Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Aikaisemmin tuli ajeltua yhdellä vanhalla Fiaskolla ja parilla Nissanin tekemällä kiinankiikulla. Tulipa joskus luultua niitä ihan hyviksi ajettaviksikin (onhan ne ihan ok kuivalla asfaltilla ja tuulettomalla ilmalla). Sitten eräs foorumilainen antoi kokeilla omaa Saabastaan ja siitä se sitten pikkuhiljaa jäi mieleen kytemään ja kun olis ollu Nissanissa sitten korjaamista enempikin (alkaen vuotavasta lauhduttimellisesta syyläristä) niin pistin vahingon kiertoon ja ostin halvan saappaan jonka eräs toinen mokoma täältä hitsaili kasaan. Nyt on kunnossa oleva menopeli, mitä nyt toinen takalaakeri vollottaa ja auto tahtoo merkkailla reviiriään.

Herrat saabismin takaa tunnistanevat itsensä tekstistä ;)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
mumreli
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 15:36

Viesti Kirjoittaja mumreli »

Sairaanhoidon opiskelija, tuleva hoitsu :wink:

Saabbi siks, että mies on saabbi hullu ja korjaus tulee halvemmaks, kun on kotona joku joka osaa korjata :) (myönnetään, oon kyllä itekkin ihan 96 fani)

900 sen takia, että opiskelijalla ei ole "hienompaan" varaa. Ehkä sitten joku päivä, kun hoitajien palkkaa ollaan nostettu ainakin 50% on varaa ostaa se haaveissa oleva farkku 9-5 Aero perheautoks.
ak
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 12:05

Viesti Kirjoittaja ak »

Opiskelija ja tällä hetkellä eräässä it-yrityksessä helpdeskinä/yms.

Perheessä ollut aikaisemminkin saabeja(9000i,9000cd,9-5,9-5wagon)ja kun kerta halvalla sain sukulaiselta hyväkuntoisen 900i combi 5d automaatti+ilmastointi+jne. -laitoksen niin mikä ettei :D
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Huikko kirjoitti:Tuotepäällikkönä toimin ja ajan 1992-mallisella OG900:lla. 2.1 16v kone pellin alla. Syy on aika selkeä. Näitä saa halvalla ja nämä ovat suhteellisen hiljaisia maantieajossa.

Osia löytyy ja korjata voi itsekin, kun osaa.

Sitäpaitsi viime talven renaultilla ajeltuani päätin, etten enää palele käyttöautossa, jos ulkona sattuu olemaan kylmä.
Ja sellainen lisäys, että pari kuukautta on ollut myös 1992 täyspaineturbo cabriolet ajossa. Tuo Combi jäi enemmän karuksi käyttöpeliksi ja talviautoksi.
Että nyt on sitten kaksi, joka kuulemma riittää :P
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Rax kirjoitti: Vanhojen Saabien hinnat ovat kyllä kummallisen alhaisia. Ehkä halpojen autojen ostajat haluavat mieluummin litran pienemmän kulutuksen ja kärsivät siitä sitten surkean auton muodossa.
Halpa hinta taitaa johtua siitä, että valtiovalta uhkaa laittaa paljon bensaa kuluttavat autot rankemmalle verolle. Tekisivät ratkaisun asiassa äkkiä.

Nykyinen 900i tarttui mukaan Nurmijärveltä.Sillä on käyty muutaman kerran Kuopiossa saakka täältä etelästä. Kilometrejä tulee vain 15000 km vuodessa. Hyviä peltejä arvostan sen takia paljon enemmän kuin alhaista kulutusta.

Kivana lisänä vanha hyväkuntoinen auto kerää katseita jopa enemmän kuin tuliterä.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

makinju2 kirjoitti: Halpa hinta taitaa johtua siitä, että valtiovalta uhkaa laittaa paljon bensaa kuluttavat autot rankemmalle verolle. Tekisivät ratkaisun asiassa äkkiä.
Paljon bensaa kuluttavat vai vanhat autot rankemmalle verolle. Itte pelkään pahoin että nää uudet citymaasturit pääsee pienellä verolla kun ne ei mukamas kuluta paljo mitään ja vanhempi oikeesti vähempi kuluttava saa veroraippaa.

Niin ja perusajatus suomessahan on se että köyhällä on vara maksaa tyylliin: "Ai että ei sulla oo varaa uuteen autoon, no tässäpä sulle vähän lisää maksettavaa."
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Opiskelija olen ja yliopistoon menossa matematiikkaa lukemaan (Armenian jälkeen ,tietty..)

Ensikosketuksen Saabiin tarjosi veljeni (diggi), kun hän sai jostain vanhan "romun" GLs tuplakaasari vehkeen kaverin juopolta isältä jollain vitosella. Auto oli seissyt monta vuotta parkkipaikalla, ja kun heitimme sinne akun kiinni, kone pyörähti muutaman kerran ja lähti käyntiin ekalla, (vai olisko nyt ollu toisella) yrityksellä.. Autosta oli kytkin rikki ja verhoilu oli saanut moraa, mutta sitä työnneltiin käyntiin ja ajeltiin alaikäisinä parkkipaikalla munkkia:D Sitten kun veli osti SaABRINAN eli allamainitun satkun olin jo pikkuhiljaa myyty..
Ja se on aina hauskaa kun kaveri joka ylistää kolmeykskutostaan maailman parhaimpana autona vaikenee kun painaa kaasua ja seuratessan ahtopaine-, kierrosluku-, ja nopeusmittarin kirkuvan keltaisten neulain tanssia..

Saabissa viehättää myös sen historia ja ajattelutapa.. Kun muut autojätit miettivät, että miten he saavat suurella budjetilla vielä yhden halvan auton joita pitäisi myydä mahdollisimman paljon, niin Saabin insinöörit miettivät, että kuinkas saataisiin vielä vähän parempi, turvallisempi, ja uutta ajattelutapaa edusta (Saabimpi) auto, ilman sitä suurta budjettia...

Satku on hiieno peli:)
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

muppelo kirjoitti:
makinju2 kirjoitti: Halpa hinta taitaa johtua siitä, että valtiovalta uhkaa laittaa paljon bensaa kuluttavat autot rankemmalle verolle. Tekisivät ratkaisun asiassa äkkiä.
Paljon bensaa kuluttavat vai vanhat autot rankemmalle verolle. Itte pelkään pahoin että nää uudet citymaasturit pääsee pienellä verolla kun ne ei mukamas kuluta paljo mitään ja vanhempi oikeesti vähempi kuluttava saa veroraippaa.

Niin ja perusajatus suomessahan on se että köyhällä on vara maksaa tyylliin: "Ai että ei sulla oo varaa uuteen autoon, no tässäpä sulle vähän lisää maksettavaa."
Pitää laittaa Trollhättaniin sähköpostia, että korjaavat kulutuslukemat satkulle 3 litraksi sadalla. Kyllä sen autoton tai pelkästään takapenkillä matkustava korkeampi henkilö saatta jopa uskoa. :lol:

Vakavasti ottaen paras olisi laittaa päästöverot suoraan polttoaineen hintaan ja poistaa auton seisottamisesta tulevat maksut kokonaan.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

tuotantotalous, og900 on optimaalinen auto :) tehokas (turbo), kestävä, luotettava, turvallinen, edullinen, myös korjauksen suhteen, helposti muokattavissa omiin tarpeisiin (erilaiset konevaihtoehdot ja osien saatavuus), tilava (combicoupe)

hieno, on alkanut miellyttää silmää sitten 90-luvun :)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

"kesätyönä" tällä hetkellä kuorma-auton kuljettajana. Merkonomiksi piti valmistua ja valmistuin.

