og900 ensikertaa lomamatkalla
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
Ensviikolla olis sitten reissu täältä susirajalta helsinkiin. Todennäköisesti tulee yhdellä nopealla stopilla ajettua tuo vajaa 500km. Satkulla tuo on vielä aika mukava rupeama, toisin kuin entisillä autoilla joista noustessa oli tuommoisen jälkeen "vähän" jäykempi olo
Kulutus jää nähtäväksi mutta pihiltä (K-Jetiksi) tuo vieläkin tuntuu.
Kulutus jää nähtäväksi mutta pihiltä (K-Jetiksi) tuo vieläkin tuntuu.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
liekö tuo kulutuslukema kelpaa virallisesti, Jokisuustahan on alamäkeä lähes koko ajan...
paas kanveepaketti tallan alle niin ohitukset ja kulutus vähenee.
paas kanveepaketti tallan alle niin ohitukset ja kulutus vähenee.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
Tässä ketjussa olikin jo juttua tuosta tervehtimiskäytännöstä. Lomamatkalla tietysti on korrektia ja tuon hyvän mielen itsellekin, kun tervehtii muita Saabilla taivalta taittavia.
Minusta tuossa oli hyvin spekuloitu, miksei kaikki vastaa moikkaukseen, näin olen itsekin näitä syitä arvioinut
Veteraanivolvo pistivät paremmaksi kun jo tunnollisesti luetussa ohjekirjassa kehoitettiin tervehtimään muita Volvomiehiä (ja naisia)! Amazonilla tervehtimisaste olikin aina korkea puolin ja toisin. Olen kyllä tavannut samaa jopa pikkubemareillakin. Meillä oli E30 srjn. bemari 10v.
Uskon, että pääsemme kyllä samaan satkuillakin, jahka vuosia tulee lasiin lisää. Kyllä ne käyttöauto-ihmiset alkavat olla harrastajia siinä, missä muutkin. Kunhan totuttelevat ajatukseen .
Meidän talouden Saabit on ylellisen mukavia matka-autoja ja kummallakin on bensankulutus siellä 7,5l kieppeillä matka-ajossa. 16V ruisku-Saabilla pääse jopa tuon allekin aina Iisalmen reissuilla. Yhtäsoittoa on tullut ajettua sellaisia 400 km taipaleita ilman puutumista. Jos nyt vertailla pitää, niin E36-srjn bemarin sähkötoimiset ja ristiseläntuella varustetut penkit oli karvan mukavammat, mutta ns. perheautoista Saab 900:n penkit on edelleen parhaimmasta päästä matka-ajossa.
Hassua kyllä, itse ajan pitkääkin taivalta mieluummin vm. -87 kaasarisaabilla. Kyyti ei ehkä ole aivan yhtä rivakkaa, kun talouden ruiskusaabilla, mutta menossa on mukana sitä ajofiilistä ja tunnelmaa sitäkin enemmän. Kaasarisaabissa ei ole matka-ajossa mitään turhaa, mutta kaikki oleellinen. Niin, olen sitä sukupolvea, jolle ohjaustehostin yms. ruotsinraudassa on jotain aivan käsittämätöntä.
Kultaisella 80-luvlla oli hurja vastakkainasettelu Saab vs. Volvo. Maantielläkin oli sellaista jupahtavaa ohitusmentaliteettia aina puolin ja toisin. Nyt tästä on jo päästy ja selvästi mahdutaan Saabin ja Volvon kanssa saman katon alle lokoisammin, kun vaikkapa Japanin rautojen. Taitaapa olla niinkin, että alkaa Saab-miehillä olla myös Volvo-kokemuksia ja toisinpäin. Näin on ainakin itsellä ollut aina ja kumpikin on aitona ruotsinrautana katoavaa kansanperinnettä.
Käytettynä ostettuun kaasarisaabiin olen kerran vaihtanut öljyt ja suodattimet. Mitään muuta huoltoa tai harmia ei ole ollut tarvista tehdä. Todellakin huolettomia, käytännössä ilmaisia kilsoja, kunhan muistaa bensaa ostaa aina silloin tällöin! (Saabissa kuuluu bensamittarin toki olla aina oranssilla kaupunkiajossa).
Minusta tuossa oli hyvin spekuloitu, miksei kaikki vastaa moikkaukseen, näin olen itsekin näitä syitä arvioinut
Veteraanivolvo pistivät paremmaksi kun jo tunnollisesti luetussa ohjekirjassa kehoitettiin tervehtimään muita Volvomiehiä (ja naisia)! Amazonilla tervehtimisaste olikin aina korkea puolin ja toisin. Olen kyllä tavannut samaa jopa pikkubemareillakin. Meillä oli E30 srjn. bemari 10v.
Uskon, että pääsemme kyllä samaan satkuillakin, jahka vuosia tulee lasiin lisää. Kyllä ne käyttöauto-ihmiset alkavat olla harrastajia siinä, missä muutkin. Kunhan totuttelevat ajatukseen .
Meidän talouden Saabit on ylellisen mukavia matka-autoja ja kummallakin on bensankulutus siellä 7,5l kieppeillä matka-ajossa. 16V ruisku-Saabilla pääse jopa tuon allekin aina Iisalmen reissuilla. Yhtäsoittoa on tullut ajettua sellaisia 400 km taipaleita ilman puutumista. Jos nyt vertailla pitää, niin E36-srjn bemarin sähkötoimiset ja ristiseläntuella varustetut penkit oli karvan mukavammat, mutta ns. perheautoista Saab 900:n penkit on edelleen parhaimmasta päästä matka-ajossa.
Hassua kyllä, itse ajan pitkääkin taivalta mieluummin vm. -87 kaasarisaabilla. Kyyti ei ehkä ole aivan yhtä rivakkaa, kun talouden ruiskusaabilla, mutta menossa on mukana sitä ajofiilistä ja tunnelmaa sitäkin enemmän. Kaasarisaabissa ei ole matka-ajossa mitään turhaa, mutta kaikki oleellinen. Niin, olen sitä sukupolvea, jolle ohjaustehostin yms. ruotsinraudassa on jotain aivan käsittämätöntä.
Kultaisella 80-luvlla oli hurja vastakkainasettelu Saab vs. Volvo. Maantielläkin oli sellaista jupahtavaa ohitusmentaliteettia aina puolin ja toisin. Nyt tästä on jo päästy ja selvästi mahdutaan Saabin ja Volvon kanssa saman katon alle lokoisammin, kun vaikkapa Japanin rautojen. Taitaapa olla niinkin, että alkaa Saab-miehillä olla myös Volvo-kokemuksia ja toisinpäin. Näin on ainakin itsellä ollut aina ja kumpikin on aitona ruotsinrautana katoavaa kansanperinnettä.
Käytettynä ostettuun kaasarisaabiin olen kerran vaihtanut öljyt ja suodattimet. Mitään muuta huoltoa tai harmia ei ole ollut tarvista tehdä. Todellakin huolettomia, käytännössä ilmaisia kilsoja, kunhan muistaa bensaa ostaa aina silloin tällöin! (Saabissa kuuluu bensamittarin toki olla aina oranssilla kaupunkiajossa).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
Tuota noin. Miten tän nyt sanoisi... Ootteko ihan tosissanne ettei og900 parempaa matka-autoa olekaan? Toki auto on erinomainen omassa hintaluokassaan.
Vaikka autossa on cruise, AC ja 92 mallin penkit. Melua riittää joka suunnasta (renkaat, ovet, moottori), suuntavakavuus on tuulessa mitä on. Toki auto on hintaluokastaan erittäin hyvä matka-auto, kuten sanoin. Mutta aika on jo ajanut ohi.
Ainakin nykyinen toisenmerkkinen on kyllä makea matka-auto, vaikkei sekään uusi ole ja kilometrejä on jo kertynyt. Toki uudempi auto joten vertailu ei ole tasapäinen.
Tyhjän peräkärryn vetämiseen pieni kommentti:
Jos olen vetänyt pitkän matkan tyhjää kärryä, olen nostanut päätylaidat takaluukkuun (jos sinne mahtuu). Joskus olen kiinnittänyt ne lavalle kuormaliinoilla. Vaikutus oli suuri, varsinkin kun aikanaan veteli kärryä 1,2 litraisella Kadetilla.
Vaikka autossa on cruise, AC ja 92 mallin penkit. Melua riittää joka suunnasta (renkaat, ovet, moottori), suuntavakavuus on tuulessa mitä on. Toki auto on hintaluokastaan erittäin hyvä matka-auto, kuten sanoin. Mutta aika on jo ajanut ohi.
Ainakin nykyinen toisenmerkkinen on kyllä makea matka-auto, vaikkei sekään uusi ole ja kilometrejä on jo kertynyt. Toki uudempi auto joten vertailu ei ole tasapäinen.
Tyhjän peräkärryn vetämiseen pieni kommentti:
Jos olen vetänyt pitkän matkan tyhjää kärryä, olen nostanut päätylaidat takaluukkuun (jos sinne mahtuu). Joskus olen kiinnittänyt ne lavalle kuormaliinoilla. Vaikutus oli suuri, varsinkin kun aikanaan veteli kärryä 1,2 litraisella Kadetilla.
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
Edellisessä autossa ajotietokoneen mukaan kulutus putosi reilulla litralla, kun peräkärrin lisälaidat pakkasi kesken matkan kärriin makaamaan. Eivätkä ne silloinkaan kovin aerodynaamisesti siellä olleet...perälaudan vaikutusta en enää uskaltanut kokeilla. Mutta että ihan totta ne puheet tyhjän avokärrin jarruvaikutuksista taitavat olla.meverkko kirjoitti:
Tyhjän peräkärryn vetämiseen pieni kommentti:
Jos olen vetänyt pitkän matkan tyhjää kärryä, olen nostanut päätylaidat takaluukkuun (jos sinne mahtuu). Joskus olen kiinnittänyt ne lavalle kuormaliinoilla. Vaikutus oli suuri, varsinkin kun aikanaan veteli kärryä 1,2 litraisella Kadetilla.
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
Heh. Aika karuja totuuksia tulee. Ite ajoin monet monet reissut kotimaassa 900i -88:lla. Kyllä tommonen og900 pieksää ominaisuuksissaan monta autoa, mutta tottakai se on jo vanhanaikainen ja on varmasti monta parempaakin matka-autoa. Hintaluokassaan se on kuitenkin aivan erinomainen valinta maantielle, kunhan vaan alustassa ei ole välyksiä. Kunnossa oleva 99/90/900 menee kyllä suoraan tuulesta riippumatta.meverkko kirjoitti:Tuota noin. Miten tän nyt sanoisi... Ootteko ihan tosissanne ettei og900 parempaa matka-autoa olekaan? Toki auto on erinomainen omassa hintaluokassaan.
Vaikka autossa on cruise, AC ja 92 mallin penkit. Melua riittää joka suunnasta (renkaat, ovet, moottori), suuntavakavuus on tuulessa mitä on. Toki auto on hintaluokastaan erittäin hyvä matka-auto, kuten sanoin. Mutta aika on jo ajanut ohi.
Aika ei ole ainakaan vielä kullannut muistoja, kun ei siitä 900:n paalauksesta niin pitkään vielä ole. Kertaakaan se ei jättänyt tienposkeen. Ei edes rengasrikkoa tullut tuon kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
No juh. Kyllähän satku kunnossa olevalla alustalla on ihan OK ajaa, mutta jo pelkästään ne tuulensuhinat ovat kymmenenkin vuotta nuorempiin toisella tasolla. 8-venttiilisestä ruiskusta on vaihdettu nyt 16-venttiiliseen täyspaineturboon, ja onhan se kieltämättä taas kiva päästä turboilemaan mutta uskoisin, että nykyaikainen TDI menee jo ohi suorituskyvyssä, mukavuudesta puhumattakaan.
