900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Terve
Olisi tiedossa 450 000 ajettu Saab 900c vuodelta 1989.
Auto tuntuu hyvälle ajaa jne mutta nuo ajokilometrit mietityttää...
Miten kestävä tekniikka yleisesti ottaen 900c malleissa on?
Kannattaisiko ostaa pois? auto on siisti sisältä ja päältäkään ei mikään huono ole.
Olisi tiedossa 450 000 ajettu Saab 900c vuodelta 1989.
Auto tuntuu hyvälle ajaa jne mutta nuo ajokilometrit mietityttää...
Miten kestävä tekniikka yleisesti ottaen 900c malleissa on?
Kannattaisiko ostaa pois? auto on siisti sisältä ja päältäkään ei mikään huono ole.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Jos kori on ehjä niin ei sitä konetta ajamalla loppuun saa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Turbo"
- Viestit: 239
- Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Terve. Tuolta löytyy hieman keskustelua aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=6514
Itse olen sitä mieltä, että ruostevauriot ovat todenäköisempi este ostoon kun kilometrit.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=6514
Itse olen sitä mieltä, että ruostevauriot ovat todenäköisempi este ostoon kun kilometrit.
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Kannattaa harkita ,mutta jos saa halvalla ja ajelee sen sen minkä kestää. Koneet on vahvoja ja suhteellisen halpoja korjata. Paljon on ajettu mutta kilsat ei kerro kaikkea.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Kyllähän kaasutinmalli on luja ja kestää kilometrejä. itsellä on kokemusta 460000 ajetusta ja ruoste vei paaliin, kuten yleensä. Nyt ratkaisee se minkälaisella pidolla auto on ollut. Yleensä hyvän yksilön huomaa kun heittää pienen lenkin.
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Mitä oot aatellu maksaa jos saa udella?Könsikäs kirjoitti:Terve
Olisi tiedossa 450 000 ajettu Saab 900c vuodelta 1989.
Auto tuntuu hyvälle ajaa jne mutta nuo ajokilometrit mietityttää...
Miten kestävä tekniikka yleisesti ottaen 900c malleissa on?
Kannattaisiko ostaa pois? auto on siisti sisältä ja päältäkään ei mikään huono ole.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
66Saab74 kirjoitti:Mitä oot aatellu maksaa jos saa udella?Könsikäs kirjoitti:Terve
Olisi tiedossa 450 000 ajettu Saab 900c vuodelta 1989.
Auto tuntuu hyvälle ajaa jne mutta nuo ajokilometrit mietityttää...
Miten kestävä tekniikka yleisesti ottaen 900c malleissa on?
Kannattaisiko ostaa pois? auto on siisti sisältä ja päältäkään ei mikään huono ole.
400 euroa ois pyynti
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
koeajossa tuli huomattua että se on tosi jämäkkä ajaa mutkissa ja pomppuisella tiellä pehmeä, vaikka kuinka yritin osua monttuihin niin en saanut mitään ääntäkään kuulumaan sisältä, toisin kuin perheen toisella autolla(ford mondeo) kolisee niin paljon joka sisustan osa että ei sillä hermoja menettämättä voi ajaa...
Ruosteesta sen verran että ainaskin oli molemmissa takaovissa oli pientä ruosteen alkua, mutta ne ainoat paikat tais ollakkin.
Ajon jälkeen ihmettelin että näinkö hyviä nämä
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Auto kuin auto, jos se on melkein puoli miljoonaa kilometriä kestänyt, niin ilmeisen selvää on myös se, että siitä on matkan varrella pidetty huoltakin keskimääräistä paremmin. Huonolla pidolla auto on valmis paaliin jo alle sadantuhannen.
Ellei Saabista pahasti ruostetta muualta löydy kuin ovista, niin ei huolen häivää. Onhan ovet hankala ja esteettisesti näkyvä paikka, mutta salakavala ruoste runkopalkeissa etutukivarsien tienoilla on huomattavasti hankalampaa korjata ja vaarallisempaakin. Eräässä Saabissani meinasi etupyörä kaatua alle, vaikkei edellisessä katsastuksessakaan huomattu mitään ruosteeseen viittaavaa.
