Mistä Kaasariín neuloja.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Touhottaja
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Syys 01, 2007 19:39
Paikkakunta: Kangasala

Mistä Kaasariín neuloja.

Viesti Kirjoittaja Touhottaja »

Kaasari on zenith 175. Piliksen korjaussarjan mukana tuli vaan kalvo ja kasa tiviteitä ja pääsuutin. Mista kaupasta sen neulan voi mennä ostaan?

Kiitos
Heikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:36
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Mistä Kaasariín neuloja.

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Moikka!

Vaikka Motonetistä

KAASUTTIMEN OSAT/KALVOT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl
KAASUTINOSAT EI TURBOIHIN (Jälkiasennus!)
Vaimennusöljy 100ml. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60-3002 4.50 ???
900 79--8.85 ZenithStrömberg/Solex (päältä säädettävä)
Kalvo CD175 (yhdellä kaasarilla). . . . . . . . . . . . . . 28-1007 1.68 ???
Kalvo CD150 (GLS/tuplakaasarit). . . . . . . . . . . . . . 28-1008 2.02 ???
Seosneula (ei GLS) 79--85. . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3304 10.93 ???
Seosneula GLS-tuplat 79--81 (B-moottori). . . . . . . . . . 28-3302 10.93 ???
Seosneula GLS-tuplat 81--84 (H-moottori). . . . . . . . . . 28-3303 10.93 ???
Seossuutin (ei GLS) 79--85. . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3307 7.57 ???
Seossuutin GLS-tuplat 79--84 (koko 90). . . . . . . . . . . 28-3306 7.57 ???
By-Pass kalvosarja 79--85 (ei GLS/tuplakaasarit). . . . . . 28-3309 9.08 ???
(ei ole kaikissa, jos on niin ryypyn yläpuolella)
Lämpötila-tasain 79--85 (ei GLS/tuplakaasarit). . . . . . . 28-3474 0.00 ???
Kannen kiinnitysruuvi 79--85 (4kpl sarja). . . . . . . . . 28-1004 0.00 ???
Uimuriventtiili Ø1.75 79--85 (ei GLS/tuplakaasarit). . . . 28-3567 8.00 ???
Uimuriventtiili Ø1.50 79--84 (GLS-tuplakaasarit). . . . . . 28-3313 8.00 ???
Höyrystysventtiili ("bensasuodatin"). . . . . . . . . . . . 28-3175 0.00 ???
Säätötyökalu (hahlomalli). . . . . . . . . . . . . . . . . 76-5302 0.00 ???
900 8.85--89 Pierburg 175CDUS (alta säädettävä)
Kalvo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-1007 1.68 ???
Seosneula. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3752 8.50 ???
Seossuutin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3753 0.00 ???
Uimuriventtiili. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3755 7.57 ???
Pohjan tiiviste. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3161 0.00 ???
Höyrystysventtiili. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28-3210 37.67 ???
EGR-venttiili (ei Automatic). . . . . . . . . . . . . . . . 28-3176 0.00 ???
Touhottaja
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Syys 01, 2007 19:39
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mistä Kaasariín neuloja.

Viesti Kirjoittaja Touhottaja »

Kiitos tiedoista. Nyt on ostettuna Motonetin neula mutta sen asentaminen ei ollutkaan läpihuutojuttu.
Kone on siis B-moottori ja siinä yksi 175CD kaasari.

Irroitin kaasarista "luistin" jossa neula on kiinni. Irroitin kyljestä lukitusruuvin ja korjaamokäsikirjassa neuvottiin vielä löysäämään säätöruuvi ja "tähtiprikka"
ja kopisteleen neula tuurnalla pois.

Korjaamokäsikirjassa oli piirretty kuva jossa säätöruuvi irroitettiin kuusiokolo avaimen näköisellä työkalulla männän yläpuolelta putken sisältä käsin.

Kun tiiraan männän yläpuolelta (kalvon puolelta) ohuen putken sisään löysätäkseni säätöruuvin, niin näen tapin pään jonka molemmissa kyljissä tasainen osuus ja prikan jonka ulkoreunoissa on pyällys ihan kuin sinne pitäs lykätä joku erikoistyökalu joka sopii siihen.

Kopistelin tuurnalla hieman tapin päähän ja koko putki neuloinen päivineen rupesi tulemaan männästä irti, ei hyvä.
Kuva

Auttakaa Saabi gurut. Onko näitä neulan kiinnityksiä eri malleja eri vuotisissa kaasareissa että tarvii jotain erikoiskaluja neulan vaihtoon vai onko messinkinen neulan runko vaan jäsähtänyt kiinni putkeensa ja vaatii kovia otteita.

Danke
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mistä Kaasariín neuloja.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos oikein muistan niin tuo sivussa oleva lukitusruuvi pitää ettei neula tipu irti. Sitä säätöruuvia (vanhemmassa todellakin tuo hahlomalli, Pierburgissa taisi olla se kuusiokolo, molempiin saa säätöavaimia Motonetista) pyörittämällä neula irtoaa, hahlomallia voi pyörittää myös lattameisselillä mutta varo naarmuttamasta sylinterin sisäpintaa ettei vaimenninmäntä jumita.

Eli tuota kuvaa ku tiirailin niin säätöruuvi enään pitää sitä neulaa kiinni. Pyöritä niin, että tuossa asennossa neula nousee eli laihalle jolloin neula lähtee irti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin