Hirvivahinko
Siis tää on just tätä. Tää on just sitä mitä haluaa ja ei halua lukea. Kaverilla oli kans combicoupe satku, ja siihen tuli aivan samanlaista jälkeä hirvikolarissa ~80km/h. Just noista samoista asioista olen kuullut jostain, esim tuo moottorin ja lootan liikkuminen auton alle + toi tuulilasi ja kattopellin etureuna. Siis saab jos joku on turvallinen!
-----------------------------
Saab 900i -87
Saab 900i -87
Niin ovat. A-pilarin tolpat on tehty monesta kantatusta pellistä (lisää lujuutta), konepelti on tuettu kiinni ollessaan kulmistaan joka vahvistaa keulan rakennetta ja sallii konepellin taittumisen keskeltä, runkoaisat auton alla sekä lokasuojarakenteet vievät kolarin voiman koko koriin ja tällöin ohjaamo pysyy kuosissa, ja moottori painuu enemmän kohti tietä eikä ohjaamoa.Myrkky kirjoitti:Niin siis tarkennetaan, että ensinnäkin kaareva lasi on todella luja lähes suoraan nähden ja lisäksi "lippa"...
Lisäksi muistelen myös, että konepelti oli suunniteltu keskeltä kahtia taittuvaksi ettei se tulisi ohjaamoon sisään. Jostain muistelen lukeneeni myös, että keulan vääntyessä sisäänpäin rajusti, taittuisivat runkoaisat alaspäin vetäen samalla moottorin vaihdelaatikoineen auton alle sensijaan että ne tulisivat rusikoimaan jalat/jalkatilat..
Saa informoida, olenko nähnyt unta vai lukenut oikeasti tuollaista joskus kauan sitten.
Isän tädillä lähti taju autolla ajaessa (who knows miksi) ja sen 4-ovinen OG900 meni 100km/h pöpelikköön. Auto osui ensin rummun päähän, josta se oli lentänyt puita katkoen 30 metriä metsään. Isän tädillä murtui rytäkässä nilka ja selkänikamaan tuli hiusmurtuma. Autoa en itse nähnyt, mutta isän serkku sanoi, että ei tuommoisesta olis millään japanintuonnilla hengissä selvinnyt. Täti omistaa taas miehensä kanssa OG900:sen. Hmm, miksiköhän.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kiitän selventävistä vastauksista. Onko sitten tietoa, mitkä ovat og-satkun "heikot paikat"..? Ovissahan on palkit, kattopelti on kaareva ja siten luja jne..
Edit: Ja lieneekö tehty tutkimusta satkusta, tai ylipäätään muistakaan autoista, kuinka ruostuminen heikentää koria ja siten turvallisuutta..?
Edit: Ja lieneekö tehty tutkimusta satkusta, tai ylipäätään muistakaan autoista, kuinka ruostuminen heikentää koria ja siten turvallisuutta..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
En tiä onko aihetta tutkittu, varmasti on. Itse olen huomannut, että (ainakin mun 99) autot ruostuu helpommin sieltä missä pellin luujudella ei ole juurikaan merkitystä. Pois lukien tietenkin etualatukivarren kiinnityskohta. Pääasiassa mun 99 on ruostunut korin ns. kantamattomista ja kolariturvallisuudella merkityksettömistä kohdista, kuten esim.;Myrkky kirjoitti:Edit: Ja lieneekö tehty tutkimusta satkusta, tai ylipäätään muistakaan autoista, kuinka ruostuminen heikentää koria ja siten turvallisuutta..?
- oven alareunat
- takalokasuojat
- takakontin pohja
- "näkyvä" helma kuskin puolella
- etulokasuoja, kuskin puoli.
EDIT: Kolariturvallisuuden ja muunkin turvallisuuden takia mun autosta on korjattu etualatukivarsien kiinnityskohdat, kuskin puolen helma (siis piiloon jää "oikea" helma") ja taka-akselin vakaajatankojen korvakot.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
En aja tuplayseillä sen kolariturvallisuuden vuoksi, mutta niin kauan kuin jotain sattuu, voin olla tyytyväinen jo turvallisuudentunteesta, jonka hyvä ajettavuus ja korin jämäkkyys tarjoaa. Fiat Unolla oli maantiellä orpo olo, varsinkin kun oli pimeää ja tihkusateista. Ja miettikää, niitäkin tehtiin turbolla. Jos meille hankittais nyt uusi auto, se olisi todennäköisesti Citroen C3 tai vastaava, mutta ei sen hankintaa voi pelkästään airbageilla perustella. Muita perusteita en heti keksikään.
Hirvikolarit nousivat esille silloin, kun kuljetimme jälkikasvujamme selkä menosuuntaan etupenkillä. Näin ei kuulemma saisi tehdä, siksi apukuskin airbagit jo olemassa olollaan ovat lisäämässä kolariturvallisuutta.
Hirvikolarit nousivat esille silloin, kun kuljetimme jälkikasvujamme selkä menosuuntaan etupenkillä. Näin ei kuulemma saisi tehdä, siksi apukuskin airbagit jo olemassa olollaan ovat lisäämässä kolariturvallisuutta.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
..... klipjariha kirjoitti:Hirvikolarit nousivat esille silloin, kun kuljetimme jälkikasvujamme selkä menosuuntaan etupenkillä. Näin ei kuulemma saisi tehdä,
Noin sanovalta kannattaa kysyä, miten monta lasta hänellä on ollut. Käytännössä alle vuosikas lapsi ei viihdy yksinään takapenkillä montakaan minuuttia. Ei tarvitse kuin tutin tipahtaa suusta, niin jo alkaa kuulumaan ääntelyä melko vaativaan äänensävyyn.
Ja alkuperäisestä aiheesta toteaisin, että tuollainen kolaroitu Saab olisi hyvä saada näytille vaikkapa johonkin klubin tapahtumaan. Herättäisi varmasti keskustelua.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pistin jokin aika sitten tuonne "yleinen" osastolle ketjun, jonka aiheena oli hiljattain sattunut nokkakolari 90:n ja volvo 740 kanssa. Mukana kolme kuvaa jotka on napattu eri tiedotusvälineiden sivuilta. löytyy otsikolla
"Saab vs. Volvo"
näkee ainakin miten 90:n keula reagoi 1 1/2t massaa vastaan
"Saab vs. Volvo"
näkee ainakin miten 90:n keula reagoi 1 1/2t massaa vastaan
"SaabAna"
Tässä vielä yksi turvallisuussysteemi. Käsittääkseni tuulilasi on taaksepäin kallistuva myös siksi, että silloin kojelaudan ja katon väli on mahdollisimman matala. Tällöin hirvi ei "mahdu" sisään. Näin siis ainakin periaatteessa...
Ja kyllähän tuo väli pieni onkin, sama homma on myös uudempikorisessa NG-satkussa.
Ja kyllähän tuo väli pieni onkin, sama homma on myös uudempikorisessa NG-satkussa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Aero"
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
- Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa
Aikanaan ajoin OG900:lla, vaihdoin uuteen Mondeoon. Eräänä iltana kävin heittämässä kaverin Vekaranjärvelle inttiin ja tietenkin sitä tilastoiltaan synkkää Mikkeli-Kouvola tietä kotia Kouvolaa kohti. Läjä hirviä hyppäsi tielle ja liinat kiinni ja nippa nappa pysähty ennen rysäystä. Siinä tuli sitten vilkaistua tuulilasin yläkohtaa ja saman tien päätin että saappi alle. Nimittäin suoraan niskaan olisi lihat tullu! Kyllä oli taas parin päivän mukava ajella OG900 S:llä kun ovetkin kuullosti kiinnilaitettaessa kassakaapilta
Siskolikka veti -88 OG900:n 80 km/h mettään jossa pyöri mm. 8 kertaa katon kautta ympäri. Tulos: mustelmia. Poliisin tulos: Saabin ansiosta sisko ja veli hengissä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Siskolikka veti -88 OG900:n 80 km/h mettään jossa pyöri mm. 8 kertaa katon kautta ympäri. Tulos: mustelmia. Poliisin tulos: Saabin ansiosta sisko ja veli hengissä.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Kyllähän taatusti ruostuminen heikentää koria ns. kolaritilanteissa. siitä oli vasta jossain lehdessä juttu en vaan muista missä. Ei paljon hymyilyttäs kun jollain kiinalaisella jäteöljyvatkaimella karauttaa pahki. Taitaa vaan ruoste pölähtää.
Auton ruostesuojaus kannatta jo oman turvallisuuden takia. Ei puhkiruostuneet runkoaisat ym. paljon ota voimia vastaan ...OG saabissa etulokaritkin ovat osaksi kantavaa rakennetta , onhan ne hitsattu lujasti kiinni ja konepellin kulmathan vastaa lokareitten päissä oleviin haarukoihin. Pidetään vaan korit kunnossa niin jää jälkipolvillekkin esimerkkejä miten turvallisia autoja tehtiin ennenwanhaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147