Lämpötila kabiinissa...
Lämpötila kabiinissa...
Pitääpä ihan kysyä kun ajokalustosta riippumatta (900 T16 '90, 900 2.1 '93 ja 900 T8 '87) olen pistänyt merkille että lämpimillä kesäkeleillä ei ole kivaa istua valoissa/ruuhkassa. Lämmöt ei nouse, ehei - mutta jostain syystä sisälle tuleva ilma on kohtuu lämmintä, siis semmoista kädenlämpöistä vaikka puhallin olis sillä "isolla nuolella" ja hanat kylmällä. Onko muilla samanlaisia havaintoja ts. onko ainoat ratkaisut ne mitkä Suorsakin jo on keksinyt? Eli koppimallissa A/C ja jos ei ole A/C:tä niin ei ole sit kattoakaan? En usko että kaikissa autoissani olisi ollut sama "vika" ?
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
En tiedä kuvittelenko itse vaan, mut ihan samanlaisia "oireita" on ollu omassa -89 vaparissa. Voi olla, et jospa se lämppärin venttiili kuitenkin vuotaa sen verran, et se kenno pääsee lämpeemään, tai sit ulkona todellakin kuumalla kelillä on yksinkertasesti nii lämmintä ilmaa...?? Mut jos vika on kennon venttiilissä, ni kaikkein yksinkertaisin korjaushan on "la*a-viritelmä", eli käsiventtiili vaan konehuoneen puolelle siihen letkuun mikä sinne lämppärille menee. Toinen vaihtoehto on tietysti vaihtaa se kennon venttiili, mikä on kyllä hiukan v-mäisessä paikassa, et ei sitä kyllä ihan kokeeks viitti varmaankaan vaihtaa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Näimpä...
Just de, ja ainakin tuossa T8:ssa (saattoi olla T16:ssakin) ahdin ja yllättäen pakosarja on 0,5m päässä siitä pulikasta minkä kautta ilma imetään. Konepellin ja imukotelon väliin jää ~1cm rako joten vaikka siinä olis tiiviste niin kyllä se lämmin ilma hönkii tupaan Ompahan talvella lämpimämpää
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Ei kannata laittaa käsiventtiiliä konehuoneen puolelle. Silloin ku hana on kiinni niin hanan kautta kulkee. nk. sisäinen kierto, eli termari on kiinni niin vesi kiertää koneessa juuri sen lämppärin hanan kautta eli virtaus ei pysähdy vaikka se termari menee kiinni. Jos virtaus pysähtyy niin voi tulla paikallisia nk.kiehumispisteitä= palotilan kohdat, pakokanavat, tekee kaasukuplia nesteen sekaan , vaikuttaen samalla nestekiertoo ym. Saban termarihan on sellainen kaksläppänen eli kun termari aukeaa , sulkee se samalla sen sisäisen kierron eli kaikki neste kiertää silloin syylärin kautta. Tullee vaan ongelmia kun rupeaa kikkaileen. Uus hana jos tuntuu että se ei pidä. Ottaa kojelaudan alaosan pois ja avaa ilmastointikanavaa silleen et kenno näkyy tai kokeilee kennolle menevistä putkista lämpeekö kenno, sil se o helpoite selvitetty et vuotaako hana . Tää muovirunkonen on ainaki yleensä niin tiivis ettei pitäs vuotaa ku ulospäin....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Hyvä kun saatiin tähänkin selvennystä. Olen joskus nimittäin kesäkuumalla miettinyt, et pitäisköhän semmonen hana sinne viritellä, ku ois nii helppo laittaakkin Mut onneksi en koskaan ole saanu aikaiseksi lähteä semmosta hanaa hankkimaan...toms kirjoitti:Ei kannata laittaa käsiventtiiliä konehuoneen puolelle. Silloin ku hana on kiinni niin hanan kautta kulkee. nk. sisäinen kierto, eli termari on kiinni niin vesi kiertää koneessa juuri sen lämppärin hanan kautta eli virtaus ei pysähdy vaikka se termari menee kiinni. Jos virtaus pysähtyy niin voi tulla paikallisia nk.kiehumispisteitä= palotilan kohdat, pakokanavat, tekee kaasukuplia nesteen sekaan , vaikuttaen samalla nestekiertoo ym. Saban termarihan on sellainen kaksläppänen eli kun termari aukeaa , sulkee se samalla sen sisäisen kierron eli kaikki neste kiertää silloin syylärin kautta. Tullee vaan ongelmia kun rupeaa kikkaileen. Uus hana jos tuntuu että se ei pidä.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Termari...
Joo, tossa tuntui olevan termari jumissa ja ennenkuin ostin uutta niin aukihan se oli saatava. Jumissa oli ja termarin asteet oli 89'C. No, vaikka roplasin sitä edestakaisin en oikein luottanut enää. Porasin molempiin levyihin snadit reiät ja ruuvasin kiinni. Kun ajan motonetin ohi pitää hakea uusi mutta tuo saa nyt välttää. Ei puhalla enää niin kuumaa sisälle ja lämmöt pysyy kokoajan puolivälissä mittaria.
Talveksi on hommattava toimiva termari tai jäätyy kädet sisällä. P*rsehän pysyy sulana - kiitos vastusten penkissä.
Talveksi on hommattava toimiva termari tai jäätyy kädet sisällä. P*rsehän pysyy sulana - kiitos vastusten penkissä.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Samaa "vikaa" täälläkin, motarinopeuksissa ilma on viileämpää kun virtauskin on suurempi. Noh, ainahan saa ikkunan auki, se lisää muutenkin fiilistä kesäajossa
Tuosta termarista vielä, ostin itse keväällä laakkoselta alkuperäisen. Maksoi tiivisteineen 14e, joten jätin tälläkertaa hakematta motonetistä. Aina ei alkuperäinen osakaan ihan mahdottoman hintainen verrattuna tarvikkeeseen. Alkuperäisellä on 2v. takuu..
Tuosta termarista vielä, ostin itse keväällä laakkoselta alkuperäisen. Maksoi tiivisteineen 14e, joten jätin tälläkertaa hakematta motonetistä. Aina ei alkuperäinen osakaan ihan mahdottoman hintainen verrattuna tarvikkeeseen. Alkuperäisellä on 2v. takuu..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Eikä kannata laittaa mitään tarviketermareita Saabeihin. Itse asiassa nyt kun tuli puheeksi, niin minullahan on hyllyssä ylimääräinen tuliterä T8:n termari, jos jotakuta kiinnostaa... Piti laittaa sen Luxiin, kun lämmöt seilasivat, mutta se asia korjaantuikin syylärin vaihdolla ja sitten Lux-projekti meni puihin kokonaan...
Eski
Eski