Boschin super-4 tulpista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Onko kellään kokemusta boschin super-4 wr78 tulpista 8v satkussa?
Itseä kiinnostaisi nuo nelikärkitulpat vaihtaa omaan satkuun.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja ajn »

On kokemusta ko. tulpista 900i:ssa.

Ajoin yksillä tulpilla lähes 50 000 km, vaihdoin kun en uskonut, että tulpat voi kestää noin kauan.

Käynti parani entisestään ja kulutus pieneni...

Pikkusen kalliit olivat jo viime vuosituhannella, mutta hintansa arvoiset.

Noiden tulppien kanssa tulee vaarallisen helposti sorruttua liian laihaan seokseen, tolkku pitää säilyttää siinä... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On myös päinvastaisia kokemuksia, kastuvat todella herkästi jonka jälkeen todella vaikeeta saada käymään. Tämän jälkeen perus NGK:lla toimi normaalisti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

tetammi kirjoitti:On myös päinvastaisia kokemuksia, kastuvat todella herkästi jonka jälkeen todella vaikeeta saada käymään. Tämän jälkeen perus NGK:lla toimi normaalisti.
Sama juttu täälläkin.
Boch on mennyt tulppana mielestäni todella huonoksi ja samaa sanoo kaverini jolla on autokorjaamo.
Mutta kyllä se ngk:kin kastuessaan yleensä pimenee lopullisesti.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

boschin tulppa ei ainakaan turboissa tahdo pelittää sitten yhtään...
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sellainen kokemus on, että kansiremontin yhteydessä (olikohan se 2006) laitoin Boschin nelikärjet. Kone ei ole vieläkään säädöissä, kun auto on ollut poissa käytöstä jo ennen kansiremonttia, mutta pirun hyvin lähtee käyntiin, tasaisesti käy ja imun saa ottaa pois paljon aiemmin.

Tosin noiden tulppien kaverina on oikaistu ja laskettu kansi ruiskun nokalla ja Pertronixin sytkäosat. Säädöt silti vielä päin p:eetä
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja miksaus »

onko tuo tyyppi sitten tuo wr78 vai fr78? ja onko perässä jotain x tai g:tä?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Enpä muista, pitääpä tarkistaa. Ovat kuiten 8V-kannessa, 99:ssä.

EDIT: Löytyi vanha kuitti jossa luki, että WR78. Samaa näytti Bosch e-Cat-online.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja ajn »

SAAB 900 79->93 Bosch SuperPlus WR7DC+ "1+"
900/i WR7DC+ SuperPlus (ei 16V/T)

tuommosen lykkäs motonetti, lienee ollut toi tyyppi mullakin käytössä.

Näistähän ei ilmeisesti vieläkään ole ei-R-tyyppiä tarjolla, joten ei käy 16V eikä turpoon, joissa R pyörijässä tai DI.

Eikös tuo kastuminen viittaa siihen, että liian rikkaalla seokset tälle tulpalle... näillähän käy melkein hajulla.... :roll: :D

Jaa, moto tarjoaa näköjään R-tulppaa myös tonnariin... kokemuksesta voin kertoo, jotta ei toimi ainakaan EZK-sytkän kanssa kun R on myös pyörijässä.
Satakunta metriä kulkee ja sitten ei ole sen kummempi kuin yksikärkisillä - jos ihan niinkään hyvä... :twisted:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sellaisen olen huomannut noilla sytkäpuolen parannuksilla olevan vaikutusta, että ku seoksen säätää sinne 2.5-3 tuntumaan niin kulutus pysyy pirun hyvin kurissa (maantiellä "ennätys" 99:llä reilu 7 litraa/100km). Noiden nelikärkisten vaikutusta en ole kummemmin päässyt kokeilemaan, kun viikon olen niillä joskus 2006 keväällä ajanut.

Se sitten miten nuo kestää bensaa ilman kipinää on vaikea sanoa. Ja on niitä NGK-tulppiakin mennyt hajalle :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei millään pahalla, mutta Nippon Denso on loistovalinta 8-tappiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Olivat vaihtaneet korjaamolla NGK BPR6ES tulpat satkuuni, joka on siis i8kat.
Tuntuu jotenkin et vetää niin pirun huonosti korjaamokäynnin jälkeen.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Eikös isompi lämpöarvoisten tulppien vaihtaminen pitäisi auttaa myös lämpö ongelmiin. Omassa nousee 3/4 osaan asti lämmöt melkein aina. Mutta jos laittaa 7 lämpöarvoiset tulpat kiinni auttaisiko se paljoa mitään?vai pitäisikö olla jopa 8 lämpöarvon tulpat?
Mitä tulppia suosittelesitte 8 venaseen ruiskuun?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se tulpan lämpöarvo vaikuta moottorinkäyntilämpötilaan. Ite laittaisin 8-naulaiseen edelleenkin ne Nippon Densot. Vapareihin tyyppi on W20epu ja turboon W22epu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Boschin super-4 tulpista

Viesti Kirjoittaja miksaus »

miksaus kirjoitti:Olivat vaihtaneet korjaamolla NGK BPR6ES tulpat satkuuni, joka on siis i8kat.
Tuntuu jotenkin et vetää niin pirun huonosti korjaamokäynnin jälkeen.
Mutta eikö satkuun pitäisi kuitenkin laittaa BP6ES tulppia?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Vastaa Viestiin