Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Vois kyllä joku kertoa selkeästi kylmäkäynnistys suuttimen tarkastuksen ja mahdollisen korjauksen että aloitteliakin ymmärtäisi. :?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Uutta puolaa kattelen, tekeekö tollasella yleismallilla mitään, vai säästänkö vaan rahani ja harkitsen hieman pidemmällä sijaitsevan puolan ostoa klubilaiselta? Hinta ei päätä huimaa kummassakaan tapauksessa, mutta olisi kiva saada tämäkin hoidettua ennen juhannusta ja postittelussa on aina oma säätönsä..

Tällanen siis kyseessä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-1021

-Markus

Edit: Voisiko joku suositella purkaamoa pk-seudulla josta mahdollisesti löytyisi saabiin osia? Mites noiden puolien yhteensopivuus? Joku oli ainakin tonnarista laittanut puolan ilman sen isompia ropleemia. Ruisku/kaasarivehkeiden puolissa eroja?

Kiitos!
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Könsikäs kirjoitti:Vois kyllä joku kertoa selkeästi kylmäkäynnistys suuttimen tarkastuksen ja mahdollisen korjauksen että aloitteliakin ymmärtäisi. :?
Kylmäkäynnistyssuutin - Tätä ohjaa lämpöaikakytkin, joka antaa suuttimelle virran vain moottorin ollessa kylmä (alle 30 asteinen) ja silloinkin vain määräajan. Kylmää moottoria startatessa saa tämä suutin 12 volttia ja suihkuttaa se lisäbensaa imusarjaan


Kuva
Lämpöaikakytkin

Kuva
Kylmäkäynnistys suutin

http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=87
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Kysäisempä minäkin. Voiko lämpöaikakytkin aiheuttaa sen että auto ei lämpimällä koneella edes yritä lähteä käymään?

Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta jokin aikaa sitten käytin lämpäaikakytkintä irti (luulin lämpötila-anturiksi :oops: ) Sen jälkeen muutaman kerran jättänyt lähtemättä käyntiin lämpimänä, mutta kun on kytkimen liittimen irroittanut niin on pöyrähtänyt käyntiin saman tien.

Onko lämpöaikakytkinmessä olevalla pienellä ruuvilla vaikutusta toimintaan? Sitäkin menin tyhmyyksissäni pyörittelemään.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Saab käynnistyy paremmin kun vähän painaa kaasua startatessa. :roll:
Aina ne niksit löytää :lol:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

~156tkm mittarissa, tänään intti edessä ja eilen luovutti pelkääjän puoleinen vetari. Parkkiksella ratti ääriasennossa pakittaessa paukahti lujaa sillä seurauksella, että lootan sekä vetarin "väliin" tuleva laakeripesä+laakerit menivät sitten tuhanteen osaan. Kaverin jeepillä hinattiin pihaan ja nyt ihmetellään seuraavaa: Mistä varaosat? Joltain foorumilaiselta luovuttajasta vai onko toivoa saada uutena? Kohtuullisen helppo homma hoitaa ihan pihassa ilmeisesti jos edellämainitut osat vaan löytyy, alfamer osaa auttaa ilmeisesti melko pitkälle jos menee sormi suuhun kesken operaation.

Sattuneesta syystä vaan olen seuraavat 2-3vk kiinni ja faijalla ilmeisesti joku tuttu tähän hommaan, en vaan tiedä onko sitten kustannusten arvosta jos ite saa hoidettua, jos jollain on jotain mielipidettä ja/tai kustannusarviota ihan "ammattilaisella" hoidettuna, niin arvostaisin, helpottaisi päätöksentekoa sen suhteen, hoidanko ite vai maksanko että joku muu hoitaa..

Kiitosta taas.

-Markus
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aikoinaan minulle kävi samanlainen homma, apukuskin puoleinen vetari hyppäsi irti
vaihdelaatikon puoleisesta kupista.
Tätä ihmettelin pitkän tovin, piti oikein liikkeessä käydä ihmettelemässä
toista satkua.
Tällä reissulla sitten tein merkittävän havainnon, omasta satkusta puuttui
yksi moottorin tukiraudoista, ja näin ollen moottori pääsi kallistumaan liikaa ja
näin ollen vetarikin pääsi luiskahtamaan irti ( onneksi ei hajonnut ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Ilmat viilenee ja lämmin kesä vaihtuu syksyksi. Sehän tarkoittaa vaan sitä että kylmäkäynnistys suuttimen tarve kasvaa, ja se tarkottaa sitä, että se pitää saada kuntoon.
Kylmäkäynnistys suutin uusi. Lähtee toisella tai kolmannella käyntiin kylmänä.
Epäilen itse lämpöaika kytkintä. Miten sen nyt saikaan tarkistettua. eli johto pois ja käyntiin, jos lähtee nätisti ja ei v*ttuile. Lämpöaikakytkin viallinen?
Korjausoppaan mukaan lämpö- aikakytkin sijaitsee imusarjassa "keskellä yläreunassa" siinä kohti missä se on pultattuna koneeseen. Varmaankin sen näkee siitä kun kylmäkäynnistys suuttimesta lähtee letku sinne. :roll:

Mitenkäs maeksvellä on saabin kanssa sujunu? joko on ollu vapaaviikonloppuja aikaa laittaa?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Miten sen nyt saikaan tarkistettua.
Yleismittarilla mittaamalla, kylmä moottori nastoissa pitäisi olla yhteys.
Kuuma/lämmin moottori nastoissa ei ole yhteyttä.
Kuvassa lämpöaikakytkin on lepotilassa ( kylmä )
Vastuslanka ( 4 ) kuumenee ja tämän johdosta bi metalli ( 3 ) varsi katkaisee
nastojen välisen yhteyden. ( ja tämä kaikki muistaakseni 8s aikana )
Kuva
Aikoinaan kun minulla oli satku, niin starttaaminen tapahtui seuraavasti:

1.Ensimmäinen yritys ( konetta pyöräytettiin kevyesti )
2.Seuraavalla käyntiin.

Jos jätin tuon 1.vaiheen tekemättä, niin sitä sai startata vaikka maailman tappiin
eikä olisi lähtenyt käyntiin.
Se että miksi se tai ne tuon teki ei ikinä valjennut minulle.

Ja sitten lukemaan, sivulta 5 alkaa tietopaketti koskien tätä ongelmaa.
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf
Korjausoppaan mukaan lämpö- aikakytkin sijaitsee imusarjassa "keskellä yläreunassa" siinä kohti missä se on pultattuna koneeseen.
Ei muuten sijaitse... :x
Löytyypi läheltä termostaatti koteloa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Könsikäs kirjoitti:Saab käynnistyy paremmin kun vähän painaa kaasua startatessa. :roll:
Aina ne niksit löytää :lol:
Riippuu saabista.. Vanha kaasari lähti parhaiten, kun kerran polkaisi kaasun pohjaan ENNEN starttia. Ruiskut, joita ollut ovat lähteneet mainiosti ilman kaasua kelillä kuin kelillä, kuten pitääkin. :)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Korjausoppaan mukaan lämpö- aikakytkin sijaitsee imusarjassa "keskellä yläreunassa" siinä kohti missä se on pultattuna koneeseen.
Ei muuten sijaitse... :x
Löytyypi läheltä termostaatti koteloa.
Riippuu vuosimallista. Ainakin -84 8v turbossa lämpöaikakytkin on tuossa imusarjan kanteen kiinni tulevan laipan keskellä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

nalleolut kirjoitti:siis jäähdyttimelle flekti jota ohjataan sisältä katkaisjasta? höh. aika viritys....
syylärissä voi olla 2 flektiä jos on ilmastoitu malli.

Tongin vanhoja viestejä..

Auto on ilmastoitu malli ja molemmat flektit ovat alkuperäisiä, mutta ne toimii myös katkaisiasta.
Mutta flektien toiminnasta...
Tämä on yksi mysteeri tämän auton kohdalla.
Kesällä kun flektiä tarvitsi ja laittoi sen katkaisijasta päälle, rupesi vaan yksi toimimaan..
Miksi nykyään se ohjaa molempia?

Mikä osa on viallinen kun kone nousee 3/4 osaan lämmöitään kunnes flektit käynnistyy(ennen vain yksi, mutta nyt se on päättänyt käyttää molempia)

Eikös se mene niin että kun lämmöt on siihen puoleenväliin, niin flektin pitäisi lähteä toimimaan :?:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

No nyt se saabi sitten luovutti.

Tässä keskustelussa pääosaa näytellyt 900i 8v (vm.86) lähti kirjastolta lähtiessä hyvin ensimmäisellä käyntiin, 20m matkan jälkeen meinasi sammua ja alkoi käymään todella huonosti (kävi kolmella, ehkä jopa kahdella pytyllä), jonka jälkeen sitten sammui bussipysäkille.

Oireet seuraavanlaiset: Kylmällä kelillä startannut yleensä huonosti ja vasta toisella tai kolmannella yrityksellä, jonka jälkeen käynyt kolmella vähän aikaa kunnes lämmettyään alkanut kaikki pytyt laukomaan. Sama homma tänä aamuna, mutta rupesi taas toimimaan lyhyen ajon jälkeen, ei mitään ongelmaa ajon aikana.

Auto sammui siis kesken ajon, jonka jälkeen starttaa, mutta käy kaasu pohjassa ehkä yhdellä tai kahdella pytyllä. Ilman kaasua ei käynnisty ollenkaan ja kaasun kanssa kun saa käynnistettyä, auto sammuu heti kun jalan nostaa kaasulta. Startti pyörii iloisesti ja pyörittää vaikka akun tyhjäksi, mutta auto ei vaan meinaa käynnistyä.

Mikä vikana? Älkääkä sanoko että kansipahvi mennyt tai kansi haljennut, koska haluan uskoa että vika on joku pieni, helposti korjattava. Saa sitä oikeesti sanoa jos merkit siihen jonkun mielestä ehdottomasti viittaa, mutta muut ehdotukset ehdottomasti tervetulleita, koska en tiedä viitsinkö edes rempata koko autoa jos kannessa on vika.

Kilsoja mittarissa vasta pyöreesti 163tkm enkä millään haluis saabia pois myydä, mutta jatkuva pikkuvikaisuus alkaa pikkuhiljaa syömään miestä niin pahasti ettei muuta vaihtoehtoa kohta enää ole.

:saab:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Katso että öljyntäyttökorkki on hyvin paikoillaan.
Onko virranjakajan kansi ja pyörijä ehjä.
Onko tulpat kunnossa ( eristeessä halkeamia )
Entä tulpan johdot ( lyökö läpi )
Polttoainesuodatin
Sytytysyksikkö

tässä näin aluksi.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4ynnisty
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Mitkäs oli pakokaasuarvot viimeksi?
Liian laihalla käyvä kone voi aiheuttaa pakoventtiilien hajoamista.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vastaa Viestiin