900 8v katin sielunelämästä
900 8v katin sielunelämästä
Niin tuossa olen jo kohta toista vuotta tutkinut ja ihmetellyt i8katin sielunelämää, kun on ollut epämääräistä tulpan kastelua, nykimistä ja vedon puutetta.
Otin tuossa kaasuläpän asentokytkimestä liittimen irti ja näytti yhdistävän oik. ja keskimmäisen pinnin kun kaasuläppä oli kiinni ja vas. ja keskimmäisen kun kaasuläppä oli miltei täysin auki. Laitoinpa sitten liittimen takaisin ja käynnistin auton. Auton käydessä tyhjäkäyntiä, irroitin kys. liittimen ja ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.
Kysymys kuuluu: Kuuluisko käynnin jotenkin muuttua? Entä kun irroitan irroitan ohjauspaineventtiilille menevän liittimen? Tai jos irroitan lisäilmaventtiilin liittimen?
Oli meinaa kaikki irti ja ei mielestäni vaikuttanu käyntiin mitenkään. Outoa!?
Otin tuossa kaasuläpän asentokytkimestä liittimen irti ja näytti yhdistävän oik. ja keskimmäisen pinnin kun kaasuläppä oli kiinni ja vas. ja keskimmäisen kun kaasuläppä oli miltei täysin auki. Laitoinpa sitten liittimen takaisin ja käynnistin auton. Auton käydessä tyhjäkäyntiä, irroitin kys. liittimen ja ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.
Kysymys kuuluu: Kuuluisko käynnin jotenkin muuttua? Entä kun irroitan irroitan ohjauspaineventtiilille menevän liittimen? Tai jos irroitan lisäilmaventtiilin liittimen?
Oli meinaa kaikki irti ja ei mielestäni vaikuttanu käyntiin mitenkään. Outoa!?
Viimeksi muokannut miksaus, Ma Syys 21, 2009 15:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä
Eivät ne K-jetissä lämpimällä moottorilla vaikuta juuri havaittavasti.miksaus kirjoitti:Niin tuossa olen jo kohta toista vuotta tutkinut ja ihmetellyt i8katin sielunelämää, kun on ollut epämääräistä tulpan kastelua, nykimistä ja vedon puutetta.
Otin tuossa kaasuläpän asentokytkimestä liittimen irti ja näytti yhdistävän oik. ja keskimmäisen pinnin kun kaasuläppä oli kiinni ja vas. ja keskimmäisen kun kaasuläppä oli miltei täysin auki. Laitoinpa sitten liittimen takaisin ja käynnistin auton. Auton käydessä tyhjäkäyntiä, irroitin kys. liittimen ja ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.
Kysymys kuuluu: Kuuluisko käynnin jotenkin muuttua? Entä kun irroitan irroitan ohjauspaineventtiilille menevän liittimen? Tai jos irroitan lisäilmaventtiilin liittimen?
Oli meinaa kaikki irti ja ei mielestäni vaikuttanu käyntiin mitenkään. Outoa!?
K-Jetin kattiversio säätää seosta ohjauspaineen muutoksilla mutta säätö on nykyaikaisiin säätöjärjestelmiin verrattuna aika hidas ja epätarkka.
Täyskaasulla ohjauspainetta alennetaan hieman lisärikastusta varten. Joutokäynnillä seosta säädetään hieman moottorin lämpötilan mukaan.
Lisäilmaluisti vaikuttaa vain kylmässä moottorissa, jolloin se nostaa kierroksia.
Kuuma moottori lämmitää luistin bi-metallijousta, jolloin ilmakanava on kiinni joka tapauksessa.
Nuo kuvailemasi viat voivat johtua myös ilmavuodosta imuputkistossa.
Mitenkäs jakajan alipainekalvo?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä
Vaikuttaisi olevan ehjä...selvä vastus tuntuu ja se vipu, joka menee virranjakajan sisään liikkuu siinä.Svc kirjoitti: Nuo kuvailemasi viat voivat johtua myös ilmavuodosta imuputkistossa.
Mitenkäs jakajan alipainekalvo?
