Kolinaa Apukuskin puolelta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
karimylly
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 10:32
Paikkakunta: Tuusula

Kolinaa Apukuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja karimylly »

Olisin tässä varmistanut kolinan aiheuttajan.Lievään monttuun ajaessa
kolahtaa apukuskin puoli. Olisiko ehkä vetonivel joka pitää ääntä.
Kuskin puolella näyttää lukkomutteri uudelta luultavasti vaihdettu
ei ääntele Autohan on 900i-88 Entäs onko vaikea vaihtaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun satkussa oli tehostamaton hammastanko niin väljä, että sieltä tuli kolinaa kuopissa. Äänet hävisivät, kun vaihdoin tehostetun ohjauksen... Teihin tehdyt nerokkaan hidastetäryyttimet olivat kivoja, kun mutkassa auton suunta muuttui niiden kohdalla ja piti tehdä korjava ohjausliike. (Välystäkö?)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
karimylly
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 10:32
Paikkakunta: Tuusula

Kolina etupäässä

Viesti Kirjoittaja karimylly »

Oliko vaikea asentaa ohjaustehostin itselläni myöskin tehostamaton
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kolinaa Apukuskin puolelta

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

karimylly kirjoitti:Olisin tässä varmistanut kolinan aiheuttajan.Lievään monttuun ajaessa
kolahtaa apukuskin puoli. Olisiko ehkä vetonivel joka pitää ääntä.
Kuskin puolella näyttää lukkomutteri uudelta luultavasti vaihdettu
ei ääntele Autohan on 900i-88 Entäs onko vaikea vaihtaa.

Se voi olla myös väljä pallonivel.

Tai väljä/murentunut iskunvaimentimen alapään kumi.
Se on ainakin helppo tarkistaa: Ratti linkkuun ja apumies
painelemaan nurkkaa puskurista.
Huomaat kyllä jos kumi on sökö.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kolina etupäässä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

karimylly kirjoitti:Oliko vaikea asentaa ohjaustehostin itselläni myöskin tehostamaton
Ei se mikään mahdoton ole. Tuossa yksi kaveri jo kyselikin samaa asiaa...

Vastasin näin:

----
Sie tarviit sen tehostetun hammastangon, letkut, Pumpun, toisenlaisen moottorin kannattimen (kannen ja tukikumin välillä oleva palkki, jossa pumpun korvakkeet), uusi hihna (mun i8:iin oli motonetin 1175mm hihna meni hikisesti paikalleen, joten ite ainakin seuraavaksi hihnaksi ostan ~50mm pidemmän) ja Saab-ohjaustehostinnestettä.

Työn suoritus onnistuu parhaiten, jos käytettävissä on rasvamonttu tai nosturi. Hammastanko sopii pois ja paikalleen kun vasemmanpuoleinen raidetangonpää irroitetaan raidetangosta, käännetään ohjaus täysin vasemmalle ja pujotetaan tankoa ensin niin paljon oikealle, kunnes vasemmanpuoleinen raidetanko sopii kääntymään pois aukostaan alaspäin. Samalla tapaa päinvastoin menee uusi tanko paikalleen. Ohjausakselin irroitus ja asennus hoituu kokonaisuudessaan helpoiten kuskin jalkatilasta käsin. Moottorin tuen vaihto onnistuu helposti, jos voit tunkata moottoria hitusen ylös tasauspyörästön kopasta. Kun alapään pultteja löysää ennen tunkkausta, voi tunkkauksen aikana tarkkailla, milloin tuki alkaa nousta alemmasta lohkoon menevästä tuesta irti. Jos tuen repii irti ilman tunkkausta, keikahtaa kone alas, tai tukea ei saa pois. (en ole moista kokeillut )

Siinä tehostetussa hammastangossa on syytä olla ehjät raidetankojen sisäpäät, eli käytännössä ehjät voi kääntää ylös tai sivulle siten, että ne ei valahda ala-asentoon. Jos ne valuu tai ei pysy ollenkaan asetetussa asennossa, kannattaa uusia ne sisäpään nivelet samantien. Samoin, jos haitarikumit on haperot, niin kannattaa uusia ne jo ennen paikalleen asennusta.

Aurauksen säätöhän siitä menee perseelleen asennuksessa, eli se pitää pystyä säätämään ainakin sinnepäin, jotta voit viedä sen tarkempaan säätöön. Ratin saaminen suoraan kotikutoisesti säätämällä on ehkä hankalin asia koko touhussa. Raidetankojen päät pitää jokatapauksessa laittaa suunnilleen yhtäpaljon kierteille ja pyörät suoraan. Sen jälkeen ratti pitää oikaista suoraan ottamalla spoorista irti ja laittamalla mahdollisimman lähelle oikeaa asentoa. Sitten loput raidetangoista säätämällä. Kannattaa laitta suosiolla uudet raidetangonpäät (ulommat), jos entisien iästä ei ole tietoa. TRW-merkkiset kestää ja maksavat n.20e/kpl. Raidentangot sisäpäineen maksaa n. 15/kpl.
----

Onneksi oli tallessa vielä tuo viesti, niin sain kopsia sulle. Homma ei tosiaan tule hirveän kalliiksi, jos saat vaan nuo ohjaustehostimen perusosat edullisesti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ja hammastangon suojakumiksi ehdottomasti orkkis. Tarvike kumi kestää kahdestatoista puoleen päivään ja saa hyvällä lyjkyllä hammastangonki sököksi samaan rahaan. Se kolahdus voi olla myös iskarin yläpään tappi. Kumit kuluneet niiniskarin varsi kopauttaa korissa olevan reijän reunaan. Arvaa hajinko vikaa aikonaan, uusin kaikki nivelet hammastangon kiristin ym. aina kolahti no iskareita vaihtaesa huomas että voi vee... :oops: no aina oppii uutta ja yleensä silloin nuorenamiehenä kantapään kautta....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Voi myös olla jarrusatula joka kolajaa. Uudemmissa jarruissa (88->) voi noi satulan liukutapit kulua väljiksi tai sitten voi olla jarrupalatkin lopussa.

Täällä kolisee sillointällöin vasenmmalta. Iskarit on ihan uudet samoin niiden kumipuslat. (On kolissut jo pitkään) Itsekkin kyselin apua ja sitä sainkin, mutta ei ole ehtinyt tehdä asialle mitään. Ongelma on kuitenkin "satunnainen".

Jännä juttu: kolinaa ei välttämättä kuulu päiviin, kunnes taas joku aamu kolisee. Lähinnä kaivonkannet ja "nimismiehenkiharat" aiheuttaa kolinaa. Parhaiten "onnistuu" kun ajaa semmoisesta kuopasta mikä ottaa vain toiseen renkaaseen.

Kun jaksais niin vaihtaisin kallistuksenvakaajan päätykumit. Se on myös todennäköinen kolinan aiheuttaja.

Vasemmalta on vaihdettu ylempi pallonivel katsastuksen yhteydessä, ei vaikutusta. Alempi pallonivel on rasvattu, ei vaikutusta. Pitänee vaihtaa sekin joskus...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tutkippas se jousen kunto ja miten se makaa kupeissaan.
Omassani oli yläpäässä oleva laakeri jumissa jolloin aina kun pyörää käänsi niin jousi hyppäsi alapäässä olevasta kupista pois, ja kun pyörät olivat suorassa niin jousi hyppäsi kuppiin takaisin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Teemu kirjoitti: Kun jaksais niin vaihtaisin kallistuksenvakaajan päätykumit. Se on myös todennäköinen kolinan aiheuttaja.
Noiden päätykumien vaihtoa voi lykätä hankkimalla sopivan kokoista kutistesukkaa, josta tehty pätkä lämmitetään, eli kutistetaan siihen vakaajatangon päähän. Näin saadaan tankoon keinotekoisesti paksuutta lisää ja välys häviää, eikä maksa paljon. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Noiden päätykumien vaihtoa voi lykätä hankkimalla sopivan kokoista kutistesukkaa, josta tehty pätkä lämmitetään, eli kutistetaan siihen vakaajatangon päähän. Näin saadaan tankoon keinotekoisesti paksuutta lisää ja välys häviää, eikä maksa paljon.
Hmm, täytyypä tuota kokeilla. Pakissa kun on sähkötyökalujen joukossa varmasti erikokoisia kutistesukan pätkiä..
Olis ainakin halpa fixi ja tulis sitten todennettua onko vika tuossa. Ei tulis ostettua turhaan uutta jos vanhakin vielä toimii. Minäkö nuuka :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne vakaajan päissä olevat mutikat on kalliit. Pro Car servicen kautta sain tarjouksen joskus reilu vuosi sitten 38e/kpl. Kyllä niitä tuohon hintaan kannattaa vähän korjatakin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nyt tulee pikkupieruissa villinpi veikkaus. Jouset väärässä asennossa??? Laitoin omaan muuan vuosi sitten Lesjöforssin madallussarjan, Elitin. Tämän jälkeen alkoi semmoinen sievä kolina autossa, jota veikkasin vaikka miksi mutta en jousen vääräksi asennoksi. Tuumasin mielessä, että konttorilla ne väljyydet löytyy, ei löytyny kolmen katsastuksen jälkeen. Sitten kokeiltiin jousia veljen autoon, että miltäs se OG900 näyttää madallettuna. Siistiltä näyttää ja jouset takaisin mun pirssiin, jouset oikeaoppisesti ajan kanssa paikoilleen ja kolinat loppu. Naurattaa moinen vieläkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin