kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Huomasin tänään, että kun painan paikallaan jarrua, niin muutenkin matalahkot joutokäyntikierrokset laskevat entisestään. Jarrutehostinta tutkiessani huomasin, että siihen tulevan letkun liitos pihisee, kun sitä vääntelee hieman. Tämän letkun lähdössä on jonkinlainen venttiili, jossa on nuoli poispäin tehostajasta. Voisiko jarrutehostimessa olla jotain vikaa ja vaikuttaako löysähkö letkuliitos jarrutehostimelle joutokäyntiin? Autohan on 900 kaasarimalli.
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Kaippa se on suurinpiirtein normaalia että ne kierrokset vähän laskee kun jarrua painaa. Jos tyhjäkäynti on liian matalalla, säädä sitä isommalle.
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Itseasiassa se ei ole normaalia. Jarrutehostimelta ei pitäisi tulla minkäänlaista ilman läpivirtausta imusarjaan.Ääni kirjoitti:Kaippa se on suurinpiirtein normaalia että ne kierrokset vähän laskee kun jarrua painaa. Jos tyhjäkäynti on liian matalalla, säädä sitä isommalle.
Se pihinä viittaa ilmavuotoon, joka laihentaa tyhjäkäyntiseosta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
joo näin mäkin muistelen, jotta jos jarrutehostajan kalvo vuotaa niin tolleen voipi oireilla.Svc kirjoitti:Itseasiassa se ei ole normaalia. Jarrutehostimelta ei pitäisi tulla minkäänlaista ilman läpivirtausta imusarjaan.Ääni kirjoitti:Kaippa se on suurinpiirtein normaalia että ne kierrokset vähän laskee kun jarrua painaa. Jos tyhjäkäynti on liian matalalla, säädä sitä isommalle.
Se pihinä viittaa ilmavuotoon, joka laihentaa tyhjäkäyntiseosta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Kyllä jarrutehostimen kautta menee ilmaa moottoriin, kun jarrua poljetaan. Tämä on ihan tosiasia, kun alkaa vähääkään miettimään, miten jarrutehostin ylipäätään toimii.
Itseasiassa kierrosten pitäisi nousta hieman, koska tyhjäkäynnillä normaalisti seos on hitusen rikkaalla. Kun jarrua poljeksitaan useamman kerran peräkkäin, jarrutehostimen kautta tulee "mittaamatonta" lisäilmaa, joka laihentaa seosta ja sen takia nostaa kierroslukua. Näin käy normaalitilanteessa. Jos kierrokset laskee jarrun painelun takia, niin veikkaisin tyhjäkäyntiseokset olevan niin laihalla, että tuleva lisäilma laihentaa seosta entisestään aiheuttaen kierrosluvun laskemisen.
Itseasiassa kierrosten pitäisi nousta hieman, koska tyhjäkäynnillä normaalisti seos on hitusen rikkaalla. Kun jarrua poljeksitaan useamman kerran peräkkäin, jarrutehostimen kautta tulee "mittaamatonta" lisäilmaa, joka laihentaa seosta ja sen takia nostaa kierroslukua. Näin käy normaalitilanteessa. Jos kierrokset laskee jarrun painelun takia, niin veikkaisin tyhjäkäyntiseokset olevan niin laihalla, että tuleva lisäilma laihentaa seosta entisestään aiheuttaen kierrosluvun laskemisen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Oire johtui ilmeisesti siitä, että vaihdoin kaasuttimeen sisuskalut ja kaasutin oli vielä esisäätöarvossaan ja kävi liian laihalla. Nyt säädin vartin rikkaammalle ja oire katosi. Vien auton vielä lähipäivinä seosten säätöön korjaamolle jossa on pakokaasumittari, niin ne tulee kohdalleen.
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Ei muuten mene. Mietipäs uudelleen. Moottorin käynnin aikana alipainepuolella on lähes sama (ali)paine kuin imusarjassakin, jos vaan takaiskuventtiili toimii. Letkussa oleva takaiskuventtiili estää alipaineen menetyksen, kun imusarjan paine kasvaa. (Täyskaasu tai ahtopaine). Jos jarrua ei paineta, alipaine pääsee vaikuttamaan myös kalvon painepuolelle. Jarrupoljinta painettaessa yhdyskanava sulkeutuu ja ulkoilman paine pääsee vaikuttamaan kalvon painepuolelle, jolloin tehostin toimii.Mertmi kirjoitti:Kyllä jarrutehostimen kautta menee ilmaa moottoriin, kun jarrua poljetaan. Tämä on ihan tosiasia, kun alkaa vähääkään miettimään, miten jarrutehostin ylipäätään toimii.
Jos jarrutehostimesta tulee ilmaa läpi jarrutuksen aikana, tehostin ei voi toimia.
Se on tavallaan paineilmasylinteri, jonka käyttöpaine on ulkoilman ja imusarjan absoluuttipaineen erotus. Jos tehostajan kalvo tai venttiilit vuotavat, ts. ulkoilma pääsee virtaamaan alipainepuolelle, paine-eroa ei synny eikä tehostaja voi toimia.
![Kuva](http://www.aa1car.com/library/booster.gif)
Suurin mahdollinen tehostusvoima on imusarjan ja ulkoilman paineen erotus kertaa kalvon pinta-ala vähennettynä palautusjousen voimalla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
No, sanotaan paremmin. Sitä ilmaa menee koneesen sen jälkeen kun jarrusta on päästetty irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Mistä se ilma sinne tehostajaan mielestäsi tulee?Mertmi kirjoitti:No, sanotaan paremmin. Sitä ilmaa menee koneesen sen jälkeen kun jarrusta on päästetty irti.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Se ilma tulee ton atmospheric vacuum port kautta. Silloin kun ei jarruteta molemmin puolin kalvoa on imusarjan paine. Jarrua painettaessa venttiili sulkee kalvon keskellä olevan kanavan tolla atmospheric vacuum port- osalla ja samalla avaa kanavaa ulkoilmasta kalvon taakse. Jarrutehostin alkaa toimimaan ulkoilman paineen painaessa kalvon toista puolta. Kun jarrutus lopetetaan, niin venttiili sulkee ulkoilman paineen kalvon takapuolelta ja avaa kanavan auki kalvon läpi. Imusarjan paine alkaa vaikuttamaan molemmin puolin tehostimen kalvoa. Samalla hupsahtaa vähän ulkoilmaa moottoriin (se ilmakehän paineinen ilma, joka painoi jarrutehostimen takapuolta) ja tyhjäkäyntikin muuttuu sen myötä hetkeksi.
Skannaan myöhemmin tänään siulle korjaamokirjasta yhden sivun, niin rupeaa selviämään tehostimen toimintaperiaate ihan korjaamokirjatekstinä. (Saab 99 korjaamon käsikirja osa 5, M1975-83 sivu 500-9.) Tuossa siun kuvassa ei esim. ole kerrottu, että osan "input shaft" ympärillä on ilmansuodatin juurikin siitä syystä, että ulkoilma menee siitä tehostimen sisälle.
Skannaan myöhemmin tänään siulle korjaamokirjasta yhden sivun, niin rupeaa selviämään tehostimen toimintaperiaate ihan korjaamokirjatekstinä. (Saab 99 korjaamon käsikirja osa 5, M1975-83 sivu 500-9.) Tuossa siun kuvassa ei esim. ole kerrottu, että osan "input shaft" ympärillä on ilmansuodatin juurikin siitä syystä, että ulkoilma menee siitä tehostimen sisälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
No niin. Tulihan se sieltä.Mertmi kirjoitti:Se ilma tulee ton atmospheric vacuum port kautta. Silloin kun ei jarruteta molemmin puolin kalvoa on imusarjan paine. Jarrua painettaessa venttiili sulkee kalvon keskellä olevan kanavan tolla atmospheric vacuum port- osalla ja samalla avaa kanavaa ulkoilmasta kalvon taakse. Jarrutehostin alkaa toimimaan ulkoilman paineen painaessa kalvon toista puolta. Kun jarrutus lopetetaan, niin venttiili sulkee ulkoilman paineen kalvon takapuolelta ja avaa kanavan auki kalvon läpi. Imusarjan paine alkaa vaikuttamaan molemmin puolin tehostimen kalvoa. Samalla hupsahtaa vähän ulkoilmaa moottoriin (se ilmakehän paineinen ilma, joka painoi jarrutehostimen takapuolta) ja tyhjäkäyntikin muuttuu sen myötä hetkeksi.
Skannaan myöhemmin tänään siulle korjaamokirjasta yhden sivun, niin rupeaa selviämään tehostimen toimintaperiaate ihan korjaamokirjatekstinä. (Saab 99 korjaamon käsikirja osa 5, M1975-83 sivu 500-9.) Tuossa siun kuvassa ei esim. ole kerrottu, että osan "input shaft" ympärillä on ilmansuodatin juurikin siitä syystä, että ulkoilma menee siitä tehostimen sisälle.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ilmamäärä, mikä sieltä tulee, on käytännössä merkityksetön, kun ajattelee sen ilmamäärän tilavuutta ja painetta. Sen voi ehkä kuulla hetkellisenä muutoksena moottorin käynnissä mutta pointtini oli nimenomaan se, että ehjässä jarrutehostajassa ei tapahdu minkäänlaista ilman läpivirtausta jarrutuksen aikana.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua
Siis ei tietenkään saa olla jatkuvaa läpivirtausta.Svc kirjoitti:
Ilmamäärä, mikä sieltä tulee, on käytännössä merkityksetön, kun ajattelee sen ilmamäärän tilavuutta ja painetta. Sen voi ehkä kuulla hetkellisenä muutoksena moottorin käynnissä mutta pointtini oli nimenomaan se, että ehjässä jarrutehostajassa ei tapahdu minkäänlaista ilman läpivirtausta jarrutuksen aikana.
Kokeileppa joskus mitä tapahtuu koneen käydessä tyhjäkäyntiä kun poljet vaikka nopeasti neljä kertaa peräkkäin jarrua. Koekaniinin pitää olla sitten sellainen auto, jossa ei ole niin hienoa ruiskua, jossa on tyhjäkäyntiä säätävä servomoottori.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01