kuulostais ettei ohjauspaineen säädin toimi oikein, tai jostain muusta syystä seos laihalla. eli kylmänä käy normaalisti, sitten kun moottori lämpeää ja ohjauspaineen säätimen jousi muuttaa asentoaan, seos menee laihalle. laihalle seokselle voi löytyä monta muutakin syytä.Olli_ kirjoitti:Tänään kävin Saabia taas ropaamassa ja poistin sen saastesysteemin pois käytöstä. Aluksi eroa ei tuntunut löytyvän ja kone tuntui saavan bensaa jostain syystä liikaa.
Aina tuli sama homma. Käynnistyksen jälkeen auto käy nätisti tyhjäkäyntiä ja alipainetta 0.5-0.6. Ehkä noin minuutin jälkeen auto alkaa käymään epätasaisesti ja vastaa kaasuun huonosti. Kun kaasua antaa reilummin ja sulkee kaasun, niin auto meinaa sammua tai sammuu.
Lopulta kävin koeajolla ja annoin kenkää vähän normaalia enemmän. Tyhjäkäynti löytyi itsestään ja konekin toimi vähän entistä paremmin.
Aika henkimaailman asioita
katso että ohj.paineen säätimeen läppäkotelolta menevä letku on ehyt ja että säädin ei vuoda. (säädin muutta ohjauspainetta, eli rikastaa seosta kun ahtopaine nousee)
toinen juttu on sytytys ennakko. sen näkee ajoitus lampulla vauhtipyörän suojakotelossa olevasta aukosta. ota virranjakajan alipainekellosta letku irti, säädä ajoituslampun asetin nollaan ja katso että ennakko on 900 rpm tyhjäkäynnillä jotain 8-18 astetta.
kolmas juttu on ahtopaine. asenna mittari jolla näet ahtopaineen määrän (edes suunnilleen). säädä ahtopaine hukkaportin kellon tankoa kiristämällä, apc boksia muokkaamalla tai kellon ohivuoto venttiilillä 0,5 ja 1,0 baarin väliin (aloita 0,5 baarista). samalla hae syttö ennakko kohdilleen lähelle 15 astetta niin ettei kone kuitenkaan pääse nakuttamaan. tästä voisi joku apc systeemillä varustettua järjestelmää säädellyt kertoa tarkemmin, itsellä kun ei 99:ssä apc:tä ole..
ennen näitä toimenpiteitä kannattaa tarkastaa moottorin toimintaan vaikuttavat perus asiat (puristukset, venttilien välykset, ilmansuodatin, bensapumpun tuotto, suuttimien toiminta, sytytyksen osien kunto, tulpat, ahtoputkien tiiveys..ym)
jos em. asiat eivät ole kunnossa, 900 Turbo kulkee kuin vapaavirtaus-suodattimella ja pörinä pöntöllä "piristetty" korolla..