Saab 90 jarrutehostimen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Saab 90 jarrutehostimen vaihto

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tällainen ongelma tuli eteen, elikäs jarrutehostin tarvisi vaihtaa, ajattelin asian olevan helposti tehtävissä, mutta näin ei käynytkään.

pääsylinteri pois, tehostimen letku irti, poljin irti tuosta "haarukasta", mutterit pois, tehostin tulee poispäin, muttei mahdu ulos, ajattelin laturin olevan tiellä, poistin senkin, jotta sai hieman liikkumatilaa, mutta ei mahdu tulemaan, mitä muuta tulisi vielä purkaa?

pahoittelen tyhmyyttäni, olen aloitteleva saabisti, enkä autojen kanssa mikään guru muutenkaan..
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

noniin, hieman etenee jo

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

elikäs nyt tajusin jo irroitella tuota häkkyrää jossa tehostin on kiinni ollut, kaksi mutteria auki ja liikahtelee jo hieman, mutta kaksi muuta näyttää olevan niitattu? mikä avuksi, porata pois vai?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitä muttereita avasit? Niiden niitin näköisten kohdalta pitää avata mutterit mittariston alta kuskin jalkatilasta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

irtos

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

noniin, sieltä vaimennusmateriaalin alta sitten paljastui nuo kaksi mutteria lisää, ja kaiken säätämisen jälkeen havaitsin että autoon ilmestyi jarrut :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Satkusta sopivasti ennen lomia porsi jarrutehostin (tehostimen ison letkun kun linttaa, niin käynti tasaantuu ja suhina loppuu). Eli siis vaihtaa pitäisi...Mitenkäs se käytännössä etenee? Eli pääsylinteri irti, ja sitten jarrupoljinkin vai? Ja kuskin jalkatilasta jotain muttereita? Tartteeko kojelautaa purkaa? Nooh, kunhan kyselen...kaikki vinkit toki tervetulleita!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

V.J.S kirjoitti: Eli pääsylinteri irti, ja sitten jarrupoljinkin vai? Ja kuskin jalkatilasta jotain muttereita? Tartteeko kojelautaa purkaa?
Viime viikolla purin varaosa-autosta ABS-systeemit pois, ja vastaava irrotustyö tuli tässä tapauksessa tehtyä hydrauliyksikölle.

Jarrupoljinta ei tarvitse irrottaa, pääsylinterin männänvarressa on kiinnike, jonka saa irti polkimesta avaamalla lukkolevy kiinnikkeessä olevan tapin päästä. Tämä tappi sitten vedetään sivuun. Enää tarviikin sen jälkeen irrottaa jarrutehostimen mutterit. Edellä selostetut hommat edellyttävät kyllä kojelaudan purkamisen, näin tekemällä on riittävästi tilaa eikä tarvi ährätä ahtaudessa. Kuskin penkki ja rattikin rajoittavat osaltaan liikkumatilaa työn aikana.
#2583
900 T8 Special -89 (KR)
Vastaa Viestiin