Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

tomaatti kirjoitti:
maeksvel kirjoitti:
Paljonko porukoilla on maksanut päästöjen mittaaminen ja samalla siis seoksen säätäminen?

Kiitos..

-Markus
Yleensä noin 15 euron luokkaa.

Talviajossa pätkäajossa max 5km siivu hyväksyisin 15 litraa satasella.
Mutta kyllä sen pitäisi näin kesällä asettua kaupunkiajossakin sinne 10 litraa sadalla kulutukseen jos vaan vähän miettii miten ajaa.
No sitä minäkin.. Lisätään siis kohtuuton bensankulutus takaisin vikalistaan.

Tänään kirjastolta lähettäessä auto käynnistyi hyvin, mutta kaasua painettaessa tukehtui. Pk-seudulla kun on nyt satanut ja lämpötilatkin on vaihdellut, tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto, että olisi saattanut joutua vettä joko suoraan tai kondensoituneena polttoainejärjestelmään. Onko edes mahdollista ja voisiko se aiheuttaa tällaisia oireita?
Joskus kaksipyöräisen kanssa ollut sellaista ongelmaa, että katkesi bensantulo kun tankissa oli vettä.

Eli kuluttaa bensaa kohtuuttoman paljon, pätkii satunnaisilla ajokerroilla ja tukehtuu kylmänä heti käynnistyksen jälkeen jos painaa kaasua. Niinjoo ja tyhjäkäynti on tippunut puolen kilon lukemiin ja auto meinaa sammua (tyhjäkäynti käväisee ~200rpm paikkeilla ja nousee takaisin viiteensataan) kun vauhdista iskee kytkimen pohjaan tai pysähtyy valoihin ja pistää vapaalle. Ja tyhjäkäynti säädetty 8-900rpm.

APUA.

-Markus
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

1.Ilmansuodattimen tarkastus.
2.Sytytystulppien tarkastus.
3.Sytytysjohtimien tarkastus.
3.Virranjakajan kannen tarkastus/puhdistus.
4.SYTYTYKSEN SÄÄTÖ.
5.Tulppien tarkastus.
6.Ryyppysuuttimen toiminnan tarkastus.
7.Suuttimien toiminnan tarkastus.

Näin aluksi
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Nyt kun minullakin on 900i ja ongelmiakin, niin tässä topicissa voisin niitä kysyä...
Autoa kun starttaa pyörii se vähän aikaa, muttakun koskee kaasuun niin sammuu...
Toinen ongelma on se että hihna vinkuu, muttakun polkasee reippaammin se lakkaa. Sitten kun lisäflektin laittaa päälle rupeaa taas hihna luistamaan...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Saabisti kerralla
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Saabisti kerralla »

Ajattelin rohjeta kysyä mahdollista selvennystä erääseen asiaan, joka ilmeni 2 päivää sen jälkeen kun ostin vm. -89 satkun eli tarkalleen ottaen eilen. Päivällä puunasin ja huolsin autoa ja päätin sitten lisätä vettä paisuntasäiliöön, kun se näytti olevan melko tyhjä, mutta siellä pohjalla oli vähän niin kuin öljyn näköistä mönjää hieman, no kuitenkin lisäsin vettä siihe puoliväliin ja pistin pellin kiinni ja lähin ajamaan, ja ihan hyvin sillä pääskin kunnes moottoritiellä ihan normaaleilla kierroksilla ja normaalissa vauhissa alko jumalaton höyry puskemaan auton alta. Ajoin sitten lämpömittaria tarkkaillen moottoritieltä pois ja pysäytin tien laitaan ja konepellin alta nousee iso harmaa pilvi ja suhina kuuluu. Tänään kotipihassa aloin tutkimaan tarkemmin asiaa niin vuoto on tosiaan jossakin pakosarjan putkien alapuolella ja jos kaataa kone sammuksissa vettä paisariin, niin vedet valuu ihan vesiputouksena ko. kohdasta pois, jos laittaa paisarin korkin kiinni, niin veden tulo lakkaa mutta kun käynnistää koneen sieltä alkaa tulemaan höyryä kovalla paineella. Näimpä kysyn että mikähän mahtaisi olla vikana? Kone lähtee neljällä pytyllä kylmänä käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä ihan normaalisti ja kaikki on kondiksessa lukuunottamatta sitä niagaran putousta siellä pakosarjan takana.
Suappi eestä ja takkoo... SAAB
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Könsikäs kirjoitti:Nyt kun minullakin on 900i ja ongelmiakin, niin tässä topicissa voisin niitä kysyä...
Autoa kun starttaa pyörii se vähän aikaa, muttakun koskee kaasuun niin sammuu...
Toinen ongelma on se että hihna vinkuu, muttakun polkasee reippaammin se lakkaa. Sitten kun lisäflektin laittaa päälle rupeaa taas hihna luistamaan...
startin kuuluukin sammua auton käynnistyessä......heh
hihna luistaa kirsitä tai vaihda uus hihna-
mikä lisäflekti? onko se joku lisävaruste? homemade ranetus jota ei kuulu olla...

