pitkäperäinen OG

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kuinkas paljon raadin mielestä OG 900 S kestää ajoa?
Saabillahan pääsee kyllä puoli miljoonaan hyvinkin, mutta missä kilometrimäärissä suurimmat rempat alkavat. Tämä on tietenkin tapauskohtaista ja kiinni ajosta, mutta jos pääosin on ajettu matka-ajoa, onko silloin joku reilu 300.000 ajettu jo tiensä päässä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Korin happaneminen on mielestäni se pahin niitti näille. Kilometriraja siihen vaihtelee niin isolla skaalalla, että sitä on vaikea asettaa. Suurimman remontin rajana pitäisin sitä, että kun joutuu jokavuosi hitsaamaan katsastukseen, niin silloin kannatta alkaa harkitsemaan joko korin riisumista ja läpikäyntiä ympäriinsä tai auton vaihtoa nuorempaan.

Loppupelissä tekniikan puolesta näissä ei ole mitään sellaista osaa, jota ei pystyisi kohtuu kustannuksin vaihtamaan tai kunnostamaan. Etenkin, jos ottaa jo lähtökohtaisesti sen linjan, että vaihtaa aina osia samaan remonttiin niiltäkin osin, missä ei vielä ole vikaa, mutta on odotettavissa remppaa lähivuosina. Otetaan vaikkapa esimerkkinä moottori tai vaihteisto. Mikä temppu on vaihtaa tekniikkaa ehjään tai tuoreempaan? Äitini ajokkina palveleva 900S -92 koki venttiilivaurion muutamavuosi sitten. Samalla, kun konehuoneessa oltiin riehumassa, niin vaihdoin starttiin hiilet, uusin kytkimen ja käytin turbonkin huollossa tarkastettavana. Konehuoneeseen onkin tarvinnut kajota tuon jälkeen vain laturirempan takia. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja rr »

Mertmi kirjoitti:Korin happaneminen on mielestäni se pahin niitti näille.
Tässä olen samoilla linjoilla. Melkein mitä tahansa muuta laittelee ja remppaa, paitsi hitsailee kovin lahosta taas ajokelpoista. Eli kilometrimäärällä ei loppujenlopuksi ole niin paljoa merkitystä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Jake9xx
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:56
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja Jake9xx »

+1, mätähommat sucks.
Jarko

ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Oman auton luonne alkoi muuttua 300 tkm pinnassa ajotuntumaltaan väljemmäksi ja epäherkemmäksi. Katsastukseen tuo ei vaikuttanut, mutta kallistelevaksi laivaksihan se pikkuhiljaa muuttui. Enemmän urissakin kääntyi suuntaan tai toiseen. Korjausliikkeet muuttui pidemmiksi, kun keskialue väljistyi. Moottoritiellä oli ihan ok, mutta kaupungissa ei pystynyt enää ajamaan niin tarkasti ja kääntyessä piti ajaa hiljempaa kun kallisteli pahasti.

Kyllä nykyisessäkin x merkkisessä saman kokoluokan autossa huomaa eron omassa 160tkm ja anopin 100tkm ajetussa.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja yason »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Kuinkas paljon raadin mielestä OG 900 S kestää ajoa?
Saabillahan pääsee kyllä puoli miljoonaan hyvinkin, mutta missä kilometrimäärissä suurimmat rempat alkavat. Tämä on tietenkin tapauskohtaista ja kiinni ajosta, mutta jos pääosin on ajettu matka-ajoa, onko silloin joku reilu 300.000 ajettu jo tiensä päässä.
Toi kun riippuu ihan siitä, miten moottoria on pidetty. Mulla oli 335tkm mittarissa, kun omani vaihdoin pois ja tekniikka 100% timmissä kunnossa, tehoja löyty helposti, kone hyrräs tasaisesti ja hiljaa, ei mitään moottoriongelmia ikuna ja katsastuksessa aina päästömittaukset kerralla läpi. Öljyä valui puolisen litraa vuodessa, mikä on normaalia tuon ikäisessä, mutta ei aiheuta laajemmalle leviäviä ongelmia, kunhan muistaa lisäillä. Puolet ja puolet matka-ajoa ja kaupunkiajoa. Matka-ajolla kestänee vielä pidempään kuin kaupunkiajolla. Ja tuo 335tkm on vielä vähän, mitä olen OG:n omistajia jututtanut.

Ja sitten on yksilöitä, joiden moottori on saatu remonttikuntoon jo jossain 100-150tkm välillä... Kiltillä huolenpidolla taas moottoriin ei kyllä käytännössä tarvitse koskea. Öljyn, suodattimien ja tulppien säännöllinen vaihto ja nesteiden uusiminen pitää satkun tiellä pitkään. Noiden vaihtoa ei kannata venyttää liikaa, kun ovat kaikki suhteellisen halpoja hinnaltaan, ja isomman rempan hinnalla ostaa useamman satsin noita.

Jos meinaa puoleen miltsiin ajaa, niin OG:ssa ehtii laueta useampi lisälaite ja pumppu kerran, mutta ne on lähinnä "cost of doing business" -luonteisia kuluja. Esimerkiksi jos bensapumppu ei ole 300tkm kohdalla vielä mennyt, niin kannattaa vaihtaa, koska kyllä se silloin viimeistään menee -- ja niin edespäin. Läpeensä hyvää laatua OG-satkut kyllä ovat, joten kuolinisku tulee yleensä ruostevaurioiden muodossa, kuten täälläkin on jo sanottu.

Itse vaihdoin OG:n pois lähinnä siksi, kun tuli hyvä tilaisuus (olipa autolla jo 17 vuotta ikää) ja ennen kuin ruosterempat alkaa käydä mahdottomaksi. Olis sillä viitisen vuotta silti kituuttanut, mutta korjausbudjetti olis vaan painottunut vuosi vuodelta vähemmän tekniikkaan ja enemmän hitsaamiseen. Nytkin oli pari, kolme alkavaa ruostevauriota tiedossa, ja ehdin jo muutaman vuoden ajan hitsauttaa OG:n heikkoa lenkkiä eli etuakselin koteloita. Silti seuraava omistaja ajelee tolla vielä ainakin ne viisi vuotta. Enemmänkin, jos hoitaa korin ruostevauriot kuntoon perinpohjin.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja yason »

saab900c kirjoitti:Oman auton luonne alkoi muuttua 300 tkm pinnassa ajotuntumaltaan väljemmäksi ja epäherkemmäksi. Katsastukseen tuo ei vaikuttanut, mutta kallistelevaksi laivaksihan se pikkuhiljaa muuttui. Enemmän urissakin kääntyi suuntaan tai toiseen. Korjausliikkeet muuttui pidemmiksi, kun keskialue väljistyi.
Ei toi kyllä iästä ole kiinni, paitsi jos "kuluvat osat" tarkoittaa sitä, että katsellaan rauhassa, kun osat vaan kuluu ja kuluu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saab900c kirjoitti:Oman auton luonne alkoi muuttua 300 tkm pinnassa ajotuntumaltaan väljemmäksi ja epäherkemmäksi. Katsastukseen tuo ei vaikuttanut, mutta kallistelevaksi laivaksihan se pikkuhiljaa muuttui. Enemmän urissakin kääntyi suuntaan tai toiseen. Korjausliikkeet muuttui pidemmiksi, kun keskialue väljistyi. Moottoritiellä oli ihan ok, mutta kaupungissa ei pystynyt enää ajamaan niin tarkasti ja kääntyessä piti ajaa hiljempaa kun kallisteli pahasti.
No tuohan kuulostaa ihan samalta, kun minulla meni tehostamaton hammastanko väljäksi 900i:stä. Kuoppaisella tiellä kuului kolinaa etupäästä, vaikka pallonivelet oli ehjät, hidastetöyssyihin ajaessa ei tiennyt minne päin auto menee töyssyn jälkeen ja sorateillä suorakin tie tuntui mutkaiselta. Taajamassa tosiaan ei meinannut rotvallin ja keskiviivan väli riittää ajamiseen. Päivitin ohjauksen tehostettuun malliin ja olipa taas lupsakkaa ajaa monta vuotta. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja arcti »

Mulla taas toi n300tkm ajettu 900c on muuttunut aivan hirvittäväksi ajaa motarilla ja jo jossain 80km/h vauhdeissa hakee niin että kokoajan saa ohjata. Katsastuksessa ei muka ollut mitään vikaa (luurasi enemmän tota t16 moottoria tonnarin coolerilla ja 3" downpipellä :lol: ) Oisko mahdollista että hammastanko ois väljä vai onko vaan puslista kiinni? Ylä- ja alapallonivelet? Ratissa tuntuu kyllä välystä ainakin sammuksissa, että kaippa se on tanko, mutta jos joku varmistaisi asian niin ois jees. Autossa on siis ton alkuperäinen hammastanko ja 8v mallin pumppu. (saa tarjota 16v mallin säiliötä, putkia ja kiinnitysrautoja itse pumppu kyllä löytyy.)
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

arcti kirjoitti:Mulla taas toi n300tkm ajettu 900c on muuttunut aivan hirvittäväksi ajaa motarilla ja jo jossain 80km/h vauhdeissa hakee niin että kokoajan saa ohjata. Katsastuksessa ei muka ollut mitään vikaa (luurasi enemmän tota t16 moottoria tonnarin coolerilla ja 3" downpipellä :lol: ) Oisko mahdollista että hammastanko ois väljä vai onko vaan puslista kiinni? Ylä- ja alapallonivelet? Ratissa tuntuu kyllä välystä ainakin sammuksissa, että kaippa se on tanko, mutta jos joku varmistaisi asian niin ois jees.
Rengaspaineet, renkaat, auraus, pyöränlaakerit, raidetangon sisä- ja ulkopäät, pallonivelet, taka-akseliston reaktiotangon etummaiset (akseliston puoleiset) puslat, vetaritunnelit...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja Sami »

Varmaan kaikille selvää, mutta kun puhutaan vuotta 93 vanhemmista autoista tai ylipäätään vanhoista autoista ei ajokilometreillä ole merkitystä siihen että miten hyvässä kunnossa auto on. Oman ässän ostin 309tkm mittarissa ja tää on paraskuntoisin OG900 mitä olen koskaan omistanut. Hyvin pidetty edellisellä omistajalla ja ostettuani itse olen huoltanut säännöllisesti joten uskon että kilometrejä on helposti vielä toinen vastaava jäljellä. On sen verran simppeli auto. Nyt mittarissa 370tkm. Autossa on alkuperäinen hyvin toimiva ja hiljainen vaihteisto josta olen miettinyt että kuinkahan pitkälle vielä pääsee? Toivottavasti pitkälle, joskin kun osin hamstrausharrastuksesta on kyse meinasin hankkia ja huollattaa varalaatikon odottelemaan sitä päivää jos vaihteisto alkaa temppuilemaan.

Ei 300tkm ajettu ole missään nimessä tiensä päässä kilometriensä puolesta. Voi olla 100 kertaa paremmassa kunnossa kuin 100tkm ajettu (ja päinvastoin)

- Mitä muuten tarkoittaa pitkäperäinen? Termi on mulle uusi (onkohan jotain jäänyt huomaamatta OG900:sta)
Citroen C5, OG900t16
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja arcti »

Teki samaa kesärenkailla jo ja oli nelipyöräsuuntauksessa: kaikki ok. Kun ottaa renkaasta kiinni ei tunnu välystä, eli ei ilmeisesti laakeri. Raidetankon ulommat päät ei ainakaan tunnu väleiltä sama palloniveliin. Mutta toi reaktiotangon väljyys voisi ollakkin, kun oikeanpuolen tanko joka menee akselista runkoon(en muista nimeä) pusla oli ihan lopussa ja laitoin uuden samalla kun iskarit vaihdoin: parani hetkeksi ja nyt on tullut takaisin ainavain pahentuvalla tahdilla.

Ja itse topikkiin eihän tuollainen välttämättä ole loppuunajettu. Voi olla oikein hyväkin, kuten edellinen jolla ajoin tai sitten vähemmän hyvä niinkuin tää jolla nyt ajelen josta siis tekniikka oli ihan loppu.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Sami kirjoitti:
- Mitä muuten tarkoittaa pitkäperäinen? Termi on mulle uusi (onkohan jotain jäänyt huomaamatta OG900:sta)
3/5 ovinen combi :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja rr »

Sami kirjoitti:Varmaan kaikille selvää, mutta kun puhutaan vuotta 93 vanhemmista autoista tai ylipäätään vanhoista autoista ei ajokilometreillä ole merkitystä siihen että miten hyvässä kunnossa auto on. Oman ässän ostin 309tkm mittarissa ja tää on paraskuntoisin OG900 mitä olen koskaan omistanut. Hyvin pidetty edellisellä omistajalla ja ostettuani itse olen huoltanut säännöllisesti joten uskon että kilometrejä on helposti vielä toinen vastaava jäljellä. On sen verran simppeli auto. Nyt mittarissa 370tkm
Täällä ihan samoin. 330tkm oli mittarissa kesällä kun tuon ostin. Ruosteeton, kolisematon ja hyvä ajaa kaikissa olosuhteissa. Juuri laitoin taakse hieman vahvemmat jouset ja nokalle Boschin Rallye 175:t. Pientä puuhaa tietysti aina välillä on, kuten tuo kansipahvin vaihto lähipäivinä. Mutta mitäpä sitä muutakaan tekemistä lomalla :D

Allekirjoituksessa linkki kuvaan :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1062
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: pitkäperäinen OG

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Kyllä og 300tkm menee heittämällä, näin mutu-tuntumalta. Lujan tuntosia moottoreita ja kestävät sitä huonompaaki huoltoa jonkin verran. Vaihdelaatikko kun olisi tehty jo tehtaalla lujempi ja kori sinkitty niin ikiliikkuja olis keksitty. Tietysti tämä on paatuneen saabistin mielipide.. :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin