Saab 90/99 H-moottorin kansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

SB90 kirjoitti:Juu, tai kun tuohon tulee virinokka, niin nokkapukki onkin jo ~2mm madallettu, ja kannesta 2mm pois, joten koko helan hoito tippuu 4mm, tällöin jakopään ketju löystyy, mutta se on mahdollista "modata", kristäjällä on se metallinen "lattarauta" joka säätelee ketjun kireyttä, tätä levyä modaamalla on mahdollista saada ketjusta vielä kireempi.

Kun tuo tehdään, niin voin pistää jonkun laista kuvaa, mitä ajan takaa.

Nokkapukkia ei mielestäni tarvitse madaltaa jos pistää vakionokalla. :?: :roll:
Madallettu nokkapukki aiheuttaa sitten sen, että virranjakajan reikä ei ole enää linjassaan nokan kanssa, joten joutuu ottamaan lastun myös venttiilikopasta. Radikaalimpi lasku aiheuttaa sitten taas venakopan tiivisteen sopimattomuutta, yms. Itselle on vaiheessa (motivaatiokuopassa) 8tappinen kansi, johon istutettu isommat venttiilit. Venttiilin varteen joutuu sorvaamaan urat, että saabin lukkopalat+retaineri käy venttiilin päähän. venttiilit on vähän pidempiä kun orkkikset, ja seetit ajettu syvempään kun mitä vakiona, niin noilla saadaan pelattua sitten pösön paininkupit+hiottu nokka paikalleen, laskematta nokkapukkia.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Veikkaisin, että säädettävä nokkapyörä voi olla paikallaan jos liikaa laskee. Moottoria ei varmaan saa ajoitettua enään. Meinaan vaan sitä, kun jakoketjussa on liikaa löysää niin kiristyessään ei ole enään toiminta-alueella jolloin ajoitus alkaa heittämään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

dimebak kirjoitti:Veikkaisin, että säädettävä nokkapyörä voi olla paikallaan jos liikaa laskee. Moottoria ei varmaan saa ajoitettua enään. Meinaan vaan sitä, kun jakoketjussa on liikaa löysää niin kiristyessään ei ole enään toiminta-alueella jolloin ajoitus alkaa heittämään.
Tämäkin koettua, millin laskulla nokan asento muuttui muistaakseni 6 astetta vakioon nähden. suuntaa en muista, pikamietinnällä olettaisin että myöhästyy. Vakio nokkapyörässä on sitten sen verran isommat reiät, että pari kolme astetta muuttuu asento, kun kääntää nokkapyörää pulttejen kanssa "laidasta laitaan" niitähän voi vielä porata isommaksi, tai vinguttaa, joten siihen saa heti säätövaraa lisää. Eikun laskin käteen ja laskeskelemaan :wink:
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juu, tuo venakoppa pitää madaltaa, sen unohdin sanoa. Yksi "madallettu" venakoppa löytyykyn, ajatuksena jos saisi faijan työpaikalla tehtyä uuden tiiviste uran, niin toimisi ilman tiivisteliimaa.

Ja unohdin mainita, että säädettävä nokka tehdään myös.

Henkka_ mistäs hommasit isommat venttiilit muuten saappiis?
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Kaverilta löytyi "sekakasasta" uusi kisaventtiilisarja, josta saa pienillä muutoksilla käyvät. :wink: Vastaavien hinta olis ollut kaupasta ostaessa pauttiarallaa 4xx€ /8kpl, joten kannattanee selailla varaosakataloogeista erimerkkisten venttiileistä sopivat... koneistamatta(pituus, lukitus) aika heikkoa löytää käypäset.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Okei, pitääkin alkaa metsästää purkaamoilta ja muualta venttiilejä. 8)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo tarve laskea nokkapukkia tulee siitä, jos käytetään vakio nokka-akseli aihiona jyrkemmän nokan valmistuksessa. Ongelman aiheuttaa se, että vakionokasta hiottaessa perusympyrä pienenee ja vakio venttiileillä ja paininkupeilla venttiilivälys kasvaisi niin suureksi, ettei sitä voida säätöpalaa paksuntamallakaan enää kompensoida. Kuten tossa Henkka_ mainitsi, niin ongelmaan on yksi ratkaisu kantta tehdessään kompensoida tilannetta pidemmillä venttiilinvarsilla. Vaihtoehto b olisi valmistaa paksummat säätöpalat. Ei välttämättä edes mikään huono vaihtoehto, jos on sorvi käytettävissä. Vaihtoehto c on madaltaa nokkapukkia ja venttiilikoppaa. Huono puoli tosiaan on se, ettei venakopan tiivistekään enää käy.

Kokonaisuutta ajatellen hankalaksihan homman tekeekin muutama seikka. Esim. jos virinokka tehdään sopivaksi kyseisen kannen virtausominaisuuksiin. Käytännössä siis kanavat, seetit ja venttiilit pitää olla jo sovitettu toisiinsa, kun virtausarvot mitataan. Virtausarvojen perusteella voidaan hioa nokka ja käytännössä siinävaiheessa vasta paljastuu kokonaisuudessaan se, käykö nokka-akselin ja nokkapukin mitoitus kanteen ja venttiileihin. Olisikin siis kaikista paras tae onnistumiselle, että venttiilinvarsissa on lyhennysvaraa. Näin mitoituksen saisi viimeisenpäälle kohdalleen.

Itelläkin oman 99:n kannen kanssa tuli jännä tilanne, kun kansi oli jo kasassa, enkä saanut venttiilivälyksiä riittävän suuriksi pakoventtiileissä. Pakovenathan oli uudet, ja eivät mitkään saabin vakiot. Niissä oli niin paljon pidemmät varret, ettei saabin vakiosäätöpalasarjassa ollut niin ohkaista palaa, jolla olisin saanut venttiilivälyksen sopivaksi. Jouduinkin tarkastamaan että venttiilijousen lautanen ei varmasti käy paininkuppiin ja sitten hioin itse vakio säätöpaloista omat custom-palat. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juu, tässä voi tulla vielä monia mutkia matkaan. Mutta kun on tuo madallettu pukki jo ja venttiilikoppa, niin ajattelin niitä käyttää. Tuo venttiili asia voi tulla ongelmaksi, tosin ollut edellisellä omistajalla autossa kiinni, eikä maininnut "erikoisista" venttiileistä, joten kyllähän tuon pitäisi sopia.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mites muuten on,onko 8venttiiliseen saatavana uusia virinokkia mistään?
Siis ei vakiosta hiottuja?

Mitäs ongelmia on tiedossa jos 16 venttiilisen nokkia hiotuttas,tarviiko niiden kanssa kikkailla vai onko bolt on?
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

tomaatti kirjoitti:Mites muuten on,onko 8venttiiliseen saatavana uusia virinokkia mistään?
Siis ei vakiosta hiottuja?

Mitäs ongelmia on tiedossa jos 16 venttiilisen nokkia hiotuttas,tarviiko niiden kanssa kikkailla vai onko bolt on?
kuulopuheiden mukaan ruotsista löytyy ihan raaka-aihiosta suoraan 8tappisen virinokiksi valmistettuja, muttei niitä löydä esim netistä kovinkaan helposti... Cat Cams ainakin joskus valmistanut moisia, mutta en tiedä onko suomessa enää jälleenmyyjää...

16venttiilisen nokista ei perusympyrää voi kovin paljoa pienentää, Eli nokkia täytyisi täytehitsata ensin. (ellei vastaavasti jatka venttiiliä.) Hydraulinen välyksen säätö ei mahdottomia kykene tekemään, tietysti jos muuttaisi "kovapala" säädön, ja niille paininkupit teettäisi/tekisi/etsisi jostain käypäset niin perusympyrää voi pienentää enemmän.

Mutuilua: kun kerran cat cams on tehnyt saabin 8v virinokkia, niin sehän olisi voinut tehdä 16tappisenkin virinokkia :roll: :idea:
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Niin 16 kuin 8 venttiiliseen löytyy uusia nokkia ainakin cat camsilta, http://www.catcams.be, editointia taas: Us-parts on maahantuoja

16venttiiliseen ei liian suurella nostolla olevia akseleita kannata ostaa/teettää jos ei tahdo muutoksia tehdä venttiilikoneistoon, tosin koneistamossa tajuavat kyllä tämän. Samoin kun jos ostat uudet, valmistaja ilmoittaa tartteeko koneisto tai ajoitukset muutoksia.

Säädettäviä nokkapyöriä saa minun tutkimusten ja tietojen pohjalta halvimmin speedpartsilta (16v).

edit: ja joku kaahas edelle törkeesti... :|
edit2: puuttuva sana
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Jep, hinta taitaa olla aika suolainen silti, ja ei tuo vakio niin "luumu" ole kun hiotuttaa. :o
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

SB90 kirjoitti:Jep, hinta taitaa olla aika suolainen silti, ja ei tuo vakio niin "luumu" ole kun hiotuttaa. :o
No taas mennään siihen, että mitä moottorilta halutaan? Minun mielestäni saabin vakionokissa on aivan liian "terävä" nokka, joka rikkoo sitten paininkupin, joka sekin on ihan liian raskas korkeille kierroksille. Kilpa-auton puretussa 8v kannessa useammassa painimessa jo hiushalkeamia, vaikkei sitä ainakaan miullaollessa tahallisesti(useasti) kierrätetty yli 5500rpm. Kaveri teetti saabin vakionokasta itselleen nokka-akselin, ja vakioon verratessa muodossa eroa kun yöllä ja päivällä. Keskiympyrä pieneni muistaakseni 3mm, joten nokkapukkia madallutti sitten 1.5milliä. Auto kuulemma motivaatiokuopassa, joten käyttökokemuksia hiotusta nokasta ei vielä(pitkään aikaan :wink: ) ole.
Olen nähnyt myös yli 10000 kiertävään wolkkarin kisamoottoriin tehdyn nokka-akselin, taas aivan eri planeetalta kun missään vakiovehkeessä. se muistutti jo luumua.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Juu, sehän on miten paljon on varaa ja mikä tavoite. Tuosta omasta kun tulee jääradalle lelu vain. 8)

Harrastusneisuuttahan tämä on.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

No ny on sitte kansi tullut koneistamosta ja madallettu. Venttiilien läppäystä vailla ja kokoomista.

Jollei tehot riitä niin sitte etsitään isompaa imuventtiiliä ja jäykempää venttiilin jousta, että saadaan tarpeeksi tehoa. :wink:

Kuva
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Vastaa Viestiin