Öljynvaihto-ongelma ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Autona Saab 900 i 16v -90 ja ongelmana öljynvaihto moottorissa.

Iloisena työkaluin ja vaihtoöljyn kera auton viereen makuulle, kuten olen tehnyt aikaisemman Saab 99 kanssa, ja mitä ihmettä ! Auton moottorin alla oli koko koneen peittävä, yhtenäinen pelti tai olisiko peräti "panssari".

Onko nyt niin, ettei tässä autossa saa moottoriöljyjä vaihdettua mitenkään alakautta ilman, että poistaa suojapellin paikaltaan ???

Vanhassa autossa oli työskentelytilaa maan ja auton välissä huomattavasti enemmän kuin tässä nykyisessä. Öljyn sai melko mukavasti vaihdettua ilman sen suurempia kommervenkkejä. Tuo suojapelti tässä "uudessa" näytti olevan tosi tukevasti monella pultilla kiinnitetty paikoilleen eikä sen pois ottaminen ja takaisin asennus olekaan enää mikään pikku askare jo pelkän tilanahtaudenkin vuoksi. Onko moinen "pansssari" joku vakiovaruste vai harmittava lisälaiteasennus.

Miten se moottoriöljynvaihto tässä tapauksessa tehdään ilman nosturia, peltiä poistamatta ja alakautta ? Hyviä neuvoja kiitollisena vastaanotetaan.

Jo-Jo
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja twirl »

Tuossa kuvassa näkyvä --> http://www.garaget.org/?car=65567&image=598070
Punaisen suojapellin pyöreän kulman ja hopeisen palkin välissä oleva 13mm kannalla oleva tappi auki nii siitä saa öljyt pihalle.

pitäisi olla ihan näkyvällä paikkaa tuo tappi jos ei ole jälkeen päin jotain omateko peltejä asennettu
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja hatami »

Onko vanha poliisiauto sulle eksynyt, niissä oli panssarit lähes kaikissa.
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja Rate »

Jos tuollainen panssari tosiaan löytyy, niin kannattaisiko harkita öljyn imuvaihtoa. Laitteet maksavat halvimmillaan parikymmentä euroa ja kyllähän niillä saa mehut aika tarkkaan imettyä. Letku vain mittatikun reiästä sisään ja menoksi.

Imuvaihdon yhteydessä jotain skeidaa jää varmasti lillimään öljytilan pohjalle, joten aina silloin tällöin on syytä tehdä perinteinen vaihto alakautta. Silloin saa viimeisetkin tipat valutettua paremmin pois.
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

twirl, kiitos kuvasta, mennään uudestaan auton alle kuvan kera.

Muuten, kyllä taas toimii sananlasku:" kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa".

Jo-Jo
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja stara »

Mulla on pohjapanssari ( eikä mikään ruohonlevitin ) niiden henkseleiden tilalla, Siinä on reikä öljytulpan kohdalla. Reikä oli sen verran pielessä, jotta hylsy ei sovinnolla sopinut. Hioin reunasta pari milliä pois ( alumiinia), nyt sopii. Tulpan avainväli on kuulemma 1/2" eli 12,7 mm, 13 mm hylsy on väljä, mutta kyllähän 6- kanttisella silläkin saa auki, jos ei ole kierretty hyvin kireälle. 12 - kanttisella 13 mm hylsyllä tekee helposti kannasta entisen :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kait siihen panssariin saa myös reiän tehtyä?
Liekö jonkun omatekele jos kerran ei reikää ole.

Onnistuuhan se tuolla imupumpullakin mutta ei se reiän teko nyt niin iso homma ole (teetettynäkään)etteikö kannattaisi tehdä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja stara »

tomaatti kirjoitti:Kait siihen panssariin saa myös reiän tehtyä?
Liekö jonkun omatekele jos kerran ei reikää ole.

Onnistuuhan se tuolla imupumpullakin mutta ei se reiän teko nyt niin iso homma ole (teetettynäkään)etteikö kannattaisi tehdä.
joo noi asialliset Bi- metalliset kuppisahat pystyy ainakin muutaman kerran rei'ittämään peltilevynkin ( vaikka kyllä siinä pienoinen kihnaaminen oli kun n. 2 mm kamaan n. 32 mm reiän taannoin kihnutin), alumiiniin menee iisisti ainakin nää hylsykoon kupit.
Jos on epätasaista pintaa, niin kandee vaihtaa keskiöporan tilalle umpitappi, koska se rykiminen ja poukkoilu herkästi katkaisee kovan keskiöporan (ovat niin lapsellisen pieniäkin yleensä). Samoin ei niin herkästi poraa vaihteistoon reikää innoissaan :mrgreen: , jos ns. pohjapanssari paikoillaan duunaa.

Helpommin taitais mennä pikkuporilla rei'ittämällä ja sitten suurentaa porakokoa, jotta kannakset irtoaa ja loput porkkanalla siloittelee, eipä se niin sikasiisti tarvitse olla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinpunainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36

Re: Öljynvaihto-ongelma ?

Viesti Kirjoittaja Saabinpunainen »

Kyllä täältä apuja saa kun tarvii, neuvoja vaan on kahden laisia, useimmiten ne on vaan hyviä, joskus erinomaisia
Vastaa Viestiin