Satkusta loppuu veto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Laitoin tässä pari kuukautta sitten -88 kaasarisatkun. Muuten auto on toiminut hintaansa nähden tosi hyvin, mutta yksi ongelma vaivaa vieläkin:

Kun lähden reippaasti kiihdyttämään vauhtia nollasta, noin 100-110 kohdalla alkaa nykiminen, kuin bensa olisi lopussa. Se menee kuitenkin ohi kun löysää kaasua sen verran ettei enää yritä kiihdyttää. 10 sekuntia kun ajelee tasaista vauhtia ja antaa uudestaan kaasua, auto taas kiihtyy 5-10km/h lisää, ja sama nykiminen alkaa uudestaan. Tämä tapahtuu vaihteesta (ja moottorin kierrosluvusta) riippumatta.

Epäilin vian syyksi heikkoa bensapumppua, mutta se on testattu, ja tavaraa tuli kuin Esterin pe****stä. Myös sytytys on suurin piirtein oikealla kohdalla ja kaasarin (Pierburg) kalvo on ehjä. Voiko kaasutin olla "sisäisesti" niin tukossa ettei bensa virtaa kohokammioon kunnolla?
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko jakajanalipainesäädin kunnossa entä muut alipaine letkut ja egr?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Tomppeli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Huhti 25, 2009 09:56

Re: Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja Tomppeli »

Oli joskus vuosia sitten samaa vikaa.110-120km/h kohdalla alkoi nykimään eikä kiihtynyt enempää.Muuten toimi normaalisti.
Vein auton länsi-autoon huoltoon ja väittivät kaasarin tulvivan ja
vaihtoivat kaasarin korjaus sarjan ja säätivät,loppu nykiminen siihen.
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Tomppeli kirjoitti:Oli joskus vuosia sitten samaa vikaa.110-120km/h kohdalla alkoi nykimään eikä kiihtynyt enempää.Muuten toimi normaalisti.
Vein auton länsi-autoon huoltoon ja väittivät kaasarin tulvivan ja
vaihtoivat kaasarin korjaus sarjan ja säätivät,loppu nykiminen siihen.
Pitänee kokeilla kaasarin vaihtoa/korjausta jos ei muu auta. Ainakin kalvo on kuitenkin ehjä.

Mutta...
antti.hakamaa kirjoitti:onko jakajanalipainesäädin kunnossa entä muut alipaine letkut ja egr?
Alipainesäädin on tietääkseni kunnossa, kun vika ei ole mitenkään riippuvainen kierrosluvusta. Onko egr se alipaineohjattu hässäkkä siinä imusarjan päällä? Ja mitä vaikutuksia sillä on jos se on rikki? Sen voi varmaan poistaa kokonaan, kun ei sitä kerta ole vanhemmissa moottoreissä ollenkaan?
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Satkusta loppuu veto & Pierburgin säätö?

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Vika korjattu! Vaihdoin höyryyntymismokkulan tilalle tavallisen letkuhaaroittimen niin alko lyyti kirjottaan :twisted: Veto ei ole siltikään ihan uuden auton luokkaa. Jos joku vielä kertoisi miten 175 Pierupurkki säädetään, en ainakaan vaimennussylinterin pohjasta löytänyt mitään ruuvia :?:
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja venakko »

Pierburg säädetään 8 millin hylsyllä kaasarin alta.
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Kiitos, apu tuli nopeasti :) Pitnänee pyörittää sitä ruuvia tänään johonkin suuntaan ja kokeilla jos menohalut paranee.
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Re: Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Morjensta pöytään!

Vähän vastaavia probleemia ollut meillä:

Emännän kaasarisatkussa alkoi karmea nykiminen ja tyhjäkäynnillä melkein sammui. Ryyppy päällä pystyi ajamaan kyllä mutta eihän se nyt oikein ole tarkoituksenmukaista kesäkuussa. Kovin paljoa rahaa tuohon ei viitsi sijoittaa kun tarkoitus on ajaa leima loppuun, eli tammikuulle ja sen jälkeen varaosiksi. (Kori on aika lohduttomassa kunnossa) Näin ollen vaihtoon meni ainoastaan sellaisia osia joita löytyy valmiiksi itseltä. Kävin kaikki syttyosat, kaasarin kalvon ja alipaineletkut läpi. Yhteensä keksin kolme osatekijää jotka aiheuttivat nykimisen, puutumisen, ja paukkumisen.

-Virranjakajaa kääntelemällä sain ajoituksen paremmaksi
-Pierburgin pohjasta säätöruuvista käänsin ilmeisesti rikkaammalle.
-Kaasarilta venttiilikoppaan menevä alipaineletku oli hapertunut juuresta. Lyhensin letkua 1,5 cm ja survoin takaisin.

Nyt tuntuu taas toimivan, tyhjäkäynti on kunnollinen, kierroksiakin ottaa taas normaalisti ja kone vetää niinkuin kuuluukin.

Säädöt tein täysin korvakuulolta, todennäköisesti ei ole ihan niinkuin kuuluisi, mutta pääasia, että autolla pystyy ajamaan 15 km päivässä.
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja timoce »

kyseisessä kaasarissa on semmoinen pieni suodatin tulo-linjassa siinä metalliosassa jossa on tuloputki kiinne! oli nimittäin omassa jokunen vuosi takaperin roskia täynnä eikä kone saanut tarpeeksi bensaa! lähtee pienellä latta ruuvimeisselillä pois! kannataa laittaa sitten joku halpa suodatin siihen letkon väliin niin ei mee roskia kaasariin!
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
juhoaalto
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 16:31
Paikkakunta: Kotka

Re: Satkusta loppuu veto

Viesti Kirjoittaja juhoaalto »

Eikös muuten bensapumpunkin kupeessa ole jonkinlainen suodatin tai sakkakuppi tms?
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
Vastaa Viestiin