tehot uupuu - 900c

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos jarrupoljinta painaessa kierrokset nousee tai laskee on vika jarrutehostajassa. hah...tai ainakin näin pienessä tyhjässä päässä ajatusta pyörittäessä. mut jos asia on noin ja "viisaammat" sen vahvistaa ni kivaa faktaa....kirjoittaa lyijykynällä alfamerin kirjaan lisäosioon muistiinpanoja
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolta noita olette varmaan lukeneet:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=70758#p70758
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 91#p415091
Kuulostaa epäillyttävältä. Melkein yhtä epäillyttävältä kuin jos satkun seoksia säädettäisiin seuraamalla miten lämmityslaitteen ilmansuuntaaminen vuoroin jalkatilaan/tuulilasille vaikuttaa käyntiin...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Niinpä. Sillä haluaisinkin lisävalaistusta asiaan. Mutta testasinpa taas. Kun ruuvasin seosta laihemmalle, kierrokset ehkä ihan aavistuksen laskivat. Vainoharhaisuutta?! Vai toimiva konsti? Kas siinäpä pulma.

EDIT: Aikanaan minulla oli kesän ajan ajossa vm.-79 99 Saab. Siinä oli Strömbergin kaasari. Nyt kun katselin tarkemmin tuota Pierburg-satkuani, huomasin, että siitähän lähtee maadoitusjohto imusarjaan. Mikä idea siinä on? 99-Saabissa ei sitä muistaakseni ollut.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

liteFun kirjoitti:Noita pierupurkkejahan on volkkareissakin ollut, itsellä oli vw jetta moisella, vaan eipä tarvinnut mitään koskaan säädellä. Pitäis kyllä säätöohjeita löytyä, mahtaisko kirjastossa olla hyllyssä noita haynes/alfamer-opuksia, muistaakseni jettaan oli säätöohjetta pierupurkille (en ole ihan 100% varma, mutta kuvia/kaavioita muistelen olleen ja noi pierupurkithan on melko pienillä eroilla eri autoissa).
Ei kannata etsiä sitä Jetan kirjaa tähän tarpeeseen. Jetassa, Golfissa, BMW:ssä, Seatissa ym. on kiinteäkurkkuinen Pierburgin kaasari. Saabissa, joissain Mersuissa ja joissain Volvoissakin on muuttuvakurkkuisia Pierburgeja.

Kiinteä- ja muuttuvakurkkuisen säätö tapahtuvat eri periaatteella, koska kaasuttimen toimintaperiaate on eri.
Mikkko kirjoitti:EDIT: Aikanaan minulla oli kesän ajan ajossa vm.-79 99 Saab. Siinä oli Strömbergin kaasari. Nyt kun katselin tarkemmin tuota Pierburg-satkuani, huomasin, että siitähän lähtee maadoitusjohto imusarjaan. Mikä idea siinä on? 99-Saabissa ei sitä muistaakseni ollut.
Kaasuttimessa on sähköinen tyhjäkäyntiventtiili eli jälkikäynninestolaite. Erillinen kanava, jonka solenoidi avaa ja sulkee. Vastaava oli myös Zenith-Stromberg / Solex - kaasareissa mallivuosina '82 - '86.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja sunn »

Nyt aivan ilmeinen kysymys: käytätkö autossa 98 vai 95 bensaa? Omassa -87 kaasarissa käyttelin alkuun 95-bensaa, mutta ero on melkoinen etenkin talvikeleillä.

Varvimittarilla saat vaihdot ajoitettua oikein. Kokemuksen kautta onnistuu (saabissa) suht. hyvin myös moottoria kuulostelemalla toki. Ryypyllä on sitten haettu vielä sitä lisätehoa kultaisella 60-luvulla :).

Kaasarin peruskorjaus tai peräti sen vaihto tuplaan voisi tuoda kaivattua lisätehoa.
Vastaa Viestiin