900S ja vetokoukun poistaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
YsisataaS
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 13:59

900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja YsisataaS »

Noniin, eipä se auto mennyt katsastuksesta läpi vaan hylsy napsahti. Hylsyn aiheutti pahasti ruostunut vetokoukku ja se olisi uusittava tai poistettava. Elikkä poistoon menee. Rälläkällä tai rautasahalla vetokoukku tyvestä poikki sanoi katsastussetä. Itsehän olen melko käsi autojen kanssa ja sähköt pitäisi poistaa myös koukusta.

Neuvokaapas viisaammat tyhmää mistä se piuha pitää/kannattaa katkaista vai voisiko jopa olla jollain irroitettavalla liittimellä kiinni jossain? Köyhänä opiskelijana kun voisi tuon poiston itse koittaa tehdä. Saha nyt sentään pysyy kädessä :wink: Ongelmana vaan miten tuo sähköjohto otetaan pois?

e. niin ja sitten vilkkuviiksi on ihan lötkö ja menee itsekseen päälle. Pystyykö kiristämään jotenkin?
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Johdot on liitetty takakontin puolelta valojohdoista yleensä ryöstäjäliittimillä.
Katkot ryöstöliittimen vierestä pistokkeelle menevät johdot. Katsomalla selviää minne johdot on liitetty. Kun johdot on katkottu, vedät vaan kaapelin kontista ulos.
Siitä läpiviennin reiästä. Sitten vaan tulppaat tuon reiän, ettei vedet tule konttiin.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Niin ja vilkkuviiksi pitänee vaihtaa :roll:
S. Niittumaa

99 T8
YsisataaS
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 13:59

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja YsisataaS »

No siinä tapauksessa viiksi pysyy sormella paikallaan :p Joo pitää tuo johto koittaa löytää sieltä jostain. Sen varmaan jotenkin tunnistaa ettei vääriä piuhoja katko :)
Jusau

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ota ensin akunkenkä irti, ennenkuin alat koukun kanssa tuhraamaan, tai etenkään johtojen. Älä ala tuhraamaan sahan tai rälläkän kanssa, jos vaan saat auton montulle tai nosturille, ottaa koko kapistuksen pois ennemmin. Ei taida olla kuin 4 pulttia ja koukku tulee alas nätisti, mulle leimamies sanoi että kunnolla korjattava tai pois, ei välimuotoja.

Toki tuota ennen olet katkonut johdot pistorasian takaa, ennenkuin viimeisen pultin irrotat. Muuten se koukku heiluu nenän edessä johtojen varassa.

Noh ei ollut katkottu, nyt on ja koukku tallin lattialla.

Sitten on johtonivaska roikkumassa siinä puskurin alla. Eikun nätisti nykäisten kontin puolelle ja käypäinen tulppa siihen läpivientiin. Tuosta johtonivaskasta ensin iso kuori pois ja sitten hyvin teipaten jokainen johto erilleen. Taitaa olla 7 kappaletta johtoja. Ja sitten päälle vaikka kortonki tai jeesusteippiä ja akunkenkä kiinni.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niin, voi sen purkamisen tehdä siistikin ja ottaa yksitellen rosvoliittimet auki. Turhaa niitä pätkiä jättää sinne jos ei koko koukkuakaan enään :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

dimebak kirjoitti:Niin, voi sen purkamisen tehdä siistikin ja ottaa yksitellen rosvoliittimet auki. Turhaa niitä pätkiä jättää sinne jos ei koko koukkuakaan enään :wink:
Kyllä se onnistuu jos osaa varovasti ne purkaa. Itsekkin yleensä niin tehnyt.
Sitten vaan teipattava ne liittimen kolot siitä johtopäällysteestä umpeen.
Vulkanoituva teippi on hyvää siihen.
Katkominen on vaan nopein tapa, äkkinäisemmälle.

Samaa mieltä tuosta, että ei toinna alkaa rälläköimään. Pultit on suht helppo irroittaa ja saa silloin koko koukun irti ehyenä. Taitaa aika usein näissä satkuissa olla koukut lahoja, mitä on vastaan tullut.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sukellusvene kirjoitti:Kyllä se onnistuu jos osaa varovasti ne purkaa. Itsekkin yleensä niin tehnyt.
Sitten vaan teipattava ne liittimen kolot siitä johtopäällysteestä umpeen.
Vulkanoituva teippi on hyvää siihen.
Katkominen on vaan nopein tapa, äkkinäisemmälle.
Ei niitä nyt mitenkään varovasti tarvi ottaa jos yksitellen ottaa pois, silloin saa olla jopa akkukin kiinni autossa, tosin virrat kannattaa pitää pois päältä. Joo ja teippiä vaan päälle johtoihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
YsisataaS
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 13:59

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja YsisataaS »

No katsastuksessa sanoi että näyttää olevan niin pahasti ruostunut ettei taida käsivoimin irrota pultit. Joten kehoitti vaan sahaamaan poikki ja poistamaan johdon. Itselläni ei niin väliä ole kun olen auton vaihtamassa tuossa syksyllä. Haluaisin vaan tämän vielä leimoihin, ettei tule kiirettä auton vaihdon kanssa.

Asiasta toiseen. Paljonkohan 900S -90 ajettu 278tkm vaihtoarvo on? Ei varmaan mitään..
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joo ei ole ässällä paljon arvoa, varsinkin jos ruosteisesta koukustakaan on jäljellä vain pelkkä sahalla katkottu nysä. Tarjoan autosta 100e.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja toms »

Vaihto / myyntiarvo riippuu kunnosta.
0-3000€ ja kunto sen mukaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
YsisataaS
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 13:59

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja YsisataaS »

Ehkäpä se pitää rinta-joupilta bongata joku sopiva niin saa sen 2000e saabista. Onhan tietty rj:lla vähän ilmaa hinnoissa verrattuna muihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

YsisataaS kirjoitti:Asiasta toiseen. Paljonkohan 900S -90 ajettu 278tkm vaihtoarvo on? Ei varmaan mitään..
Oma ex-käyttis lähti 2000€:lla. Se oli täyspaineturbo, 282tkm ajettu, jne. Tuolta löytyy kuvia. Ainoa mikä tuossa hintaa tiputti mun mielestä oli se ruoste, muuten auto oli hyvässä teknisessä kunnossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse juuri syksyllä ostin 91 ässän ja tonnin maksoin. Omani 210 tkm ajettu ja massattu useita kertoja eli kori suht terve. Hilut valmiina muutettavaksi korkeapaine turboksi, kun kevät koittaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
YsisataaS
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 13:59

Re: 900S ja vetokoukun poistaminen

Viesti Kirjoittaja YsisataaS »

Noniin kurkkasin tuonne takakontiin ja johdotkin löytyivät. Nuo johdothan näyttävät lähtevän irti avaamalla nuo liittimet ja vetävän/katkaisevan johdon sieltä poikki. Ainut mikä alkoi hämäämään on mitähän nämä paksummat harmaa ja musta johto ovat? Harmaa näyttää menevän takavaloihin ja musta runkoon. Enpä sitten vielä uskaltanut alkaa johtoja irroittelemaan. Tuossa kuva johdoista http://img119.imageshack.us/img119/695/ ... 001ng3.jpg eli uskaltaako tuon harmaan ja mustan paksun johdon pistää poikki eikä takavaloille käy mitään? Aloittelija kun on asialla ni kaikki on niin vaikeeta :P
Vastaa Viestiin