900S

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

900S

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Noniin.
Parin kuukauden päivät perheessä ollut ässä on tänään saanut ehostusta.
Audiot on kohdallaan, ja takaikkunan moottori on vaihdettu jumiutuneen etuikkunan moottorin tilalle. Huomenna olisi tarkoitus asentaa välijäähdytin ja nostaa ahdot 0,5 bar (jäähdytettynä). Voiko nostaa korkeammaksi, vai tuleeko Fuel Cut 0.6 kohdalla. Auto on vm 1991 ja autossa on oranssit suuttimet.

Tuossa kun kokeilin autoa ja kiihdyttelin hiukan, niin huomasin että 4000 kohdalla tuntuu siltä kuin tehoa häviäisi, mutta sitten 4500 kohdalla tuntuu siltä kuin tulisi uusi tehopiikki. Eikö ässän kuuluisi vetää tasaisesti koko kierrosalueella 2500->?
Sitten huomasin myös että mittariston takaa kuuluu suhinaa yllä mainittujen kierrosten jälkeen. Lisäksi auto vie pihillä ajotavallakin 10l/100km. Alipaineletkujen vaihto??

Omalla kohdalla olen päivittänyt itselleni :saab: -lippiksen ja avainnipun joka roikkuu vyöstä. Wunderbaumina "New Car". :lol:
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja bkt »

Noniin, tämä topic on minulle kanssa kiinnostava (2 viikkoa sitten 900s vm-91 tuli hankitutta). Audiot itsellä ei kohdilla. Cd/Radio ei muista asemia ja äänenlaatu yhtä hyvä kun soittais kännykän kajareita :) (hieman liioteltu ehkä) . Tähän mielellään ehdotuksia mitkä kajarit olis syytä tarkistaa (ottaen huomioon että en halua että audiot maksaa enemmän kuin auton arvo, eli hinta/laatu suhde tärkeä)

Toi takaikkunan moottori on minulla ilmeisesti kanssa sökö. Ei ainakaan tapahdu mitään nappia painamalla. Oliko iso projekti vaihtaa se, ja kustannusarvio siihen? Itse meinasin sen tehdä, mutta aika peukalo keskellä kämmentä olen autojen korjailusta. Lähinnä fetissi minulle :) Kivaa ratkaista ongelmia mistä ei tiedä mitään.

Sama voisin nyt kysyä penkinlämmitimistä. Varsinkin kun niitä nyt tarvii (mitä nyt eilen oli +28C :) ). Ilmastointia tossa jo kaipasi oikeesti.

Noista ahdoista, niin minulla vaihdettu IC (en muista mikä se oli, muuta kun "se parempi alumiininen) ja ahdot 0,7. Kuulemma pitäisi pystyä turvallisesti nostamaan 0,9ään, mutta ei minua kiinnosta tehdä kun nykyinen toimii hyvin. Vääntää tasaisesti koko alueelta, ei muita piikkejä kun se kun turbo "iskee". Suht kovalla ajolla (ensikokeilut etc.) missä iso osa kaupunki/ruuhka ajoa kehä 1llä niin keskikulutus hieman pääle 10/100. Ei paha ottaen huomioon 374 kilokilometriä nähnyt ja melkein täysikäinen auto.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja saabracing »

haulla löytyy paljon ässän virityksestä juttua ;)

fuel cutin saa pois nopeiten ja helpoiten tulppaamalla imusarjasta ylipainekytkimelle menevän letkun..

täyspaineisessa ja ässässä on sama boksi, niin kestää hienosti kilon paineita.
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

bkt kirjoitti:Noniin, tämä topic on minulle kanssa kiinnostava (2 viikkoa sitten 900s vm-91 tuli hankitutta)
Onnittelut hyväst valinnasta:D

Tarkista että toimiiko ikkunan nappi varmasti. (ota vaikka apukuskin nappula ja kokeile sitä, niin säästyy aikaa ja tupakkia)

