Vaan minullapa on '88 900 pystykeula, jossa on ohjaustehostin ja 5-vaihteinen loota. En tosin tiedä, onko tehostin ollut autossa uudesta asti.dimebak kirjoitti: ...
Se oli -88 malli tuo pystykeula ja yksikaasarinen kone. Siis ilman mitään ohjaustehostimia tms.
...
Saab 900C, susi jo syntyessään?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
mulla oli -88 pystykeula jossa upea kaasutin,toimiva ohjaustehostin,5 vaihdetta eteenpäin ja 1 peruuttamiseen,keskuslukko ja taka spoileri,4x niskatuet ja vakionopeus säädin ja ilmeisesti tehtaalta asti olleet.
ja 4 ovinen sedan.
aika rauhallisen miehen/naisen auto.
ja 4 ovinen sedan.
aika rauhallisen miehen/naisen auto.
Viimeksi muokannut jari, Ti Elo 17, 2004 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mielenkiintoinen keskustelu, tässä vähän senaikaisiin esitteisiin perustuvaa
tietoa.
Mallivuosi 1988
900c esiteltiin mallivuodeksi -88, 3- ja 5-ovisena Combi Coupé -mallina.
Moottorina 100hv kaasutinmalli. 5-vaihteisena (tuolloin pystykeula 2-ov
oli 4-vaihteinen). Lisävarusteina sai kattoluukun, keskuslukituksen ja metallivärin.
Mallivuosi 1989
Edelleen 3- ja 5-ovisena.
Lisävarustelistalla:ohjaustehostin, keskuslukitus,
sähkötoimiset peilit, -ikkunat, kattoluukku ja metalliväri.
Lisäksi esiteltiin 2-ovinen 900c SPECIAL.
Varustuksenaan mm. kiiltävä (!) etusäleikkö, mattamustat ikkunankehykset ja ovenkahvat, avattavat takasivuikkunat, sävylasit, kokopeittävät teräksiset pölykapselit jne.
Esitteessä on myös teksti: ”900c SPECIAL on SAAB-tehtaan
20-vuotisjuhlamalli, jota tehdään rajoitettu määrä vain suomalaisia Saabisteja varten”.
Sitten mulla on vielä yksi esite, jossa esitellään 4-ovinen 900c. Tämä oli SAABIN juhlavuoden (Scan Auto 40 v) malli.
Tässä suoraa tekstiä esitteestä: "Oy Scan Auto täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Sen kunniaksi annamme kaikille suomalaisille autoileville perheille (ja muillekin autontarvitsijoille) poikkeuksellisen edullisen mahdollisuuden hankkia uusi Saab.
Tuhannelle ensimmäiselle autonostajalle tarjoamme uuden Saab 900c Sedan mallin, 2-litraisen 4-ovisen perheauton, nyt 16.300 markkaa ohjevähittäishintaa edullisemmin".
Tämän juhlamallin erikoisvarusteina oli ohjaustehostin ja keskuslukitus.
-89-malliseen pystykeulaan (2-tai 4-ov) tuli 5-portainen vaihteisto.
Mallivuosi 1990
Esitteen mukaan 900c-mallia sai vain 4-ovisena.
Viimeinen mallivuosi.
Mallivuosi 1991
Kaasutinmalit jäivät pois.
SAAB 9000CDEA 2.3T -95
#341
tietoa.
Mallivuosi 1988
900c esiteltiin mallivuodeksi -88, 3- ja 5-ovisena Combi Coupé -mallina.
Moottorina 100hv kaasutinmalli. 5-vaihteisena (tuolloin pystykeula 2-ov
oli 4-vaihteinen). Lisävarusteina sai kattoluukun, keskuslukituksen ja metallivärin.
Mallivuosi 1989
Edelleen 3- ja 5-ovisena.
Lisävarustelistalla:ohjaustehostin, keskuslukitus,
sähkötoimiset peilit, -ikkunat, kattoluukku ja metalliväri.
Lisäksi esiteltiin 2-ovinen 900c SPECIAL.
Varustuksenaan mm. kiiltävä (!) etusäleikkö, mattamustat ikkunankehykset ja ovenkahvat, avattavat takasivuikkunat, sävylasit, kokopeittävät teräksiset pölykapselit jne.
Esitteessä on myös teksti: ”900c SPECIAL on SAAB-tehtaan
20-vuotisjuhlamalli, jota tehdään rajoitettu määrä vain suomalaisia Saabisteja varten”.
Sitten mulla on vielä yksi esite, jossa esitellään 4-ovinen 900c. Tämä oli SAABIN juhlavuoden (Scan Auto 40 v) malli.
Tässä suoraa tekstiä esitteestä: "Oy Scan Auto täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Sen kunniaksi annamme kaikille suomalaisille autoileville perheille (ja muillekin autontarvitsijoille) poikkeuksellisen edullisen mahdollisuuden hankkia uusi Saab.
Tuhannelle ensimmäiselle autonostajalle tarjoamme uuden Saab 900c Sedan mallin, 2-litraisen 4-ovisen perheauton, nyt 16.300 markkaa ohjevähittäishintaa edullisemmin".
Tämän juhlamallin erikoisvarusteina oli ohjaustehostin ja keskuslukitus.
-89-malliseen pystykeulaan (2-tai 4-ov) tuli 5-portainen vaihteisto.
Mallivuosi 1990
Esitteen mukaan 900c-mallia sai vain 4-ovisena.
Viimeinen mallivuosi.
Mallivuosi 1991
Kaasutinmalit jäivät pois.
SAAB 9000CDEA 2.3T -95
#341
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minulla on sellainen mielikuva että poliiseilla oli käytössään vähän erikoisempia malleja, ja valtion virka autoina myös.
Minulla itselläni oli 86 mallin 4D sedan ( pystykeula ) eikös viistokeula esitelty 87 syksyllä.
Tässä 86 sedanissa oli plyyshi penkit, ilmastointi, vakionopeus säädin, 5v,
ohjaustehostin, keskuslukitus, sävylasit ( ja reikä katossa, ilm..sähköjohdoille,tosin reikä oli tulpattu kumitulpalla ) auton väri oli luonnollisesti tumman sininen, niin ja tämä oli ruisku. 900i.
Tietääkseni ensimmäinen 900i ilmestyi 1984. tätä ennen ne taisivat olla GLI,GLE malleja.
Minulla itselläni oli 86 mallin 4D sedan ( pystykeula ) eikös viistokeula esitelty 87 syksyllä.
Tässä 86 sedanissa oli plyyshi penkit, ilmastointi, vakionopeus säädin, 5v,
ohjaustehostin, keskuslukitus, sävylasit ( ja reikä katossa, ilm..sähköjohdoille,tosin reikä oli tulpattu kumitulpalla ) auton väri oli luonnollisesti tumman sininen, niin ja tämä oli ruisku. 900i.
Tietääkseni ensimmäinen 900i ilmestyi 1984. tätä ennen ne taisivat olla GLI,GLE malleja.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
9000CD23T kirjoitti:Minulla itselläni oli 86 mallin 4D sedan ( pystykeula ) eikös viistokeula esitelty 87 syksyllä.
Tietääkseni ensimmäinen 900i ilmestyi 1984. tätä ennen ne taisivat olla GLI,GLE malleja.
Viistokeulainen 900i esiteltiin -86 syksyllä.
Ensimmäinen GLi (huom. pikku "i") esiteltiin -83 elokuussa.
Sitä ennen (Suomen markkinoilla huom.) suihkutusmoottori oli
EMS, GLE, Turbo tai CD Finlandia -malleissa.
Merkintä muuttui pelkäksi 900i:ksi -84 elokuussa (siis mallivuonna -85).
Mallivuosi -86 on viimeinen pystykeula 900i.
#341, satkulla vuodesta 1987
Lueskelin yllä olevia ja ei voi muuta todeta isän autosta, että on ilmeisen harvinainen. Eli, iskällä on Saab 900c vuosimallia 1988. Kori on 4-ovinen väriltään musta ja siinä pystykeula, uudemmat jarrut jotka siis tuli -88 malleihin, 5-vaihteinen laatikko ja viininpunainen plyyshisisustus. Ohjaustehostin, keskuslukko, kattoluukku jne. puuttuu.
Ja jotenkin hämärästi muistan, että noita olis tehty vain 8.87 - 12.87 välisenä aikana ja tämä viistokeula c-malli olisi tullut 1.88 lähtien. Se kuka tietää niin kertokoon paremmin.
Ja jotenkin hämärästi muistan, että noita olis tehty vain 8.87 - 12.87 välisenä aikana ja tämä viistokeula c-malli olisi tullut 1.88 lähtien. Se kuka tietää niin kertokoon paremmin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mulla on 900C -89, ainoa hillo autossa on keskuslukko, mutta sekin meni sököksi alkukesästä, täytyy katsoa kuntoon kun saa aikaiseksi. Perussaappi, joka käy ja kukkuu kun muistaa vaan huoltaa välillä. Aikaa ollen ruoste alkaa vaivaamaan ovia ja kynnyskoteloita. Kaasarin säädöt on pikku ongelma, katsastuksessa pitää olla kuristusta sen verran että auto on ihan nuha ja säädöillä joilla auto kulkisi se ei mene päästötestistä läpi
- VSP ja homma hoituu -
Jees, just tommonen 4-ovinen 900c -89 ostettiin vaimolle viikonloppuna. Siinä on tosiaan 5-vaihteinen loota, ohjaustehostin ja keskuslukitus (toimii ja ei toimi). Pellit ovat lähes ok ja auto toimii hyvin lukuunottamatta välillä esiintyvää jälkikäyntiä, josta on täällä jo spekulointikeskustelu käynnissä.Isolohko kirjoitti:Sitten mulla on vielä yksi esite, jossa esitellään 4-ovinen 900c. Tämä oli SAABIN juhlavuoden (Scan Auto 40 v) malli.