Ajattelin rohjeta kysyä mahdollista selvennystä erääseen asiaan, joka ilmeni 2 päivää sen jälkeen kun ostin vm. -89 satkun eli tarkalleen ottaen eilen. Päivällä puunasin ja huolsin autoa ja päätin sitten lisätä vettä paisuntasäiliöön, kun se näytti olevan melko tyhjä, mutta siellä pohjalla oli vähän niin kuin öljyn näköistä mönjää hieman, no kuitenkin lisäsin vettä siihe puoliväliin ja pistin pellin kiinni ja lähin ajamaan, ja ihan hyvin sillä pääskin kunnes moottoritiellä ihan normaaleilla kierroksilla ja normaalissa vauhissa alko jumalaton höyry puskemaan auton alta. Ajoin sitten lämpömittaria tarkkaillen moottoritieltä pois ja pysäytin tien laitaan ja konepellin alta nousee iso harmaa pilvi ja suhina kuuluu. Tänään kotipihassa aloin tutkimaan tarkemmin asiaa niin vuoto on tosiaan jossakin pakosarjan putkien alapuolella ja jos kaataa kone sammuksissa vettä paisariin, niin vedet valuu ihan vesiputouksena ko. kohdasta pois, jos laittaa paisarin korkin kiinni, niin veden tulo lakkaa mutta kun käynnistää koneen sieltä alkaa tulemaan höyryä kovalla paineella. Näimpä kysyn että mikähän mahtaisi olla vikana? Kone lähtee neljällä pytyllä kylmänä käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä ihan normaalisti ja kaikki on kondiksessa lukuunottamatta sitä niagaran putousta siellä pakosarjan takana.

oisko pakkasproppu tai lohkolämmittimen vastus joka vuotaa. tämä tuskin on turbo jolloin siellä olisi muitaki vesiletkuja/putkia. voi toki lohkoki olla halki.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabisti kerralla
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Saabisti kerralla »

miten voi tarkistaa onko lohko sökö? tai ylipäänsä katsoa onko se jompikumpi mainitsemistasi?
Suappi eestä ja takkoo... SAAB
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

näkeehän sen mistä se vesi virtaa....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabisti kerralla
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Saabisti kerralla »

juu kiitoksia neuvosta, pitää tuossa kohtapuolii mennä katsomaan vielä tarkemmin mistä se tulee
Suappi eestä ja takkoo... SAAB
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

9000CD23T kirjoitti:1.Ilmansuodattimen tarkastus.
2.Sytytystulppien tarkastus.
3.Sytytysjohtimien tarkastus.
3.Virranjakajan kannen tarkastus/puhdistus.
4.SYTYTYKSEN SÄÄTÖ.
5.Tulppien tarkastus.
6.Ryyppysuuttimen toiminnan tarkastus.
7.Suuttimien toiminnan tarkastus.

Näin aluksi
Ilmanputsari tarkastettu ja putsattu, tulpat tarkastettu ja vaihdettu täällä suositeltuihin NGK:n tuotteisiin, johdot ilmeisen pätevät ja antaa kipinänä jokaisella, virranjakaja ehjä ja moneen otteeseen putsattu, sytkän säätöä ei ole tehty, mutta ohjausyksikkö on vaihdettu, tulpat tsekattu uudelleen (:D) Ryyppysuuttimella tarkoitat varmaan kylmäkäynnistyssuutinta (ruiskuvehkeessä ryyppy??) ja ruiskun suuttimet on tarkastettu ja antoivat alfamerin mukaan "kohtalaisen" suihkutuksen eli kunnossa ovat nekin.
5d 900i 8v MY1986
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Joku edellinen omistaja siihen on sellaisen lisäflektin asentanut.
Mitä öljyä suosittelette 900i 5 loviseen laatikkoon? onko SAE 10W30 hyvä?
Sama öljy käy myös koneeseen?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Saabisti kerralla
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Saabisti kerralla »

juu kävin äsken katsomassa tarkemmin mistä se vuotaa, sieltä jostakin pakosarjan kautta se maahan tiputtaa...ei pystyny tarkasti paikallistamaan sitä kohtaa ku oli niin surkea valo, mutta siellä jossai pakopuolella se vuoto on. Pakkasproppu jonka joku mainitsi näytti olevan ehjä ja tiukasti kiinni.
Suappi eestä ja takkoo... SAAB
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

siis jäähdyttimelle flekti jota ohjataan sisältä katkaisjasta? höh. aika viritys....
syylärissä voi olla 2 flektiä jos on ilmastoitu malli.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Nyt on saabbiin vaihtettu tuoreet öljyt ja suodatin. myöskin hihnat uusittiin.
Ainoa ongelma enää on kylmäkäynnistys. Lämpösenähän auto pelaa mainiosti ja pyörii tasaista noin 800 rpm.
yleensä kun kylmällä koneella käynnistää, se vain lupailee eikä pysy käynnissä. parin kolmen yrityksen jälkeen se lähtee pyörimään. Kaasulla joutuu pitämään käynnissä eli Tyhjäkäyntiä ei käy kunnolla.

Mikäs voisi olla saabissa sitten vikana? auttakaa aloitteliaa :lol:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Näin aluksi[/quote]

Ilmanputsari tarkastettu ja putsattu, tulpat tarkastettu ja vaihdettu täällä suositeltuihin NGK:n tuotteisiin, johdot ilmeisen pätevät ja antaa kipinänä jokaisella, virranjakaja ehjä ja moneen otteeseen putsattu, sytkän säätöä ei ole tehty, mutta ohjausyksikkö on vaihdettu, tulpat tsekattu uudelleen (:D) Ryyppysuuttimella tarkoitat varmaan kylmäkäynnistyssuutinta (ruiskuvehkeessä ryyppy??) ja ruiskun suuttimet on tarkastettu ja antoivat alfamerin mukaan "kohtalaisen" suihkutuksen eli kunnossa ovat nekin.[/quote]

Tarkatsitko tuon kylmäkäynnistys suuttimen ettei vuoda?
Siihenhän ei siis riitä että ottaa pelkän johdon irti.
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

tomaatti kirjoitti:Näin aluksi
Ilmanputsari tarkastettu ja putsattu, tulpat tarkastettu ja vaihdettu täällä suositeltuihin NGK:n tuotteisiin, johdot ilmeisen pätevät ja antaa kipinänä jokaisella, virranjakaja ehjä ja moneen otteeseen putsattu, sytkän säätöä ei ole tehty, mutta ohjausyksikkö on vaihdettu, tulpat tsekattu uudelleen (:D) Ryyppysuuttimella tarkoitat varmaan kylmäkäynnistyssuutinta (ruiskuvehkeessä ryyppy??) ja ruiskun suuttimet on tarkastettu ja antoivat alfamerin mukaan "kohtalaisen" suihkutuksen eli kunnossa ovat nekin.[/quote]

Tarkatsitko tuon kylmäkäynnistys suuttimen ettei vuoda?
Siihenhän ei siis riitä että ottaa pelkän johdon irti.[/quote]

En.. Miten toi tapahtuu? Kytketään kiinni vastaavasti kuin ruiskun suuttimia testatessa ja kokeillaan? Jos vuotaa, kävisi liian rikkaalla, eikö? Jos luet pari sivua taaksepäin, huomaat että epäiltiin että kävisi liian laihalla, mutta enpä tiiä :roll: Hermot menee kun välillä pelaa nätisti ja välillä taas nykii ku viimestä päivää..

PS. Kulutus tippui jakajan alipainekellon vaihdon ja ajotyylin sovittamisen ansioista ~12l/100km joka tosin vieläkin tuntuu ainakin lompakon mielestä kohtuuttomalta, mutta parempaan päin ollaan menossa :D
5d 900i 8v MY1986
Vastaa Viestiin