
99 saamassa lopetustuomion, apuja?
99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Vein tuossa ypäypän juuri katsastushuoltoon aamusta, ja soittipa setä perään että täytyy miettiä kannattaako sitä laittaa enää. H****tin Hellsingin sää kosteutensa takia ja S**tanan suola tien päällä on syöny pohjan niin ruosteeseen. Oiskohan mistään löydettävissä ketään ihanuutta, joka tekisi hitsaushommia halvemmalla ku peruskorjaajat? Ei mieluusti luopuis muutoin täysin toimivasta autosta, moottorikaan laske öljyjä vielä yhtään läpi. Liekö järkeä pitää kiinni... 

- Ajelenko tänne usein? -
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Kuinka pahasti se pohja on ruostunut?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Sen verran, et autohuoltaja ei viittiny ees yrittää viedä katsastukseen
. Oikea helma ja runkopalkin kiinnikkeet kuulemma pahimmat kohdat, mut sen näkee sit kuulema paremmin ku nostaa ylös, ja asiantuntijasilmä varmana hoksaa mistä on kyse.

- Ajelenko tänne usein? -
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Jos ei oo itsellä intoa hitsata, niin ei varmaankaan kannata käyttää ulkopuolisilla kuvatunkaltaisin vaurioin olevaa perustuplista?
Auton myyntiarvo on ehkä 150e, peltitöihin menee varmasti ulkopuolisilla teetettynä 500-800e, ellet sitten jotain kaveriasi pakota tekemään pilkkahintaan.
Auton myyntiarvo on ehkä 150e, peltitöihin menee varmasti ulkopuolisilla teetettynä 500-800e, ellet sitten jotain kaveriasi pakota tekemään pilkkahintaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Hitsaamaan vaan, ja eikun kovaa ajoa. Hyvää vastinetta rahalle. Tupliksia tarvitaan Suomen teille.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
99:n arvo tulee kyllä lisimään ajan saatossa. Juuri nyt arvostus on minimissään. Itse en aivan sokeasti tuijottaisi mahdollisia myyntihintoja, kyllähän peruskorjatun Saabin käyttöarvo yleensä aina ylittää myyntihinnan, ellei kyseessä ole ns. menevämpi malli (turbo), jolloin kunto tuntuu usein olevan aivan toissijainen seikka (pahatkaan ruostevauriot ei kesäauton ostajaa tunnu haittaavan).
Oman auton tekninen luottavuus ja ns. tutut viat painaa varmasti vaakakupissa, kun verrokkina on sika säkissä eli esim. joku 90l vaihdokki piilevine sähkövikoineen. Saabissa kaikki on vielä itse korjattavissa ja vieraallakin teetettynä aina halvempaa, kun uudemmassa vaihdokissa. Monet 90l vaihdokit on nekin jo melkoisia piileviä ruostepommeja.
Olen vähän ikävä ja ehdotan viimeisenä keinona ns. meikkausta. Siisti ja kattava massa ruostevaurioitten päälle. Tämä edellyttää vastuuntuntoa omistajalta. Tarkoitus kuitenkin pyhittää keinot eli taata se, että autoa ylipäätään on mahdollista paremmalla ajalla (ja rahalla) sitten korjata. Paalatusta autosta jää vain muistot ja kuvat (jos niitäkään).
Ensi kesänä sitten vaan kylmästi alkaa itse hommiin. Ns. projektikuntoisen auton voi toki myydä tai lahjoittaakin, ellei edes kivat kesäkelit tuo korjausintoa. Kun katsoo, mitä nyt maksetaan esimerkiksi aivan uskomattomista (romu) Volvo Amazon- tai PV-projekteista saa kuvaa siitä, mikä tulee olemaan 99:kin haluttavuus aikanaan. Saksassa ja Ruotissa on itse asiassa maksettu jo nyt aivan harrastehintoja hyväkuntoisista yksilöistä.
Oman auton tekninen luottavuus ja ns. tutut viat painaa varmasti vaakakupissa, kun verrokkina on sika säkissä eli esim. joku 90l vaihdokki piilevine sähkövikoineen. Saabissa kaikki on vielä itse korjattavissa ja vieraallakin teetettynä aina halvempaa, kun uudemmassa vaihdokissa. Monet 90l vaihdokit on nekin jo melkoisia piileviä ruostepommeja.
Olen vähän ikävä ja ehdotan viimeisenä keinona ns. meikkausta. Siisti ja kattava massa ruostevaurioitten päälle. Tämä edellyttää vastuuntuntoa omistajalta. Tarkoitus kuitenkin pyhittää keinot eli taata se, että autoa ylipäätään on mahdollista paremmalla ajalla (ja rahalla) sitten korjata. Paalatusta autosta jää vain muistot ja kuvat (jos niitäkään).
Ensi kesänä sitten vaan kylmästi alkaa itse hommiin. Ns. projektikuntoisen auton voi toki myydä tai lahjoittaakin, ellei edes kivat kesäkelit tuo korjausintoa. Kun katsoo, mitä nyt maksetaan esimerkiksi aivan uskomattomista (romu) Volvo Amazon- tai PV-projekteista saa kuvaa siitä, mikä tulee olemaan 99:kin haluttavuus aikanaan. Saksassa ja Ruotissa on itse asiassa maksettu jo nyt aivan harrastehintoja hyväkuntoisista yksilöistä.
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Se on vaan kylmä totuus, että jos ei auton elinkaaren tässä vaiheessa omistajan rahkeet / halu riitä toteuttamaan entisöintiprojektia, niin sen auton taru oli sitten siinä.
Täälläkin aina peräänkuulutetaan näiden helmien pelastamista, vaan eipä monella ole tiloja ja mahdollisuuksia säilöä näitä tulevaisuuden (tupliksen tapauksessa voidaan sanoa jo nykyisyyden) harvinaisuuksia.
OG on seuraavana. Huomaa ihan omasta pihasta jo, miten alkaa OG:n elinkaari olemaan lopussa myös katkeraan loppuun asti ajettujen autojen Suomessa..
Nykyään purkupommit on kaikki jo takakäppäreitä ja viistokeuloja, 90-vuosimallin autoja olen purkanut jo kaksi, toinen oli ihan lohduton ruosteiltaan, toinen muuten vaan turhan isotöinen myyntiarvoon nähden.
Eli en oikein tiedä mitä muuta sanoa. Jos koette, että nämä pitää pelastaa, niin ei muuta kuin sanoista teoiksi ja noudatte itsellenne projektiksi käypään hintaan. Moniko saabisti maksaa mitään tuon kuntoisesta ysiysistä? Ilmaiseksi pitäisi saada kun ei ole vuodeksi leimaa. Ei kuitenkaan auta alkaa ketään henkilökohtaisesti moralisoimaan siitä, jos ei pysty / kiinnosta entisöidä ruostunutta käyttökulkinettaan.
Kun ruostevauriot ovat jo mittavat, ei ole mitään järkeä alkaa hitsailemaan joka vuosi leimalle vähän sieltä, vähän tuolta. Auto on pakko käydä läpi kokonaan ja tämä on monen parkkipaikkaropaajan ulottumattomissa.
Eli mitäpä nyt. Kuka pelastaa kaikki nämä viimeiset tuplikset, jotka eivät enää ole ~satasen korjauksilla leimattavissa?
(tämä marina ei kohdistu kehenkään henkilöön, ihan vaan omia havaintojani, kun olen näitä aikani harrastanut, yrittänyt myydä, purkanut, paalannut)
Täälläkin aina peräänkuulutetaan näiden helmien pelastamista, vaan eipä monella ole tiloja ja mahdollisuuksia säilöä näitä tulevaisuuden (tupliksen tapauksessa voidaan sanoa jo nykyisyyden) harvinaisuuksia.
OG on seuraavana. Huomaa ihan omasta pihasta jo, miten alkaa OG:n elinkaari olemaan lopussa myös katkeraan loppuun asti ajettujen autojen Suomessa..
Nykyään purkupommit on kaikki jo takakäppäreitä ja viistokeuloja, 90-vuosimallin autoja olen purkanut jo kaksi, toinen oli ihan lohduton ruosteiltaan, toinen muuten vaan turhan isotöinen myyntiarvoon nähden.
Eli en oikein tiedä mitä muuta sanoa. Jos koette, että nämä pitää pelastaa, niin ei muuta kuin sanoista teoiksi ja noudatte itsellenne projektiksi käypään hintaan. Moniko saabisti maksaa mitään tuon kuntoisesta ysiysistä? Ilmaiseksi pitäisi saada kun ei ole vuodeksi leimaa. Ei kuitenkaan auta alkaa ketään henkilökohtaisesti moralisoimaan siitä, jos ei pysty / kiinnosta entisöidä ruostunutta käyttökulkinettaan.
Kun ruostevauriot ovat jo mittavat, ei ole mitään järkeä alkaa hitsailemaan joka vuosi leimalle vähän sieltä, vähän tuolta. Auto on pakko käydä läpi kokonaan ja tämä on monen parkkipaikkaropaajan ulottumattomissa.
Eli mitäpä nyt. Kuka pelastaa kaikki nämä viimeiset tuplikset, jotka eivät enää ole ~satasen korjauksilla leimattavissa?
(tämä marina ei kohdistu kehenkään henkilöön, ihan vaan omia havaintojani, kun olen näitä aikani harrastanut, yrittänyt myydä, purkanut, paalannut)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Totta turiset. Ulkopuoliselle tekijälle projekti on aina vieras sika, eikä voi olettaa sellaista paneutumista, joka omaa lehmää korjatessa on mahdollista. Paikkahitsit taasen kostautuvat, kuten totesit. Voivat silti tuoda autolle pari lisävuotta, mutta takaavat paljon harmia lopulta lauetessaan (kun vesi muhii).
Itse tehdessä ei hidaskaan työ haittaa, jos vain on toinen auto käytössä. Saabit on sen verran halpoja, että vielä tässä vaiheessa voisi jopa koittaa katsella parempikorista ja vaikkapa moottorivikaista projektien naittamismielessä. Mutta monin paikoin ei ole enää edes sallittua säilyttää "romuja" näkyvillä ja tuo lähestysmistapa johtaa worst case skenaariossa lopulta kahteen romuun.
Aikanaan näitä koreja hiekkapuhallettiin ja hitsailtiin kotitalon pihassa, mutta alkaahan se olla katoavaa kansanperinnettä. Sen verran aikaaviepää ja ikävää puuhaa se on, että on melkoisen turha toivoa, että joku tekisi sitä ilmaiseksi, ellei itsekään viitsi touhuun alkaa. On se silti varteenotettava tapa viettää kesää, jos vain paikka löytyy
. Näin talvella monet kesällä helpot työt on kerta kaikkiaan mahdottomia pihalla. Eli nyt pitäisi laittaa jäitä hattuun, jos tietää, että kesällä olisi aikaa. Monella paikkakunnalla on lisäksi ns. tee-se-itse halleja, näitä voi koittaa selvitellä.
Kun joku näkee sen vaivan, että käyttöentisöi auton toivoisi sen siirtyvän niihin hintoihin, mitä autosta maksetaan myyntivaiheessa. Omaa tehdessä tämä kuitenkin on toistaiseksi sivuseikka, jos autoa on tarkoitus pitää vielä vuosia.
Ei tässä nyt oikein parempaa prep talkkia osaa pitää. Itse sinnittelin 90l pahimman laman läpi köyhänä opiskelijana Volvo Amazonin kanssa. Korjauksia tehtiin tarpeen mukaan turhasta stressaamatta milloin tolppapaikalla, milloin talkootyönä ja lopulta ajo jäi paljon halvemmaksi, kun jollain sen ajan trendivaihdokilla. Kun lopulta koitti aika laittaa auto eteenpäin meni se kaikeksi iloksi entisöitäväksi ja sai vielä myöhemmin kuulla, miten iloinen yllätys se oli töitten suhteen ollut (ruostetta kyllä oli tarpeiksi).
Itse tehdessä ei hidaskaan työ haittaa, jos vain on toinen auto käytössä. Saabit on sen verran halpoja, että vielä tässä vaiheessa voisi jopa koittaa katsella parempikorista ja vaikkapa moottorivikaista projektien naittamismielessä. Mutta monin paikoin ei ole enää edes sallittua säilyttää "romuja" näkyvillä ja tuo lähestysmistapa johtaa worst case skenaariossa lopulta kahteen romuun.
Aikanaan näitä koreja hiekkapuhallettiin ja hitsailtiin kotitalon pihassa, mutta alkaahan se olla katoavaa kansanperinnettä. Sen verran aikaaviepää ja ikävää puuhaa se on, että on melkoisen turha toivoa, että joku tekisi sitä ilmaiseksi, ellei itsekään viitsi touhuun alkaa. On se silti varteenotettava tapa viettää kesää, jos vain paikka löytyy

Kun joku näkee sen vaivan, että käyttöentisöi auton toivoisi sen siirtyvän niihin hintoihin, mitä autosta maksetaan myyntivaiheessa. Omaa tehdessä tämä kuitenkin on toistaiseksi sivuseikka, jos autoa on tarkoitus pitää vielä vuosia.
Ei tässä nyt oikein parempaa prep talkkia osaa pitää. Itse sinnittelin 90l pahimman laman läpi köyhänä opiskelijana Volvo Amazonin kanssa. Korjauksia tehtiin tarpeen mukaan turhasta stressaamatta milloin tolppapaikalla, milloin talkootyönä ja lopulta ajo jäi paljon halvemmaksi, kun jollain sen ajan trendivaihdokilla. Kun lopulta koitti aika laittaa auto eteenpäin meni se kaikeksi iloksi entisöitäväksi ja sai vielä myöhemmin kuulla, miten iloinen yllätys se oli töitten suhteen ollut (ruostetta kyllä oli tarpeiksi).
Viimeksi muokannut sunn, Su Tammi 18, 2009 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Mitä sanot, jos tämmösessä tapauksessa pistäskin kukkaron laulamaan, ja hitsais/hitsauttais niin perkuleesti, niin olisiko sen jälkeen hyvä käyttöauto vuosiksi? (Oletetaan, että tekniikka on hyvä) Mietin jo tulevaisuuden varalle. "Rust never sleeps."Jope kirjoitti: Auton myyntiarvo on ehkä 150e, peltitöihin menee varmasti ulkopuolisilla teetettynä 500-800e, ellet sitten jotain kaveriasi pakota tekemään pilkkahintaan.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
No tämähän riippuu ihan siitä, mitä kulkuneuvoltasi haet.Jimo kirjoitti:Mitä sanot, jos tämmösessä tapauksessa pistäskin kukkaron laulamaan, ja hitsais/hitsauttais niin perkuleesti, niin olisiko sen jälkeen hyvä käyttöauto vuosiksi? (Oletetaan, että tekniikka on hyvä) Mietin jo tulevaisuuden varalle. "Rust never sleeps."
Jos ei mukavuudet ja nykyajan hapatukset kiinnosta, niin kyllähän tupliksella ajelee vaikka kuinka pitkään jos ei lahoa käsiin.. Vaihteita löytyy eteen ja taakse ja vaikkei se nykyajan törmäystestejä enää voitakaan, on se varmasti turvallisempi kuin saman ikäpolven pikkufiiatti.
Aika vaikea vastata mitenkään tyhjentävästi tuohon kysymykseen vieraana henkilönä. Kysy itseltäsi, haluatko ajaa tupliksella ajosi seuraavat 5 vuotta? Sen verran se ainakin kestää ennenkuin alkaa taas mätänemään, jos hoidat pellit kuntoon. Täytyy myös ottaa huomioon se, että varaosien saanti alkaa jo heiketä. Kaikkea ei saa uutena, toisaalta tyhmää pistää käytettyjä osia kuluviin paikkoihin kun niitä joutuu sitten hetken päästä vaihtamaan uudestaan.
Henkilökohtaisesti en voisi koskaan kuvitellakaan ysiysiä pääasialliseksi käyttöautokseni, mutta sitähän tässä ei kysytty. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Mietiskelin, että kuinkahan pitkälle sitä 99/90/900 -kalustolla pääsisi, jos aina jääräpäisesti hitsaisi auton kuntoon. Minähän kun en näistä mitään tiedä, mutta kyllä nämä karummat Saabit minun ajoihin kelpaa. Tuo mainitsemasi 5 vuotta herättää jo toivoaJope kirjoitti:
No tämähän riippuu ihan siitä, mitä kulkuneuvoltasi haet.
Jos ei mukavuudet ja nykyajan hapatukset kiinnosta, niin kyllähän tupliksella ajelee vaikka kuinka pitkään jos ei lahoa käsiin.. Vaihteita löytyy eteen ja taakse ja vaikkei se nykyajan törmäystestejä enää voitakaan, on se varmasti turvallisempi kuin saman ikäpolven pikkufiiatti.
Aika vaikea vastata mitenkään tyhjentävästi tuohon kysymykseen vieraana henkilönä. Kysy itseltäsi, haluatko ajaa tupliksella ajosi seuraavat 5 vuotta? Sen verran se ainakin kestää ennenkuin alkaa taas mätänemään, jos hoidat pellit kuntoon. Täytyy myös ottaa huomioon se, että varaosien saanti alkaa jo heiketä. Kaikkea ei saa uutena, toisaalta tyhmää pistää käytettyjä osia kuluviin paikkoihin kun niitä joutuu sitten hetken päästä vaihtamaan uudestaan.
