turbon vaatima jälkikäyttö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja saba90 »

lucaf kirjoitti:kuinkas moni on huomioinut tuon tyhjäkäyttämisen ennen liikkeellelähtöä?!
Hep! Täällä on yksi :lol: Ja myös jälkikäytän aina ajon jälkeen :)
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Jope »

jcarlson kirjoitti:Tuo tyhjäkäyttäminen ennen liikkeellelähtöä on tarpeetonta, pikemminkin välttäisin kovempia kiihdyttelyjä ennenkuin moottori on lämmennyt ainakin vihreälle alueelle, säästää mäntiä sekä ahtimen laakereita.
Ehdottomasti.. Kannattaa välttää kovia ahtoja ja yli 3000rpm kierroksia ennenkuin viisari on normaalilämmön alueella.
Ajon päätyttyä tyhjäkäyttäminen on sekin hätävarjelun liioittelua jos on normaalin nätisti ajellut, kovemman polkemisen jälkeen ihan paikallaan mutta senkin voi korvata ajamalla loppumatkan oikein kevyesti, paremmin se ajoviimassa jäähtyy kuitenkin kuin paikallaan.
Tässäkin samaa miletä. Tärkeämpi nyrkkisääntö on, että turboauto pitää aina sammuttaa tyhjäkäynniltä.

Kyllä sen tietää, jos on oikeasti antanut saapasta vaikkapa mutkatiellä. Sen jälkeen alkuperäisasennusturbon pakopesä hehkuu punaisena ja sen on syytä antaa jäähtyä rauhallisesti.

Vanhasta saabista tosin se garretti on takuuvarmasti halki jo näillä kilsoilla, joten ei kannata seppukua toimittaa, vaikka jälkikäyttö joskus unohtuisikin. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Itsellä tulee automaattisesti sekä ennen lähtöä (mankkaan etupaaneli, jotain säätöä ja D silmään) sekä pysähdyttäessä (etupaneeli irti, jotain näppäilyä ja vyöt irti) tuo tyhjäkäyttö.
#3834
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Jope kirjoitti: Kyllä sen tietää, jos on oikeasti antanut saapasta vaikkapa mutkatiellä. Sen jälkeen alkuperäisasennusturbon pakopesä hehkuu punaisena ja sen on syytä antaa jäähtyä rauhallisesti.

jep, eipä sitä tarvi kuin yksi kunnon veto tuolla vakio pillerillä jossa ahtoja vähän nostettu niin koko pakosatsi, turbo ja db punaisena..
Jope kirjoitti: Vanhasta saabista tosin se garretti on takuuvarmasti halki jo näillä kilsoilla, joten ei kannata seppukua toimittaa, vaikka jälkikäyttö joskus unohtuisikin. ;-)
pesäthän niistä tahtoo kaikista olla halki, mutta se öljyn palaminen akseliin on pahempi kun kuumana sammuttaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ei jälkikäytöstä ole mitään haittaa, samoin ennen liikkeelle lähtöä voi sen kylmän moottorin antaa pikku hetken hörskytellä rauhassa. Kuten sanottu, turbojen mukana nämä tavat tulevat melko automaattisesti, itse tulee harrastettua tuota aina vaikka turbo on hehkunut punaisena tasan kerran.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ketjun lukijan kannattaa varmaankin huomata, että osalla keskustelijoista on vesijäähdytteisiä turboja, ja osalla vanhempia.

kaikesta huolimatta voisi olettaa (??), että SAABin ohjeistus on tehty ns. varman päälle, eli siis myös huomioiden ne autonkäyttäjät jotka kuormittavat turboa enemmän. vai onkohan tuo suositus maakohtainen? (esim saksassa erilainen ohjeistus?)

meinaan jos 60sek. jälkikäytön tulee riittää reippaankin ajon päätteeksi, on kai todennäköistä että rauhallisen köröttelyn päätteksi suoraan sammutettu turbo tuskin on kuumempi kuin 60 sekuntia jäähdytetty hehkuva yksilö.

minusta on hyvä idea rahoittaa ajotyyli viimeistään 1-5 minsaa ennen pysähtymistä. mitä hyötyä on kiirehtimisestä, jos joutuu sitten suorittamaan pidemmän jälkikäytön :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

lucaf kirjoitti:
minusta on hyvä idea rahoittaa ajotyyli viimeistään 1-5 minsaa ennen pysähtymistä.

Itse olen pyrkinyt rahoittamaan ajoni hieman aikaisemmin jo :P (sori, oli pakko)
Kyllä jälkikäyttö varmasti jatkaa turbon ikää, mutta kuka malttaa käyttää tarpeeksi kauan. Lisäksi autoa kannattaa kyllä pitää +5 asteen jälkeen jo tolpassa...
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Saapas_saabas kirjoitti: Kyllä jälkikäyttö varmasti jatkaa turbon ikää, mutta kuka malttaa käyttää tarpeeksi kauan.
olisiko tuossa vinha perä. kun kuitenkin puhutaan järjestäen halkeavista pakopesistä.

taidan myös vaihtaa öljyt tuohon omaani viimeistään 7tkm välein, eli näköjään kahden kuukauden välein tuo ruljanssi tulee eteen.

jännä ilmiö turbosaabin kanssa, että kun ajon jälkeen laittaa auton töpseliin, niin maskin läpi tulee mukava henkäys kuumaa ilmaa. lohkolämmittimen pistoke on pakosarjan puolella puskurin alla :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
TapaniT
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 18:44
Paikkakunta: Forssa

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja TapaniT »

Onko kukaan rakentanut jälkikäyttöön elektroniikkaa, joka huolehtisi autoon vajaan minuutin jälkikäynnin. Tämän tapaisia ratkaisuja on vissiin toteutettu ainakin Transporttereihin.
Saab 900 Turbo 16i -84
Eza^
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 00:24
Paikkakunta: Oulu

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Eza^ »

se pakkilukko...
1,9tdi
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

mä täällä kuumassa etelässä annan aina flektin käydä loppuun, sitten vasta sammutan, ja flekti pyörii noin 95% kerroista kun laitan auton talliin, eli juuri kuten yllä, tavarat autosta pois, voin jopa laittaa lämpöhanan täysille siinä samassa, jäähtyy nopeammin.

eipähän pala kannet/tiivisteet
Sobrealimentación es la ostia.
TapaniT
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 18:44
Paikkakunta: Forssa

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja TapaniT »

Pakkilukko... 8O totta tosiaan. Tämähän siis vaatisi myös hiukan enemmän mekaniikkaa elektroniikan lisäksi.

Joo, kerätään kamoja, sammutellaan mankkoja ja jäähdytellään turboja käsiajolla.

Aina ei vaan kulje...
Saab 900 Turbo 16i -84
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: turbon vaatima jälkikäyttö

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

TapaniT kirjoitti:Pakkilukko... 8O totta tosiaan. Tämähän siis vaatisi myös hiukan enemmän mekaniikkaa elektroniikan lisäksi.

Joo, kerätään kamoja, sammutellaan mankkoja ja jäähdytellään turboja käsiajolla.

Aina ei vaan kulje...
Automaattivaihteiseen toi ois huomattavasti helpompi toteuttaa, siinähän pakkilukko lukitsee vaihteen P:lle.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin