kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja venakko »

Huomasin tänään, että kun painan paikallaan jarrua, niin muutenkin matalahkot joutokäyntikierrokset laskevat entisestään. Jarrutehostinta tutkiessani huomasin, että siihen tulevan letkun liitos pihisee, kun sitä vääntelee hieman. Tämän letkun lähdössä on jonkinlainen venttiili, jossa on nuoli poispäin tehostajasta. Voisiko jarrutehostimessa olla jotain vikaa ja vaikuttaako löysähkö letkuliitos jarrutehostimelle joutokäyntiin? Autohan on 900 kaasarimalli.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Kaippa se on suurinpiirtein normaalia että ne kierrokset vähän laskee kun jarrua painaa. Jos tyhjäkäynti on liian matalalla, säädä sitä isommalle.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ääni kirjoitti:Kaippa se on suurinpiirtein normaalia että ne kierrokset vähän laskee kun jarrua painaa. Jos tyhjäkäynti on liian matalalla, säädä sitä isommalle.
Itseasiassa se ei ole normaalia. Jarrutehostimelta ei pitäisi tulla minkäänlaista ilman läpivirtausta imusarjaan.

Se pihinä viittaa ilmavuotoon, joka laihentaa tyhjäkäyntiseosta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja stara »

Svc kirjoitti:
Ääni kirjoitti:Kaippa se on suurinpiirtein normaalia että ne kierrokset vähän laskee kun jarrua painaa. Jos tyhjäkäynti on liian matalalla, säädä sitä isommalle.
Itseasiassa se ei ole normaalia. Jarrutehostimelta ei pitäisi tulla minkäänlaista ilman läpivirtausta imusarjaan.

Se pihinä viittaa ilmavuotoon, joka laihentaa tyhjäkäyntiseosta.
joo näin mäkin muistelen, jotta jos jarrutehostajan kalvo vuotaa niin tolleen voipi oireilla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä jarrutehostimen kautta menee ilmaa moottoriin, kun jarrua poljetaan. Tämä on ihan tosiasia, kun alkaa vähääkään miettimään, miten jarrutehostin ylipäätään toimii.

Itseasiassa kierrosten pitäisi nousta hieman, koska tyhjäkäynnillä normaalisti seos on hitusen rikkaalla. Kun jarrua poljeksitaan useamman kerran peräkkäin, jarrutehostimen kautta tulee "mittaamatonta" lisäilmaa, joka laihentaa seosta ja sen takia nostaa kierroslukua. Näin käy normaalitilanteessa. Jos kierrokset laskee jarrun painelun takia, niin veikkaisin tyhjäkäyntiseokset olevan niin laihalla, että tuleva lisäilma laihentaa seosta entisestään aiheuttaen kierrosluvun laskemisen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja venakko »

Oire johtui ilmeisesti siitä, että vaihdoin kaasuttimeen sisuskalut ja kaasutin oli vielä esisäätöarvossaan ja kävi liian laihalla. Nyt säädin vartin rikkaammalle ja oire katosi. Vien auton vielä lähipäivinä seosten säätöön korjaamolle jossa on pakokaasumittari, niin ne tulee kohdalleen.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:Kyllä jarrutehostimen kautta menee ilmaa moottoriin, kun jarrua poljetaan. Tämä on ihan tosiasia, kun alkaa vähääkään miettimään, miten jarrutehostin ylipäätään toimii.
Ei muuten mene. Mietipäs uudelleen. Moottorin käynnin aikana alipainepuolella on lähes sama (ali)paine kuin imusarjassakin, jos vaan takaiskuventtiili toimii. Letkussa oleva takaiskuventtiili estää alipaineen menetyksen, kun imusarjan paine kasvaa. (Täyskaasu tai ahtopaine). Jos jarrua ei paineta, alipaine pääsee vaikuttamaan myös kalvon painepuolelle. Jarrupoljinta painettaessa yhdyskanava sulkeutuu ja ulkoilman paine pääsee vaikuttamaan kalvon painepuolelle, jolloin tehostin toimii.

Jos jarrutehostimesta tulee ilmaa läpi jarrutuksen aikana, tehostin ei voi toimia.
Se on tavallaan paineilmasylinteri, jonka käyttöpaine on ulkoilman ja imusarjan absoluuttipaineen erotus. Jos tehostajan kalvo tai venttiilit vuotavat, ts. ulkoilma pääsee virtaamaan alipainepuolelle, paine-eroa ei synny eikä tehostaja voi toimia.

Kuva

Suurin mahdollinen tehostusvoima on imusarjan ja ulkoilman paineen erotus kertaa kalvon pinta-ala vähennettynä palautusjousen voimalla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, sanotaan paremmin. Sitä ilmaa menee koneesen sen jälkeen kun jarrusta on päästetty irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:No, sanotaan paremmin. Sitä ilmaa menee koneesen sen jälkeen kun jarrusta on päästetty irti.
Mistä se ilma sinne tehostajaan mielestäsi tulee?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se ilma tulee ton atmospheric vacuum port kautta. Silloin kun ei jarruteta molemmin puolin kalvoa on imusarjan paine. Jarrua painettaessa venttiili sulkee kalvon keskellä olevan kanavan tolla atmospheric vacuum port- osalla ja samalla avaa kanavaa ulkoilmasta kalvon taakse. Jarrutehostin alkaa toimimaan ulkoilman paineen painaessa kalvon toista puolta. Kun jarrutus lopetetaan, niin venttiili sulkee ulkoilman paineen kalvon takapuolelta ja avaa kanavan auki kalvon läpi. Imusarjan paine alkaa vaikuttamaan molemmin puolin tehostimen kalvoa. Samalla hupsahtaa vähän ulkoilmaa moottoriin (se ilmakehän paineinen ilma, joka painoi jarrutehostimen takapuolta) ja tyhjäkäyntikin muuttuu sen myötä hetkeksi.

Skannaan myöhemmin tänään siulle korjaamokirjasta yhden sivun, niin rupeaa selviämään tehostimen toimintaperiaate ihan korjaamokirjatekstinä. (Saab 99 korjaamon käsikirja osa 5, M1975-83 sivu 500-9.) Tuossa siun kuvassa ei esim. ole kerrottu, että osan "input shaft" ympärillä on ilmansuodatin juurikin siitä syystä, että ulkoilma menee siitä tehostimen sisälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:Se ilma tulee ton atmospheric vacuum port kautta. Silloin kun ei jarruteta molemmin puolin kalvoa on imusarjan paine. Jarrua painettaessa venttiili sulkee kalvon keskellä olevan kanavan tolla atmospheric vacuum port- osalla ja samalla avaa kanavaa ulkoilmasta kalvon taakse. Jarrutehostin alkaa toimimaan ulkoilman paineen painaessa kalvon toista puolta. Kun jarrutus lopetetaan, niin venttiili sulkee ulkoilman paineen kalvon takapuolelta ja avaa kanavan auki kalvon läpi. Imusarjan paine alkaa vaikuttamaan molemmin puolin tehostimen kalvoa. Samalla hupsahtaa vähän ulkoilmaa moottoriin (se ilmakehän paineinen ilma, joka painoi jarrutehostimen takapuolta) ja tyhjäkäyntikin muuttuu sen myötä hetkeksi.

Skannaan myöhemmin tänään siulle korjaamokirjasta yhden sivun, niin rupeaa selviämään tehostimen toimintaperiaate ihan korjaamokirjatekstinä. (Saab 99 korjaamon käsikirja osa 5, M1975-83 sivu 500-9.) Tuossa siun kuvassa ei esim. ole kerrottu, että osan "input shaft" ympärillä on ilmansuodatin juurikin siitä syystä, että ulkoilma menee siitä tehostimen sisälle.
No niin. Tulihan se sieltä. :wink: Ei tarvitse skannata. Minulla on hyllyssä ihan samat kirjat.

Ilmamäärä, mikä sieltä tulee, on käytännössä merkityksetön, kun ajattelee sen ilmamäärän tilavuutta ja painetta. Sen voi ehkä kuulla hetkellisenä muutoksena moottorin käynnissä mutta pointtini oli nimenomaan se, että ehjässä jarrutehostajassa ei tapahdu minkäänlaista ilman läpivirtausta jarrutuksen aikana.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kierrokset laskevat, kun painaa jarrua

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Svc kirjoitti:
Ilmamäärä, mikä sieltä tulee, on käytännössä merkityksetön, kun ajattelee sen ilmamäärän tilavuutta ja painetta. Sen voi ehkä kuulla hetkellisenä muutoksena moottorin käynnissä mutta pointtini oli nimenomaan se, että ehjässä jarrutehostajassa ei tapahdu minkäänlaista ilman läpivirtausta jarrutuksen aikana.
Siis ei tietenkään saa olla jatkuvaa läpivirtausta.

Kokeileppa joskus mitä tapahtuu koneen käydessä tyhjäkäyntiä kun poljet vaikka nopeasti neljä kertaa peräkkäin jarrua. Koekaniinin pitää olla sitten sellainen auto, jossa ei ole niin hienoa ruiskua, jossa on tyhjäkäyntiä säätävä servomoottori.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin