen peltivanteen mutterikin on kulunut huonoon kuntoon, liekö ylikiristetty tms.

EDIT: Kuva lisätty
Viimeksi muokannut jus, La Tammi 03, 2009 20:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
metsaenen
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 23:17
Paikkakunta: turku

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja metsaenen »

Joten suositeltavaa on INCA-vanteitten käyttäjille pitää autossa mukana sarja peltivanteisiin sopivia muttereita. Ehkä jonkinasteinen suunnitteluvirhe sillä käytännössä ei ole mukava pitää varapyörän muttereita mukana...

-metsaenen
Saab 99 Original -84 bensarosvo
Saab 96 Kuståm -75 mycket kiva ockso
#4016
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

metsaenen kirjoitti:Ehkä jonkinasteinen suunnitteluvirhe...
Tuskin nyt kuitenkaan varsinainen suunnitteluvirhe, enemmänkin ehkä on kyse 70-80 lukujen erikoisuuksista ja jo kuopatuista stantardisointiyrityksistä, tyyliin millimetrikokoiset TRX- vanteet sekä rengaskoot ynnä muut aikansa lapsukset. Tai no lapsukset ja lapsukset, tasoittihan se kehityshaara vaikka sinänsä kuolikin, kehityksen tietä nykyisille matalaprofiilirenkaille, kuulemma...
metsaenen
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 23:17
Paikkakunta: turku

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja metsaenen »

Niin, Minuteman, lapsus vai järkevä stantardisointiyritys?

Markkinointia ja rahastusta. Sitä.

Anteeksi pieni aiheesta poikkeaminen... Muistakaa KUPARITAHNA tai TERWA!

Eikös aiemmissa 99-Saabeissa ollut Triumphin moottorit?
Kun taas 9kutoset käyttivät voortin v4:sta?
Ja 96:n vanne on erilainen mitoiltaan kuin uudempien 99:en?

Vakiomitoista ja stantardeista tai niiden puutumisesta kärsii eniten vieläkin rengas, vaikka mikä tahansa matalaprofiilirengas jonka tietä on tasoitettu iät ja ajat;

takavuosien vakiokoko 185-65-15, jossa sekaisin ovat millimetrit ( 185- renkaan kuviopinnan leveys ), prosentit ( 65- renkaan sivun korkeus prosentteina kuviopinnan leveydestä ) ja tuumat ( 15- vanteen ulkomitta ja renkaan sisämitta tuumina ). Että huh huh.

Ja miten menevätkään myöhempien aikojen Saabien ( kuin muidenkin autojen ) vanteitten koko ja yhteensopivuus... tuumakoko kasvaa, vanteen jako muuttuu, leveys kasvaa ja profiili pienenee. Eikö Saabissakin ole käytetty jakoja 4x108, 4x114,3 ja 5x110?

Elikä, joka ainoa ja minkä tahansa tuotteen valmistaja sen tietää, ikinä eikä milloinkaan kannata pitää samoja muotteja. Bisnes on bisnes ja Mooses on Mooses.

Viihde-elektroniikan meno on sama; putkiteevee ei toimi, kun on digiä kaikki. Sitten tuodaan markkinoille HD ja teräväpiirto sekä blueray. Taas kuluttajaa viedään kuin pässiä narussa. Vaikket haluaisi, niin kohta on jo pakko?

Mutta entäpä sitten renkaat ja vanteet? Onko kuluttajalle parasta kevyin ja kaunein aluvanne ja levein matalaprofiilirengas jota maa päällään kantaa?

Rohkenen väittää;

-että leveä matalaprofiilirengas kuluu nopeammin kuin kapea rengas,
-kapea rengas pitää liukkaalla ja sateella paremmin kuin leveä matalaprofiililirengas,
-matalaprofiilirengas antaa vanteen kolhiintua/hajota helpommin,
-kapea rengas on ajoltaan parempi, lukuunottamatta kovia kaarrenopeuksia.

En tajua. Ainoa pointti on että aluvanne on hieno. Ja huono. Ja edelleen, ainoa aluvanteen kokoa määrittävä tekijä on naapuri; kunpa sinulla on isommat vanteet kuin naapurilla, niin olet onnellisempi ja parempi. Ja HUOM! paljon parempi kuin ihmiset joilla on peltivanteita. Hah, peltivanteita.

-metsaenen
Saab 99 Original -84 bensarosvo
Saab 96 Kuståm -75 mycket kiva ockso
#4016
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: inca vanteet jumittuu napoihin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Aika sekava threadihan tästä tuli. Jos on kauhea tarve purkaa juttelunhaluaan, niin off topic-puolellahan sitä voi jutella.

Threadeja ei tarvi kaapata sielläkään, perustaa sitten uuden, jos haluaa poiketa aiheesta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Lukittu