Lukkojen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Eeri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 13:55

Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Eeri »

Eipä alkanut oman satkun taival hyvin. Kolme kuukautta se ehti käytössä olla ja alkuviikosta kävi paikallinen nuorisoporukka vääntelemässä lukot vinoon. Kuljettajan oven lukko irvistää muutaman millin irti ja pelti ovesta hiukka lutussa. Pelkääjän lukkoon pienempiä vahinkoja. Onneksi lukot kuitenkin toimivat. Kuva. :evil: :evil:

Ilmoitin toki asiasta poliisille sekä vakuutusyhtiöön ja nyt pohdinkin mitä asialle voi tehdä. Jos korjauttaisin, niin auto menisi merkkihuoltoon, omavastuu olisi 150e ja se on opiskelijalle paljon. Tässä olisi myös pelko persiissä, että menee koko pirssi lunastukseen ja sitähän en halua, sillä kyseessähän on hyvä yksilö (eikös ne kaikki).

Toisekseen voisi yrittää neuvotella kertakorvausta. Paljon moisesta kehtaisi pyytää? Onko lukon vaihto hankalaa? Entä jos hankkisi jostain romuautosta molemmat uudet ovet ja vaihtaisi ne kokonaisuutena. Kuinka hyvin eri satkujen ovet ovat vaihtokelpoisia? Nykyisessä on keskuslukitus, tuottaako sen takaisin asentaminen ongelmia? Itse olen kuitenkin melko kokematon saabin korjaaja ja käytössä ei ole lämpimiä tiloja.

Kaikki ajatukset tervetulleita. Kyseessä siis 900i16V 2.1, vm. 92, 4d sedan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Eeri kirjoitti:Onko lukon vaihto hankalaa? Entä jos hankkisi jostain romuautosta molemmat uudet ovet ja vaihtaisi ne kokonaisuutena. Kuinka hyvin eri satkujen ovet ovat vaihtokelpoisia?
Lukon vaihtoon riittää oviverhoilun ja lukkomekanismin irrottaminen, ei ole erityisen hankalaa, varmaankin ovipellin suoristaminen on hankalampaa.

Satkujen ovet ovat hyvin hyvin vaihtokelpoisia, nelioviseen kelpaa neli- ja viisiovisen 99 ja 900 ovet. Satkusta vm 93 asti, vanhemmissa yleensä ruoste ongelmana.

Keskuslukon johtosarja ei välttämättä ole mukana purkamolta hankitussa ovessa, mutta se on melko helppo siirtää vanhasta ovesta. Muuta ihmeellistä keskuslukkoon ei liity.

Aluksi ehkä kannattaisi kokeilla saako kuskin oven pellin suoristettua niin että siihen saa ehjän lukkosylinterin. Jos ei onnistu, niin sitten oikeanvärisiä ovia etsimään - onko tuo joku ex. poliisiauto vai muuten vaan sininen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eeri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 13:55

Re: Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Eeri »

jus kirjoitti:Lukon vaihtoon riittää oviverhoilun ja lukkomekanismin irrottaminen, ei ole erityisen hankalaa, varmaankin ovipellin suoristaminen on hankalampaa.
Ok, tämä oli kiva kuulla. Korjausoppaasta kun ei löytynyt oikeen mitään liittyen lukkoihin. Näillä näkymin pitää alkaa etsimään lukkoja etuoviin sekä peräluukkuun (en halua kolmatta avainta), virtalukolla ei niin väliä kun se on jo nykyisinkin eri sarjaa.

Edit: no kyllä oppaasta löytykin juttua kun käänsi sivua. :)
Aluksi ehkä kannattaisi kokeilla saako kuskin oven pellin suoristettua niin että siihen saa ehjän lukkosylinterin. Jos ei onnistu, niin sitten oikeanvärisiä ovia etsimään - onko tuo joku ex. poliisiauto vai muuten vaan sininen?
Ennen korjausta saa kuitenkin vakuutustarkastaja sanoa oman mielipiteensä. Peltihommat pelottavat, taidan sen jättää suosiolla jollekin asiasta paremmin perillä olevalle tai mikäli hinnat ovat liian korkeita, niin uusi ovi etsintään.

Auton historiasta ei sen tarkempaa tietoa ole. Ennen edellistä omistajaa kuitenkin kilometrin olivat melko kohtuulliset, joten enpä usko, että olisi ollut virka-ajossa.
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Vähän sama ongelma, joskus aikanaan edellisen omistajan aikana murtauduttu ja monenlaista vaivaa sen jälkeen ollut.
Nyt oven lukkoa auki kääntäessä ei meinaa aueta lukko, jos ei todella nopeasti pyöräytä lukkoa auki. Hitaalla liikkeellä ei käänny tarpeeksi. Ovi ei ole kyllä yhtä paljon solmussa kuin tuossa kuvassa olevassa autossa. Epäilen, että saisi säädettyä lukon toimimaan esim. vääntämällä jotain vipua jolloin se lyhenisi ja kääntäisi oven auki ennenkuin avain käännetty ihan tappiin.

Onko siihen joku ihan tyypillinen korjauskikka millä saisi toiminaan. Haulla en löytänyt. Selviäishän se varmaan, kun purkas levällee, mutta kysyn ensin :D

Ei sillä, että laiska olisin, mutta eilen etin vesivuotoa samasta autosta. Ensin tihutti ulkona vähän vettä ja sitten satoi kaatamalla ja tuuli vähintään riittävästi. Eikä hommaa auttanut sekään, että oli pimeetä kuin...
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuvan perusteella ei liene vaikutusta lukon toimintaan. kosmeettinen lähinnä.
jos on intoa/ kuntoa löytyy sedani 87 900 lukkosarja eli virtalukko-etuovien lukkopesät ja takaluukun lukko yhdellä avaimella.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Juu. Itellä on toinen saabas mistä saisin lukot purettua, mutta ei riitä mielenkiinto. Lukko siis tekee vain ajoittain sen, että ei meinaa aueta ennekuin kääntää lukkoon uudestaa ja sitten pyöräyttää nopeasti auki uudelleen. Lähinnä ajattelin jotenkin muuttaa vipujen pituutta ja saada sillä toimimaan.
Auto on 3 ovinen combi keskuslukolla ja jos "pielavetisen" tekis niin voisinhan siitä toisesta autosta vaihtaa vain virtalukon ja kuskin oven lukon, mutta ei oikein pihalla semmoinen homma kiinnosta...
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

miäs, sehän on nopea homma tehdä pihallakin, ovet saa reilusti auki, ei tarvii varoa ovenpieliä tallissa.
sunnuntai aamunahan on kaikilla aikaa niin panee kellon päriseen seiskalta ja heittää lukkopesät kiinni niin kahvitunnin aikaan ysiltä voi hyvin mielin todeta homman olevan tehty, eikö olekkin helppoa. menee vaan ja tekee.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Purin ovien lukkosylinterit irti ja tutkin niitä aikani. Ränkkäsin kuskin ovea auki/kiinni ja tutkin vipujen liikettä. Ovea avatessa lukkosylinterin vivusta lähtevä tanko ei tehnyt tarpeeksi pitkää liikettä. Tein siihen jousiteräs langasta pidemmän tangon. Eli lukkosylinterin vivusta lukolle menevä tanko pidemmäksi ja nyt toimii kuin junan vessa.

Autoon tosiaan joskus murtauduttu niin onkohan siellä itse lukossa joku antanut periksi vai liekö joku säätö muuttunut? Kuitenkin pidemmällä vivulla minkä tein toimii. Saas nähdä kauan, jos joku siellä lukon sisällä "juoksee" koko ajan karkuun.

Lukko sylinterit ei ilmeisesti käy ristiin ovesta toiseen, koska lukkoprikan ura on toisen kätinen?
Vedenpoisto reikä jää myös ylöspäin, jos sylinterit vaihtaa ristiin.
Tekisi mieli meinaa vaihtaa jämptimpi lukkopesä apurin puolelta kuskin puolelle.

En osannut/uskaltanut purkaa sylinteriä osiin, että olisin vain vaihtanut sylinterin sisukset (siis avain pesän) ovesta toiseen...

ps. En ole itse murtautunut :)
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Juhokki
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 20:59
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lukkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Juhokki »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=78772

Tein tuon topikin joka lukittiin ja ehkä ihan hyvä niin, jäi vaan pari kysymystä joihin voi vastata vaikka yv:llä.

Eli patruunaa ei saa pois kun avain ei käänny, joten koitin porata sitä mutta on niin jumalattoman kovaa ainetta että ei minun porallani onnistunut eli täytyy laitella johdoilla että pääsis jo huomenna liikenteeseen.

Olenkohan ymmärtänyt oikein että tuohon tulee plusssa, miinus, se eka vaihe lukossa mistä lähtee radio, mittariston valot jne päälle ja sitten se johto mistä lähtee virrat päälle ja vielä tietenkin startille menee yks johto eli viisi johtoa yhteensä? Minkäköhän värisiä/kokoisia mitkäkin johdot on? Löytyykö mistään kytkentäkaaviota? voiko kaiken vaan yhdistää paitsi startin johtoa vaan hipaista muihin?

Laitan kyllä seuraavaksi virtakytkimen kunnolla piiloon ja starttinapin viereen joku valekytkin mistä tapahtuu varkaalle jotain kivaa, kunhan vaan keksii että mitä.
Vastaa Viestiin