Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Tervehdys jalot saab-harrastajat!

Ensimmäinen Saab-klubin foorumien postaukseni liittyy seuraavanlaiseen asiaan:

Sain onnekseni tilaisuuden ostaa ensimmäiseksi omaksi autokseni Saabin, tarkemmin sanottuna vuoden 1986 900i:n eli kasivenanen ruiskuvehje kyseessä, vieläpä 5speed laatikolla. Viisi ovea, metallinharmaassa/vihreässä maalissa ja beessillä sisustalla, täysin ruosteeton alustan pientä kolhaisua lukuunottamatta ja mittarissakin vasta 154tkm. Meni leimalta läpi ekalla ilman mitään huomautuksia ja kaikki arvot oli reilulla marginaalilla sallittujen sisällä.

Sukulaiselta kun ostin, niin kauppa oli vireillä melkein 2kk, jonka aikana yritin kerätä kaikki mahdollisen vinkit näiltä sekä saab centralin foorumeilta, kunnes sitten tänään päätin rekisteröityä.

Seuraavanlaisia kysymyksiä on nyt pari päivää saabilla ajaneena herännyt:

Onko normaalia, että auto kevyellä kaasulla ajaessa hieman nykii/pomppii? Tämän ikäluokan autoja vain pari kertaa aiemmin ajaneena en ole varma onko nykiminen normaalia matalien kierrosten aiheuttamaa tärinää, koska nykiminen esiintyy yllättävän usein myös sellaisilla nopeuksilla/kierroksilla, millä en sitä muissa autoissa ole huomannut. Joku ehdotti sytytystulppien vaihtoa?

Toinen juttu on esim. parkkipaikalla kääntäessä ratin ääriasentoon, kuuluu paukahdus (tätä sivuttiin jo toisessa keskustelussa, eikä ole vakava ongelma), kysyn ihan vain varmistaakseni, että onko tämä täysin normaalia?

Ja viimeiseksi seuraavanlaista: Kun autolla on ajanut esim. noin 20km matkan edestakas ja auton parkkeeraa, alkaa auton etuosasta kuulua kova ääni, joka kuitenkin alkaa vasta kun auto on vähän aikaa seissyt. Ilmeisesti kyseessä on jäähyn tuuletin, mutta miksi se aloittaa omia aikojaan yhtäkkiä ja onko sen pyöriminen (huom. meluhaitta esim. yöllä) tarpeellista, kun auton lämmöt eivät ole kertaakaan nousseet yli puolen välin? Jos tämä ei ole normaalia, niin mikä auttaisi?

Lopuksi haluaisin vielä pyytää yleisluontoisia neuvoja saabin suhteen: mitä kannattaa varoa/välttää, vinkkejä siitä miten saabia saa pidettyä yllä helposti jne.

Kiitos jo valmiiksi kaikille vastaajille.

-Markus

PS. foorumikäyttäytyminen on hallussa, eli käytin hakua, mutten ikävä kyllä löytänyt mitään suoraan kysymyksiini (näin saab-aloittelijan näkökulmasta ymmärrettävästi) vastaavaa keskustelua.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onneksi olkoon saabin hankkimisesta :mrgreen: .

No jotain voisin kommentoida omia mietteitä kysymyksiisi.

- Flekti kyllä voi lähteä vaikka auto pysäytetty, vesi ei kierrä ja lämpö säilyy ehkä juuri sen verran nousten että lähtee päälle ja sammuu kun lämmöt taas anturin mukaan alueella. Ääni ei mun muistaakseni ollut mitenkään kova joten jos flekti pahaääninen niin onko laakerit kunnossa, siivet ehjät eikä ota kiinni suojukseen.

- Aivan pieni nyppiminen menettelee mutta nykiminen ei normaalia eli ilmansuodatin onko puhdas, tulpat, pyörijä, johdot hyvät, jakajankoppa ehjä ja bensansuodatin onko vaihdettu. Onko tyhjäkäynti kohdallaan ettei liian matala? Kun käyt läpi niin ainakin eliminoitu.

- Pyöränkulmat onko muuten säädetty milloin? Jousilautaset eivät jumissa ja pallot ehjät? Noita tutkisin aluksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Kupari kirjoitti:Onneksi olkoon saabin hankkimisesta :mrgreen: .

No jotain voisin kommentoida omia mietteitä kysymyksiisi.

- Flekti kyllä voi lähteä vaikka auto pysäytetty, vesi ei kierrä ja lämpö säilyy ehkä juuri sen verran nousten että lähtee päälle ja sammuu kun lämmöt taas anturin mukaan alueella. Ääni ei mun muistaakseni ollut mitenkään kova joten jos flekti pahaääninen niin onko laakerit kunnossa, siivet ehjät eikä ota kiinni suojukseen.

- Aivan pieni nyppiminen menettelee mutta nykiminen ei normaalia eli ilmansuodatin onko puhdas, tulpat, pyörijä, johdot hyvät, jakajankoppa ehjä ja bensansuodatin onko vaihdettu. Onko tyhjäkäynti kohdallaan ettei liian matala? Kun käyt läpi niin ainakin eliminoitu.

- Pyöränkulmat onko muuten säädetty milloin? Jousilautaset eivät jumissa ja pallot ehjät? Noita tutkisin aluksi.
Nykimisen osalta tuli toi tyhjäkäynti ittelläkin mieleen kun päivemmällä ajelin. Testasinpa vielä rullailemalla ilman kaasua ja jotain siihen suuntaan se vaikuttaisi olevan. Tulpat, ilmanputsari ja bensasuodatin pitäisi tarkistaa tässä lähiaikoina muutenkin, satkun kun kerkesi tallissa seisomaan hyvät 8kk, kunnes se taas pääsi mun käsissä takasin tielle. Eli huomenissa varmaan puuhailen auton parissa sen verta mitä pystyn, esim. tulpat pitää vielä hakea (suosituksia? jotain ei kuulemma ehdottomasti saanut laittaa?) ennen kuin voin kaiken läpi käydä. Flektin kanssa tuskin siis kyse mistään vakavemmasta, mutta onpahan nyt ainaki mielenrauha kun tietää että toi on ihan normaalia toimintaa.

Paljon hyviä vinkkejä Kuparilta, kiitokset siihen suuntaan.

E:: Viimeisimmistä huolloista edellisen omistajan hallussa ei edes ole tietoa, eli öljynvaihdot yms. varmaanki vielä edessä eikä oikeastaan minkäänlaista kokemusta autojen kanssa pelailemisesta (kaikennäkösten muiden vehkeiden kuitenkin jonkun verran), joten turvaudun foorumin kokeneempien viisauteen varmaan vielä moneen otteeseen.
5d 900i 8v MY1986
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tulpiksi esim. NGK BP6ES, käy tuohon ruiskuun, kuten lähes kaikkiin muihinkin vapaastihengittäviin 8-venttiilisiin Saabeihin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tulpiksi ehdottomasti ngk:t.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Tulpat tsekattiin ja pieni putsaaminenkin tuntui tasoittavan menoa jonkin verran, joten tänään hakemaan juhan suosittelemia ngk:n tulppia. Samalla tarkastettiin myös jakaja ja sen kontaktit, ettei ole hapettuneista/kuluneista kontaktipinnoista kiinni.

Flektiä kokeilin pyörittää, ei ottanut mihinkään kiinni, mutta pyöri todella kehnosti (ehkä puolikkaan kierroksen) kun otti siivestä kiinni ja kevyesti pyöräytti. Viittaisi siis Kuparin mainitsemaan laakeriongelmaan. Onko laakeri irtoavaa mallia, vai pitääkö etsiä jostain flektin siivekkeet, jossa on laakeri? Mistä korvaava laakeri, käykö perus "teollisuuslaakerit" mitä esim. class ohlson, biltema yms. myyvät?

Tuli myös sellainen mieleen, että auttaisiko, jos laakerin toimintaa vähän avittaisi esim. crceellä tai purkalla flektin ja voitelemalla koko systeemin? Taitaisi jäädä väliaikaisratkaisuksi kuitenkin?

Kiitos taas vastauksista..

-Markus

Edit:: Vielä sellasta, että ei meinaa nyt lähteä käyntiin ilman kevyttä kaasua oli kone sitten lämmin tai kylmä. Tämä kuitenkin ilmeisesti liittyy liian alhaiseen (~500rpm) tyhjäkäyntiin, jota en vielä ole kerennyt säätää. Käyntiin lähdettyään vaatii vielä hieman kaasua pysyäkseen käynnissä, mutta noin 5-10 sekunnin kuluttua meno tasoittuu normi tyhjäkäynnille ja kone pysyy käynnissä. Samalla ilmeni mielenkiintoinen ongelma: kierrosmittari lähtee toimintaan pienellä viiveellä käynnistyksen jälkeen, eli pari sekuntia pysyy nollassa vaikka kone on käynnissä. En tajunnut tarkastaa toimiiko muut mittarit normaalisti tässä vaiheessa sillä tämä on tapahtunut vasta parilla viime käynnistyksellä.

Tulppien vaihto nykyisistä japsitulpista NGK:n versioihin ja tyhjäkäynnin säätö tehtävälistalla, muita mahdollisia korjaustoimenpiteitä mielessä? Näillä oireilla tarkempaa analyysiä?
lahtinen1
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 22, 2005 17:06
Paikkakunta: Suolahti

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja lahtinen1 »

Jos tyhjäkäyntiä säädät muista varmistaa että säädät oikeasta ruuvista.
Se mikä voi näyttää tyhjäkäynninsäädöltä on todellisuudessa kaasuläpän säätö, eli vaarana sotkea seokset.
Muistaakseni tyhjäkäynti säädetään imusarjan kupeella töröttävästä 10mm ruuvista.
Siinäkin lukitus mutteri juuressa.
Ja sit ne tulpan johdot olisi syytä pitää originelleina. (ei silikonia)
Nämä virheet olen itse kantapään kautta harjoitellut tekemään oikein. :roll:
On sitten se 900i aika ikiliikkuja... :mrgreen:
#2666
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Vaihdoin tulpat suositeltuihin NGK:n tulppiin, kokeilin ja käynnistyi ekalla ilman kaasua. Säädin tyhjäkäynnin korvan mukaan (:D), tsekkasin mittarista, näyttää jotain 7-800 eli parani. Kävin koeajolla ja on pakko sanoa että nykiminen väheni huomattavasti ja kone käy paremmin, paljon tasaisemman kuuloisesti.
lahtinen1 kirjoitti:Jos tyhjäkäyntiä säädät muista varmistaa että säädät oikeasta ruuvista.
Se mikä voi näyttää tyhjäkäynninsäädöltä on todellisuudessa kaasuläpän säätö, eli vaarana sotkea seokset.
Muistaakseni tyhjäkäynti säädetään imusarjan kupeella töröttävästä 10mm ruuvista.
Siinäkin lukitus mutteri juuressa.
Ja sit ne tulpan johdot olisi syytä pitää originelleina. (ei silikonia)
Nämä virheet olen itse kantapään kautta harjoitellut tekemään oikein. :roll:
On sitten se 900i aika ikiliikkuja... :mrgreen:
Kiitos vinkeistä, sun ohjeen ja pienen foorumiselailun tuloksena löysin uskoakseni tyhjäkäynnin säätöruuvin ja sain käynnin paranemaan. Sellainen kysymys heräsi, että kannattaiskohan mun vaihtaa nuo tulppien piuhat? Niiden kyljessä kun lukee "EUROCABLE FERRO-MAGNETIC" ja mua yyveenä lähestynyt henkilö varoitti muista kuin bougicordeista, jotka on ilmeisesti siis originaalit. Eli onko käsitystä onko noista piuhoista mihinkään ja kannattaako noita lähteä vaihtamaan? Nykiminen kun vielä pienesti nostaa päätään, todella maltillisesti tosin ja lähinnä vaihtaessa pienemmälle..
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta samalla alipaine tehostajan letkun kunto ja huohotus letkun
kunto ( menee venttiilikoppaan ) venttiilikopassa oleva tiiviste tuppaa
kovettumaan ja löystymään.
Myös öljyntäyttökorkin huono tiiviste vaikuttaa tyhjäkäyntiin, kun otat korkin
auki niin kone ei käy ollenkaan tyhjäkäyntiä.

Lisäksi kabiinissa olevan lämmittimen säätö namiskan alipaine letkut vuotaessaan
aiheuttavat häiriötä tyhjäkäyntiin ( vuotava letku kyllä pitäisi kuulua sisälle )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

9000CD23T kirjoitti:Tarkasta samalla alipaine tehostajan letkun kunto ja huohotus letkun
kunto ( menee venttiilikoppaan ) venttiilikopassa oleva tiiviste tuppaa
kovettumaan ja löystymään.
Myös öljyntäyttökorkin huono tiiviste vaikuttaa tyhjäkäyntiin, kun otat korkin
auki niin kone ei käy ollenkaan tyhjäkäyntiä.

Lisäksi kabiinissa olevan lämmittimen säätö namiskan alipaine letkut vuotaessaan
aiheuttavat häiriötä tyhjäkäyntiin ( vuotava letku kyllä pitäisi kuulua sisälle )
Öljyntäyttökorkin tiiviste vaikutti noin silmämääräsesti olevan kunnossa, huohutusletkun uskoakseni paikansin ja sekin oli kaikinpuolin hyvässä kunnossa, alipainetehostajan letkua en osannut edes katsoa kun en tiedä mistä sellainen löytyy.. :oops:

Lisää kysymyksiä: Millainen mankka tollasessa -86 ruiskussa pitäisi normisti olla? Kattelin meinaa uutta vehjettä ja piti tsekata millasia adapteripiuhoja pitäisi laittaa jotta toimis ja otettuani soittimen pois paikaltaan, oli kahesta isosta mustasta liittimestä napsastu juuresta piuhat poikkia ja liitetty osa suoraan soittimeen ja osa jätetty irti. Eli onkos noissa normisti blaukkarin montreal tjsp ja takana kaiuttimet vai onko kyse jälkiasennetuista?
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Minä olisin voinut esittää lähes samat kysymykset ja vastauksetkin auttavat. Esimerkkinä sellainen, että tarksitin öljyt ja suljin öljyntäytön korkin. Seuraavaksi auto ei meinaa millään pysyä käynnissä, koko ajan pitää painella kaasua. No, saatiin "koeajokierros" tehtyä.

Missä vika? Ostoslistalla oli jo
-tulpat
-tulpanjohdot
-pyörijä
-suodatin...

Kunnes joku fiksumpi tajuaa, etten ollut kiertänyt korkkia oikein kiinni! Näin meillä.

No, suuri osa yllämainituista menee vaihto joka tapauksessa. Rupesin vaan miettimään, että olikohan nettiauton piuhat sittenkin väärä valinta. Onneksi eivät ole vielä paikallaan, joten voinen tehdä uuden haun katsastuksen jälkeen.
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Myös jos jostain syystä öljynmittatikku ei pohjassa niin käynti huono, on omakohtainen kokemus.

En ole flektinlaakereita purkanut, yhden kerran vaihdettu koko flekti ja romikselta haettu. Joltain saattaisi forumillakin löytyä ehjä jos vian siihen paikallistit.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
tapileppä
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja tapileppä »

Älä vaan missään tapauksessa laita mitään ORIGINELLEJA sähkövirityksiä, vaan ehdottomasti mahdollisimman ORIGINAALIT.
p.0400740065
Saab 900i16v 2.1 -93
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Aamusta alkaen taas käynnistyksen kanssa ongelmia ja kierrosmittarin käynnistymisen viive vain pahenee. Pitää kattella josko tarttis laittaa tyhjäkäyntiä vieläkin ylemmäs, laski takaisin ~500 paikkeille, liekö sitten tämä sitä surullisenkuuluisaa oireen korjaamista, eikä varsinaisen vian. Muita ideoita siitä mikä vaivaa?
5d 900i 8v MY1986
lahtinen1
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 22, 2005 17:06
Paikkakunta: Suolahti

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja lahtinen1 »

Ehkä tämä on taas kaukaa haettua, mutta tarkasta akun edestä syylärin alta se maadoitus piste ja sitten kylmäkäyntisuuttimen sekä lisäilmaventtiilin johdot.
(on joskus liittimet painuneet sisään)
Jossain on sitten se lämpöaikakytkin joka tutkitaan jotenki ohmeja mittailemalla.. :?
#2666
Vastaa Viestiin