Miksi saabilla (vanha?), eipä muita autoja juuri ole ollutkaan ja tuskin tulee olemaankaan.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Viesti Kirjoittaja eegas »

"ex" kehitysvammaistenohjaaja, nykyisin "eläkkeellä", 900i -87 sedan, saa korjauslaskut niinkuin osamaksulla bensamittarilla käynnin kautta, eli eipä juuri remontteja, ja mahtuu jopa isompikin ihminen kuljettamaan.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kesäisin on aina tullu toimittua betonielementtien valmistajana ja viime kesänä lisäksi osa-aikaisena huoltoaseman myyjänä. Nyt suoritan asepalvelusta ja toimin lentokoneapumekaanikkona. Vähän ollut ajatuksena, että jäis taloon töihinkin...

Miksi saabilla? Luultavasti ympäristön vaikutuksella on suuri osuus. Naapurissa on ollut aina saabeja, 96:sta 9-5:seen. Isälläkin oli yhdessä vaiheessa vanha kaasarisatku ja siitähän se saabistin ura lähti alkuun kun sain sen käyttööni kortin saatuani. Nyt sitten tulee cruisailtua tolla turbosatkulla ainakin toistaiseksi. Saa nähdä saako joskus niin paljon valuuttaa, että saisi hommattua 9-3:sen turbon :)
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Dog61
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 14:02
Paikkakunta: KALAJOKI

Minkä alan ...................

Viesti Kirjoittaja Dog61 »

Hei. Joku kyselee, että miksi Saab ja minkäalan ihmisiä ollaan.
Meikäläinen vastaa, ett mies ja on tällä hetkellä 900 i vm 1985.
Ennen sitä kaksi 96:sta (vm 1974 ja vm 1980) ja yksi 99 vm 1983.
Minkäalan immeisiä ollaan, entinen kirjanpitäjä ja nykyään koulunkäyntiavustaja. Taitaa olla tosi, että Saabismi on sairautta vai miten sitä sanotaan. Saabit ovat toimineet kiitettävästi , mitä nyt pikkuvikoja, mutta ei mitään ns. maata kaatavia vikoja. Kestäviä ja hyviä ajaa pitkiä matkoja. Kaupungissa ei niinkään herkkua ajaa, sillä mun Saabissa ei ole ohjaustehostinta. Ja varsinkin talvisin korostuu Saabin hyvyys talvikeleillä. Vielä kun olis ilmastoini, meikäläisen auto on väriltään musta ja tuntuu imevän kaiken lämmön auringosta. Onhan mulla vielä kattoluukku. Tv Yks Saabisti Pohjanmaalta. :D :) :D
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

sähköasentaja, ja milläs sitten jos ei vanhalla saabilla?

jollain japsikiikulla... NOT
mersulla... ei varaa hyvään meseen
vakkilaisella... EI TODELLAKAAN KEHTAA
jenkillä... ei vaan iske
ja fordi ei ole auto.. työautona on ekkeri
kaikista autoista tulee vanhana ooppeleita.
ja aitoja ladoja ei enää valmisteta.
ajaisin italialaisella, (kts. kohta mersu)

:lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Guen76
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 18:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja Guen76 »

Ammatit ja nimikkeet on vaihtuneet tiuhaan tahtiin, viimeisin ammattini on suojapeitehuoltaja. Mutta vaikka ammatit vaihtuu yksi silti pysyy.

Ekan saabini hommasin 1995 ja se oli kolmiovinen 78 mallin 99GL combi coube.
kahdeksan vuoden yhteiselon jälkeen, auto vaihtui kaksioviseksi 82 mallin 99GL.ksi. Joku sattui tuleen sivicillä ton 82sen kylkeen kolmion takaa.

Jonka jälkeen auto vaihtui jälleen. 85 mallin automaattiin: 900i 5D combi sedaniin. Auto ehti palvella viitisen vuotta. Kunnes auto vaihtui taas viime kesänä uudempaan: 900i 16valve 2.1 -92- joka ehtikin olla ajossa puolisen vuotta ja katosi mystisesti yli kuukausi takaperin. Eilen hommasin sit: 91mallin 900s 5d combi sedanin... Toivon mukaan, tää sit pysyy hiukan kauemmin tallessa kuin vain puolisen vuotta. :roll:
"Luon huomista, tämän päivän ajatuksin."
Vastaa Viestiin