Hep! Täällä on yksi Ja myös jälkikäytän aina ajon jälkeenlucaf kirjoitti:kuinkas moni on huomioinut tuon tyhjäkäyttämisen ennen liikkeellelähtöä?!
turbon vaatima jälkikäyttö
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
Ehdottomasti.. Kannattaa välttää kovia ahtoja ja yli 3000rpm kierroksia ennenkuin viisari on normaalilämmön alueella.jcarlson kirjoitti:Tuo tyhjäkäyttäminen ennen liikkeellelähtöä on tarpeetonta, pikemminkin välttäisin kovempia kiihdyttelyjä ennenkuin moottori on lämmennyt ainakin vihreälle alueelle, säästää mäntiä sekä ahtimen laakereita.
Tässäkin samaa miletä. Tärkeämpi nyrkkisääntö on, että turboauto pitää aina sammuttaa tyhjäkäynniltä.Ajon päätyttyä tyhjäkäyttäminen on sekin hätävarjelun liioittelua jos on normaalin nätisti ajellut, kovemman polkemisen jälkeen ihan paikallaan mutta senkin voi korvata ajamalla loppumatkan oikein kevyesti, paremmin se ajoviimassa jäähtyy kuitenkin kuin paikallaan.
Kyllä sen tietää, jos on oikeasti antanut saapasta vaikkapa mutkatiellä. Sen jälkeen alkuperäisasennusturbon pakopesä hehkuu punaisena ja sen on syytä antaa jäähtyä rauhallisesti.
Vanhasta saabista tosin se garretti on takuuvarmasti halki jo näillä kilsoilla, joten ei kannata seppukua toimittaa, vaikka jälkikäyttö joskus unohtuisikin. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
Itsellä tulee automaattisesti sekä ennen lähtöä (mankkaan etupaaneli, jotain säätöä ja D silmään) sekä pysähdyttäessä (etupaneeli irti, jotain näppäilyä ja vyöt irti) tuo tyhjäkäyttö.
#3834
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
Jope kirjoitti: Kyllä sen tietää, jos on oikeasti antanut saapasta vaikkapa mutkatiellä. Sen jälkeen alkuperäisasennusturbon pakopesä hehkuu punaisena ja sen on syytä antaa jäähtyä rauhallisesti.
jep, eipä sitä tarvi kuin yksi kunnon veto tuolla vakio pillerillä jossa ahtoja vähän nostettu niin koko pakosatsi, turbo ja db punaisena..
pesäthän niistä tahtoo kaikista olla halki, mutta se öljyn palaminen akseliin on pahempi kun kuumana sammuttaa...Jope kirjoitti: Vanhasta saabista tosin se garretti on takuuvarmasti halki jo näillä kilsoilla, joten ei kannata seppukua toimittaa, vaikka jälkikäyttö joskus unohtuisikin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
Ei jälkikäytöstä ole mitään haittaa, samoin ennen liikkeelle lähtöä voi sen kylmän moottorin antaa pikku hetken hörskytellä rauhassa. Kuten sanottu, turbojen mukana nämä tavat tulevat melko automaattisesti, itse tulee harrastettua tuota aina vaikka turbo on hehkunut punaisena tasan kerran.
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
ketjun lukijan kannattaa varmaankin huomata, että osalla keskustelijoista on vesijäähdytteisiä turboja, ja osalla vanhempia.
kaikesta huolimatta voisi olettaa (??), että SAABin ohjeistus on tehty ns. varman päälle, eli siis myös huomioiden ne autonkäyttäjät jotka kuormittavat turboa enemmän. vai onkohan tuo suositus maakohtainen? (esim saksassa erilainen ohjeistus?)
meinaan jos 60sek. jälkikäytön tulee riittää reippaankin ajon päätteeksi, on kai todennäköistä että rauhallisen köröttelyn päätteksi suoraan sammutettu turbo tuskin on kuumempi kuin 60 sekuntia jäähdytetty hehkuva yksilö.
minusta on hyvä idea rahoittaa ajotyyli viimeistään 1-5 minsaa ennen pysähtymistä. mitä hyötyä on kiirehtimisestä, jos joutuu sitten suorittamaan pidemmän jälkikäytön
kaikesta huolimatta voisi olettaa (??), että SAABin ohjeistus on tehty ns. varman päälle, eli siis myös huomioiden ne autonkäyttäjät jotka kuormittavat turboa enemmän. vai onkohan tuo suositus maakohtainen? (esim saksassa erilainen ohjeistus?)
meinaan jos 60sek. jälkikäytön tulee riittää reippaankin ajon päätteeksi, on kai todennäköistä että rauhallisen köröttelyn päätteksi suoraan sammutettu turbo tuskin on kuumempi kuin 60 sekuntia jäähdytetty hehkuva yksilö.
minusta on hyvä idea rahoittaa ajotyyli viimeistään 1-5 minsaa ennen pysähtymistä. mitä hyötyä on kiirehtimisestä, jos joutuu sitten suorittamaan pidemmän jälkikäytön
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
lucaf kirjoitti:
minusta on hyvä idea rahoittaa ajotyyli viimeistään 1-5 minsaa ennen pysähtymistä.
Itse olen pyrkinyt rahoittamaan ajoni hieman aikaisemmin jo (sori, oli pakko)
Kyllä jälkikäyttö varmasti jatkaa turbon ikää, mutta kuka malttaa käyttää tarpeeksi kauan. Lisäksi autoa kannattaa kyllä pitää +5 asteen jälkeen jo tolpassa...
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
olisiko tuossa vinha perä. kun kuitenkin puhutaan järjestäen halkeavista pakopesistä.Saapas_saabas kirjoitti: Kyllä jälkikäyttö varmasti jatkaa turbon ikää, mutta kuka malttaa käyttää tarpeeksi kauan.
taidan myös vaihtaa öljyt tuohon omaani viimeistään 7tkm välein, eli näköjään kahden kuukauden välein tuo ruljanssi tulee eteen.
jännä ilmiö turbosaabin kanssa, että kun ajon jälkeen laittaa auton töpseliin, niin maskin läpi tulee mukava henkäys kuumaa ilmaa. lohkolämmittimen pistoke on pakosarjan puolella puskurin alla
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
Onko kukaan rakentanut jälkikäyttöön elektroniikkaa, joka huolehtisi autoon vajaan minuutin jälkikäynnin. Tämän tapaisia ratkaisuja on vissiin toteutettu ainakin Transporttereihin.
Saab 900 Turbo 16i -84
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
mä täällä kuumassa etelässä annan aina flektin käydä loppuun, sitten vasta sammutan, ja flekti pyörii noin 95% kerroista kun laitan auton talliin, eli juuri kuten yllä, tavarat autosta pois, voin jopa laittaa lämpöhanan täysille siinä samassa, jäähtyy nopeammin.
eipähän pala kannet/tiivisteet
eipähän pala kannet/tiivisteet
Sobrealimentación es la ostia.
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
Pakkilukko... totta tosiaan. Tämähän siis vaatisi myös hiukan enemmän mekaniikkaa elektroniikan lisäksi.
Joo, kerätään kamoja, sammutellaan mankkoja ja jäähdytellään turboja käsiajolla.
Aina ei vaan kulje...
Joo, kerätään kamoja, sammutellaan mankkoja ja jäähdytellään turboja käsiajolla.
Aina ei vaan kulje...
Saab 900 Turbo 16i -84
Re: turbon vaatima jälkikäyttö
Automaattivaihteiseen toi ois huomattavasti helpompi toteuttaa, siinähän pakkilukko lukitsee vaihteen P:lle.TapaniT kirjoitti:Pakkilukko... totta tosiaan. Tämähän siis vaatisi myös hiukan enemmän mekaniikkaa elektroniikan lisäksi.
Joo, kerätään kamoja, sammutellaan mankkoja ja jäähdytellään turboja käsiajolla.
Aina ei vaan kulje...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm