Madallettu nokkapukki aiheuttaa sitten sen, että virranjakajan reikä ei ole enää linjassaan nokan kanssa, joten joutuu ottamaan lastun myös venttiilikopasta. Radikaalimpi lasku aiheuttaa sitten taas venakopan tiivisteen sopimattomuutta, yms. Itselle on vaiheessa (motivaatiokuopassa) 8tappinen kansi, johon istutettu isommat venttiilit. Venttiilin varteen joutuu sorvaamaan urat, että saabin lukkopalat+retaineri käy venttiilin päähän. venttiilit on vähän pidempiä kun orkkikset, ja seetit ajettu syvempään kun mitä vakiona, niin noilla saadaan pelattua sitten pösön paininkupit+hiottu nokka paikalleen, laskematta nokkapukkia.SB90 kirjoitti:Juu, tai kun tuohon tulee virinokka, niin nokkapukki onkin jo ~2mm madallettu, ja kannesta 2mm pois, joten koko helan hoito tippuu 4mm, tällöin jakopään ketju löystyy, mutta se on mahdollista "modata", kristäjällä on se metallinen "lattarauta" joka säätelee ketjun kireyttä, tätä levyä modaamalla on mahdollista saada ketjusta vielä kireempi.
Kun tuo tehdään, niin voin pistää jonkun laista kuvaa, mitä ajan takaa.
Nokkapukkia ei mielestäni tarvitse madaltaa jos pistää vakionokalla.![]()
Saab 90/99 H-moottorin kansi
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Veikkaisin, että säädettävä nokkapyörä voi olla paikallaan jos liikaa laskee. Moottoria ei varmaan saa ajoitettua enään. Meinaan vaan sitä, kun jakoketjussa on liikaa löysää niin kiristyessään ei ole enään toiminta-alueella jolloin ajoitus alkaa heittämään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Tämäkin koettua, millin laskulla nokan asento muuttui muistaakseni 6 astetta vakioon nähden. suuntaa en muista, pikamietinnällä olettaisin että myöhästyy. Vakio nokkapyörässä on sitten sen verran isommat reiät, että pari kolme astetta muuttuu asento, kun kääntää nokkapyörää pulttejen kanssa "laidasta laitaan" niitähän voi vielä porata isommaksi, tai vinguttaa, joten siihen saa heti säätövaraa lisää. Eikun laskin käteen ja laskeskelemaandimebak kirjoitti:Veikkaisin, että säädettävä nokkapyörä voi olla paikallaan jos liikaa laskee. Moottoria ei varmaan saa ajoitettua enään. Meinaan vaan sitä, kun jakoketjussa on liikaa löysää niin kiristyessään ei ole enään toiminta-alueella jolloin ajoitus alkaa heittämään.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Juu, tuo venakoppa pitää madaltaa, sen unohdin sanoa. Yksi "madallettu" venakoppa löytyykyn, ajatuksena jos saisi faijan työpaikalla tehtyä uuden tiiviste uran, niin toimisi ilman tiivisteliimaa.
Ja unohdin mainita, että säädettävä nokka tehdään myös.
Henkka_ mistäs hommasit isommat venttiilit muuten saappiis?
Ja unohdin mainita, että säädettävä nokka tehdään myös.
Henkka_ mistäs hommasit isommat venttiilit muuten saappiis?
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Kaverilta löytyi "sekakasasta" uusi kisaventtiilisarja, josta saa pienillä muutoksilla käyvät.
Vastaavien hinta olis ollut kaupasta ostaessa pauttiarallaa 4xx€ /8kpl, joten kannattanee selailla varaosakataloogeista erimerkkisten venttiileistä sopivat... koneistamatta(pituus, lukitus) aika heikkoa löytää käypäset.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Okei, pitääkin alkaa metsästää purkaamoilta ja muualta venttiilejä. ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Tuo tarve laskea nokkapukkia tulee siitä, jos käytetään vakio nokka-akseli aihiona jyrkemmän nokan valmistuksessa. Ongelman aiheuttaa se, että vakionokasta hiottaessa perusympyrä pienenee ja vakio venttiileillä ja paininkupeilla venttiilivälys kasvaisi niin suureksi, ettei sitä voida säätöpalaa paksuntamallakaan enää kompensoida. Kuten tossa Henkka_ mainitsi, niin ongelmaan on yksi ratkaisu kantta tehdessään kompensoida tilannetta pidemmillä venttiilinvarsilla. Vaihtoehto b olisi valmistaa paksummat säätöpalat. Ei välttämättä edes mikään huono vaihtoehto, jos on sorvi käytettävissä. Vaihtoehto c on madaltaa nokkapukkia ja venttiilikoppaa. Huono puoli tosiaan on se, ettei venakopan tiivistekään enää käy.
Kokonaisuutta ajatellen hankalaksihan homman tekeekin muutama seikka. Esim. jos virinokka tehdään sopivaksi kyseisen kannen virtausominaisuuksiin. Käytännössä siis kanavat, seetit ja venttiilit pitää olla jo sovitettu toisiinsa, kun virtausarvot mitataan. Virtausarvojen perusteella voidaan hioa nokka ja käytännössä siinävaiheessa vasta paljastuu kokonaisuudessaan se, käykö nokka-akselin ja nokkapukin mitoitus kanteen ja venttiileihin. Olisikin siis kaikista paras tae onnistumiselle, että venttiilinvarsissa on lyhennysvaraa. Näin mitoituksen saisi viimeisenpäälle kohdalleen.
Itelläkin oman 99:n kannen kanssa tuli jännä tilanne, kun kansi oli jo kasassa, enkä saanut venttiilivälyksiä riittävän suuriksi pakoventtiileissä. Pakovenathan oli uudet, ja eivät mitkään saabin vakiot. Niissä oli niin paljon pidemmät varret, ettei saabin vakiosäätöpalasarjassa ollut niin ohkaista palaa, jolla olisin saanut venttiilivälyksen sopivaksi. Jouduinkin tarkastamaan että venttiilijousen lautanen ei varmasti käy paininkuppiin ja sitten hioin itse vakio säätöpaloista omat custom-palat.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kokonaisuutta ajatellen hankalaksihan homman tekeekin muutama seikka. Esim. jos virinokka tehdään sopivaksi kyseisen kannen virtausominaisuuksiin. Käytännössä siis kanavat, seetit ja venttiilit pitää olla jo sovitettu toisiinsa, kun virtausarvot mitataan. Virtausarvojen perusteella voidaan hioa nokka ja käytännössä siinävaiheessa vasta paljastuu kokonaisuudessaan se, käykö nokka-akselin ja nokkapukin mitoitus kanteen ja venttiileihin. Olisikin siis kaikista paras tae onnistumiselle, että venttiilinvarsissa on lyhennysvaraa. Näin mitoituksen saisi viimeisenpäälle kohdalleen.
Itelläkin oman 99:n kannen kanssa tuli jännä tilanne, kun kansi oli jo kasassa, enkä saanut venttiilivälyksiä riittävän suuriksi pakoventtiileissä. Pakovenathan oli uudet, ja eivät mitkään saabin vakiot. Niissä oli niin paljon pidemmät varret, ettei saabin vakiosäätöpalasarjassa ollut niin ohkaista palaa, jolla olisin saanut venttiilivälyksen sopivaksi. Jouduinkin tarkastamaan että venttiilijousen lautanen ei varmasti käy paininkuppiin ja sitten hioin itse vakio säätöpaloista omat custom-palat.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Juu, tässä voi tulla vielä monia mutkia matkaan. Mutta kun on tuo madallettu pukki jo ja venttiilikoppa, niin ajattelin niitä käyttää. Tuo venttiili asia voi tulla ongelmaksi, tosin ollut edellisellä omistajalla autossa kiinni, eikä maininnut "erikoisista" venttiileistä, joten kyllähän tuon pitäisi sopia.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Mites muuten on,onko 8venttiiliseen saatavana uusia virinokkia mistään?
Siis ei vakiosta hiottuja?
Mitäs ongelmia on tiedossa jos 16 venttiilisen nokkia hiotuttas,tarviiko niiden kanssa kikkailla vai onko bolt on?
Siis ei vakiosta hiottuja?
Mitäs ongelmia on tiedossa jos 16 venttiilisen nokkia hiotuttas,tarviiko niiden kanssa kikkailla vai onko bolt on?
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
kuulopuheiden mukaan ruotsista löytyy ihan raaka-aihiosta suoraan 8tappisen virinokiksi valmistettuja, muttei niitä löydä esim netistä kovinkaan helposti... Cat Cams ainakin joskus valmistanut moisia, mutta en tiedä onko suomessa enää jälleenmyyjää...tomaatti kirjoitti:Mites muuten on,onko 8venttiiliseen saatavana uusia virinokkia mistään?
Siis ei vakiosta hiottuja?
Mitäs ongelmia on tiedossa jos 16 venttiilisen nokkia hiotuttas,tarviiko niiden kanssa kikkailla vai onko bolt on?
16venttiilisen nokista ei perusympyrää voi kovin paljoa pienentää, Eli nokkia täytyisi täytehitsata ensin. (ellei vastaavasti jatka venttiiliä.) Hydraulinen välyksen säätö ei mahdottomia kykene tekemään, tietysti jos muuttaisi "kovapala" säädön, ja niille paininkupit teettäisi/tekisi/etsisi jostain käypäset niin perusympyrää voi pienentää enemmän.
Mutuilua: kun kerran cat cams on tehnyt saabin 8v virinokkia, niin sehän olisi voinut tehdä 16tappisenkin virinokkia
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Niin 16 kuin 8 venttiiliseen löytyy uusia nokkia ainakin cat camsilta, http://www.catcams.be, editointia taas: Us-parts on maahantuoja
16venttiiliseen ei liian suurella nostolla olevia akseleita kannata ostaa/teettää jos ei tahdo muutoksia tehdä venttiilikoneistoon, tosin koneistamossa tajuavat kyllä tämän. Samoin kun jos ostat uudet, valmistaja ilmoittaa tartteeko koneisto tai ajoitukset muutoksia.
Säädettäviä nokkapyöriä saa minun tutkimusten ja tietojen pohjalta halvimmin speedpartsilta (16v).
edit: ja joku kaahas edelle törkeesti...![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
edit2: puuttuva sana
16venttiiliseen ei liian suurella nostolla olevia akseleita kannata ostaa/teettää jos ei tahdo muutoksia tehdä venttiilikoneistoon, tosin koneistamossa tajuavat kyllä tämän. Samoin kun jos ostat uudet, valmistaja ilmoittaa tartteeko koneisto tai ajoitukset muutoksia.
Säädettäviä nokkapyöriä saa minun tutkimusten ja tietojen pohjalta halvimmin speedpartsilta (16v).
edit: ja joku kaahas edelle törkeesti...
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
edit2: puuttuva sana
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
900 T8
99 T8
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Jep, hinta taitaa olla aika suolainen silti, ja ei tuo vakio niin "luumu" ole kun hiotuttaa. ![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
No taas mennään siihen, että mitä moottorilta halutaan? Minun mielestäni saabin vakionokissa on aivan liian "terävä" nokka, joka rikkoo sitten paininkupin, joka sekin on ihan liian raskas korkeille kierroksille. Kilpa-auton puretussa 8v kannessa useammassa painimessa jo hiushalkeamia, vaikkei sitä ainakaan miullaollessa tahallisesti(useasti) kierrätetty yli 5500rpm. Kaveri teetti saabin vakionokasta itselleen nokka-akselin, ja vakioon verratessa muodossa eroa kun yöllä ja päivällä. Keskiympyrä pieneni muistaakseni 3mm, joten nokkapukkia madallutti sitten 1.5milliä. Auto kuulemma motivaatiokuopassa, joten käyttökokemuksia hiotusta nokasta ei vielä(pitkään aikaanSB90 kirjoitti:Jep, hinta taitaa olla aika suolainen silti, ja ei tuo vakio niin "luumu" ole kun hiotuttaa.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen nähnyt myös yli 10000 kiertävään wolkkarin kisamoottoriin tehdyn nokka-akselin, taas aivan eri planeetalta kun missään vakiovehkeessä. se muistutti jo luumua.
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Juu, sehän on miten paljon on varaa ja mikä tavoite. Tuosta omasta kun tulee jääradalle lelu vain.
Harrastusneisuuttahan tämä on.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Harrastusneisuuttahan tämä on.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
No ny on sitte kansi tullut koneistamosta ja madallettu. Venttiilien läppäystä vailla ja kokoomista.
Jollei tehot riitä niin sitte etsitään isompaa imuventtiiliä ja jäykempää venttiilin jousta, että saadaan tarpeeksi tehoa.
![Kuva](http://img513.imageshack.us/img513/3153/img3877.th.jpg)
Jollei tehot riitä niin sitte etsitään isompaa imuventtiiliä ja jäykempää venttiilin jousta, että saadaan tarpeeksi tehoa.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Kuva](http://img513.imageshack.us/img513/3153/img3877.th.jpg)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75