Tarvitsee varmaan varailla aikaa jostain jossa saisi mitattua nuo ohjauspaineet ja järjestelmäpaineet.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä
Kannattaa katsoa muutkin alipaineletkut. Letkusta voi monesti katkaista muutaman millin päästä pois, jotta liitos olisi varmasti tiivis.miksaus kirjoitti:Vaikuttaisi olevan ehjä...selvä vastus tuntuu ja se vipu, joka menee virranjakajan sisään liikkuu siinä.Svc kirjoitti: Nuo kuvailemasi viat voivat johtua myös ilmavuodosta imuputkistossa.
Mitenkäs jakajan alipainekalvo?
Joskus jopa määräjakajan ja imusarjan välissä oleva putki on ollut murtunut.
Paras olisi, jos saisi mitattua päästöt jollain konstilla katin etupuolelta.
Sytytyshän on kunnossa? Tulpat, jakajan kansi ja pyörijä? Tulpanjohdot Bougicordeja?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä
Juu kaikki osat on saabilta haettu, mukaan lukien uudet bougicordit. Niin ja mainittakoon että autolla on ajettu se 105 tkmSvc kirjoitti:
Sytytyshän on kunnossa? Tulpat, jakajan kansi ja pyörijä? Tulpanjohdot Bougicordeja?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä
OK. Kuulostaisi siltä, että auto on siis seissut pitkiä aikoja?miksaus kirjoitti:Juu kaikki osat on saabilta haettu, mukaan lukien uudet bougicordit. Niin ja mainittakoon että autolla on ajettu se 105 tkm
Pitkä seisonta voi aiheuttaa määräjakajassa takertelua. Oletko kokeillut mitään ruiskujärjestelmän puhdistusaineita? Esim. Forte-pesua?
Vanha bensansuodatin voi myös aiheuttaa vaihteluita bensanpaineeseen. Ihmettelin joskus samankaltaista vikaa 8v turbossa ja syy oli lopulta tukkeutunut bensansuodatin.
Vanha K-jet tykkää jos bensan sekaan laitetaan tippa 2T -öljyä. Katalysaattoriautossa määrän tosin pitää olla hyvin pieni. Sanoisin, että enintään 1% joka toiseen tankilliseen ei pitäisi vielä aiheuttaa savutusta eikä käydä katalysaattorin päälle.
Autoa näkemättä nämä ovat kieltämättä vähän hakuammuntaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä
Juu autolla on ajettu viime vuosina noin 4 tkm per vuosi. Eli ennen kun ostin perikunnalta auton niin auto oli ollut erittäin vähäisellä käytöllä.Svc kirjoitti:OK. Kuulostaisi siltä, että auto on siis seissut pitkiä aikoja?miksaus kirjoitti:Juu kaikki osat on saabilta haettu, mukaan lukien uudet bougicordit. Niin ja mainittakoon että autolla on ajettu se 105 tkm
Pitkä seisonta voi aiheuttaa määräjakajassa takertelua. Oletko kokeillut mitään ruiskujärjestelmän puhdistusaineita? Esim. Forte-pesua?
Vanha bensansuodatin voi myös aiheuttaa vaihteluita bensanpaineeseen. Ihmettelin joskus samankaltaista vikaa 8v turbossa ja syy oli lopulta tukkeutunut bensansuodatin.
Vanha K-jet tykkää jos bensan sekaan laitetaan tippa 2T -öljyä. Katalysaattoriautossa määrän tosin pitää olla hyvin pieni. Sanoisin, että enintään 1% joka toiseen tankilliseen ei pitäisi vielä aiheuttaa savutusta eikä käydä katalysaattorin päälle.
Autoa näkemättä nämä ovat kieltämättä vähän hakuammuntaa.
Onko noista ruiskunpuhdistusaineista mihinkään? Eikö ne vain irroita paskat tankista ja tuki suodattimen? Joskus alussa laitoin purkin biltema ruiskunpuhdistetta tankkiin ja tuota öljyäkin kokeilin mutta vaikutusta ei ollut. Bensansuodatin vaihdettu uuteen alkup. 2/09.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä
Kyllä se puhdistusaine saattaa tuonkin tehdä.miksaus kirjoitti:Onko noista ruiskunpuhdistusaineista mihinkään? Eikö ne vain irroita paskat tankista ja tuki suodattimen? Joskus alussa laitoin purkin biltema ruiskunpuhdistetta tankkiin ja tuota öljyäkin kokeilin mutta vaikutusta ei ollut. Bensansuodatin vaihdettu uuteen alkup. 2/09.
K-jetin yksi ongelmakohta on toisinaan takerteleva määräjakajan mäntä.
Tuolta voisi löytyä jotain apua vianhakuun:
http://www.pdf-search-engine.com/k-jetronic-pdf.html
http://www.bmfi.com.au/files/interjectKJetronic.pdf
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä ja i8kat sielunelämästä
Jännä ilmiö taas tapahtui eilen ja tänään. Eli kävin eilen illalla mökillä ja ajoin noin 110 km yht. Kun laittoin auton käymään kierrokset noin 900 rpm ja kävi nätisti.
Ajettuani noin 2 km ensimmäisiin valoihin ja pysähtyessäni kierrokset tippuivat miltein 400 rpm ja kaasulla sai pitää autoa käynnissä. Kun pääsin motarille autossa tuntui kuitenkin olevan vetoja ihan asiallisesti pintakaasulla 120 km/h ja kierrokset noin 3400 rpm. Tänään sitten sammui mystisesti kun odottelin tietyöjonossa keulilla. Latauksen valo syttyi ja starttasin uudelleen monta kertaa kunnes neljännellä jäi käyntiin.
Olen säätänyt tyhjäkäyntiruuvista kierrokset noin 1000 rpm paikkeille. Mutta aika usein kierrokset ovat jotain 500-600 rpm. Mistä mahtaisi johtua?
Ajettuani noin 2 km ensimmäisiin valoihin ja pysähtyessäni kierrokset tippuivat miltein 400 rpm ja kaasulla sai pitää autoa käynnissä. Kun pääsin motarille autossa tuntui kuitenkin olevan vetoja ihan asiallisesti pintakaasulla 120 km/h ja kierrokset noin 3400 rpm. Tänään sitten sammui mystisesti kun odottelin tietyöjonossa keulilla. Latauksen valo syttyi ja starttasin uudelleen monta kertaa kunnes neljännellä jäi käyntiin.
Olen säätänyt tyhjäkäyntiruuvista kierrokset noin 1000 rpm paikkeille. Mutta aika usein kierrokset ovat jotain 500-600 rpm. Mistä mahtaisi johtua?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä ja i8katin sielunelämästä
Kierroksiin:ohjauspaineen säädin voi olla viallinen. Kuten moni muukin asia
Re: Kaasuläpän asentokytkimestä ja i8katin sielunelämästä
Noniin pientä päivittelyä tähänkin helvetinkoneeseen. Kuinkas ollakkaan vikojen muodossa
-Eli nyt on vaihdettu uusi ohjauspaineventtiili, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, lisäksi ngk bpr6es tulpat jo aikaisemmin kesällä.
Tekee nykyään seuraavaa kun ilma on kylmempi:
-Saa startata vähän pitempään kuin ennen, kierrokset kylmällä koneella jossain alle 900 rpm josta putoaa noin 500 rpm. Käynti todella huonoa, miltei meinaa sammua.
Ja vaikka kone lämpiää on ajossa silti ongelmaa:
-Ajettaessa tuntuu, että veto on kateissa. Ikäänkuin jokin jarruttaisi menoa. Nypyttää kevyesti tasaisessa vedossa ja kiihdytyksen aikana.
-Polttoainetta menee maantieajossa noin 100km/h ajettaessa sellainen reilu 10l/100km eli aika reilusti. Nyt on menty puolella tankilla alle 250 km
Alkaa olla ideat loppu mistä vikaa metsästäisi. Kertokaahan näkemyksiänne mikä voisi olla vialla. Autoa saa tulla katsomaankin ja kokeilemaan jos siitä jotain selvisi.
-Eli nyt on vaihdettu uusi ohjauspaineventtiili, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, lisäksi ngk bpr6es tulpat jo aikaisemmin kesällä.
