900 -91 mystinen virtaongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Virtalukko saatiin vaihdetuksi ja osa ongelmista korjaantui mutta kiusallisin jäi jäljelle:

Startatessa autosta katoaa kaikki virrat kerralla (kuin akku olisi otettu irti).
Vika on tähän asti korjaantunut itsestään ja ongelmaa en päässyt tarkastamaan vian ollessa päällä. Sähkökaaviota tutkimalla en onnistunut löytämään helposti mitään yksittäistä kohtaa mikä pitäisi alkaa tarkastamaan. Samoin juurikin itsekorjaantumisesta johtuen en usko vian piilevän maa- tai syöttöjohtimessa.

Olisiko hyviä vinkkejä mistä vikaa kannataisi alkaa etsimään?
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
GMies
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 17:17

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja GMies »

"Olisiko hyviä vinkkejä mistä vikaa kannataisi alkaa etsimään?"

Aloita vian etsiminen AINA helpoimmasta ja yksikertaisemmasta kohdasta, etene kohti vaikeampia projekteja.
Siis aloita akun kengistä, puhdista ja tarkasta että ovat kunnossa, kaapelien liittimet molemmista päistä, niin - kuin + kaapelikin, kaikki. Älä usko ennen kuin olet asiasta 100% varma.
Etene seuraaviin, eli ne "paksut" punaiset kaapelit, jotka tulevat akulta jakoliittimelle jne.
Nuo vian etsimiset eivät ole uskon asioita, vaan aivan yksinkertaista tekniikkaa.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mulla oli vähän aikaa sitten samanlaista ongelmaa. Syy: Huono akku ja kenties vielä huono kontakti akunnavassa.

Eli nuo Matin antamat ohjeet on hyvinkin pätevät. Viimeisiään vetelä akku ja/tai huono kontakti voi aiheuttaa vaikka minkälaisia vikoja. Tahtoo vain aina itseltäkin unohtua ja tulee heti liika monimutkaisia vikoja etsittyä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Akku on leimasta päätellen uusittu 2007 ja akunnavat on puhtaat. Virtakaapeli menee akulta ensin pieneen jakorasiaan josta haaraantuu eteenpäin. Rasiassa olevat liitokset on tarkastettu ja suojarasva päällä. Maakapeli liitokset näyttäsivät päällisin puolin olevan kunnossa ja itse kaapelista en löytänyt virheitä (hapettumaa, nirhaumaa yms...). Autosta todellakin katoaa kaikki virrat esim. radion muistikin tyhjenee ja jarrupedaalia painettaessa ei syty jarruvalot. Jännitteet näyttäisi olevan kunnossa (akku pakkasessa yön yli 12,6V) ja latausjännitekkin ok. Vika korjaantunut jälleen yön aikana itsestään ja minä en saa vikaa millään ilmenemään (useampi startti, virrat päälle ainakin 20 kertaa jne...)
Mihin virrat menevät ensimmäisestä haaroitusrasiasta?
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Onkos Saabissa päävirtasulaketta... siis sulaketta jonka läpi menee koko auton sähköt...
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja venakko »

Voisiko virtalukon pohja aiheuttaa tuollaisen vian? Ymmärtääkseni kyllä.
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Virtalukon pohja on vaihdettu toissapäivänä ja päävirtasulaketta en mielestäni ole löytänyt (voisi olla ensimmäisessä jakorasiassa?).
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja aTO »

Mulla oli samanlainen "vika" vm. 92:ssa. Pystyi ajamaan ihan normaalisti mutta kun pysähtyi ja väänsi virrat pois niin katosi sähköt totaalisesti. Joskus mutta ei aina. Radion hiljenemisestä sen huomasin ja jos heti yritti startata niin ei tapahtunut mitään. Mutta kun asioilta kohta palasin niin toimi taas. Virtalukon pohjan manasin syylliseksi kunnes sattumoisin huomasin että miinuskaapelin akkukengän kiristyspultti oli jäänyt tiukkaamatta. Ehkä sullakin joku ihan yksinkertainen selitys löytyy. Maadoitukset kannattais varmaan käydä läpi. Sehän kannattaa tehdä joka tapauksessa vaikkei mitään vikaa oliskaan jos ei oo tietoo milloin ja miten ne on putsattu. Myös akkukenkien liitokset kaapeleihin kannattaa tutkia tarkkaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja stara »

jarruvalot saavat suoran jännitesyötön aina, eli kuten edellisessäkin sanottu, maadoitus tai akkukenkävika. ( tietysti myös akkukengän sisäinen juotosvika voi olla, se on sitten viimeksi kokeiltava toisella akulla ). Kun starttaa, niin iso virranpyynti voi vammauttaa vähäisen kontaktin kokonaan johtuen esim huonon kontaktin aiheuttamasta lämpenemisestä ja siitä johtuvasta muodonmuutoksesta ( vert kaapelikenkä löysä).
Avaa myös se runkomaadoitus ( koska ei huono kontakti näy päällepäin) ja rapsuttele kirkkaalle metallille ja pane vaikka kuparitahnaa/ vaseliinia jne suojaksi hapettumista vastaan ja mieluusti uusi kuumasinkitty ruuvi. älä kiristä liikaa, koska kierre on ohut ja korkkaa helposti ?? ( huonoa laatua tässä maadoituskohdassa, meidän -89 mallissa piuhat jäi ns. käteen kun pikkasen kopeloin ??) puristelin ja tinasin kaikki piuhojen päätteet uusiksi jne...ja tein toisen rinnakkaisen maadoituspisteen lisäksi.
starttimotin päässä vika ei niin todennäköisesti voi olla ( koska palautuu) ja koska kaikki sähköt häipyy.
yksi syy voi olla myös startin piuhan pinnoite, joissakin vuosimalleissa huonoja, eli jos startatessa kaapelin eristämätön osa osuu runkoon ja imaisee akkua tyhjäksi, tässä vaihtoehdossa on kaapelipalo/ koko auton palo ihan vain ajan kysymys, eli kokeile kuumeneeko kaapeli sen starttiyrityksen jälkeen.?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Re: 900 -91 mystinen virtaongelma

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Kiitoskia vastauksista!

Auto toimii jälleen ongelmitta (johtuneeko kosteasta plussan puolella olevasta kelistä). Pyrimme kuitenkin huomenna tarkastamaan vielä toisen kerran liitokset läpi ja käymme vielä tarkemmin läpi maapisteet. Eiköhän syyllinen kohta paljastu...
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Vastaa Viestiin