Ajatus luopumisesta tuntuu niin tuskalliselta, että otan nyt pikku miettimisajan ja jos päädyn katkeraan eroon tuosta uskollisesta kumppanista, laitan ilmoituksen tuonne myydään/annetaan palstalle.
Luojan kiitos kiinnostusta tuntuu olevan ainakin sen verran, ettei tarvinne tuota paaliin pistää.
Jos olis oma auto, ja olisin tommosessa kiipelissä sen kanssa, niin hommaisin klubitoverilta tai purkaamosta 99:n/90:n tai 900:n taka-akselin vuosimallia -83...-87 jarruletkuineen ja putkineen. Hommaisin autolle hinurin korjaamoon tai tunkkaisin auton ylös ja survoisin koivuhalon korin ja taka-akselin väliin, jonka jälkeen ajaa kytkyttelisin korjaamoon. Korjaamolla antaisin komennot, "taka-akseli vaihda".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
eipä noita hitsejä kukaan katsele, kun pikkasen meikkaa jemmaan..
voisi kokeilla ohutta vahvaa kettinkiä ympäri ja tangon pujottaa kettingin silmukoista ja sillä tangolla kiertää löysät pois. sitten 2--3 pakoputken lemmaria joilla vetelee kasaan eli pääsee pajalle. Sitten vaan hitsiä raakasti.
Varmaan nuo on pätkähitseillä vedetty tehtaalla siksi, koska on pelätty väsymismurtumaa, jonka jatkuva poikkihitsi voi edesauttaa. Eli panisin nuo päät hyvin kiinni toisiinsa päältä ja myös akseliputkeen ( puristuspuoli, siellä ei juuri jännityksiä ole), sitten lyhyitä hitsinpätkiä reunoille vanhoille kohdille vaikka. Yrittäisin paikoillaan koska purku ja kasaus vie paljon tunteja = kallista.
Suunnitteluvirhettä tuossakin hitsauskuviossa, kun ei ole päältä kunnolla hitsattu päitä toisiinsa....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Aika kettumaisessa paikassa se oli ainaskin siinä meidän repostelemassa varaosa-autossa hitsata. Ruosteen poistaminen koeajon kestävään ranetuskorjaukseenkin oli tuskainen tehtävä. Jossain määrin sain viilalla ja teräsharjalla hinkattua ruostetta pois. Kulmahiomakoneesta oli turha haaveilla. Hitsaus ei varmasti tarttunut itse akseliin, vaan saatiin turattua ne käpälät toisiinsa auttavasti kiinni. Jos tuon haluaisi hitsata kunnolla, niin taka-akseli pitäisi ottaa pois paikaltaan, jotta sen pääsisi hiomaan puhtaaksi ennen hitsausta. Samalla vaivallahan sinne olisikin jo vaihtanut sen ehjän akselin.
Jos ruostuneiden pulttien ja jarrusatuloiden ilmanippojen kanssa ei tule hirveämpää tappelua, niin asiallisten työkalujen kera tuon vaihtaa aivan takuulla alle kahdessa tunnissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01