Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Fiksasin ruostepaikat ja maalasin valkoista 2.1l-satkuani jokin aika sitten. Käytin maalia vain yhden purkin enkä vaivautunut siis teippaamaan koko autoa. Olisi pitänyt. Koko auto oli hienon valkoisen pölyn peittämä, joka onneksi lähti jonkin verran pois ksyleenillä. Osa karkeudesta jäi, ja nyt talven jäljiltä huomaa miten lika ym. jää kiinni karheaan pintaan eikä lähde edes pesussa.

En haluisi maksaa omaisuutta myllytyksestä. Mielummin ostan 60e koneen ja rajua tököttiä jolla fiksaan (tuhoan?) autoni maalipinnan...

Kysymys kuuluukin, onko tuhoon tuomittu yritys? Jos ei niin mikä tökötti olis paras ilman että budjetti kosahtaa?

Vai löytyykö Turun seudulta myllytystä sellaiseen hintaan ettei kannata itse yrittää?
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mikä oli ohenteena niin sillä yrittäisin ekana.Paitsi tietty jos nykyisiä vesiohenteisia niin ei paljoa auta,,,,
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja toms »

Tinneri, asetoni. Niillä pitäis kili kili maalin sumu lähtä.
Kokeile kummiski mattaannuttaako maalia. Jos niin älä käytä. Asetonilla vetelin ite kerran ku kajahti kilikili pohjamaalipurkki tallissa ja auto vieressä....Orgis maali ei sanonut mitään mut roiskeet lähti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Liuottimilla lähtikin ihan hyvin suurin osa pois maalauksesta seuraavana aamuna. Illalla ei enää tehonnutkaan yhtä hyvin. Nyt on maalauksesta aikaa noin puol vuotta. Veikkaan että liuottimet ei enää ole ratkaisu tähän ongelmaan...
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja toms »

Kokeilu ei maksa mitään . Uskon että sumu lähtee vieläkin koska kili kili versiota.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Heikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:36
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Moikka!

Vahaa auto perinteisellä tyylillä, vanhan auton vahalla jossa on "hiovia-aineita" mukana. Kantteja ja ulkokulmia varoen.

Terveisin Heikki.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja pakinen »

jos jotain myllyttämisen tapaista pitää itse tehdä niin suosittelen autoglymin pinkkiä ja nopeussäätyvää rälläkkää sopivalla sienellä & todella pienillä kierroksilla

Noiden pisaroiden poistosta ei ole tietoa, mutta kauhtunu maali uudistuu hyvin
Saab 900S Combicoupe
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Eikös glymin pinkki ole tarkoitettu enemmänkin pienille alueille korjaamaan naarmuja?

Ilmeisesti Calybar:lla voisi nuo maaliroiskeet lähteä.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja yason »

marcusn kirjoitti:Käytin maalia vain yhden purkin enkä vaivautunut siis teippaamaan koko autoa. Olisi pitänyt. Koko auto oli hienon valkoisen pölyn peittämä, joka onneksi lähti jonkin verran pois ksyleenillä.
Tähän olen itsekin törmännyt. Tosin kunnon teippailukaan ei auta, kun sitten jää sellaset teippaussaumat näkyviin, jossa kirkkaanvalkoiseksi maalatun kohdan vieressä on ei niin kirkkaanvalkoinen vanha maali. (Vaikka on sama värikoodikin; pitäis kai ostaa purkillinen eltaantuneen kerman väristä valkoista?)

Siveltimellä maalaamalla tosin homma pysyy nätimmin hanskassa, ja perusparannetut kohdat on pienempiä.
marcusn kirjoitti:Vai löytyykö Turun seudulta myllytystä sellaiseen hintaan ettei kannata itse yrittää?
Sanoisin ihan henkilökohtaisena mielipiteenä, että tollasta samanikäistä valkoista satkua maalanneena olisin tyytyväinen, jos sais maalit pysymään pelleissä, ulkonäöstä viis ;) Kauempaa katsottuna se näyttää kuitenkin tarpeeks valkoiselta, vaikka jotain rapamaalia oliskin pinnassa ;)

Tosin vanhassa autossa ne sataset uppoaa kuitenkin aina johonkin, että jokainen tavallaan...
marcusn kirjoitti:Fiksasin ruostepaikat ja maalasin valkoista 2.1l-satkuani jokin aika sitten.
* * *

Jatkokysymys ketjuun:

Onks jotain möshöä, jota vois käyttää maalin korvikkeena ulkonäöstä välittämättä? Sellasta, joka olis hemmetin tiukasti pellissä pysyvää ja kosteudenpitävää ja ruostetta karkottavaa ja lämpötilanvaihtelujen mukaan joustavaa. Eli siis tyyliin ultimate ruosteenestomassaa, joka oikeasti pitäis sen kosteuden poissa sieltä pellistä? Tavallista alustamassaahan ei kait juuri kannata laittaa, ellei pelti siellä alla ole vimpan päälle kunnossa.

Nimittäin tohon uuteen vanhaan saabiin tulee vähän maalailuja taas itellekin ens kesäksi, muun muassa lokasuojan reunuksia ja takaoven kynnystä pitää puhdistaa pintaruosteesta ja maalipinta korjata, jottei joku vuosi rusahda ruuvari taikka mono pellistä läpi.

Empiirisesti hankkimani tiedon mukaan viimeisen päälle huolellinen hiominen, pinnan puhdistaminen, ruosteenestopohjamaalin ja pintamaalin suihkuttelu ja kuivattelu useampaan kertaan aurinkoisella, tuulisella pihalla ja isäukon lämpimässä autotallissa tekee ihan nättiä jälkeä ainakin vuodeks.

Silloin naturelli ruskea värikoodi alkaa pilkottaa ja seuraavana vuonna siitä on lohkeillut jo paikattua maalia pois ja todennäköisesti ruuvari löytää jonkun reiänkolonkin sieltä kukan alta.

Parhaimmillaan kävi niin, että sain valkoisen og-saabini ensimmäisen reiän (ever!1!!) kitattua ja maalattua ja kokonaiset kaks vuotta meni, ennenkuin kukki. Tämä oli meikäläisen ennätys ja siinä kyllä saikin saabi kukkia useamman vuoden sen jälkeen. Moista hommaa ei vanhaan autoon jaksanu tehdä toista kertaa ja luottamus ilmeisesti palkittiin, kun ei seuraavina vuosina levinnyt tämä kukkiminen ns. käsille kuitenkaan, jos ei nyt näkyvistäkään kadonnut.

Ei hullummin, mutta teenkö jotain väärin vai eiks noita samperin ruostepisteitä sais jollain pysymään poissa useamman vuotta? Olen viimeisen päälle hionut puhtaaksi vanhat ruosteenalut ihan hyvällä omallatunnolla. Pysyykö maalipinta ehjänä edes silloin, jos maalauttaa jossain osaavassa pajassa? Tehtaan maalit lieneekin sen verran hardcorea, että pysyvät tiukasti suojaamassa kosteudelta.

Palatakseni jatkokysymykseen: jos maali ei loppujen lopuksi auta, niin olisko jotain tiukkaa mössöä, joka pitäis ruosteen ja kosteuden poissa esimerkiks lähempänä viittä vuotta kuin yhtä vuotta? Nykyinen saabi on soveliaasti vielä sen verran tummanpuhuva, että kukaan ei huomais, vaikka kittais lokarin kaaret täyteen asfalttityömaalta pöllittyä pikeä.

t:s
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Siveltimellä miranolia kunno kerros.. :lol: :lol:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja pevi »

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos näillä ei onnistu niin sitten ei millään, ( tarkoitan tuota maalipölyn poistamista )
Lahega.
Itse olen käyttänyt tuota numeroa 11. ( mm..palauttanut kiillon haalistuneisiin
pintoihin )
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Ihmisiä tuntuu tuo myllytys jotenkin pelottavan eikä sitä uskalleta kokeilla... Meikäläisellä tuli juurikin sillä autoglymin pinkillä (paint renovator?) auton maalipinnalle uusi elämä... Siihen vielä kiiltovahat päälle niin pölykin liukuu pois 8) Kannattaa kokeilla, on kyllä vaikee huonoa maalipintaa entistään sillä rumentaa.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja palle »

Mä olen 2 autoa hionut tahnan kanssa Käsipelissä, ilman konevoimaa. Käsi meinasi puutua ja jano yllätti moneen kertaan työn aikana, mutta kyllä se kannatti. Käytin Err-Been hienoa keskikarkeaa tahnaa, ei tullut pohjamaali vastaan missään kohdassa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Muistakaa tämä aina maalatessanne autoa...

Viesti Kirjoittaja stara »

myllytin punaisen auringon haalistaman " alan liikkeessä" syksyllä, ihan turha keikka oli, koska keväällä jo haalistumat taas näkyivät ( ilmeisesti liian kepeellä otteella duunasivat / lintsasivat ?/ pelkäsivät hiovansa läpi ??ja vissiin värivahalla fiksasivat ??). fyrkat ja vaivat meni kuin kankkulan kaivoon, lisäksi oli tosi vaikea edes löytää työn tekijää.
Ostin keväällä tarjoustalon halpismyllytysmasiinan ja kunnon lampaankarvalaikan ( jonka päälle vielä kertakäyttöisen kangaspyörön naruilla kiinni, jotta karva ei likaannu).Jotain virittelyä piti niiden kertakäyttösuojien kanssa tehdä, etteivät narut imeytyneet pahoihin paikkoihin. helpommalla pääsee kun hionnalle ja kiilloitukselle hankkii ihan omat lautaset, niin saa hiontatyö pitää omat osansa.

Autoglymin hiomatahnaa ruiskin maalipinnalle . Vettä lisäsin suihkepullosta aika reilusti, niin alkoi kone toimimaan inhimillisesti, muuten tökki kun liian tahmeaa.. Tasaisesti pyörittelin kohtuullisen pieniä alueita kerrallaan, jotta kone ei koskaan tahkonnut paikallaan.
Lähinnä tasopinnoilla kone on hyvä, särmiä välttelin ettei haukkaa maalin läpi. Eli pahat paikat tein käsipelillä.
Hyvä tuli, vaikka aika pahasti kyllä aristelin, pelkäsin hiovani läpi, koska kierroksia oli aika reilusti. ilmeisesti hioma-aineella sottaamiseen kannattaa pitää omat hiontapyöröt ja kiilloitukseen ihan omat puhtaat pyöröt.
Samalla masiinalla ja kunnon lampaantaljapyöröllä sitten myös vahat kiilloitin.
Puhtaus hiomapyöröissä on oltava ehdottoman hyvä.
Nyt pidän punaisen kesäisin katoksessa, ei ehkä niin herkästi haalistu. ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin