900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kylläpä on mukava olla saabisti. parkkeerasin vantaan motonetin pihalla ysisataseni toisen samannäköisen kaunottaren viereen ja jäin rupattelemaan kaunottaren vieressä seisseiden "saabisteiksi" osoittautuneiden ystävällisten herrasmiesten kanssa.

olivat kiinnittäneet huomiota autoni käyntiääneen, ja yhdessätuumin avattiin pelti ja paneuduttiin kuuntelemaan moottoria. ajoittain sieltä kuuluu jotain nakutusta, mutta emme onnistuneet paikallistamaan mistä, koska sitä ei sitten enää kuulunut kun pelti oli auki. varoittelivat jakoketjusta. kuitenkin ennen pellin avausta hetken kuulimme voimakasta nakutusta kun kaasuttelin ja päästin kaasun mutta ääni tuli ihan keulasta maskin takapuolelta.

toinen huomio oli kun tyhjäkäynniltä nosti vähän kierroksia, niin moottori tärähteli paikallansa. arvelivat että venttiilit kaipaavat säätöä. minulla tuo taas tuntui pistona sydämessä, kun olen viime aikoina vähän liikaa iloinnut piristetyn turbon kiihdytysominaisuuksista, ja huomannut että moottori tuppaa nakuttamaan kun ahdot menee punaiselle. olenko jo vauroittanut venttiilejä?

mitähän tuolle autolle pitäisi tehdä? ajotavoilleni päätin jo tehdä jotain, ja olen kieltänyt itseltäni jo täyskiihdytykset (ja joulupukilta tilasin jo turbotonnarin 2.3 litran koneella :oops: vielä kun saisi annettua luxin vaihdossa :D).

mutta joku ennaltaehkäisevä tekniikan tarkastus olisi kyllä enemmän kuin poikaa nyt. tyhjäkäynti pääasiassa kuulostaa hyvältä ja tasaiselta. silti pieni epäilys että onko venttiilikoneisto ja ketju ihan ok siellä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisiko magneettiventtiili siellä ritissyt? Se voi joskus käydä säätämään ahtopainetta, jos sattuu saamaan jonkun sähköhäiriön. Mulla esim. 99turbossa lisävalojen poiskytkentä saa apc:n "kuulemaan" nakutusta jostain...

Omakohtaisista kokemuksista suosittelen venttiilivälysten tarkastuksen tekemistä. Se ei vaikuta mihinkään ääniin, mutta sitä pakoventtiilien palamista se ehkäisee, mikäli välykset ovat päässeet pienemään ajan myötä. Venttiilivälykset vaikuttavat moottorin käyntiin, joten jos kone ei käy tasaisesti, niin vika voi löytyä sieltä osastolta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Saattaa olla se magneetti venttiili,mulla ainakin kun oli turbo vähän aikaa niin venttiili piti pärinää ja kun se on siinä jakajan luona niin vaikuttaa ainakin se
kuinka paljon tulpan johdot lyö läpi jännitettä, niin vaihda johdot niin pitäis rauhoittua venttiili.Ja i 900 mulla halkes kerran venttiilinvälyksen säätölevy
ja se vasta naputusta piti.
Ari 1622
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jaha kiitti kommentista. nyt tuli sitten syy vaihtaa tuohon nuo arvokkaat bougicordit jotka jo ostin mutta en raaskinut asentaa :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vaihdoin nyt nuo tulpanjohdot. puola piti kääntää toisinperin että sain lyhyemmän johdon ylettämään virranjakajalle. menee aika läheltä magneettiventtiiliä mutta mahtuu siihen vielä peukalo väliin.

heti kun lähdin ajamaan kylmällä autolla huomasin että no jopas se kulkee kevyemmin ja paremmin! sen huomaa jo vapaastihengittävällä alueella. aiemmin kylmänä se oli tosi nuhainen sillä alueella, nyt tuli selkeä parannus.

lisäksi aiemmin on ollut jonkinlainen vastustus ahtoviisarin siirtyessä valkoiselta alueelta keltaiselle, eli siinä rajalla, nyt siitä vastustuksesta suuri osa pois.

jos tuo on aiemmin jo kulkenut hienosti, niin nyt se vasta kulkeekin, suorastaan leijailee. mieletön auto! miten voi 8 venttiilinen saab liikkua noin hyvin?

paljonkohan olisin säästänyt viimeisen puolen vuoden 2500 euron bensakuluista jos olisin vaihtanut nuo heti auton ostettuani?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja Ääni »

lucaf kirjoitti:jaha kiitti kommentista. nyt tuli sitten syy vaihtaa tuohon nuo arvokkaat bougicordit jotka jo ostin mutta en raaskinut asentaa :D
Paljonko ne boooigujohdot maksaa ja mistä niitä saa? Niillä motonetin halpisjohdoilla voi heittää vesilintua tai palauttaa. Eihän ne voi toimia edes uutena... yleensä sähkö tarvitsee kulkeakseen jonkunlaisen kontaktin.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Mertmi kirjoitti: mikäli välykset ovat päässeet pienemään ajan myötä.
Miksi ne välykset pienenisi ajan myötä?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ääni kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: mikäli välykset ovat päässeet pienemään ajan myötä.
Miksi ne välykset pienenisi ajan myötä?
Esim. venttiililautaset kuluvat ja välys pienenee.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nyt ehkä kuulin sen äänen mitä ne poijaat oli motonetin pihalla ihmetelleet kun kaarsin sinne. kun ekana alkoivat varoittelemaan että minulla on nokkaketju liian löysällä.

ihan maskin/jäähdyttimen takaa terävä äänekäs rytmikäs naputus tyhjäkäynnin rytmissä, mutta se ei ole koko ajan. se vaan yhtäkkiä ilmestyy, kestää muutaman sekunnin ja häviää.

ääni on niin terävä ikäänkuin se tulisi moottorin ulkopuolelta jostain apulaitteesta tms.

ensimmäinen äänestä syntyvä mielikuva on, että lasinpesijän moottorin vivusto hakkaisi johonkin.

pitäisi ihan avata konepelti ja jäädä odottelemaan äänen ilmestymistä. vaativa operaatio johon ei kiireisellä ihmisellä ole aikaa :lol:

on tuo auto vaan sairaan mukava vekotin. voisin jo poistaa myyntipalstalle laittamani vaihtoilmoituksen, mutta pysyköön se nyt siellä jos joku tosiaan haluaa pelastaa tämän ilopillerin ja onnistuu tarjoaamaan tilalle riittävän hyvää ja siistiä 16v 5d satkua. epäilen :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

magneettiventtiililtä kuulostaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

näköjään ihan samanoloinen oire kun dimebakilla joskus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=41075

vianetsintäkaaviossa huomio kiinnittyi viimeiseen riviin
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm
Tarkista että sytytysjohdot eivät ole turhan lähellä magneettiventtiiliä.
miten ne ei olisi lähellä, kun mankkuvena on syylärin takana puolan vieressä, eli puolan johto kulkee ihan vierestä? miten sen pitäisi olla?? vai mikä on turhan lähellä? siis sormi mahtuu juuri puolan johdon ja mankkuvenan välistä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nyt käytin sitten sen 2 minuuttia tämänkin asian kuulostelemiseen. joo magneettiventtiili räksyttää tyhjäkäynnillä. ei aina. satunnaisesti. kehveli lopettaa sen sillä hetkellä kun avaan konepellin, sit kun paukauttaa pellin kiinni, niin siitä kolahduksesta se alkaa räksyttämään uudestaan :D. kerran sain rysän päältä kiinni ja pääsin oikein katsomaan sitä silmiin kun se räksytti. kuulosti harakan räksytykseltä.

ei tuo oire kuitenkaan tunnu vaikuttavan ajossa mitenkään, eli ahdot pelaa paremmin kuin hyvin ja kulkupuoli on perfetto.

sen sijaan liian hyvä äänieristys tuntuu tuossa autossa olevan. kabiinista käsin tuntuu kun kone kehräisi uuden veroisesti, mutta pelti auki käyntiääntä kuunnellessa huomaa että onhan siellä erinäinen määrä sivuääniä. en tiedä tulevatko ne nokkaketjusta vai venttiilikoneistosta mutta jonkinasteinen särinä sieltä kuuluu kun kierroksia nostaa, melkein itse veikkaisin ketjua. olisi kiva saada asiantuntijan mielipide että pitääkö ottaa auki ja tarkempaan syyniin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lucaf kirjoitti:..., mutta pelti auki käyntiääntä kuunnellessa huomaa että onhan siellä erinäinen määrä sivuääniä. en tiedä tulevatko ne nokkaketjusta vai venttiilikoneistosta mutta jonkinasteinen särinä sieltä kuuluu kun kierroksia nostaa, melkein itse veikkaisin ketjua. olisi kiva saada asiantuntijan mielipide että pitääkö ottaa auki ja tarkempaan syyniin.
Jos pitää oikein erikseen avata pelti että alkaa hälyääniä kuulumaan, niin en olisi kovin huolissani ketjusta. Sitten on aika ryhtyä pohtimaan remppaa kun alka rallattamaan niin että sen kuulee ilman ylimääräistä kuulostelua.
Kovaa ajoa vaan. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin 99:n B-koneessa löysä jakoketju kuului ihan kirkkaasti koppiin asti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 jakopää, venttiilit, saabistit kohtasi motonetissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Ainaskin 99:n B-koneessa löysä jakoketju kuului ihan kirkkaasti koppiin asti.
niin kuuluu. tämä ei ole lainkaan niin voimakas ääni.

mutta tuo mankkuvenan räksytys on aika huvittavaa. ajoin tankille vanhan rouvan perään ja autoni oli tyhjäkäynnillä siinä hetken niin rouva vilkaisi kerran jos toisenkin että mikä pirun harakka sillä on konepellin alla :lol:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin