90 / 99 takanavat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

90 / 99 takanavat

Viesti Kirjoittaja merlin »

Onko nuo varmasti samat? Motonetin luettelon mukaan olisivat.
Millainen homma on vaihtaa?

suoralla ajaessa jostain takaa mielestäni kuuluu todella kova "jurina" , kovempi kuin moottorin ääni. Se katoaa kuitenkin vasemmalle kääntyessä. Ei kuulosta vetarilta ,
ja ajaessa kun yrittää kuulostella niin oikealta takaa kuuluu.

Rengas ei klappaa eikä muutakaan väljää löydy...
96 vm. 1975
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 90 / 99 takanavat

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olen samaa mieltä, oireet viittaa pyöränlaakeriin.

eli sulla on se malli missä laakerit on integroitu takanapaan? 83/84-vuoden saabeissahan noita oli jo, eli siis samat kuin saab 90 mallissa.

vaihto on kohtuullisen helppo, koska itsekin olen osannut tehdä sen :). tarvitset riittävän pitkän vääntövarren että saat napamutterin auki. voi olla hyödyllistä hankkia uusi napamutteri tilalle (vai tuleeko se uuden navan mukana?). itse olen käyttänyt aina vanhaa napamutteria uudestaan, vaikka sitä ei suositella.

sinun pitää myös irroittaa jarrulevy takanavasta, se on pienellä mutta (usein) inohttavan tiukassa olevalla (torx/ristipää) ruuvilla kiinni.

jotta saat jarrulevyn pois, sinun tarvitsee irroittaa takajarrusatula (sitä ennen jarrupalat pois). pultit voi olla tiukassa mutta yleensä ne saa kyllä auki.

riittää kun irroitat takajarrusatulan kaksi isoa kiinnityspulttia. jarruputkia ei tarvitse irroittaa, siirrät jarrusatulaa vain sen verran että saat jarrulevyn vedettyä pois ja sitten navan, ja laitat uuden navan tilalle ja levy takaisin ja satula heti takaisin. tai ripustat satulan hetkeksi nippusiteellä roikkumaan siihen sivuun, ei liian sivuun ettei jarruputket taitu.

napamutteri vedetään tiukalle kiinni, sitä ei jätetä löysälle kuten vanhemmissa ysiyseissä joissa napamutterilla säädetään laakerin välystä. viisaammat korjatkoon.

itse olen käyttänyt purkuautoista otettuja varmasti hiljaisia napoja, saattavat toimia vielä kymmeniä tuhansia kilometreja. jos tuo olisi hankalampi vaihtaa, investoisin kerralla motonetin sadan euron varaosaan, mutta tässä tapauksessa itse suosin käytettyjä osia.

jos takajarrulevysi on pahasti ruosteessa, nyt on hyvä tilaisuus uusia sekin!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 90 / 99 takanavat

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:jos takajarrulevysi on pahasti ruosteessa, nyt on hyvä tilaisuus uusia sekin!
Molemmat takajarrulevyt vaihtoon tai ei kumpaakaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: 90 / 99 takanavat

Viesti Kirjoittaja merlin »

kiioksia kovasti!

purkuun menossa 99siss' pitäisi motonetin mukaan tosiaan olla takanavat joissa
laakeri samassa paketissa.

tämä auttoi todella paljon!
96 vm. 1975
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 90 / 99 takanavat

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ja puhdista ne jarrulevyjen ja napojen pinnat todella tarkasti, ettei ala täristelemään. Ketuttaa avata uudelleen.
Vastaa Viestiin