99 öljyntyhjennysroppu ei aukea

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 öljyntyhjennysroppu ei aukea

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Auto on 99 ems jossa on tästä päivästä lähtien -79 satkun b-moottori jossa moottoriöljyn tyhjennysproppu on puolen tuuman pultti, ja se on on tiukassa kuin mikä, lieneekö hitsattu kiinni. Nyt on taistelujen jäljiltä jo kulmatkin pyöristyneet, mikä avuksi, vai pitääkö jatkossa öljyt vaihtaa yläkautta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo imemällä vaihtaminen on tietysti yksi vaihtoehto. (Sellaisia MB-autojahan on olemassakin, joissa ei ole tyhjennysproppua). Pahimpana riskinähän on tietysti jonkun muun paikan rikkoutuminen pulttia avattaessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Mä oon niin hullu, että aukasen kaikki vittuilevat pultit ja mutterit jos ei muuten lähde ja tilaa vain löytyy niin miehekkäillä putkipihteillä 8)
Antautuu helposti (viimeksi tällä metodilla vaihteistoöljynpropun aukaisin)...
Sen verran voimaa kyllä löytyy pihtien kautta, että mertmin ennustama muiden paikkojen rikkominen voi olla huonolla tuurilla mahdollista
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tuo saabin käyttämä valu laatikon kuoressa ja propun metalli tykkäävät kyllä toisistaan kyllä siinämäärin, että ovat toisinaan kuin yhtäpuuta... :lol:

Lääkkeet kohtuullinen kiristys ja ehdottomasti esim kupari tai nylon prikka väliin....

Nimim. kokemusta löytyy

Tuo öljyjen vaihto yläkautta on ainakin kotikonstein aika hermoja raastavaa, ja eipä siitä taida olla oikein muuta hyötyä kuin, että saa yönsä nukutuksi.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

napakka isku ropun päähän yleensä helpottaa avaamista. Etenkin jos edellinen asentaja on vielä laittanut väliin kuparitiivisteen.
saab 90 -85
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

proppu

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

jos ei muuta niin hitsillä päähän vääntövarsi ja kiinni, yleensä lämpenee niin että lähtee ilman hikipisaroita pois, ja jostain toinen proppu tilalle.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vasaralla ja katkaisumeisselillä voi naputella kulmista aukipäin. Ja lähteehän siinä ne loput kulmatkin, eli uutta tilalle ellei ole uppokantainen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuo imeminen käy aika helposti toista autoa hyväksi käyttäen jos ei ole mitään muuta vekotinta millä saa alipainetta.

Velipojan 99:n vaihdettiin joskus siten että pistettiin vanha perämoottorin tankki maahan, . Yksi letku 99:n öljytikun reijästä ja toinen letku 900:n imusarjaan. Sitten molemmat letkun päät perämoottorin vanhaan tankkiin ja tankki piti tietenkin ilmatiiviiksi. Ei muutakun 900:n käymään ja näin saatiin 900:n imusarjan alipaineella imettyä 99:n laatikko öljyt tankkiin. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
p33l0x
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 19:09
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja p33l0x »

Ei muutakun 900:n käymään ja näin saatiin 900:n imusarjan alipaineella imettyä 99:n laatikko öljyt tankkiin. :wink:
heh tuossa kannattaa muistaa että tankkia ei saa päästää täyttymään :wink:
saab 90 -85
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Mulla oli samantyylinen ratkaisu, mutta alipainetta tuotti vanha kompressori.... En suosittele jos meinaa vielä joskus maalata samalla kompuralla.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin