Mystinen vika 900c

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Mystinen vika 900c

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Joo elikkä jäi toissa kesältä kaihertamaan omistamaani 900c saabbaaseen ilmestynyt mystinen vika, jota ei saanut korjattua.

Kaikki alko siitä, kun kävin tuttavani luona säädättämässä käsijarrua katsastusta varten ja tuttu sitten säädöt tehtyään kävi pienellä koeajolenkillä. Sieltä palatessa auto toimi kuin junan vessa. Kuitenkin, kun lähdin sitten kotiapäin saabastelemaan, niin matka katkesi n. 200 metrin jälkeen kuin seinään. Kaasua painamalla kierrokset vain laskivat entisestään ja sitten tuli stoppi. Eikä startannut vaikka kuinka vingutti. Hinattiin auto takaisin pihaan ja ihmettely alkoi.

Ensiksi tutkittiin tulpat ja sytytys - toimi. Sitten bensapumppu; ilmeni, että pumpun käyttövarren nokka-akseliin kiinni ottavassa päässä oleva muoviholkki oli haljennut eikä bensa siis liikkunut kuten piti. Sorvattiin jostain sitkeästä laakerimuovimysteeristä uusi holkki entisten mittojen mukaan. Pumppu kiinni, starttia ja kas kummaa, käyntiin lähti. Vaan ei pitkälle päästy nyttenkään. Noin 10km ajon jälkeen sama tapahtui uudestaan, tosin tällä kertaa pumppu toimi kuten pitääkin. Asensin jopa jonkun läpinäkyvän bensasuotimen pumpun ja kaasarin väliin ja kyllä siellä bensa kulki, mutta auto ei pysynyt käynnissä ja lopulta ei edes lupaillut starttia.

Tämän jälkeen auto sekoili miten sattuu ja kävi useilla korjaamoilla ihmeteltävänä. Vaihdoin ensiksi kaasariin kalvon ja muuta rompetta sekä kokeilin kolmea eri bensapumppua, joissa kaikissa oli alkuperäinen holkki tallella. Välillä kone toimi paremmin, välillä huonommin, välillä ei ollenkaan - matka saattoi tyssätä keskelle liikennevaloja ja sitten yhtäkkiä kone taas saattoi herätä henkiin ja toimia aivan normaalisti. Lopulta vaihdoin kaasarin kokonaan, mutta sekään ei auttanut. Moottorin lämmöt nousivat ja laskivat (yleisesti ottaen lämmöt olivat korkealla) miten sattuu, vaikka termostaatti oli kunnossa, mutta koskaan ei keittänyt. Öljyt ja jäähynesteet olivat kunnossa. Vika ei kadonnut. Lopulta paloi pinna ja vanha hopeinen sika lähti seisontavakuutukseen.

Sitten viime keväänä menin huvikseni starttaamaan 900:sta ja käyntiinhän se lähti koko talven seisonnan jälkeen ensimmäisellä yrittämällä ja toimi kuin ei koskaan mitään vikaa olisi ollutkaan! Tämän jälkeen vikaa ei ilmennyt, mutta Saab sai kuitenkin lähteä paalaimeen, koska ei tuollaiseen temppuilijaan voinut luottaa. :roll:


Kertokaa viisaat, mikä ihme tuollaisen vian voi aiheuttaa? Koneesta kuitenkin käytiin läpi _aivan kaikki_ - tuloksetta.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: Mystinen vika 900c

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Lämpömittari saattaa näyttää outoja jos mittariston takana olevassa liittimessa on huono kontakti, käynnistyikö siulla flekti kun mittari kävi punaisella?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Mystinen vika 900c

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mulla meni viime talvena puola 96:sta. Joskus auto vain sammui ja saattoi lähteä hetken päästä käyntiin. Joskus kävi niin, että vasta seuraavana päivänä lähti. Etsin vikaa varmaan kaikkialta muualta ja viimeksi vaihdoin puolan ja vika katosi.

Oireet muistuttivat melkoisesti kuvailtuja.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Tomppeli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Huhti 25, 2009 09:56

Re: Mystinen vika 900c

Viesti Kirjoittaja Tomppeli »

Kuulostaa aika tutulta.
Omassa 900c:ssä oli samanlainen vika.
Vaihdoin ensin kaikki tulpat ,johdot.
Seuraavaksi puolan.
Sitten pumpun (kaasari oli jo huollettu.),ei auttanut,lopulta sytytyksenohjauksen yksikön.
Loppuivat ongelmat.

Lämmöt eivät kyllä seilanneet...
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Mystinen vika 900c

Viesti Kirjoittaja aTO »

Sytytys-/ sähköpuolella ollut vika arvaisin. Niitähän ei kai juuri tutkittukaan? Ja vaikka olis tutkittukin niin viallinen osahan on voinut toimia juuri sillä hetkellä. Niille on ominaista , että vika tulee ja katoaa itsekseen pois ilmestyäkseen taas hetken kuluttua takaisin. Eli sytkäyksikkö, puola, virtalukon pohja, virranjakajan Hall-anturi tai sytytysjohtimet. Jos oli vanhempi auto jossa ei Hallia niin sitten katkojankärjet. Saattoi olla virranjakajakin huono/viallinen. Saattoi olla niinkin huono tuuri, että oli tullut useampi vika yhtäaikaa. Jos teki sitä, että aina välillä startatessa startti ei suostunut pyörimään niin viitaa vialliseen virtalukonpohjaan.
Vastaa Viestiin