Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Kannentiiviste otti ja laukesi ja nyt on vaihtohommat menossa. Seuraavaksi ohjelmassa olisi venttiilikopan irroittaminen, mutta pitäisi saada tuo kone ennen sitä yläkuolokohtaan. Potilaana on siis vm.-84 900 Turbo 8-tappisella koneella ja automaattilaatikolla.

Miten saan helpoiten tuota konetta pyöritettyä, että saan sen yläkuolokohtaan? Manuaalilaatikkoista autoa olisi helppo työnnellä vaihde päällä, mutta tässä on automaatti..

Kampiakselin päässä(?) olevassa hihnarullassa olisi iso pultinkanta josta tuota voisi ehkä pyöritellä?

Onko kenelläkään tietoa minkä kokoinen hylsy tuohon sopii? 27 hylsy ei ainakaan mahtunut, eikä viitsisi aivan turhaan ostaa montaa isoa hylsyä..

Voiko tuota konetta pyörittää jostain muualta?

Startilla?

- Jukka
R.I.P. 900 T8 -84
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Ruuvimeisselillä hammasratasta kääntämällä. Startilla menee varmasti ohi...
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Viesti Kirjoittaja jhappone »

fforslund kirjoitti:Ruuvimeisselillä hammasratasta kääntämällä. Startilla menee varmasti ohi...
Tässä meinaat siis vauhtipyörää?

- J
R.I.P. 900 T8 -84
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Viesti Kirjoittaja Jimo »

jhappone kirjoitti: Kampiakselin päässä(?) olevassa hihnarullassa olisi iso pultinkanta josta tuota voisi ehkä pyöritellä?

Onko kenelläkään tietoa minkä kokoinen hylsy tuohon sopii?
32 mm hylsyllä onnistui omassa Satkussa.
1983 SAAB 900 GL 3-door
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Viesti Kirjoittaja jhappone »

fforslund kirjoitti:Ruuvimeisselillä hammasratasta kääntämällä. Startilla menee varmasti ohi...
Noniin, tuollapa se kääntyi. En aluksi uskonut, että se noin vaivattomasti olisi pyörinyt, mutta niinpä se vain teki.

Kiitoksia vinkistä!

- J
R.I.P. 900 T8 -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi vinkki vielä, vaikka ongelma ratkesikin. Tulpat pois ja laturista pyörittämällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

jhappone kirjoitti:
fforslund kirjoitti:Ruuvimeisselillä hammasratasta kääntämällä. Startilla menee varmasti ohi...
Noniin, tuollapa se kääntyi. En aluksi uskonut, että se noin vaivattomasti olisi pyörinyt, mutta niinpä se vain teki.

Kiitoksia vinkistä!

- J
Joo, taistelin äskettäin saman ongelman kanssa... :oops:
En saanut hylsyä mahtumaan sinne alas kun on lisäksi ilmastointihihnat ja todella ahdasta.. Yritin myös tulpat irti pyörittää ilmastoinin hihnan kiristyspyörän kautta mutta ei siitä jaksanut, oli todella tiukassa vaikka tulpat irti..
Vauhtipyörän hammaskehä on riittävän iso ettei tarvitse älytöntä momenttia.
Manuaalivaihteisessa 5-vaihde päälle ja työntää on kyllä helpointa mutta tälleen automaatilla.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Miten moottori helpoiten yläkuolokohtaan (TDC)?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

30mm on muuten se avaimen koko siellä kampuran päässä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin