Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja gls »

Olli_ kirjoitti:Tänään kävin Saabia taas ropaamassa ja poistin sen saastesysteemin pois käytöstä. Aluksi eroa ei tuntunut löytyvän ja kone tuntui saavan bensaa jostain syystä liikaa.

Aina tuli sama homma. Käynnistyksen jälkeen auto käy nätisti tyhjäkäyntiä ja alipainetta 0.5-0.6. Ehkä noin minuutin jälkeen auto alkaa käymään epätasaisesti ja vastaa kaasuun huonosti. Kun kaasua antaa reilummin ja sulkee kaasun, niin auto meinaa sammua tai sammuu.

Lopulta kävin koeajolla ja annoin kenkää vähän normaalia enemmän. Tyhjäkäynti löytyi itsestään ja konekin toimi vähän entistä paremmin.

Aika henkimaailman asioita :)
kuulostais ettei ohjauspaineen säädin toimi oikein, tai jostain muusta syystä seos laihalla. eli kylmänä käy normaalisti, sitten kun moottori lämpeää ja ohjauspaineen säätimen jousi muuttaa asentoaan, seos menee laihalle. laihalle seokselle voi löytyä monta muutakin syytä.

katso että ohj.paineen säätimeen läppäkotelolta menevä letku on ehyt ja että säädin ei vuoda. (säädin muutta ohjauspainetta, eli rikastaa seosta kun ahtopaine nousee)

toinen juttu on sytytys ennakko. sen näkee ajoitus lampulla vauhtipyörän suojakotelossa olevasta aukosta. ota virranjakajan alipainekellosta letku irti, säädä ajoituslampun asetin nollaan ja katso että ennakko on 900 rpm tyhjäkäynnillä jotain 8-18 astetta.

kolmas juttu on ahtopaine. asenna mittari jolla näet ahtopaineen määrän (edes suunnilleen). säädä ahtopaine hukkaportin kellon tankoa kiristämällä, apc boksia muokkaamalla tai kellon ohivuoto venttiilillä 0,5 ja 1,0 baarin väliin (aloita 0,5 baarista). samalla hae syttö ennakko kohdilleen lähelle 15 astetta niin ettei kone kuitenkaan pääse nakuttamaan. tästä voisi joku apc systeemillä varustettua järjestelmää säädellyt kertoa tarkemmin, itsellä kun ei 99:ssä apc:tä ole..

ennen näitä toimenpiteitä kannattaa tarkastaa moottorin toimintaan vaikuttavat perus asiat (puristukset, venttilien välykset, ilmansuodatin, bensapumpun tuotto, suuttimien toiminta, sytytyksen osien kunto, tulpat, ahtoputkien tiiveys..ym)

jos em. asiat eivät ole kunnossa, 900 Turbo kulkee kuin vapaavirtaus-suodattimella ja pörinä pöntöllä "piristetty" korolla..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sytytysennakko 8-venttiilisessä H-koneessa 20astetta 2000rpm:llä ilman alipaine-ennakkoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Saab lepäili joulun yli ulkosalla, mutta otin sen taas sisään ja katsoin miten kone jakselee. Hyvin se lähti käyntiin ja toimi kuten pitää. Nyt yritin tarkkailla sitä ja tähän malliin se meni.

- Aluksi auto käynnistyy hyvin, käy nätisti ja tasaisesti, kone vastaa kaasuun juuri kuten pitää ja vaikuttaa muutenkin hyvältä.
- Annoin koneen lämmetä hetken ja edelleen toimi kuten pitää.
- Lähdin peruuttamaan autoa pois tallista ja ongelmat alkaa parin minuutin jälkeen. Alipaine vähenee ahtomittarissa, kierrokset laskee, kone käy heikommin, ei vastaa kunnolla kaasuun vai vasta viiveen jälkeen, kun paikallaan polkee kaasua niin ahdin alkaa pitämään ääntä kuin se ahtaisi.

Otin koneesta irti saastelaitteet joista oli puhetta ja tulppasin reijän kannessa.

Kone toimii siis kuten unelmakäynnistyksen jälkeen hetken, muttaa muuttaa luonnetta yht äkkiä parin minuutin jälkeen.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Olli_ kirjoitti: Alipaine vähenee ahtomittarissa, kierrokset laskee, kone käy heikommin, ei vastaa kunnolla kaasuun vai vasta viiveen jälkeen, kun paikallaan polkee kaasua niin ahdin alkaa pitämään ääntä kuin se ahtaisi.
En koko ketjua lukenut, mutta itsellä tulee mielleyhtymä kyllä tosi rikkaaseen seokseen jos tyhjäkäynnillä saa ahtimen kierrokset niin ylös että se vinkuminen kuuluu koppiin. Omassa megasquirt prokkiksessa tätä ääntä on tullut kuunneltua. Sama voisi selittää osittain myös alipaineen laskun imusarjassa jos kerran ahdin työntää happea. Mutta savuttaako ja minkäväriset tulpat?

