Hirvivahinko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Hirvivahinko

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Karmean näköistä jälkeä. :(

Iso uroshirvi kaiketi painaa jotain 500-600 kiloa...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hyvinhän tuo koppa on vielä kuosissaan, näin nuorempana mitä hirvi teki Toyota Carinan katolle, se oli kuoriutunut keskipilareita myöten pois, etu tolpat eivät kestäneet yhtään.
Kaverin hengen pelasti nopea heittäytyminen koje laudan alle.
Ja auto..hups siis Toyota lunastukseen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Teemu kirjoitti:Karmean näköistä jälkeä. :(

Iso uroshirvi kaiketi painaa jotain 500-600 kiloa...
Niin ja SAABi about 1400kg + 100Km/h = *kauhea tömähdys*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Totta, koppa on hyvin kuosissaan. Pelottavan näköistä jälkeä silti.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Ei se vastakkainen osapuolikaan kovin kaunis varmaan ollut.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Raimo Miettinen kirjoitti:Ei se vastakkainen osapuolikaan kovin kaunis varmaan ollut.
Onkos hirvi kaunis missää tilanteessa? :)

No joo, uljas eläin toki, mutta kauniina en sitä silti voi pitää.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

HIRVI - Suomen vaarallisin eläin. Seuraavan kerran kun joku urputtaa karhuista etc. niin ampukoot eka hirvet e-suomesta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

tema kirjoitti:HIRVI - Suomen vaarallisin eläin. Seuraavan kerran kun joku urputtaa karhuista etc. niin ampukoot eka hirvet e-suomesta.
Olet muuten harvinaisen oikeassa! Kuinka monta karhua on hökeltänyt auton alle?? :roll: Ei tietääkseni kovin montaa...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Yksi on...Verokarhu... :lol:

*kylläpä irtosi*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tobbana kirjoitti:Onkos hirvi kaunis missää tilanteessa? :)
Tähän mä lihansyöjänä tiedän vastauksen, valurautakattilassa.

Niinpä niin. Hirvi tekee pahaa jälkeä, siksi ajan Saabilla. Tuossa kävin vaimon hakemassa Pietarsaaresta kotipaikastaan, kun Simon tienoilla alko sivulasista näkyyn liikehdintää. Vauhtia oli mulla reilu 120 km/h ja kello siinä neljän pintaan aamuyöstä. Nostin jalan kaasulta, hirvi tuli tosi loivassa kulmassa tielle ja näky koko ajan vain kuskinpuolen sivulasista, joten kaasu pohjaan ja hirvestä ohi. Ja just ku olin hirven kohdalla, hirvi oli vielä tien reunalla ja se käänty kohti vastaan tulevaa Scaniaa, ja siitä edelleen takaisin metsään.

Nyt on siis tullut oltua kaksi kertaa hirven kanssa "törmäyskurssissa" ja molemmilla kerroilla on käynyt hyvin. Vois jopa sanoa, että omatoiminen ajoharjoittelu (jäärata, hiekkatie yms. teillä ajoa korkealla tilannenopeudella) on tuonut tulosta, kun pystyy hallitsemaan yllättävät tilanteet.

P.S. Katu ei ole kilparata, mutta jos on tarvetta kaahata, niin tee se kuten minä TEIN (en siis enää); yöllä vähän liikenteen aikaan, jos näky muita niin vauhti alas, ja jos jotain olis sattunut olisin 99,9% varmuudella lähtenyt yksin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Muistelenko ihan väärin, vai perusteltiinko joskus muinoin saabin erikoisen kaarevaa tuulilasia juuri sillä "lipalla" joka taittuu alas tuulilasin pettäessä ja siten estää nimenomaan hirvikolareissa eläimen tulon ohjaamoon..?..kuten juuri noissa kuvissa on käynytkin sen lipan osalta..

Lieneekö ollut henkilövahinkoja, onko tietoa?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Hyvin on satku kestäny, vähän jälkiä konepellis ja hirvi on noussu kohti kattoa. Voipi olla että juuri tuo muotoilu tekee rakenteen niin lujaksi, kuten Myrkky totesi.

Mutta eipä nää hirven vikoja ole, ne kun on asustanut täällä pitkään ennen auton keksimistä. Ja onhan se ihmisen vikää että viime vuosina hirvikannat ovat olleet rajussa nousussa. Lisää lupia metsästäjille :!:

PS. Eräs tuttu ajoi tuoreella bemarilla hirveä päin, vauhtia oli sen verran että auton muodon vuoksi hirvi lensi auton yli. Ainoat vahingot tulivat etupuskuriin ja takaluukkuun, pienet naarmut katossa. TOSI hyvä tuuri.
BMW 320dA Coupe LCI
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Niin siis tarkennetaan, että ensinnäkin kaareva lasi on todella luja lähes suoraan nähden ja lisäksi "lippa"...

Lisäksi muistelen myös, että konepelti oli suunniteltu keskeltä kahtia taittuvaksi ettei se tulisi ohjaamoon sisään. Jostain muistelen lukeneeni myös, että keulan vääntyessä sisäänpäin rajusti, taittuisivat runkoaisat alaspäin vetäen samalla moottorin vaihdelaatikoineen auton alle sensijaan että ne tulisivat rusikoimaan jalat/jalkatilat..

Saa informoida, olenko nähnyt unta vai lukenut oikeasti tuollaista joskus kauan sitten.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Juuri mainitunkaltaisia ovat nuo kolariturvallisuustekijät.

Hirvi tosiaankin on parhaimmillaan valurauta-astissa kypsenemässä ja näyttää parhaalta ristikon läpi... :twisted: :D :twisted:
Vastaa Viestiin