Tässä suoraa tekstiä esitteestä: "Oy Scan Auto täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Sen kunniaksi annamme kaikille suomalaisille autoileville perheille (ja muillekin autontarvitsijoille) poikkeuksellisen edullisen mahdollisuuden hankkia uusi Saab.
Tuhannelle ensimmäiselle autonostajalle tarjoamme uuden Saab 900c Sedan mallin, 2-litraisen 4-ovisen perheauton, nyt 16.300 markkaa ohjevähittäishintaa edullisemmin".
Tämän juhlamallin erikoisvarusteina oli ohjaustehostin ja keskuslukitus.
-89-malliseen pystykeulaan (2-tai 4-ov) tuli 5-portainen vaihteisto.
No kyllä nyt rupes oikeen hymyilyttämään! Mullahan on sitte oikein SPECIAL mallin auto! Enpä tuollaistakaan tiennyt.Isolohko kirjoitti:Lisäksi esiteltiin 2-ovinen 900c SPECIAL.
Varustuksenaan mm. kiiltävä (!) etusäleikkö, mattamustat ikkunankehykset ja ovenkahvat, avattavat takasivuikkunat, sävylasit, kokopeittävät teräksiset pölykapselit jne.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Niin taitaa olla minullakin. Ja eikös sullakin ollut ahdin pellin alla, eli löytyy muutakin yhteistä.Limmo kirjoitti:No kyllä nyt rupes oikeen hymyilyttämään! Mullahan on sitte oikein SPECIAL mallin auto! Enpä tuollaistakaan tiennyt.Isolohko kirjoitti:Lisäksi esiteltiin 2-ovinen 900c SPECIAL.
Varustuksenaan mm. kiiltävä (!) etusäleikkö, mattamustat ikkunankehykset ja ovenkahvat, avattavat takasivuikkunat, sävylasit, kokopeittävät teräksiset pölykapselit jne.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Ei ole vielä, mut tulossa on kovaa vauhtia! Eli varaosa-auto on hankittuna ja tekniikkaakin on ehditty jo purkaa. Ja Yhden petron koneen ehdin hoonauttaa ja laakeroida ja rengastaa ennen kun törmäsin tohon t8:aan mistä tekniikka nostetaan varmaan ensin ihan sellaisenaan (tai no megasquirttia on ainakin mietitty). Jos jotakuta projektista kiinnostaa kuvia kattella, ni meikäläisen kotisivulla jotakin on nähtävissä.Niin taitaa olla minullakin. Ja eikös sullakin ollut ahdin pellin alla, eli löytyy muutakin yhteistä.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Kaikki muu menee jakeluun, mutta minusta C nimenomaan aina tarkoitti vinokeulaa! Eli pystykeulaa vuosimallissa 1988 kyllä oli saatavissa ja kaikki nuo muutkin ominaisuudet oli myös minun isäni autossa aikanaan, mutta se ei siis ollut 900C vaan ihan pelkkä 900 ja siis neliovinen, 5-vaihteinen pystykeulainen kaasarimalli ilman tehostajaa, keskuslukkoa jne. Metalliväri oli sen ainoa luxus (!?) ja sisustus oli siinäkin viininpunainen. Vuosimalli siis myös 1988. Onkos isäsi autoon liimattu jälkikäteen 900C-tarrat?dimebak kirjoitti:Lueskelin yllä olevia ja ei voi muuta todeta isän autosta, että on ilmeisen harvinainen. Eli, iskällä on Saab 900c vuosimallia 1988. Kori on 4-ovinen väriltään musta ja siinä pystykeula, uudemmat jarrut jotka siis tuli -88 malleihin, 5-vaihteinen laatikko ja viininpunainen plyyshisisustus. Ohjaustehostin, keskuslukko, kattoluukku jne. puuttuu.
Ja jotenkin hämärästi muistan, että noita olis tehty vain 8.87 - 12.87 välisenä aikana ja tämä viistokeula c-malli olisi tullut 1.88 lähtien. Se kuka tietää niin kertokoon paremmin.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Myös minun mielestäni C meinas viistokeulaa vaikka itse merkki tulikin Carburaattorista. Myös minulla on tuollaiset irtomerkit.
Omassa -89 900C:ssä oli tehostin, keskuslukko, etu-ja takaspoikka, keskikonsoli. tuon ikäsessä noi päästörajathan on kovempia joten piti aina käydä säädättääs ennen ja jälkeen katsastuksen.
Eikös Limmo toi sinunkin "turbotukses" vaadi katalysaattorin kun vaihdettava kone on vanhempi?
Omassa -89 900C:ssä oli tehostin, keskuslukko, etu-ja takaspoikka, keskikonsoli. tuon ikäsessä noi päästörajathan on kovempia joten piti aina käydä säädättääs ennen ja jälkeen katsastuksen.
Eikös Limmo toi sinunkin "turbotukses" vaadi katalysaattorin kun vaihdettava kone on vanhempi?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992