Ikkunan moottorin vaihto oli semmoinen muutaman tunnin homma. Mutta kun vaihdoin, niin vaihdoin moottorin takaa eteen, ja jätin takaa tyhjäksi, eli kuski voi olla luu ulkona, mutta takapenkkiläinen saa tyytyä kattoluukun tuomaan tuulahdukseen.
En tiedä siksi hinta-arviota, kun en mitään ostanut. Mutta operaatio itsessään ei ollut mikään amerikan temppu, vaikka siinä kauemmin meni kuin luulin. Tarvitset torx-ruuvareita (jotain t25 taisi olla ovipahvin ruuvit) ja kymppimillin hylsyn. Yksi pultti on kuskin ovessa vaikeassa paikassa jos ei löydy jatkovartta. Takaoven saa lenkillä.
Takaovesta torxit auki (neljä taisi olla, ja viides oven lukon yläpuolella) ja ovipahvi irti alhaalta alkaen. verhoilun ja oven välissä on muovinen kondenssisuoja, jota ei kauhiasti kannata repiä. Oma oli possuliimalla kiinni. Nämä kun on irti niin ikkunan koneisto on esillä.
Ikkuna kiinni, tiiviste pois (on neljällä metalliklipsillä kiinni siinä ikkunan alareunassa) ja sitten jumittaa jollain sen ikkunan kiinni. Itse käytin sukkaa m05 sa-int, kun fighter-magazine ei kunnolla pitänyt. Vaihtoehtona on käyttää pulttia joka on saman kokoinen kuin ovessa sisäpuolela oleva ikkunan alareunassa sijaitseva reikä. Pultti kiertäen sisään, ikkuna lepää sillä. Kun ikkuna on jumitettu, niin kaksi torxia ikkunan alareunasta auki, niin koneisto on huomattavasti helpommin käsiteltävissä, kun ikkunan paino ei ole sillä.
Koneisto on kolmella pultilla kiinni ovessa ja moottori on kolmella pultilla koneistossa kiinni. Koko koneisto kannattaa nostaa ulos kun sen saa irti, ja öljytä (jäi itseltä tekemättä kun ei crc:tä löytynyt. Nyt rutisee ovessa..) Koneelle meni kaksi piuhaa. Jos laitat ne "väärin" takaisin asentaessasi, niin moottori pyörii väärään suuntaan (kun painat alas, menee ylös etc.) Asennus päinvastaisessa suunnassa. Kaveri mukaan pitämään koneistoa hollilla, kun laitat pultit. muuten palaa tosi paljon tupakkia.

Audiot kuntoon asentamalla taakse kuusysit, (piuhat takakaiuttimilta) ja eteen uudet kajarit (5,5 tuumaa vai mitä se nyt oli). Pikkuveli sanoi että netistä sai jotku blaukkarit neljällä kympillä. Soivat nätisti. 80e kun laittaa niin saa jo mainiot kaijuttimet.
saabracing kirjoitti:haulla löytyy paljon ässän virityksestä juttua ;)

fuel cutin saa pois nopeiten ja helpoiten tulppaamalla imusarjasta ylipainekytkimelle menevän letkun..

täyspaineisessa ja ässässä on sama boksi, niin kestää hienosti kilon paineita.
Hakua olen käyttänyt ja juurikin näistä asioista lukenut, heh. Mutten tahtoisi virittää virittämisen takia, vaan ajatuksenani on nostaa auton moottorin hyötysuhdetta :wink:
Eikä rikkinäisellä moottorilla ole mitenkään hyvä hyötysuhde. Eli onko APC
the vaihtoehto? Siihen löyty hyvät sivut kuvilla. Ylimpänä haulla,ellen väärin muista.

Ehkä sitä saisi jotain aikaiseks kun on vp ja tollanen sää:)
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tuossa broidin kanssa mukana koeajolla, niin huomattua myöskin suhina/letkuvuoto ahdoilla, jossakin kuskin puolella.

Hyötysuhdetta oli ajatus parantaa asentamalla satkun postimerkki-IC hiluineen. Tällöinhän ahtopaieet laskee -> täytyy korottaa turbon kellolta -> hyötysuhde paranee kun saadaan enemmän ilmamassaa koneelle.

nythän osa "ahtopaineista" on vain ilman lämpenemisen tuottamasta lämpölaajenemisesta...
MHa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 12:53
Paikkakunta: JNS

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja MHa »

Tuo mittaristo takaa kuuluva suhina todennäköisesti on rikkinäinen ylipainekatkaisija josta on kalvo puhki. Voi olla myös haljennut letku, mutta yleensä se katkaisija nöyrtyy voiman alla jossakin vaiheessa. Löytyy kuskin jalkotilan yläpuolelta, helpoiten pääsee käsiksi kun irrottaa sen polvipanelin pois kokonaan.
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Noh noh..
Onnistuko?
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

MHa kirjoitti:Tuo mittaristo takaa kuuluva suhina todennäköisesti on rikkinäinen ylipainekatkaisija josta on kalvo puhki.
Kiitoksia. täytyy tutkia. Voiko se vaikuttaa kulutukseen? Vai mikä sen ylipainekatkaisijan tarkoitus on?
DIggItaLLr kirjoitti:Noh noh..
Onnistuko?
Nooh.. Kokeiltiin siis kaverin 1984 T16 cooleria ja ahtojen nostoa, mutta aikataulu tuli niin pahasti vastaan, ettei oikeastaan saatu todettua muuta kuin että kaverin -1984 turbo on vuotanut runsaasti öljyä putkiin ja IC:iin. Näinpä otin ne mukaan ja yritän putsailla niitä tässä viikolla, että josko saisi pelkkää ilmaa imusarjaan, öljyn ja ilman epämääräisen seoksen sijaan. Tyhjäkäynti vaikutti muuttuvan siten, että kun kerran höräytti kaasua, niin kierrosten laskiessa koneen tyhjäkäynti nousi kauhian matalalta (~300rpm) normaalille tasolle (~800)
Jos ens vklp nostaisi ahdot sitten. Ensin pitäisi saada tuo ylipainekatkaisija-setti hoidettua. Haulla löytynee?

Mutta nyt nukkumaan.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja twirl »

Kiitoksia. täytyy tutkia. Voiko se vaikuttaa kulutukseen? Vai mikä sen ylipainekatkaisijan tarkoitus on?

Ylipainekatkaisija katkasee menon hetkellisesti kun ahtopaineet saavuttaa asetetun raja-arvon.
raja-arvoa saa nostettu kiristämällä ylipainekatkaisijassa olevaa säätö ruuvia tai sit toinen vaihtoehto on poistaa koko katkaisija

Korjatkaa jos olen ihan väärässä
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei ylipainekatkaisija vaikuta suoraan kulutukseen. Tietenkin jos alipaineletkut katkaisijalle vuotaa niin silloin vaikuttaa kulutukseen kun seokset menee puilleen.

Mitä itse katkaisijaan tulee, olen elänyt luulossa että Lucas vehkeissä on ahtopaine anturi jota ecu lukee. Kun ahtopaine ylittää n raja-arvon niin Lucas katkaisee virran PA-pumpulta. Sen takia Lucakseen pitää vaihtaa täyspaineisen lastu.


VAI 2:
Lucaksessa on erillinen ylipainekatkaisija, joka pitää ohittaa, ja sitten ecuun on vaihdettava lastu jotta saa bensa kartat 0.45bar->0.75bar ahdoille nusnus ATM on 0, 0-> ylipaine, <-0 alipaine
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lucaksessa ei ole paineanturia. Ylipainekytkin on kuten kaikissa muissakin OG900:ssa, sen lisäksi 1990 mallin matalapaineissa on ecussa ilmamassarajoitin joka katkaisee syötön. Vakioahtimella tämä ilmamassa löytyy sillä ~0,6 barilla.
1991-> ässissä ei ole ecussa rajoitusta ja virilastua ei tarvitse ellei aio mennä 1 bar+ ahtoihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Eli kun minulla on 1991 niin voin huoleti poistaa sen ylipainekatkaisijan, kun en kuitenkaan nosta ahtoja kuin ..hmm.. 0.7? Paitsi että jos sieltä ahtimen päästä jokin pettää niin hajoaako jotain isompaa? Tuskin :saab: on niitä ylipainekatkaisijoita sinne kettuillakseen laittanu. :?
Tänään en ehtinyt uurastaa saabilla. Jos huomenna huuhtelisi IC:n.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis väännetääs vähän rautalankaa. Ylipainekatkaisimen perimmäinen tarkoitus on suojella moottoria, jos esim. hukkaportinkello jäisi jumiin, tai muuta sellaista, jonka takia ahtopaineet karkaa ihan totalisesti yli äyräidensä. Sitä voisi verrata "varoventtiiliin", joka siis toimii vain jos laitteiston toiminta menee holtittomaksi. Normaalistihan ässä-mallissa ahtopaine säätyy hukkaportin kellon toimesta. Siinä on sisällä tietynlainen jousi ja jousella esijännitys, sekä kalvo, johon vaikuttaa imusarjan paine. Nämä yhdessä määrää ahtopaineen.

900S:ssä ei ole mitään ahtopaineen sähköistä säätöä. Se löytyy 16-venttiilisistä täyspainemalleista ja 8-venttiilisistä turbo apc -malleista. Sitä kutsutaan APC-järjestelmäksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Mertmi kirjoitti:Ylipainekatkaisimen perimmäinen tarkoitus on suojella moottoria, jos esim. hukkaportinkello jäisi jumiin, tai muuta sellaista, jonka takia ahtopaineet karkaa ihan totalisesti yli äyräidensä.
Näin arvelinkin
Mertmi kirjoitti:Normaalistihan ässä-mallissa ahtopaine säätyy hukkaportin kellon toimesta. Siinä on sisällä tietynlainen jousi ja jousella esijännitys, sekä kalvo, johon vaikuttaa imusarjan paine. Nämä yhdessä määrää ahtopaineen.
Tästä en ollut varma
Mertmi kirjoitti:900S:ssä ei ole mitään ahtopaineen sähköistä säätöä. Se löytyy 16-venttiilisistä täyspainemalleista ja 8-venttiilisistä turbo apc -malleista. Sitä kutsutaan APC-järjestelmäksi.
Tämän Tiesin!! :lol:

Mutta helkkarin hyvä että joku jaksaa vääntää rautalankaa. :)
Kun ei aina itse kaikkea tiedä. :cry:

Danke Schön!
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Noniin!

Paisarin paluuletkun kiinnike ottis ja irtos (syyläristä).
Onneksi kello oli vasta tuntia vaille puolen yön ja matkaa oli vain helsingistä raaseporiin... kolmelta kotona, vuotavalla syylärillä, vaikka kaksikomponenttiliimalla (joka maksoi vain naurettavat 9.90e....) sen upeasti sainkin liimailtua. Ei tainnut puolen tunnin kovettuminen riittää sata-asteisen nesteen sisällä pitämiseen..
Saiskohan kuntoon jos antaisi kovettua kunnolla?
Kuulin ettei moista letkua edes vanhemmissa malleissa ole. Jos sen vain pulttaisi umpeen jollai+??

Ja ahtojen nosto tyssäsi ruosteiseen hukkaportin kellon tankoon.. Lämmittämällä sai haun mukaan herkistettyä sen mutterisetin, mutta luulen että se tanko oli niin huonossa kunnossa ettei onnaa. Kannattaako ostaa jostain joku kilikili-viriviri kello, vai olisko jollain klubilaisella mukana hangossa?.. :?
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Vastaa Viestiin