Tekee nykyään seuraavaa kun ilma on kylmempi:
-Saa startata vähän pitempään kuin ennen, kierrokset kylmällä koneella jossain alle 900 rpm josta putoaa noin 500 rpm. Käynti todella huonoa, miltei meinaa sammua.
Ja vaikka kone lämpiää on ajossa silti ongelmaa:
-Ajettaessa tuntuu, että veto on kateissa. Ikäänkuin jokin jarruttaisi menoa. Nypyttää kevyesti tasaisessa vedossa ja kiihdytyksen aikana.
-Polttoainetta menee maantieajossa noin 100km/h ajettaessa sellainen reilu 10l/100km eli aika reilusti. Nyt on menty puolella tankilla alle 250 km
Alkaa olla ideat loppu mistä vikaa metsästäisi. Kertokaahan näkemyksiänne mikä voisi olla vialla. Autoa saa tulla katsomaankin ja kokeilemaan jos siitä jotain selvisi.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: 900 8v katin sielunelämästä
tämänhän sinä varmaan olet jo katsonut:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ti+hukassa
Itsellä tosin hävisi tyhjäkäynti tyystin mutta toisaalta kierroksilla veti kohtuullisesti...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ti+hukassa
Itsellä tosin hävisi tyhjäkäynti tyystin mutta toisaalta kierroksilla veti kohtuullisesti...
Re: 900 8v katin sielunelämästä
Kyllä korkki on ihan paikallaan, mutta kun sitä painelee päältä tuntuu kun olisi jotenkin irrallaan. Eli toinen reuna kiinni täyttöputken suuta vasten, mutta toinen reuna jousen varassa ja siina ylös alas liikkuen kun sitä painelee. Eli ikäänkuin vinossa.
Kävin tuossa äsken mittaamassa lämpökytkimet ja kylmänä olivat kiinni, niinkuin kuuluukin. Oliskohan ollu niin että toinen aukee kun lämpötila yli 25 ja toinen kun yli 48? Samalla otin kylmäkäynnistyssuuttimen irti läppäkotelosta, laitoin virrat päälle ja yritin startata, ikäänkuin testatakseni kylmäkäynnistyspiirin toiminnan. Bensaa tuli pahvimukiin ihan ok ja kun laitoin suuttimen takaisin kiinni ja näytin avainta lähti käymään hienosti n. 1300 rpm ja tovin kuluttua putosi noin 900 kierrokseen.
Mittasin nyt kylmäkäyn. suuttimelle tulevan jännitteen ja se oli 4.1 V. Mitä helvettiä? Eihän sinne kuuluisi tulla mitään kun kone on lämmin? Lämpöaikakytkinkin näytti muuten vastuksekseen 32 ohmia. Kuuluuko olla?
Noh lähdin ajamaan autolla ja huomasin motarilla että vetoa ei oikeen tunnu vieläkään olevan. Tuntui kuin täyskaasukiihdytyksen lisäbensa puuttuisi pelistä.
Pysähdyin ja painelin kaasua suoraan vivustosta mitatakseni toimiiko täyskaasukiihdytys paineimpulssikytkimellä. Kierrätettyäni konetta täyskaasun rajoille ja päästettyäni tyhjäkäynti putosi n. 500 rpm. No siitä sitten lähdin liikkeelle ja veto oli todella huonoa. Mutta kun pääsin motarin ramppiin ja siitä kiihdytin niin tuntui että nyt pelasi kiihdytysrikastus, mutta nyt takkusi tyhjäkäynti Jonkin aikaa ajellessani pääsin sellaiseen tilanteeseen että tyhjäkäynti n.1000 rpm ja vetoja erittäin hyvin kokoajan.
Mieleen tulee nyt että voiko kaasuläppäkytkin olla finaalissa tai vaikkapa niin paskainen sisältä että jumittaa välillä tyhjäkäyntiasentoo ja välillä täyskaasulle??
Kävin tuossa äsken mittaamassa lämpökytkimet ja kylmänä olivat kiinni, niinkuin kuuluukin. Oliskohan ollu niin että toinen aukee kun lämpötila yli 25 ja toinen kun yli 48? Samalla otin kylmäkäynnistyssuuttimen irti läppäkotelosta, laitoin virrat päälle ja yritin startata, ikäänkuin testatakseni kylmäkäynnistyspiirin toiminnan. Bensaa tuli pahvimukiin ihan ok ja kun laitoin suuttimen takaisin kiinni ja näytin avainta lähti käymään hienosti n. 1300 rpm ja tovin kuluttua putosi noin 900 kierrokseen.
Mittasin nyt kylmäkäyn. suuttimelle tulevan jännitteen ja se oli 4.1 V. Mitä helvettiä? Eihän sinne kuuluisi tulla mitään kun kone on lämmin? Lämpöaikakytkinkin näytti muuten vastuksekseen 32 ohmia. Kuuluuko olla?
Noh lähdin ajamaan autolla ja huomasin motarilla että vetoa ei oikeen tunnu vieläkään olevan. Tuntui kuin täyskaasukiihdytyksen lisäbensa puuttuisi pelistä.
Pysähdyin ja painelin kaasua suoraan vivustosta mitatakseni toimiiko täyskaasukiihdytys paineimpulssikytkimellä. Kierrätettyäni konetta täyskaasun rajoille ja päästettyäni tyhjäkäynti putosi n. 500 rpm. No siitä sitten lähdin liikkeelle ja veto oli todella huonoa. Mutta kun pääsin motarin ramppiin ja siitä kiihdytin niin tuntui että nyt pelasi kiihdytysrikastus, mutta nyt takkusi tyhjäkäynti Jonkin aikaa ajellessani pääsin sellaiseen tilanteeseen että tyhjäkäynti n.1000 rpm ja vetoja erittäin hyvin kokoajan.
Mieleen tulee nyt että voiko kaasuläppäkytkin olla finaalissa tai vaikkapa niin paskainen sisältä että jumittaa välillä tyhjäkäyntiasentoo ja välillä täyskaasulle??
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: 900 8v katin sielunelämästä
Tuskin voi jumittaa ainakaan täyskaasuasentoon, ja tyhjäkäyntiasennon mikrokytkimenkin jumittaminen tuntuu epätodennäköiseltä. Sen sijaan voi olla katkos asentokytkimen sisällä niin ettei jompikumpi / kumpikaan asennonilmaisu toimi.miksaus kirjoitti:Mieleen tulee nyt että voiko kaasuläppäkytkin olla finaalissa tai vaikkapa niin paskainen sisältä että jumittaa välillä tyhjäkäyntiasentoo ja välillä täyskaasulle??
Omassa tontussa oli kylmäjuotos täyskaasuasennon kontaktilta tulevassa johdinkiskossa. Juotoksen korjaamalla alkoi täyskaasurikastusta ohjaava kytkinasento toimia luotettavammin.
Samanlainen asentokytkin näyttäisi olevan EPC:n mukaan sinunkin autossasi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 8v katin sielunelämästä
Täytyypä katsoa tarviiko tuo kaasuläppäkytkin säätöä. Vai onko siinä hilkulla molemmat ts. välillä toimii välillä eijus kirjoitti:Tuskin voi jumittaa ainakaan täyskaasuasentoon, ja tyhjäkäyntiasennon mikrokytkimenkin jumittaminen tuntuu epätodennäköiseltä. Sen sijaan voi olla katkos asentokytkimen sisällä niin ettei jompikumpi / kumpikaan asennonilmaisu toimi.miksaus kirjoitti:Mieleen tulee nyt että voiko kaasuläppäkytkin olla finaalissa tai vaikkapa niin paskainen sisältä että jumittaa välillä tyhjäkäyntiasentoo ja välillä täyskaasulle??
Omassa tontussa oli kylmäjuotos täyskaasuasennon kontaktilta tulevassa johdinkiskossa. Juotoksen korjaamalla alkoi täyskaasurikastusta ohjaava kytkinasento toimia luotettavammin.
Samanlainen asentokytkin näyttäisi olevan EPC:n mukaan sinunkin autossasi.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA