Niin kyselen tätä siksi kun katsastusmiehen viimevuotista lappua tutkailin ja oli kehotuksissa että iskunvaimentimien kiinnitys, välyksellinen. Itsepidin todennäkösempänä sitä alapäänkiinnitystä, mutta appiukko rupes puhumaan kaikennäköstä että yläpäässä olis jotain laakeria tms... Ni päätinpä kysyä täältä vähän neuvoa.
OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
Hei, pikainen kysymys noista etuiskarien yläpään kiinnityksestä. Onko siinä vain nuo konehuoneen puolelta näkyvät osat eli mustakumirengas, metalliprikka ja pari mutteria? En tähän haulla vastausta mielestäni löytänyt, mutta voi olla etten vain osaa
. Kertokaa tietämättömälle vastauksia
.
Niin kyselen tätä siksi kun katsastusmiehen viimevuotista lappua tutkailin ja oli kehotuksissa että iskunvaimentimien kiinnitys, välyksellinen. Itsepidin todennäkösempänä sitä alapäänkiinnitystä, mutta appiukko rupes puhumaan kaikennäköstä että yläpäässä olis jotain laakeria tms... Ni päätinpä kysyä täältä vähän neuvoa.
Niin kyselen tätä siksi kun katsastusmiehen viimevuotista lappua tutkailin ja oli kehotuksissa että iskunvaimentimien kiinnitys, välyksellinen. Itsepidin todennäkösempänä sitä alapäänkiinnitystä, mutta appiukko rupes puhumaan kaikennäköstä että yläpäässä olis jotain laakeria tms... Ni päätinpä kysyä täältä vähän neuvoa.
Reiska
Saab 9-3 2.0t vm.2001
Saab 9-3 2.0t vm.2001
Re: OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
Kyllä kumit voi kulua sekä ylhäältä että alhaalta vaikka alapää on
se todennäköisempi vikakohde.
Itse melkein vaihtaisin uudet iskarit niin ei tarvitsisi tapella
kiinnityksien kanssa vaan saa vanhat poistaa "rikkomalla".
Appiukkosi muuten taitaa luulla että OG:ssä on McPerson,
mutta sitähän OG:ssä ei ole vaan iskarit on irrallaan jousituksesta
ja pyöräntuonnasta.
se todennäköisempi vikakohde.
Itse melkein vaihtaisin uudet iskarit niin ei tarvitsisi tapella
kiinnityksien kanssa vaan saa vanhat poistaa "rikkomalla".
Appiukkosi muuten taitaa luulla että OG:ssä on McPerson,
mutta sitähän OG:ssä ei ole vaan iskarit on irrallaan jousituksesta
ja pyöräntuonnasta.
Re: OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
Joo, alapäähän saa uudet puslat tarvikkeena, jos välys on siellä. Tosin olen törmännyt siihenkin, että välystä on myös yläpäässä. Vanhojen iskareiden yläpään mutteria saattaa pystyä kiristämään, mutta aika huono onnistumisprosentti sille on annettavissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
Kiitokset nopeista vastauksista. Huomenna sitten tutkaillaan tarkemmin kummassa sitä välystä mahtanee olla...
Reiska
Saab 9-3 2.0t vm.2001
Saab 9-3 2.0t vm.2001
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24793
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
alapäähän löytyy uusia kumeja aadeesta,motonetista tai minulta.-..khhi...2 ekaa nopeemmat saada..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
Auttakaapas nyt tyhmää. Päätin tuossa lisätä omaa kapeaa ja lievää osaamistani autojen suhteen ja vaihtaa itse uuden alustan saappaaseen. Noh, otin edestä iskarin pois ja meinasin laittaa uuden kybin sinne, mutta eteen tuli kaksi ongelmaa:
Vanhat yläpään kiinnitysmutterit ovat väärällä kierteellä (tämän voinee korjata käymässä kaupassa ostamassa oikeanlaiset), mutta mites se iskarin yläpään kumi, on meinaan semmonen vanhassa ettei sovi ja vaikka sopisikin niin on aivan paskana eikä kybien mukana tullut uusia? Ainoastaan alapään kumit tuli mukana... Marssinko tarvikeliikkeeseen?
edit: näköjään motonetissäkin myydään yläpään kumeja, muttakun näky olevan vanha erilainen kun se mitä uusi iskari tarttis kaverikseen.. vanhan yläpää tasainen, kybbi ei...
Vanhat yläpään kiinnitysmutterit ovat väärällä kierteellä (tämän voinee korjata käymässä kaupassa ostamassa oikeanlaiset), mutta mites se iskarin yläpään kumi, on meinaan semmonen vanhassa ettei sovi ja vaikka sopisikin niin on aivan paskana eikä kybien mukana tullut uusia? Ainoastaan alapään kumit tuli mukana... Marssinko tarvikeliikkeeseen?
edit: näköjään motonetissäkin myydään yläpään kumeja, muttakun näky olevan vanha erilainen kun se mitä uusi iskari tarttis kaverikseen.. vanhan yläpää tasainen, kybbi ei...
S. Niittumaa
99 T8
99 T8
Re: OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
Jos olet asentamassa uusia kybejä, oletko ihan varma että niitä yläpään kahta kumia, kahta prikkaa/levyä ja sitten myös sopivaa mutteria ei tullut iskunvaimentimien mukana? Itse vaihdoin gas-a-justit viimeviikonloppuna ja näiden pakkauksista löytyi juurikin nämä kaikki kilkkeet pienessä muovipussissa, sekä eteen että taakse.
Re: OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
outoa jos ei kumeja, prikkoja ja mutteria ole paketissa. oliko avattu paku ??, , palauta ja vaadi uudet, vaikea niitä prikkoja sun muita härpäkkeitä on ostella irtokamana. Yläpää pitää kiristää kohtuullisesti välyksettömäksi ja joko lukitusmutteri tai 2 kpl muttereita kontraan, kunten orkkisasennus on tehty. Kontramutterit saa parhaiten pulttikoneella auki, kun tähtää vain ylimpään mutteriin, yhtaikaa eivät halua tulla kierrettä vioittamatta.
Yleensä kierre on M10x 1 mm nousu, tai M 10 x 1,25 mm nousu, valmistajasta riippuen. sachs on toi edellinen, Kybistä en varma , mutta ehkä toi jälkimmäinen ?
Alapään kierre on UNF 7/ 16 " eli jenkkikierre ja kierrettä on niin paljon paljaana, jotta ryytyy pahoin ja rautakin on ihan patarautaa, eli katkeaa tosi helposti, putsaa hyvin jne...varovasti avaa...
Panin just tänään ko.kohdan putsaten teräsharjalla ja tervaspraytä ja sitten pistin joutilaan mutterin siihen paljaalle osalle suojaksi. Kumitutti rasvan kanssa olisi myös hyvä suoja, mutta pitäis löytää joku sopiva tutti, esim korkeajännitepiuhoista jne...
Yleensä kierre on M10x 1 mm nousu, tai M 10 x 1,25 mm nousu, valmistajasta riippuen. sachs on toi edellinen, Kybistä en varma , mutta ehkä toi jälkimmäinen ?
Alapään kierre on UNF 7/ 16 " eli jenkkikierre ja kierrettä on niin paljon paljaana, jotta ryytyy pahoin ja rautakin on ihan patarautaa, eli katkeaa tosi helposti, putsaa hyvin jne...varovasti avaa...
Panin just tänään ko.kohdan putsaten teräsharjalla ja tervaspraytä ja sitten pistin joutilaan mutterin siihen paljaalle osalle suojaksi. Kumitutti rasvan kanssa olisi myös hyvä suoja, mutta pitäis löytää joku sopiva tutti, esim korkeajännitepiuhoista jne...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: OG900 etuiskarien yläpään kiinnitys
edit: löytyhän ne sittenkin, pitää näköjään alkaa asentamaankin mieluummin humalassa. osaamaton apina
kiitos kumminkin tähänastisista vastauksista, veikkaan ettei esim. tietyillä "premium"-autofoorumeilla oltas paljoo muutakun ylimielisesti naureskeltu.
kiitos kumminkin tähänastisista vastauksista, veikkaan ettei esim. tietyillä "premium"-autofoorumeilla oltas paljoo muutakun ylimielisesti naureskeltu.
S. Niittumaa
99 T8
99 T8