Mitä ajoasentoon ja -mukavuuteen tulee, niin ex- E34 M5 oli sporttipenkeiltään ehdottoman mukava ja tukeva (OK, sen hinnalla olisi saanut jo 9-5:en.). Countourissa saattaa olla pientä plussaa normipenkkeihin verrattuna, mutta olisi kiva saada esim. rattia säädettyä.
Tämä viimeisin taitaa olla kallein satku Aeron jälkeen ja rahaa on palanut oston jälkeenkin aivan riittävästi. Mielessä oli esim. E30 BMW tai E34, mutta tuolla olisi tod. näk. saanut vain reilusti 300tkm rullattuja pikkukoneisia, ja se ei ollut aivan mikä kajasti mielessä - kilometrit tuntuvat kaikessa, varsinkin yli 300tkm jälkeen.
Mutta esim. 300-1000 euron hintaluokassa satkulla saattaa olla vielä nykyäänkin jotain annettavaa. Mutta entäs esim. Xantia?
Mitä ajoasentoon ja -mukavuuteen tulee, niin ex- E34 M5 oli sporttipenkeiltään ehdottoman mukava ja tukeva (OK, sen hinnalla olisi saanut jo 9-5:en.). Countourissa saattaa olla pientä plussaa normipenkkeihin verrattuna, mutta olisi kiva saada esim. rattia säädettyä.
Tämä viimeisin taitaa olla kallein satku Aeron jälkeen ja rahaa on palanut oston jälkeenkin aivan riittävästi. Mielessä oli esim. E30 BMW tai E34, mutta tuolla olisi tod. näk. saanut vain reilusti 300tkm rullattuja pikkukoneisia, ja se ei ollut aivan mikä kajasti mielessä - kilometrit tuntuvat kaikessa, varsinkin yli 300tkm jälkeen.
Mutta esim. 300-1000 euron hintaluokassa satkulla saattaa olla vielä nykyäänkin jotain annettavaa. Mutta entäs esim. Xantia?
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
Ei kannata semmosta...petteri75 kirjoitti: Mutta esim. 300-1000 euron hintaluokassa satkulla saattaa olla vielä nykyäänkin jotain annettavaa. Mutta entäs esim. Xantia?
Pistä vähän lisää ja hommaa Volvo 940?
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
1000km Pohjois-Ruotsissa ja Lapissa meni OG:lla oikein mukavasti. Ei moottorista yskäystäkään ja ei puutunut pahemmin kuljettajakaan.
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
Tuli käytyä taas pohjoisessa satkulla. On se vaan mukava ajella.
Tänään tultiin kotiin, minä ja emäntä oltiin reissusta väsyksissä, mutta onneksi meillä oli pirteä kuski joka ajoi koko matkan
http://www.netikka.net/peikko/uploads/24052009950.jpg
Tänään tultiin kotiin, minä ja emäntä oltiin reissusta väsyksissä, mutta onneksi meillä oli pirteä kuski joka ajoi koko matkan
http://www.netikka.net/peikko/uploads/24052009950.jpg
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
Re: og900 ensikertaa lomamatkalla
Nää on just fiilisjuttuja. Ite ajelin viikonloppuna 9-5:llä useamman satakilsaa. Kyllä oli taas mukava lähteä 99turbolla aamulla töihin. Jotenkin niin ihmeellistä, mikä viehättää tossa 20vuotta vanhemmassa autossa? Nää og-kaluston saabit on kyllä omalla tavallaan niin klassikoita jo. Muistuu väkisin lapsuusvuodet mieleen, kun oltiin siskon kanssa saab 99:n takapenkillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01