Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Tuossa kaverin kanssa kokeiltiin ihan huvikseen testata että kuinka 900S tuhahtaa kun ottaa letkun joka, tulee venttiililtä imusarjaan, irti. No, kyllähän sieltä jonkinmoista mukavankuuloista suhinaa tuli kun vähän korkeammilta kierroksilta päästi kaasun ylös. Tähän liittyen olis semmoinen kysymys että meneekö ilmamassamittari sekaisin tai tuleeko mitään muita vikoja tai tehohäviöitä jos sen jättäisi noin? Mielessä on myös pyörinyt että jos sitä hommaisi jonkun vähän "laadukkaamman" venttiilin tuon orggiksen tilalle, jos vaikka tuo kyseinen suhina vähän komistuisi.

Toinen kysymys olis semmoinen että mahtaisiko 900S:n huonohko tyhjäkäynti liittyä tuohon venttiiliin jotenkin? Kytkimen kun painaa liikkeessä pohjaan niin kierrokset laskevat tosi alas, ja välillä sammuilikin. Tuon sammuilun ohitin sillä että sitä vaijerivivun yläpuolella olevaa ruuvia ruuvasin sen verran alaspäin ettei vipu pääse ihan siihen alimpaan mahdolliseen asentoon.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Teit ehdointahdoin imuvuodon imusarjaan jolloin ilmamassamittarin mittaamiset eli seokset vääristyvät, vaikka lambda kyllä korjaakin johonkin rajaan saakka.. Sammahtelu ja huono tyhjäkäynti liittyy melko varmasti juuri imuvuotoihin ja alipaineletku irroittamalla toimimattomaksi tehtyyn by-pass- venttiiliin. Toimimaton by-pass käy pitemmän päälle myös ahtimen luonnolle.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Toki siihen missä se letku on kiinni laitettiin putken pätkä ja putken päähän pultti ettei vuoda sieltä, ja tuohan oli ihan kokeilu vain. Nyt on letkut taas siellä missä pitääkin. Pitää katella minkämoista viritelmää tuohon keksii että saa sen suhisemaan muidenkin korviin. Nimenomaan semmoista viritelmää että siitä voisi olla jotain hyötyäkin sen äänen lisäksi.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Vegu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Syys 21, 2008 11:31
Paikkakunta: Nastola

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vegu »

Joo ei tee ahtimelle pidemmän päälle hyvää jos ei ole pässiä tai dumppia ja tietenki turbon viive kasvaa ku ahdin sakkaa.. Varmaan jo vapaavirtaussuodatin löytyy ku ei nuo pässin äänet sieltä ilmansuodattimen kotelosta oiekein kuulu?
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja saabracing »

paljon paineita vaan ja vapaavirtaussuodatin, niin johan tuhisee kun pieni eläin :D

kaikki pai- pässit veke vaan. jos ääntä halajaa 8)


jos kestävää bling bling pässiä, niin http://www.forgemotorsport.com/

tosin normi 110 loppuinen orkkisosakin ajaa mainiosti asiansa... eikä maksa mansikoita.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jussi&Saab 900 kirjoitti:Tuon sammuilun ohitin sillä että sitä vaijerivivun yläpuolella olevaa ruuvia ruuvasin sen verran alaspäin ettei vipu pääse ihan siihen alimpaan mahdolliseen asentoon.
Tarkoitatko kaasuläpän säätöruuvia?
Mikäli säädit kaasuläppää aukipäin, niin ruiskuboksi ei enää saa tietoa joutokäynnistä ja esim. syötön katkaisu moottorijarrutuksen aikana ei enää toimi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Onko tosiaan näin että Bypass on kokonaan pois pelistä mikäli se päästää sen ilman imusarjan sijasta pellolle kun kaasun päästää ylös? Luulin olevani tästä turbotekniikasta edes jotenkin selvillä, mutta näyttää siltä etten tosiaan tiedä mistään mitään kyseisessä aiheessa. Olen käsittänyt että Bypass ajaa saman asian kuin Dumpventtiili mutta se tosiaan kierrättää ilman takaisin imusarjalle. Eli tavallaan mitä tuossa kaverin kanssa kokeilimme pari päivää sitten oli se, että muutettiin bypassin toimintaa vain sillälailla että imusarjan sijasta venttiili päästikin ilmat pihalle kuten käsittääkseni dumpventtiilikin tekisi.
Pirun hieno se vaan olisi saada auto edes sen verran sihahtamaan, että vieressäolijat sen kuulisi :D Näinollen mikäli jollakin on suositella semmoista venttiiliä mikä tuohon auton suurinpiirtein heittämällä menisi, niin kertokaa ihmeessä. Joissakin nettikaupoissa ainakin näkyy näitä ilmaan purkaaviakin bypasseja, mutta en tohdi alkaa tilaamaan ennenkä joku asiaaosaavampi minua ensin valaisee.

Tuosta kaasuläppähommasta myös sen verran että tosiaan kun tuo autonhyväkäs sammuili liikenteessä vähän väliä risteyksiin kun vaudista polkaisi kytkimen pohjaan, niin ruuvasin sitä pienehköä kuusiokoloruuvia sen verran alemmas että kaasuvipu ei ihan niin alas laske mitä se normaalisti laskee. Mahtaako tämä olla juuri se kaasuläpän säätö? Mikäli on niin ei auta kuin pikaisesti selvittää mikä tuota tyhjäkäyntiä oikein vaivaa ja ruuvata alkuperäiseen asentoonsa tuo ruuvi.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jussi&Saab 900 kirjoitti:Onko tosiaan näin että Bypass on kokonaan pois pelistä mikäli se päästää sen ilman imusarjan sijasta pellolle kun kaasun päästää ylös?
Pirun hieno se vaan olisi saada auto edes sen verran sihahtamaan, että vieressäolijat sen kuulisi :D
Dumppi ja By-pass ovat kaksi eri asiaa. By-pass päästää paineisen ilman imusarjasta kaasuläpän luota takaisin kompressorin imupuolelle, dumppi päästää ilman ulos. Dumppi voi toimia oikein vain map-anturilla varustetuissa ruiskuissa (Eli D-jetronicin sukulaisissa). Ei siis Lucasissa tai LH-jetissä, jossa mitataan moottoriin imetyn ilman massaa määrän sijasta. Kyllä dumpin voi tietysti laittaa näihinkin, mutta ässän vakiopaineilla hyöty on kyseenalainen. (Paitsi tietysti se pirun hieno suhahdus. )
Jussi&Saab 900 kirjoitti:Tuosta kaasuläppähommasta myös sen verran että tosiaan kun tuo autonhyväkäs sammuili liikenteessä vähän väliä risteyksiin kun vaudista polkaisi kytkimen pohjaan, niin ruuvasin sitä pienehköä kuusiokoloruuvia sen verran alemmas että kaasuvipu ei ihan niin alas laske mitä se normaalisti laskee. Mahtaako tämä olla juuri se kaasuläpän säätö? Mikäli on niin ei auta kuin pikaisesti selvittää mikä tuota tyhjäkäyntiä oikein vaivaa ja ruuvata alkuperäiseen asentoonsa tuo ruuvi.
Tuo on juuri se kaasuläpän säätö. Ruuvilla säädetään kaasuläpän asento joutokäynnillä oikeaksi. Eli niin, että läppä on kiinni, mutta ei ihan koske läppärunkoon. LH-jetissä säätö on kutakuinkin kohdallaan, kun ruuvia avataan ensin niin, että juuri koskee kaasuvipuun. Sitten ruuvia kierretään 3/4 kierrosta lisää kiinni/alaspäin ja lukitaan siihen.

Sen joutokäynnin korjaaminen kannattaa aloittaa kytkemällä kaikki letkut takaisin oikeille paikoilleen ja säätämällä kaasuläpän asento ja kaasuläppäanturi oikeaan asentoon.

E: Asiavirhe
Viimeksi muokannut Svc, To Maalis 12, 2009 08:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Letkut ovat kaikki oikeilla paikoillaan, edelleen, kokeiluhan tuo bypassin kanssa leikkiminen vain oli. Ei sillä ajamaan lähdetty vaan suhinaa hetken ihailtiin ja putki takaisin paikoilleen. Alkuperäinen kysymys olikin että koituisiko siitä kuinka paljon harmia ja häviötä mikäli sen jättäisi niin että venttiili päästäisi ilman pihalle eikä takaisin imusarjaan. Dumppia en tuohon laita koska olen kuullut että se tosiaan sotkee tuon ilmanmassamittarin mittaukset. Bypassin kun saisi semmoisen mikä sihahtaa samoin kuin tuo vakio, kun imusarjaan menevä letku on irti. Pitänee etsiä tietoa tuommoisesta ilmaan purkavasta bypass venttiilistä mistä kaverikin minulle kertoi.

http://www.professionalmotor.fi/index.php?id=10 <--- Tuolta näkyy löytyvänkin tämmöinen ilmaan purkava bypass. Onko kellään mitään kokemusta tämmöisistä vastaavista?

Tuon ruuvin kääntäminen oikeaan asentoon nyt onnistuu helposti mutta noiden anturien kanssa en ilman ohjeita osaa tehdä oikein mitään, kun ei ole ennen tullut vielä tämmöistä ongelmaa vastaan.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bypass joka puhaltaa ulkoilmaan = Dumppi. Täysin sama asia.

Jos haluat suhinoita niin laita vv-filtteri tai leikkaa orkkiksesta ilmanputsarikotelosta pohja pois, sitten suhisee ja toimii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miust on paljon siistimpää tuo garretin ujellus ku joku hitsin suhahdus joka kuulostaa keuhkotautiselta oravalta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Tuosta on jo ilmanputsarinkotelo irrotettu ja tilalle on laitettu vapaavirtausfiltteri ja filtterin perään se ilmamassamittari. Silti ei sitä ääntä niin hienosti tule.

Asiasta vähän sivumpaan; tuossa kun purkailin ja kiristelin ahtoputkiston letkuja, niin tuli sitten mieleen että otan turbon imupuolen putken irti, ja mitäs sieltä löytyykään? Se kyseinen käyrä putki missä bypass on myös kiinni, oli perstunut ja pala siitä ilmeisesti turbossa silppuuntunut, oli ainakin sen verran kulahtaneet nuo imusiivet. Saa nähdä saako alkaa turbonetsintätalkoisiin. Tähän liittyen tämmöinen kysymys:
Mahtaako korkeapaineturbossa olla samanlainen kiinnitys pakosarjaan kuin matalapaineessa vai pitäisikö esim. koko pakosarja vaihtaa? Haaveenakin on ollut että tuon pikkuturbon vaihtaisi Garrettiin.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Kiitoksia, kas kun en itse tuohon vastausta täältä löytänyt :oops: Tämä tieto helpottanee ahtimen etsimistä edes hiukan.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jos tarkoituksena on vaihtaa se mitsu saabin vakio garrettiin niin muuta eroa et tule huomaamaan kuin pidentyneen turboviiveen.
Mitsu on miellyttävämpi ja yleensä tuo turbon vaihto tehdäänkin Garretista mitsuun..

Mutta sulla varmaan oli mielessä jokin hybridi garrett ja muitakin virityksiä on vai?
Vastaa Viestiin