kaasarisatkun latausongelma ratkaistu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Eikös sähkö olekin ihmeellistä.. :mrgreen: :mrgreen:

Mittarinahan tietysti käytit laatu biliksen mittaria jossa virhemarginaali 20%

Laita uusi abiko siihen herätepiuhaan ja putsaa laturin kaikki pinnat...myös se isompi naru...Jo alkaa pelittämään....
Juu, ihmeellistä on sähkö. :)

Mittari taitaa olla Kouluelektroniikan tuote. Varmaan se jotain suuntaa ainakin näyttää.
Putsia täytyy vielä harrastaa.

Mimmille: lamppu on alkuperäinen, kun auton koko historia on tiedossa, isäukon uutena ostama. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mimmi kirjoitti:Onhan latauksen merkkivalo oikea? Vääränkokoinen lamppu aiheuttaa latausongelmia.
Onko minusta aika ajanut ohi kun mielestäni sitä merkkilamppua ei tarvita latauksen säätöön(ainoastaan näyttää ettei lataa tai remmi poikki) millään lailla...prkl..ois pitänyt olla hereillä ammattikorkeen sähkötekniikan tunneilla..

Pitäiskö käydä tunnit uusintoina :mrgreen: :mrgreen:
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja RJK »

Vaikka tässä maadoituspisteistä on puhuttu niin muistutan vielä kerran, että laturin rungosta pitää johtaa luotettava maadoitusjohto moottorin runkoon, koska sähkö ei kulje kumisten kiinnitysholkkien läpi.

Sitten sytytysennakosta. Projektikohteessa on ilmeisesti virranjakaja ...052.
Minulla ei ole säätökäyrää tuohon malliin, vaikka sitä joskus yritinkin kysellä foorumilla. Aikaisemmin käytössä olleen jakajan ...024 säätökäyrän mukaan keskipakosäädin muuttaa ennakkoa n. 8 astetta (vaihteluväli 6 - 10 astetta) tyhjäkäynnin ja 2000 kierroksen välillä.
Ohjeeksi on siis annettu 20 astetta kierrosluvulla 2000. Tyhjäkäynnin ennakko olisi siis noin 12 astetta! Ennakko olisi nyt siis liian aikaisella!

Pyydän siis luotettavan kierroslukumittarin ja strobon omistavaa saabistia mittaavan sopivasta Saabista alipaineletku irroitettuna ennakon tyhjäkäynnillä ja kierrosluvulla 2000 ja kertovan tuloksen tänne.

RJK
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kävin vielä putsaamassa niin paksun johdon kuin sen pienenkin liitokset. Molemmissa oli varmaankin sanomista. Sen jälkeen pelit toimivat jolloin tapaa hetken. Tuotto on luokkaa 12, jotain, muttei missään tapauksessa sitä normaalia 14,3V. Ajossa homma alkoi taas hiipua. Sen huomaa lämpömittarista, joka alkaa vajota ja pätkivästä radiosta. Konkka antoi sitten taas lukemia 9,jotain V, eli aivan liian vähän.

Tarkistan ja putsaan vielä sen maajohdon laturin ja moottorin väliltä, mutta voiko mikään muu kuin laturi olla tuon ilmiön aiheuttaja, eli auton sähköjärjestelmän jännite on liian matala. Eikös se kuuluisa jännitteensäädi tee juuri tuota hommaa? Ja sehän sijaitsee????? Kajakissa taisi olla erillinen mötikkä, mutta onkos se näissä uudemmissa siinä laturin kyljessä, pitää tutkia EPC:n kuvia.

Pasilaa siteerate: Hyvin jännä vika. :mrgreen:
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, La Kesä 06, 2009 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Kävin vielä putsaamassa niin paksun johdon kuin sen pienenkin liitokset. Molemmissa oli varmaankin sanomista. Sen jälkeen pelit toimivat jolloin tapaa hetken. Tuotto on luokkaa 12, jotain, muttei missään tapauksessa sitä normaalia 14,3V. Ajossa homma alkoi taas hiipua. Sen huomaa lämpömittarista, joka alkaa vajota ja pätkivästä radiosta. Konkka antoi sitten taas lukemia 9,jotain V, eli aivan liian vähän.

Tarkistan ja putsaan vielä sen maajohdon laturin ja moottorin väliltä, mutta voiko mikään muu kuin laturi olla tuon ilmiön aiheuttaja, eli auton sähköjärjestelmän jännite on liian matala. Eikös se kuuluisa jännitteensäädi tee juuri tuota hommaa? Ja sehän sijaitsee????? Kajakissa taisi olla erillinen mötikkä, mutta onkos se näissä uudemmissa siinä laturin kyljessä, pitää tutkia EPC:n kuvia.

Pasilaa siteerate: Hyvin jänää vika. :mrgreen:
SEHÄN SIJAITSEE LATURIN PÄÄSSÄ...TEHOTRANSISTORI..
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

900 I 16 Kat kirjoitti: SEHÄN SIJAITSEE LATURIN PÄÄSSÄ...TEHOTRANSISTORI..
Niin, mutta minähän olen ns. pussihoususaabisti ja osaan vain kajakkiteknologiaa. Ja sehän on tunnetusti vaikeusasteeltaan jonkin verran simppelimpää kuin vaikkapa satkut uusista nyt puhumattakaan. :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti: SEHÄN SIJAITSEE LATURIN PÄÄSSÄ...TEHOTRANSISTORI..
Niin, mutta minähän olen ns. pussihoususaabisti ja osaan vain kajakkiteknologiaa. Ja sehän on tunnetusti vaikeusasteeltaan jonkin verran simppelimpää kuin vaikkapa satkut uusista nyt puhumattakaan. :lol:
Heitit pahan...
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun latausongelma ratkaistu

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Niinhän siinä sitten lopulta kävi, että kun yhdisti alkuperäisen laturin ja purkuauton melko uuden hiili-jännitteensäädinpaketin, niin alkoi pelit toimia. Se jousen tapainen, joka ottaa siihen hiilipakettiin, oli myös hapettunut, mutta hiiletkään eivät enää parhaat mahdolliset olleet, joten paketti vaihtoon. Nyt työntää 13,8 - 13,5 V mittaa sitä sitten mistä tahansa. Pyyhkijätkin pelaavat OK samoin lämppärin mittari.

En ole aiemmin moiseen ongelmaan törmännyt, mutta aina näistä oppii.

Oiskohan se nyt siinä 8O
# 419 Vesa Pohjalainen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kaasarisatkun latausongelma ratkaistu

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niinhän siinä sitten lopulta kävi, että kun yhdisti alkuperäisen laturin ja purkuauton melko uuden hiili-jännitteensäädinpaketin, niin alkoi pelit toimia. Se jousen tapainen, joka ottaa siihen hiilipakettiin, oli myös hapettunut, mutta hiiletkään eivät enää parhaat mahdolliset olleet, joten paketti vaihtoon. Nyt työntää 13,8 - 13,5 V mittaa sitä sitten mistä tahansa. Pyyhkijätkin pelaavat OK samoin lämppärin mittari.

En ole aiemmin moiseen ongelmaan törmännyt, mutta aina näistä oppii.

Oiskohan se nyt siinä 8O
Taisit selättää vian.. :roll: :roll:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun latausongelma ratkaistu

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Taisit selättää vian.. :roll: :roll:
Toistaiseksi kaikki hyvin. Poika ajeli autolla ja edelleen reissun jälkeenkin lataus oli luokkaa 13,6-13,8V, mikä käsittääkseni on ihan OK. Säädettiin sytytys vielä sillä 2000 kierroksella kohdalleen strobolampulla. Näyttää olevan tyhjäkäynnillä siinä 12- 13 astetta, joten alkuperäinen 15 oli aika hyvä, ehkä hivenen aikaisella. Nyt vetää nykimättä sen, mitä se nyt vetää. Itse asiassa latausvian aikana menosta tuli nykivää. Ilmeisesti vajaa lataus ei riitä kunnon kipinäänkään.

Pitää säädättää vielä seokset uudellee sinne 2,5 tienoille. Entistä tukehtumista ei enää kuitenkaan ole, vaan jopa viitosella on havaittavissa hienoista nopeuden lisääntymistä. Pienillä pykälillä meno on suorastaan tajunnan räjäyttävää. :lol:

Ei vaan kaasutinauto on rauhallinen kulkupeli ja sellaisena olkoon hyväksyttävä. Luotettava se ainakin on ollut, siis kaikki perheen piirissä palvelleet peruspelit. Ja mihinkäs sitä tässä on niin hirmuinen kiire valmiissa maailmassa. :wink:

Laturin remmit pitää uusia, mutta se on sitten oma talkoonsa...vaikka ainahan noiden kanssa ohjelmaa riittää. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kaasarisatkun latausongelma ratkaistu

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Itse käytän jännitteensäädintä, joka lataa 14.3V se kerkiää lataamaan myös ns. nurkkaajossa hyvin...eikä ole muistaakseni montaa euroa kalliimpi kuin tavallinen säädin...löytyy ainakin bossilaisesta...
Vastaa Viestiin