Kansipahvi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Kansipahvi

Viesti Kirjoittaja rille »

kyllähän sitä haulla on kaikkea etitty mutta ei varsinaista vastausta löydy niin saiskohan sen tästä jotenkin.

Onko 100% varmuudella kansipahvi mennyt?

-Kylmänä käynnistettäessä käy lähes aina hetken kolmella
-Kierroksia kun antaa niin lorinaa kuuluu
-Nesteet katosi paisarista, ilmauksen jälkeen ei katoa enään niin nopeasti mutta ei siitä ilmauksesta oikein muuta hyötyä tuntunut olevan.
-Öljyt ja nesteet ei sekoitu keskenään
-Kone lämpösenä paisarin korkista kuuluu sellasta ääntä kun se vuotais

Minkä hintanen toi kansipahvin vaihto on, itse sitä en ala tekemään? Meneekö se kansikin sitte aina jos pahvi menee?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eikö ne nesteet voi kadota myöskin imusarjan tiivisteen kautta harakoille? eikös noi oireet sopisi siihenkin (nesteet ei sekoitu, vedet vähenee, käynnistyy kolmella). minä en ainakaan vaihdattaisi kansipahvia jos nesteet ei sekoitu keskenään, eikä huohota poikkeuksellisen paljon paisuntasäiliöön.

mullahan oli lievä kansipahvioire tuossa ATT-ysiysissäni. siinäkin pysyi nesteet omissa loosseissaan, eikä käynnistynyt edes kolmella, mutta oireili siten että vauhdin noustessa 110-120:een alkoi sen verran pukkaamaan painetta ja ilmaa jäähdytysjärjestelmään että lämmöt nousi kovasti ja lämppäristä alkoi tulemaan kylmää. silti ajoin vuoden ajan sillä, ja 22 tuhatta kilsaa, eikä oire siitä pahentunut. talvella pystyi ajamaan kovempaa ennen kuin ongelma syntyi, mutta vain kaupunkiajossa kabiiniin sai kunnolla lämmintä.

ehkei noi kansipahviongelmat ole mitään on/off juttuja, vaan pahvin kunto voi olla portaattomasti seulasta uudenveroiseen. tajusin sen kun mulle ekan kerran vaihdettiin tuohon ATH ysiysiin kansipahvi (terkut kapaleinolle, hyvin toimii). ihmetystä herätti kun paljosta käytöstä huolimatta paisuntasäiliön nesteen pinta oli millilleen samassa kuukaudesta toiseen, edelleen tänä päivänä 14tkm jälkeen. sehän on hyvä osoitus siitä miten toimii "uudenveroinen" kansipahvi. olin tottunut siihen että vanhassa autossa pitää edes silloin tällöin lisäillä vettä, vaikka pahvi olisikin "kunnossa".

mulle on sanottu että saabin kansi tulisi aina käyttää plaanauksessa jos sen irroittaa. tiedä sitten, ottaako riskiä vai ei. itse en ottanut riskiä vaan maksoin sen about 40 euroa plaanauksesta jota ilmeisesti omassa tapauksessani tehtiin vain nimellisesti.
Viimeksi muokannut lucaf, Ke Syys 20, 2006 09:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Toinen vaihtoehto on että kansi on halki....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tiiviimpi korkki paisariin,voihan olla että on kansi halki hieman
siksi käy kolmella,ei se kansi aina hajoa jos pahvi alkaa vuotamaan
sitten on kyllä suuri vaara jos keittää koneen huolella niin halkee,
koneistamossa olisi hyvä käyttää kansi kun vaihtaa pahvin,ajavat
tasopinnan suoraksi ja pyydettäessä tai automaattisesti tekevät kannen
paine testin halkeamien toteamiseksi.
Ari 1622
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

mistähän se lorina sielä kojelaudan takana johtuu? onko siinä lämppärinkennosakin sitte jotain vikaa vai johtuuko sekin jotenkin kansipahvi viasta?
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Liian vähän nestettä järjestelmässä siksi lorisee lämppärin
kennossa. Laita nyt se järjestelmä täyteen vettä anna koneen käydä ja
kaatelet nestettä pikkuhiljaa järjestelmän täyteen,ja anna käydä niin kauan että termari aukee huomaat kyllä koskaa annat ilmaantua
järjestelmän ja nestettä lisää jos tarvii.
Ari 1622
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Ja ilmatessa lämppärin hana täysin auki, että pääsee nesteet kiertämään kunnolla kennonkin kautta.
#1970
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

kunnon ilmauksen jälkeen se taas hetken oli lorisematta...
ajelin muutaman kilsan.. sen jälkeen taas kun käynnisti nii johan lorisi...
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kansipahvi

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Oireet:
-valkoinen pilvi putkesta
-jäähdytysneste katoaa nopeaan tahtiin ja näyttää sekoittuvan öljyn sekaan

Ratkaisuna kannen tiivisteen vaihto? Mietin, että kannattaako tilailla merkkiliikkeestä, Motonetistä vai muualta? Vai onko noissa niinkään eroja?

EDIT: -83 kaasari-Satku kyseessä.
1983 SAAB 900 GL 3-door
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8112
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kansipahvi

Viesti Kirjoittaja mestari »

ihan tarvikeliikkeestä se parempi malli vaan kehiin.
jos tarviit valmiiksi oikaistua ehjää kantta nin voin luopua siitä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin