900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Onko vaihdon yhteydessä ongelmmia, riittääkö aine vakio kaasarilla??
mitä tarvitsee ottaa huomioon??
mitä tarvitsee ottaa huomioon??
SC 9-3 1,9Tid -06 (KA)
Og 9-5 2.3T vm-98 T7 RE85 (KA)
Og 900 S vm-90 (KA)/(PR)
Og 900 i vm-88 (PR)
#4103
Og 9-5 2.3T vm-98 T7 RE85 (KA)
Og 900 S vm-90 (KA)/(PR)
Og 900 i vm-88 (PR)
#4103
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
imusarja ei sovi
+kaikkea pientä muuta
+kaikkea pientä muuta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
no onko noi 16v kaikki tota ruiskulla?
SC 9-3 1,9Tid -06 (KA)
Og 9-5 2.3T vm-98 T7 RE85 (KA)
Og 900 S vm-90 (KA)/(PR)
Og 900 i vm-88 (PR)
#4103
Og 9-5 2.3T vm-98 T7 RE85 (KA)
Og 900 S vm-90 (KA)/(PR)
Og 900 i vm-88 (PR)
#4103
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
onantsa89 kirjoitti:no onko noi 16v kaikki tota ruiskulla?
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Kyllähän ne on ruiskuja, mutta onpa käsittääkseni jotkut saabistit laittaneet kaasarit 16-venttiilisen kannen kera.
Ei tuo sinun projekti mikään mahdottomuus ole. Vaihtoon menee näin äkikseltään lueteltuna ainakin seuraavat osat:
-kansi
-venttiilikoppa
-virranjakaja ja sytytysjohdot
-jakopään kaikki rojut kiristimineen, ohjureineen päivineen
-pakosarja ja pakoputkesta alkupää
-imusarjan joudut tekemään/teettämään
-ylävesiletku, termari jne
-lämmityslaitteet letkut
-moottorin oikeanpuoleinen korvakko
-bensapumpun joudut vaihtamaan sähköiseen ja lisäksi tarvitset jonkinlaisen painesäätimenkin, jottei käy kaasari/kaasarit tulvimaan
Varmaan vielä unohdin jotakin. Ainakin virranjakajan kanssa tulee vielä päänvaivaa, kun 16-venttiilistä vaparia ei käsittääkseni ole tehty perinteisellä jakajasytkällä, vaan käytössä on fiksumpi EZK-sytytys. Siinä virranjakajan sisuskaluista on jäljellä vain akseli,pyörijä ja jakajan kansi. Sytytysennakosta huolehtii EZK:n boksi. Tehtävissähän tuokin varmasti on, jos vaan rahkeita riittää viritellä jakaja esim. turbon jakajasta ja vaikkapa jostakin kaupallisesta sytytysboksista taikka tuolla alkuperäismallisella EZK:lla.
Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin ehkä suoraviivaisinta olisi pysytellä vakio kannessa, josta viilataan hemmettiin ne kuristukset imuventtiilien seeteistä, tai vaihtoehtoisesti kanneksi valittaisiin 8-venttiilisen turbon tai ruiskun kansi, joissa ei ole moisia kuristuksia. Vaihtoehto b olisi hommata luvuttaja-autoksi kokonainen i16, josta otettaisiin moottori kaikkine sähköineen. Vaihtoehto c olisi tietenkin vaihtaa autoa sellaiseen, jossa on tuo i16-pannu. Ei muutes mikään huono ratkaisu tuokaan. Saattaisi olla jopa halvin näistä kolmesta suoraviivaisesta ratkaisusta.
Tuo ensimmäisenä puhuttu 16-venainen kaasarimalli ei tule missään muotoa olemaan helppo ja varsinkaan halpa ratkaisu. Tähän tietysti voidaan aina todeta, että en itsekään ole tehnyt asioita helpointa tietä tuon oman käyttis/projekti 99turbon kanssa.
