Satku ei käynnisty, missähän vika? (vika löytyi)
Satku ei käynnisty, missähän vika? (vika löytyi)
Kakkosautomme 900i vm. -87 oli ajamattomana vähän toista viikkoa. Autossa on ollut jo jonkun aikaa ongelmia tyhjäkäynnin suhteen. Eilen auto sitten lopetti yhteistyön kokonaan, eli ei käynnisty. Startatessa vähän hörähtää, mutta ei vaan jaksa käynnistyä.
Oman tulkintani mukaan vika lienee polttoainepuolella mielummin kuin sähköpuolella. Bensapumppu pyörähätää normaalin tuntuisesti virrat päälle käännettäessä. Olikohan tässä mallissa (8-v) sähköisen pumpun lisäksi myös toinenkin polttoainepumppu joka voisi olla sökönä? Yksi epäilyttävä kohta on polttoainesuodatin (tuskin vaihdettu koskaan), voisikohan vika olla yksinkertäisesti siinä?
Jos jollakulla välähtää ajatuksia mieleen missä vika voisi olla, niin kiitollinen tiedoista olisin. En vielä kehtaa lähteä iivaria pajalle hinaamaan.
Oman tulkintani mukaan vika lienee polttoainepuolella mielummin kuin sähköpuolella. Bensapumppu pyörähätää normaalin tuntuisesti virrat päälle käännettäessä. Olikohan tässä mallissa (8-v) sähköisen pumpun lisäksi myös toinenkin polttoainepumppu joka voisi olla sökönä? Yksi epäilyttävä kohta on polttoainesuodatin (tuskin vaihdettu koskaan), voisikohan vika olla yksinkertäisesti siinä?
Jos jollakulla välähtää ajatuksia mieleen missä vika voisi olla, niin kiitollinen tiedoista olisin. En vielä kehtaa lähteä iivaria pajalle hinaamaan.
Viimeksi muokannut Aero97, Ma Heinä 26, 2004 08:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Bensapumppuhan se
Eipä taida gasopumpulla riittää potku.. Kokeileppa oikosulkea bensapumpun releen navat, anna hurista jonnin aikaa ja kokeile sitten lähteekö. Jos lähtee niin pumpussa ei ole potkua/kuivunut?
Filtsu (jos on motonet-scheissea) niin voi tehdä höyrylukon ja ei varmasti käynnisty, kantsii tarkistaa.
900i:ssä bensapumppu vaihdetaan ottamalla takakontin suojalevy veke, yksi panta pois ja koko pumppukotelo nousee tankista ylös. Pumpun vaihto ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Tästä(kin) löytyy paljon tekstiä palstalta, kokeileppa hakua ja kokeile "900 bensapumppu" tms..
Filtsu (jos on motonet-scheissea) niin voi tehdä höyrylukon ja ei varmasti käynnisty, kantsii tarkistaa.
900i:ssä bensapumppu vaihdetaan ottamalla takakontin suojalevy veke, yksi panta pois ja koko pumppukotelo nousee tankista ylös. Pumpun vaihto ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Tästä(kin) löytyy paljon tekstiä palstalta, kokeileppa hakua ja kokeile "900 bensapumppu" tms..
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Satkusta
Itselläni oli aikoinaan satkussa myös samanlainen ongelma...syy oli öljyntäyttökorkin tiiviste viallinen. ( imi ilmaa rajusti imusarjaan )
Niin ja kerran ajosta suoraan sammutin auton, ja seuraavan kerran kun yritin lähteä ajamaan ei käyntiin ei sitten millään, ohjaus boksi oli kärähtänyt.
Se on muistaakseni siinä pystypellissä akun lähimaastossa.
Vastapuolella peltiä kuin pissapojan säiliö on.
Niin ja kerran ajosta suoraan sammutin auton, ja seuraavan kerran kun yritin lähteä ajamaan ei käyntiin ei sitten millään, ohjaus boksi oli kärähtänyt.
Se on muistaakseni siinä pystypellissä akun lähimaastossa.
Vastapuolella peltiä kuin pissapojan säiliö on.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
No löytyihän se vika sitten viimein Isäukko ehdotti jo auton hinaamista korjaamolle, sanoin että annetaanpa pari päivää vielä valohoitoa niin kyllä se vika vielä löytyy. Ja onneksi ei käyty hinailemaan, olisi tullut varmaan turhan kalliiksi valohoito korjaamolla.
Kävin tutkailemaan polttoainesuodatinta, että onko se ihan tukossa. Pumpulta tulevan bensaletkun liitintä löysätessä bensaa suihkusi kaarella. Päättelin että pumppu ainakin antaa painetta. Suodattimelta ruiskuun lähtevä liitin oli niin huonossa paikassa että kävin irrottamaan letkua ruiskun puoleisesta päästä. Mutteria avatessani huomasin, että ilmanputsarin ja imusarjan välissä oleva kumiputki liikahti oudosti leveästä alapäästään. Ja irtihän se olikin kokonaan No huh sentään, siinäpä se vika sitten olikin. Kyseinen putki kun on ihan irti, niin seoksethan on sitten niin sekaisin, että eipä toimi. No putki kiinni ja johan toimii, ja paremmin kuin ennen, putki oli kai jotenkin ollut vähän irti jo jonkin aikaa.
Samanaikaisesti kun tein tuota hurjaa korjausta oli isäukko käymässä kaupungissa, ja kävi samalla kysäisemässä merkkikorjaamosta missä vika voisi olla. Asentaja oli sanonut että vika on aivan varmasti huohottimen letkussa, ja antoi mukaan venttilikopan kanteen tulevan holkin. No vikahan ei siinä ollut, mutta tulipa nyt sekin sitten vaihdettua.
Kävin tutkailemaan polttoainesuodatinta, että onko se ihan tukossa. Pumpulta tulevan bensaletkun liitintä löysätessä bensaa suihkusi kaarella. Päättelin että pumppu ainakin antaa painetta. Suodattimelta ruiskuun lähtevä liitin oli niin huonossa paikassa että kävin irrottamaan letkua ruiskun puoleisesta päästä. Mutteria avatessani huomasin, että ilmanputsarin ja imusarjan välissä oleva kumiputki liikahti oudosti leveästä alapäästään. Ja irtihän se olikin kokonaan No huh sentään, siinäpä se vika sitten olikin. Kyseinen putki kun on ihan irti, niin seoksethan on sitten niin sekaisin, että eipä toimi. No putki kiinni ja johan toimii, ja paremmin kuin ennen, putki oli kai jotenkin ollut vähän irti jo jonkin aikaa.
Samanaikaisesti kun tein tuota hurjaa korjausta oli isäukko käymässä kaupungissa, ja kävi samalla kysäisemässä merkkikorjaamosta missä vika voisi olla. Asentaja oli sanonut että vika on aivan varmasti huohottimen letkussa, ja antoi mukaan venttilikopan kanteen tulevan holkin. No vikahan ei siinä ollut, mutta tulipa nyt sekin sitten vaihdettua.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Hyvä että tuli kuntoon helposti. Itse vaihdoin ~viikko sitten satkuun tuon tiivisteen (2,02€ Motonetistä), kun venttiilikopan päällys oli mukavan öljyhöhnän peitossa. Vanha tiiviste oli totaalisen kulahtanut, kivikova ja hapero koppura.Aero97 kirjoitti: Asentaja oli sanonut että vika on aivan varmasti huohottimen letkussa, ja antoi mukaan venttilikopan kanteen tulevan holkin. No vikahan ei siinä ollut, mutta tulipa nyt sekin sitten vaihdettua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Letkun liitin 900 Og
V.J.S kirjoitti:Aero97 kirjoitti: Asentaja oli sanonut että vika on aivan varmasti huohottimen letkussa, ja antoi mukaan venttilikopan kanteen tulevan holkin. No vikahan ei siinä ollut, mutta tulipa nyt sekin sitten vaihdettua.
Bensiinitankin päältä tulevan kumiletkun ja nailonputken välissä oleva liitin hapantunut niin että nailonletkun puoleisesssa liittimen päässä on reikiä josta bensa lentää taka-akseli päälle. Tuo liitin on jotenkin puristeltu siihen nailonputken sisälle. Miten olette tämän liittimen ongelman ratkaisseet ? Kumiputken(ristikudos vahvisteinen) päästä piti repaleista osaa poistaa 15 mm ja se olisi nyt ehjä. Nailonputken sisällä oleva nysä ei irtoa ja paikka on hankala tunkin varassa tehtävänä. Mihin se nailonputki sukeltaa sieltä alapuolelta , johonkin korin uumeniin, missä on seuraava liitos ?
Re: Letkun liitin 900 Og
Mikä auto on kyseessä?erites-2 kirjoitti:Bensiinitankin päältä tulevan kumiletkun ja nailonputken välissä oleva liitin hapantunut
Onko tuo liitin nyt sama kuin tarkoittamasi nysä? Tai onko nysässä se vuoto?niin että nailonletkun puoleisesssa liittimen päässä on reikiä josta bensa lentää taka-akseli päälle. ... ... Nailonputken sisällä oleva nysä ei irtoa
Liitinnysä on prässätty kovamuoviseen putkeen. Katkaise putki nysän juuresta, paina uusi ehjä liitinnysä putkeen pykälä kerrallaan, putkea sopivasti pidemmältä matkalta tukien, tukea joka pykälän jälkeen taaemmas siirtäen. Putken mieto lämmittäminen saattaa auttaa, uutena nuo on painettu ihan kylmiltään.
Putken tukemiseen liitännän tekemisessä voit esim. sahata halki sisähalkaisijaltaan 8 mm putken, laittaa puoliskot putken ympäri ja ruuvipenkin tms massiivisen puristimen väliin. Tuolla matkamalli liitintyökalusta, pihteihin hitsattu putkenpuolikkaat: http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... e.jpg.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Letkun liitin 900 Og
- ovat varmasti hyviä neuvoja jos on tilat ja välineet .jus kirjoitti:Mikä auto on kyseessä?erites-2 kirjoitti:Bensiinitankin päältä tulevan kumiletkun ja nailonputken välissä oleva liitin hapantunutOnko tuo liitin nyt sama kuin tarkoittamasi nysä? Tai onko nysässä se vuoto?niin että nailonletkun puoleisesssa liittimen päässä on reikiä josta bensa lentää taka-akseli päälle. ... ... Nailonputken sisällä oleva nysä ei irtoa
- otsikossa mainittu 900 Og
- nailonputken sisälle menevässä liittimen "kyljessä"aivan nailonputken päässä, ulkopuolella
- putki ei ole irti autosta, missä lienee seuraava liitos moottorille päin mentäessä , sitäkin kysyin .
Liitinnysä on prässätty kovamuoviseen putkeen. Katkaise putki nysän juuresta, paina uusi ehjä liitinnysä putkeen pykälä kerrallaan, putkea sopivasti pidemmältä matkalta tukien, tukea joka pykälän jälkeen taaemmas siirtäen. Putken mieto lämmittäminen saattaa auttaa, uutena nuo on painettu ihan kylmiltään.
- vaikeaa on lämmitellä siellä auton alla, tunkin varassa kun on auto
- tukemiset ym ei nyt tässä tapauksessa onnistu
-
- pitänee tehdä joku pehmytmuoviputkiliitos lemmarilla kiinni jotta pääsee edes ajamalla korjaamolle .
Putken tukemiseen liitännän tekemisessä voit esim. sahata halki sisähalkaisijaltaan 8 mm putken, laittaa puoliskot putken ympäri ja ruuvipenkin tms massiivisen puristimen väliin. Tuolla matkamalli liitintyökalusta, pihteihin hitsattu putkenpuolikkaat: http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... e.jpg.html
Re: Satku ei käynnisty, missähän vika? (vika löytyi)
Viimeksi kun tartti tehdä tuo nipan tunkeminen bensaletkuun, niin kuumensin nipan kuumailmapuhaltimella pihtien varassa.
Sitten nopeasti lämmitetty nippa letkuun ja sehän upposi paikkaan oikein nätisti ja tiiviin oloisesti.
Tuntui pitävän ~3bar bensanpaineilla ihan jees.
Oletan, että tässä on kyse metallisesta banjonipasta. Muovinippaa ei voi laittaa kuin kylmänä tunkemalla paikalleen.
Sitten nopeasti lämmitetty nippa letkuun ja sehän upposi paikkaan oikein nätisti ja tiiviin oloisesti.
Tuntui pitävän ~3bar bensanpaineilla ihan jees.
Oletan, että tässä on kyse metallisesta banjonipasta. Muovinippaa ei voi laittaa kuin kylmänä tunkemalla paikalleen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Satku ei käynnisty, missähän vika? (vika löytyi)
Hätäapuna voisi vaan katkaista sen hapantuneen osan siitä teräksisestä nipasta hemmettiin ja laittaa bensaletkun siihen muoviputken päälle siten, että klemmari puristaa sitä muoviputken sisälle jätettyä teräsholkkia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01