Toinen salakavala juttu on tuo bensapumpunrele. Laita hyppylanka jolloin pumppu pyörii varmasti kokoajan. Lyhyt johdonpätkä mihin latta-abikot päihin, tällä yhdistät releen navat 30 ja 87. Tällöin ajellessa tiedät ainakin, että bensaa tulee ja k-jetin paineet on kohdallaan. Sekoittaa systeemin aika hyvin jos järjestelmäpaine heittää. Mulla teki tuota pätkimistä kesken ajon ja syytin pitkään megasquirtia ennenkuin vaihdoin releen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja jus »

Olli_ kirjoitti:Otin koneesta irti saastelaitteet joista oli puhetta ja tulppasin reijän kannessa.
Tarkoitat siis EGR-venttiiliä, sen putkistoa ja alipaineletkuja.

Tulppasit spiraaliputken reiän imusarjassa?
Tulppasit EGR-venttiilin reiän imusarjassa?
Tulppasit EGR-termostaatille menevien alipaineletkujen reiät läppäkotelossa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Perhana kun olisi pitänyt kirjoittaa heti tänne kun työn tein ja muistin vielä tarkalleen. Mutta mutta...

Poistin siis kannesta lähtevän putken, jonka päällä on tuo jousi. Tulppasin putken poistosta syntyvän reijän kannessa.

Muistaakseni nakutusanturilta meni letku siihen samaan möttiinn, johon tuo jousi-putki päättyi, niin tulppasin tämän ohuen kumiletkun myös.

En nyt jaksa mitenkään muistaa poistinko/tulppasinko jotain muuta. Jokatapauksessa kone on tehnyt samaa jo ennen koko operaatiota joten en täysin usko sen johtuvan tästä.

ps. mihin tuon nakutusanturin letkut kuuluu mennä ja onko letkujen paikoilla anturin kahdessa liitännässä väliä? Voiko letkut siis olla ristissä?

Sekin vielä vaikeuttaa, että lainasin kirjastosta korjausoppaan, mutta sekin piti jo palauttaa, joten en voi siitäkään tutkia osien sijaintia. Ensi kerralla kun menen tallille otan kuvia koneesta, niin ehkä homma ratkeaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja jus »

Olli_ kirjoitti:Poistin siis kannesta lähtevän putken, jonka päällä on tuo jousi. Tulppasin putken poistosta syntyvän reijän kannessa.
OK, tulppasit siis reiän imusarjassa.
Muistaakseni nakutusanturilta meni letku siihen samaan möttiinn, johon tuo jousi-putki päättyi, niin tulppasin tämän ohuen kumiletkun myös.
Nakutusanturiksi luulemasi on EGR-venttiiliä ohjaava "termostaattiventtiili", ilma kulkee nipasta toiseen kun moottori on lämmin. Letkujen järjestyksellä ei ole väliä varsinkaan kun EGR ei ole käytössä, tuskin muutenkaan.

Tässä EGR:n osat:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 201EGR.gif
5 termostaattiventtiili,
20 putki jonka ympärillä metallilankaspiraali 24
1 EGR-venttiili

Varmuuden vuoksi olisi syytä laittaa tiivisteen 3 tilalle umpinainen levy ja tulpata läppäkotelosta lähtevät letkut 14. Letkuja 12 ja 13 ei tarvita.

Onko ahtomittari tyhjäkäynnillä reilusti valkoisella, vai onko ilmavuotoja?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lainataas topicia sen verran että onkohan väliä sillä nakuanturin sijainnilla? Siis kaasarilohkoon kun se on nyt tullut asennettua, ja ihan orkkispaikkaansa, mutta T8-lohkossa näyttää sitä varten olevan koneistettu noin 3-4mm syvä "hylly" sen alle. Onkohan tämä vaan jotain ruotsalaisten hienostelua, eli eiköhän tuollainen anturi osaa kuulla nakutuksen ihan riittävän hyvin 3-4mm paksumman valuraudankin läpi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Kiitos hyvästä kuvasta.

Muistaakseni tyhjäkäynnillä on alipainetta joku reilut 0.5 bar. Täytyy melkin tarkistaa tämä vielä.

Nyt kun kuva on, niin pääsee vähän tarkemmin selittämään.

Nyt kiersin tuohon 23-nippaan tulpan kiinni ja tulppasin 12-letkun.

Pitää siis vielä tulpata läppäkotelon letkut ja laittaa tuon tiivisteen päälle kiinteä tulppa.

Kiitokset avusta :)
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Saab pitäisi viedä katsastukseen ja tuli mieleen, että pitäisikö tuo EGR:n putki, jossa ympärillä metallispiraali olla katsastuksessa päästöjen tai muun takia kiinni? Tällä hetkellä se on irti, mutta itse osa pitäisi olla tallessa.

Myös sähköikkunoiden kanssa on taas vähän häikkää seisonnan jälkeen. Mahtaako ikkunoiden toimimattomuus olla hylkäävä peruste?
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Pientä piristystä 900 8-valve turboon

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

"Pientä piristystä 900 8-valve turboon" - Maalaa Keltaiseksi! :)
Vastaa Viestiin