Ei tuo sinun projekti mikään mahdottomuus ole. Vaihtoon menee näin äkikseltään lueteltuna ainakin seuraavat osat:
-kansi
-venttiilikoppa
-virranjakaja ja sytytysjohdot
-jakopään kaikki rojut kiristimineen, ohjureineen päivineen
-pakosarja ja pakoputkesta alkupää
-imusarjan joudut tekemään/teettämään
-ylävesiletku, termari jne
-lämmityslaitteet letkut
-moottorin oikeanpuoleinen korvakko
-bensapumpun joudut vaihtamaan sähköiseen ja lisäksi tarvitset jonkinlaisen painesäätimenkin, jottei käy kaasari/kaasarit tulvimaan
Varmaan vielä unohdin jotakin. Ainakin virranjakajan kanssa tulee vielä päänvaivaa, kun 16-venttiilistä vaparia ei käsittääkseni ole tehty perinteisellä jakajasytkällä, vaan käytössä on fiksumpi EZK-sytytys. Siinä virranjakajan sisuskaluista on jäljellä vain akseli,pyörijä ja jakajan kansi. Sytytysennakosta huolehtii EZK:n boksi. Tehtävissähän tuokin varmasti on, jos vaan rahkeita riittää viritellä jakaja esim. turbon jakajasta ja vaikkapa jostakin kaupallisesta sytytysboksista taikka tuolla alkuperäismallisella EZK:lla.
Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin ehkä suoraviivaisinta olisi pysytellä vakio kannessa, josta viilataan hemmettiin ne kuristukset imuventtiilien seeteistä, tai vaihtoehtoisesti kanneksi valittaisiin 8-venttiilisen turbon tai ruiskun kansi, joissa ei ole moisia kuristuksia. Vaihtoehto b olisi hommata luvuttaja-autoksi kokonainen i16, josta otettaisiin moottori kaikkine sähköineen. Vaihtoehto c olisi tietenkin vaihtaa autoa sellaiseen, jossa on tuo i16-pannu. Ei muutes mikään huono ratkaisu tuokaan. Saattaisi olla jopa halvin näistä kolmesta suoraviivaisesta ratkaisusta.
Tuo ensimmäisenä puhuttu 16-venainen kaasarimalli ei tule missään muotoa olemaan helppo ja varsinkaan halpa ratkaisu. Tähän tietysti voidaan aina todeta, että en itsekään ole tehnyt asioita helpointa tietä tuon oman käyttis/projekti 99turbon kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Heräsi mielenkiinto. Miksi tuossa kaasarimallin kannessa on moiset kuristukset?Mertmi kirjoitti:Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin ehkä suoraviivaisinta olisi pysytellä vakio kannessa, josta viilataan hemmettiin ne kuristukset imuventtiilien seeteistä, tai vaihtoehtoisesti kanneksi valittaisiin 8-venttiilisen turbon tai ruiskun kansi, joissa ei ole moisia kuristuksia.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Ekat vapari tonnarit on perinteisellä jakajalla, itselläniki moinen jakaja on.Mertmi kirjoitti: Varmaan vielä unohdin jotakin. Ainakin virranjakajan kanssa tulee vielä päänvaivaa, kun 16-venttiilistä vaparia ei käsittääkseni ole tehty perinteisellä jakajasytkällä,
Omasta mielestä kanssa koko motti vaihtoon ruiskuineen, jos rupee vaihtohommiin niin katittoman pelin sähköt ovat vähän yksinkertaisemmat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Allekirjoittaneen -91 CD pommari on vielä perinteisellä virranjakajalla.tetammi kirjoitti: Ekat vapari tonnarit on perinteisellä jakajalla, itselläniki moinen jakaja on.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Lainaus topicista:Saab 90/99 H-moottori kansiJimo kirjoitti:Heräsi mielenkiinto. Miksi tuossa kaasarimallin kannessa on moiset kuristukset?Mertmi kirjoitti:Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin ehkä suoraviivaisinta olisi pysytellä vakio kannessa, josta viilataan hemmettiin ne kuristukset imuventtiilien seeteistä, tai vaihtoehtoisesti kanneksi valittaisiin 8-venttiilisen turbon tai ruiskun kansi, joissa ei ole moisia kuristuksia.
Olen nähnyt videon, jolla guru itse eli Per Gillbrandt kertoi H-moottorin suunnittelun taustalla olleista periaatteista. Yksi oli se, että moottorissa pitää pystyä käyttämään matalaoktaanista bensaa (silloin 92), mutta kuitenkin moottorissa pitäisi hyötysuhteen nostamiseksi olla korkeampi puristussuhde kuin B-moottorissa. Tämän yhtälön mahdollistamiseksi kaasutinmalleissa on tuo kuristin imukanavassa estämässä nakutusta täydellä kuormalla. Osakuormalla kuristimen ei pitäisi vaikuttaa täytökseen. Teoreettinen puristussuhde kaasutinmallissa muistaakseni 9,5 : 1.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Kuristuksista:
Ollaan joskus spekuloitu, että olisiko yksikaasarisessa h-koneessa ilman kuristuksia jopa enempi koneja, kuin k-jetillisessä i8:ssa? Kuristuksille ajateltiin selitystä, ettei kaasari saa olla yhtä tehokas, kuin ruisku. Empiirisesti tutkittuna tietona senverran, että ainakin eräs 99GL -84 varustettuna iivarin kannella otti huippuja yhtä paljon, kuin 900i8 -88. Eli noin 175-180km/h.
Ollaan joskus spekuloitu, että olisiko yksikaasarisessa h-koneessa ilman kuristuksia jopa enempi koneja, kuin k-jetillisessä i8:ssa? Kuristuksille ajateltiin selitystä, ettei kaasari saa olla yhtä tehokas, kuin ruisku. Empiirisesti tutkittuna tietona senverran, että ainakin eräs 99GL -84 varustettuna iivarin kannella otti huippuja yhtä paljon, kuin 900i8 -88. Eli noin 175-180km/h.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Mertmi kirjoitti:Kuristuksista:
Ollaan joskus spekuloitu, että olisiko yksikaasarisessa h-koneessa ilman kuristuksia jopa enempi koneja, kuin k-jetillisessä i8:ssa? Kuristuksille ajateltiin selitystä, ettei kaasari saa olla yhtä tehokas, kuin ruisku. Empiirisesti tutkittuna tietona senverran, että ainakin eräs 99GL -84 varustettuna iivarin kannella otti huippuja yhtä paljon, kuin 900i8 -88. Eli noin 175-180km/h.
Naapurin mies heitti ihan muuten vaan lonkalta suunnilleen vastaavia ajatuksia, eli kansi + nokka uusilla nostoilla, niin alkaa kulkea kaasarikin. Vaatiiko muutoksia kaasarin ruokintapuoleen?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Pitäisi ihan katsella, mitä esim. millaisia tehoja nuilla tuplarömppäsillä on otettu muun merkkisistä autoista ihan vakiona. Tuplat voisi olla ihan hyvä veto ja jos ei ne vakiot tuplat riitä, niin pistää tuplana ne yksikaasarisen kaasarit. On se kumma, jos ei ala bensa riittämäänVesa Pohjalainen kirjoitti:Mertmi kirjoitti:Kuristuksista:
Ollaan joskus spekuloitu, että olisiko yksikaasarisessa h-koneessa ilman kuristuksia jopa enempi koneja, kuin k-jetillisessä i8:ssa? Kuristuksille ajateltiin selitystä, ettei kaasari saa olla yhtä tehokas, kuin ruisku. Empiirisesti tutkittuna tietona senverran, että ainakin eräs 99GL -84 varustettuna iivarin kannella otti huippuja yhtä paljon, kuin 900i8 -88. Eli noin 175-180km/h.
Naapurin mies heitti ihan muuten vaan lonkalta suunnilleen vastaavia ajatuksia, eli kansi + nokka uusilla nostoilla, niin alkaa kulkea kaasarikin. Vaatiiko muutoksia kaasarin ruokintapuoleen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Mitenkäs muuten, kun nuo tuplan kaasuttimet ovat pienemmät kuin yksi solexi? Eikös "parhain" hyöty saataisi, kahdella "alkuperäisellä" 45mm solexeilla? johon soveltaisi oman imusarjan?
Muistaakseni ainakin omat tuplani taisivat olla jotain 30-35mm
Muistaakseni ainakin omat tuplani taisivat olla jotain 30-35mm
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Viime syksynä laitoin ruiskun kannen kaasarimallin satkuun enempiä miettimättä.
Kiihtyvyys ainakin tuntui parantuneen
Huippuja ei niin vanhalla laitteella uskaltanut edes ajatella
Siis 8v kyseessä.
Kiihtyvyys ainakin tuntui parantuneen
Huippuja ei niin vanhalla laitteella uskaltanut edes ajatella
Siis 8v kyseessä.
#2666
Re: 900c 8v vaihdetaan 16v kansi??
Siis siellä jakajassa on kaikki sisuskalutkin ja siinä on töpseli kyljessä?muppelo kirjoitti:Allekirjoittaneen -91 CD pommari on vielä perinteisellä virranjakajalla.tetammi kirjoitti: Ekat vapari tonnarit on perinteisellä jakajalla, itselläniki moinen jakaja on.
EPC väittää että -89 olisi viimeinen vuosmalli perinteisellä sytkällä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992