Henkilökohtaisesti en voisi koskaan kuvitellakaan ysiysiä pääasialliseksi käyttöautokseni, mutta sitähän tässä ei kysytty.

1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Asiaa, mutta tuohon
kuitenkin sellainen kommentti, että jos autolla on kunnollinen kuiva säilytystila (resurssikysymys toki sekin) eikä sillä hirveästi ajella ainakaan märällä kelillä, niin ei se ruoste siinä tapauksessa niin kauhean nopeasti etene.Jope kirjoitti: Kun ruostevauriot ovat jo mittavat, ei ole mitään järkeä alkaa hitsailemaan joka vuosi leimalle vähän sieltä, vähän tuolta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Päteekö tuo tosiaan sinulla ympärivuotiseen käyttöautoon? Minä ainakin lähden ajamaan säällä kuin säällä, kuivalla ja suolalla.Juha96 kirjoitti:eikä sillä hirveästi ajella ainakaan märällä kelillä
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Ei tietenkään päde, taisin puhua vähän eri asiasta. Tarkoitin esim. päivittäisestä käytöstä jo 'pelastettua' autoa, joka on satunnaisessa harrastehenkisessä käytössä ja odottelee myöhemmin tapahtuvaa laajamittaisempaa entisöintiä. Ja tarkoitin sitä, että riippuu aika pitkälti käytöstä ja säilytyksestä, miten ruoste etenee.Jope kirjoitti:Päteekö tuo tosiaan sinulla ympärivuotiseen käyttöautoon?Juha96 kirjoitti:eikä sillä hirveästi ajella ainakaan märällä kelillä
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 99 saamassa lopetustuomion, apuja?
Totta. Auton alustaa kannattaa kyllä kuivatella vaikka ihan ajamalla, jos sitä pihalla joutuu seisottamaan. Tämän kaltainen seisottaminen voi kuitenkin olla omistajalle ihan oikeasti stressaavaa, mikäänhän ei stressaa niin kuin tekemätön työ ja sen puntaroiminen. Parempi siinä tapauksessa miltei surutta ajaa sillä autolla, vanha auto kuitenkin aina tykkää ajamisesta. Aivan pahimmat loskat ja suolat pitäisi sitten tietysti pyrkiä pesemään poisJuha96 kirjoitti:Ei tietenkään päde, taisin puhua vähän eri asiasta. Tarkoitin esim. päivittäisestä käytöstä jo 'pelastettua' autoa, joka on satunnaisessa harrastehenkisessä käytössä ja odottelee myöhemmin tapahtuvaa laajamittaisempaa entisöintiä. Ja tarkoitin sitä, että riippuu aika pitkälti käytöstä ja säilytyksestä, miten ruoste etenee.Jope kirjoitti:Päteekö tuo tosiaan sinulla ympärivuotiseen käyttöautoon?Juha96 kirjoitti:eikä sillä hirveästi ajella ainakaan märällä kelillä

Huomasitteko muuten Nettiautosta poikkeuksellisen hyväkuntoisen oloisen 99? En nyt laita linkkiä, mutta toivoisi auton pian pääsevän hyvään kotiin. Ollut todella pitkään samassa kodissa. Auto ei ollut todellakaan se halvin ko. mallin edustaja, mutta kyllä tuon kaltaisesta helmestä jo maksaisi surutta reilun hinnan. Käyttöautoksi tuo voisi olla peräti "liian" hyvä. Toivoisi harrasteautoksi/mr-kilville lähitulevaisuudessa.
Katsastus oli toisesta Nettiauton erittäin edullisesta yksilöstä mennyt umpeen, mutta siinä hintapyynnössä ei kyllä ollut tyhjää yhtään. Palvelisi varmasti käyttöautona hyvin mahdollisten pikkuvikojen korjauksella.
Valitettavasti itsellä ei ole mahdollisuuksia "majoittaa" enempää autoja ja uskon monella harrastajalla olevan saman tilanteen. Silti haaveilee vielä joskus ostavansa 900 GLS-Saabin MR-kilville. Niin, se taltiointi pitäisi kyllä tapahtua (viimeistään) nyt.