Kaasarikone on helppohoitoinen ja vähemmän vikakohteita tarkastettavana, mikäli käyntihäiriöitä esiintyy. Edellä oleva kommentti tosin tulee nyt vannoutuneelta vaparikaasarimieheltä, joka ei koskaan ole omistanut autoa, jossa olisi ollut ahdettu tai ruiskutuksella varustettu moottori.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ellei Saabista pahasti ruostetta muualta löydy kuin ovista, niin ei huolen häivää. Onhan ovet hankala ja esteettisesti näkyvä paikka, mutta salakavala ruoste runkopalkeissa etutukivarsien tienoilla on huomattavasti hankalampaa korjata ja vaarallisempaakin. Eräässä Saabissani meinasi etupyörä kaatua alle, vaikkei edellisessä katsastuksessakaan huomattu mitään ruosteeseen viittaavaa.
Kaasarikone on helppohoitoinen ja vähemmän vikakohteita tarkastettavana, mikäli käyntihäiriöitä esiintyy. Edellä oleva kommentti tosin tulee nyt vannoutuneelta vaparikaasarimieheltä, joka ei koskaan ole omistanut autoa, jossa olisi ollut ahdettu tai ruiskutuksella varustettu moottori.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
NG 900S 3d 2.3i -98
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Moi, Itse ostin suurinpiirtein samaan hintaa c - mallin 350 tkm ajetun combin.Pientä säätämistä mm. takakontin lukko ei toiminut, (nyt toimii, noin puolen tunnin työ).Ruosteenalkuja siellä täällä.Normi paikat hitsatut, joten eiköhän tuo siunkin kohde etiäpäin vie.Sitäpaitsi kaasarimallissa ruiskumalleihin nähden huomattavasti vähemmän vikamahdollisuuksia.
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Könsikäs kirjoitti:66Saab74 kirjoitti:Mitä oot aatellu maksaa jos saa udella?Könsikäs kirjoitti:Terve
Olisi tiedossa 450 000 ajettu Saab 900c vuodelta 1989.
Auto tuntuu hyvälle ajaa jne mutta nuo ajokilometrit mietityttää...
Miten kestävä tekniikka yleisesti ottaen 900c malleissa on?
Kannattaisiko ostaa pois? auto on siisti sisältä ja päältäkään ei mikään huono ole.
400 euroa ois pyynti![]()
koeajossa tuli huomattua että se on tosi jämäkkä ajaa mutkissa ja pomppuisella tiellä pehmeä, vaikka kuinka yritin osua monttuihin niin en saanut mitään ääntäkään kuulumaan sisältä, toisin kuin perheen toisella autolla(ford mondeo) kolisee niin paljon joka sisustan osa että ei sillä hermoja menettämättä voi ajaa...
Ruosteesta sen verran että ainaskin oli molemmissa takaovissa oli pientä ruosteen alkua, mutta ne ainoat paikat tais ollakkin.
Ajon jälkeen ihmettelin että näinkö hyviä nämä:it on
mun 900 kaasari vm-1988 on juri tuollainen, panssarivaunumainen menijä, ei kolise eikä pauku eikä hölly mutkissa.
ja kaasarikoneen vääntö on se mikä viehättää, se alavääntö etenkin.
niin ja ne piiiiitkät välitykset 4-lovisessa laatikossa.
kertakaikkiaan erinomainen auto.
ps, tietääkö joku noista laatikoista että koska pitäis hajota tollanen 4-lovinen, eli kuinka pitkään niillä ajellaan?
Sobrealimentación es la ostia.
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Ei se kaasarin (todellisuudessa melko vähäisenuudestakaupungistasaab kirjoitti: ps, tietääkö joku noista laatikoista että koska pitäis hajota tollanen 4-lovinen, eli kuinka pitkään niillä ajellaan?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
miten niin vähän vääntöä?jcarlson kirjoitti:Ei se kaasarin (todellisuudessa melko vähäisenuudestakaupungistasaab kirjoitti: ps, tietääkö joku noista laatikoista että koska pitäis hajota tollanen 4-lovinen, eli kuinka pitkään niillä ajellaan?) väännön alla varmaan väsähdä koskaan, kunhan öljyt vaihtaa säännöllisesti laakereiden kunnossa pitämiseksi. Synkrot varmaan menee ensin mutta sehän ei liikkumiseen vaikuta.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
joo ei ne vaihteet hirveen napakasti mene päälle, mutta kun rauhassa niitä laittelee niin no problem, ei sillä kisailla, sillä mennään paikasta a paikkaan b, mutta varmasti ilman ongelmia....
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Sobrealimentación es la ostia.
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Ensiövaihteen laakeri voi alkaa jurruttamaan nelivaihteisessakin. Näin oli käynyt ilmeisesti meikäläisen 99:n ex 4-vaihteiselle ennen minun omistukseen siirtymistä (nyt koneen alla on 5-lovinen).
Miten lie perän laakereiden kesto? Yhtäkovillahan niiden pitäisi olla 4- ja 5-vaihteisissa? Ainakin kerran olen ollut ihan kaasarimallisen saabin (90) kyydissä josta oli mennyt perän laakerit. Se oli tosin 5-vaihteinen ja mittarilukema muistaakseni lähenteli 400tkm.
Ehkä tommosessa kaasarisaabissa pitäisin jopa miinuksena, jos autossa on vetokoukku. Saabit vaan taisivat olla jo uutuuttaan suosittuja vetohommiin, joten koukuttoman saabin löytäminen voi olla aika onnenkauppaa. Lootan voisi kuvitella päässeen vähemmällä, jos perässä ei ole hinattu ympäri Suomen "toista kotia".
Miten lie perän laakereiden kesto? Yhtäkovillahan niiden pitäisi olla 4- ja 5-vaihteisissa? Ainakin kerran olen ollut ihan kaasarimallisen saabin (90) kyydissä josta oli mennyt perän laakerit. Se oli tosin 5-vaihteinen ja mittarilukema muistaakseni lähenteli 400tkm.
Ehkä tommosessa kaasarisaabissa pitäisin jopa miinuksena, jos autossa on vetokoukku. Saabit vaan taisivat olla jo uutuuttaan suosittuja vetohommiin, joten koukuttoman saabin löytäminen voi olla aika onnenkauppaa. Lootan voisi kuvitella päässeen vähemmällä, jos perässä ei ole hinattu ympäri Suomen "toista kotia".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
On tullut nyt ajettua 100 km lisää testiä...
autoon pitäs uusia tulpat,tulpanjohdot ja virranjakajan kansi, koska kun vauhtia on 110km/h rupeaa pientä pätkimistä tapahtumaan. Ryyppy ei toimi ja sen takia tyhjäkäynti on kylmällä koneella alhainen. Oppiipahan itse näpertämään.
Mutta eipä tuommoset lannista ollenkaan. Samaa saabia ostamassa edelleen ollaan koska se hyvä tunne ja fiilis on sanoin kuvaamaton, mikä siitä autosta lähtee.
sataheppanen kone on ihan mukava tuollasessa autossa. mutta eikös se vääntökäyrä ole tärkeempi ja sitä tuntuu hyvin olevan. Jaksaa se vitosvaihteella vetää viellä aikas hyvin.
autoon pitäs uusia tulpat,tulpanjohdot ja virranjakajan kansi, koska kun vauhtia on 110km/h rupeaa pientä pätkimistä tapahtumaan. Ryyppy ei toimi ja sen takia tyhjäkäynti on kylmällä koneella alhainen. Oppiipahan itse näpertämään.
Mutta eipä tuommoset lannista ollenkaan. Samaa saabia ostamassa edelleen ollaan koska se hyvä tunne ja fiilis on sanoin kuvaamaton, mikä siitä autosta lähtee.
sataheppanen kone on ihan mukava tuollasessa autossa. mutta eikös se vääntökäyrä ole tärkeempi ja sitä tuntuu hyvin olevan. Jaksaa se vitosvaihteella vetää viellä aikas hyvin.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900c Saabia ostamassa, mutta kannattaako?
Ryyppy on helppo korjata, jos se nyt kaasarin päässä on ehjä ja vaijeri/lanka whatsoever ei ole poikki/rikki/ tai kanita. Kannattaa katsoa, että kaasarin päässä todella tapahtuu liikettä kun ryypun kahvasta vetää, sen langan kuoren kiinnitys on voi olla huono/ranetettu, jolloin se antaa periksi eikä ryyppy aukea kuten pitää.Könsikäs kirjoitti: Ryyppy ei toimi ja sen takia tyhjäkäynti on kylmällä koneella alhainen. Oppiipahan itse näpertämään.
Mutta eipä tuommoset lannista ollenkaan. Samaa saabia ostamassa edelleen ollaan koska se hyvä tunne ja fiilis on sanoin kuvaamaton, mikä siitä autosta lähtee.
sataheppanen kone on ihan mukava tuollasessa autossa. mutta eikös se vääntökäyrä ole tärkeempi ja sitä tuntuu hyvin olevan. Jaksaa se vitosvaihteella vetää viellä aikas hyvin.