Ongelma tapaus on siis alunperin kaasarisatku johon vaihdoin matalapaineturbon (S:n) tekniikan ja ehdin sillä ajamaan ongelmitta useamman tuhat kilomettriä ennen tätä ongelmaa. Eli kaikki alkoi varmaan jo muutama päivä sitten kun huomasin auton olevan hieman puhditon ja aavistuksen nykivä kun kiihdytti kierrosten ollessa reilu 2000. En silloin kiinnittänyt siihen enempää huomiota. Eilen aamulla taas saba tuntui heti käynnistyksessä käyvän vähän kummasti ja liikkeelle lähtökin tuntui käyvän koneen voimille. Parin sadan metrin ajon jälkeen pysäytin vähäksi aikaa. Tyhjäkäynti oli heti hieman ontuvaa ja hetken kuluttua kone sammuikin. Ekalla startti yrityksellä sai auton juuri ja juuri käyntiin, mutta sammui lähes samantien. Sen jälkeen ei sitten lähtenyt ollenkaan käyntiin
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Hyytyi onneksi sopivasti projektin viereen, jossa on sama tekniikka (ja joka lähtee käyntiin), joten testailu toisilla osilla on helppoa.
Kipinää tulee, mutta tulpat pysyy kuivina sama kuinka yrittää startata, eli ruisku vika tulee mieleen. CE valo ei kuitenkaan syty. Ja ruiskuhan tuossa on Lucaksen tekele
On kokeiltu toisella boksilla, immulla, tyhjäkäynti luistilla, sytytyksen pääteasteella, pakoputki ei ole tukossa. Netistä löydetyllä korjaamokäsikirjalla ollen käynyt läpi ruiskun boksin piuhoja ja virtaa näkyisi tulevan niihin mihin pitääkin, maata samaten.
Samoin tulee startatessa sytytyksen pääteasteelta vaihtelee jännitettä samalla tavalla kuin toimivassa autossa. Tuohan on käsittääkseni sellainen, joka pitää tulla, jotta Lucas antaa bensaa. Onko muita "pakollisia" signaaleja, joita ruisku tarvii käynnistyäkseen?
Ai niin, nopeustieto näyttäisi myös tulevan, kun toista rengasta pyörittämällä saa vaihtelevaa jännitettä.
Onko mitään keinoa mitata kotikonstein tuleeko suuttimille oikea signaali? Plussaa näyttäisivät saavan jatkuvana, eli boksin antamalla miinuksella tapahtuu ohjaus...? Tuntuisi lähinnä tuossa suuttimien ohjauksessa olevan vika, kun pumppu tekee paineen aivan oikein (pumpun käynnistymisen kuulee virrat laittaessa ja suutintukissa on paine), mutta tulpat pysyy kuivina startatessa
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Sekin kävi jo mielessä, että onko suuttimet menny tukkoon, mutta tuntuu aika mahdottomalle, että kaikki suuttimet noin yhtäkkiä menee totaalisen tukkoon.
Tuli mieleen, että kaasuläpän potentiometri on vielä testaamatta/vaihtamatta. Voiko vika siinä aiheuttaa käynnistymättömyyden? Itsellä on sellainen käsitys, että korkeintaan tyhjäkäynnin tasaisuuteen voi olla vaikutusta.
Jos jollain on vastaavasta kokemusta, tai muuten vai hyviä ideoita, niin antaa tulla! jos vikaa ei kovin helpolla löydy, niin ei auta muu kuin hypätä junaan hakemaan tonnaria 600 kilsan päästä, että pääsee töihin...