Latauksen merkkivalo sytty, laturin vaihto-ohjeita kaivataan
Latauksen merkkivalo sytty, laturin vaihto-ohjeita kaivataan
Elikkä, laitoin satkun käyntiin niin jäi latauksen merkkivalo palamaan, mutta sammui kun polkaisin kaasua reilummin eikä enää syttynyt uudestaan. Kuitenkin ajettuani 50km se syttyi eikä sammu kuin pidettäessä kierrokset yli 5000.
Laturin hiilet? Miten vaihdetaan? Huomenna autolla olisi tarkoitus vetästä yli 400km matka joten pieni kiire alkais olla..
Auto siis 900S -90
Laturin hiilet? Miten vaihdetaan? Huomenna autolla olisi tarkoitus vetästä yli 400km matka joten pieni kiire alkais olla..
Auto siis 900S -90
Viimeksi muokannut 99 GL, Pe Syys 18, 2009 22:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Latauksen merkkivalo sytty *kiire!*
Hihnalöysällä, tai laturi ei ole kunnolla kiinni, joku pulteista esim katkennut?
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Latauksen merkkivalo sytty *kiire!*
Avaat laturin päädystä kaksi ruuvia, jotka pitävät latauksensäädintä paikallaan. Irrotat vanhan latauksensäätimen. Tutkit vaikka sormella tunnustelemalla laturin akselilla olevien liukurenkaiden pinnan. Jos hiilet ovat kuluttaneet liukurenkaisiin syvät urat (yli 0,5 mm), ei uusilla hiilillä päästä kovin pitkälle.99 GL kirjoitti:Laturin hiilet? Miten vaihdetaan?
Kun kuitenkin on tarve kokeilla, asennat uuden säätimen paikalleen. Uudessa säätimessä saattaa olla hiiliä sisäänpäinpainettuna pitämässä lukitustappi, se pitää poistaa. Jos liukurenkaissa on kovin syvät urat, säätimen paikalleenpujottaminen voi olla hankalaa, mutta sopivasti pyöräyttämällä pitäisi onnistua. Optimitapauksessa kai säädin pujotettaisiin laturiin sisään kutakuinkin hollille ja sitten vasta lukitustappi pois. Joka tapauksessa lopuksi ruuvit takaisin paikalleen ja tiukalle.
Tässä kuva latauksensäätimestä, jossa hiilet ovat loppuunajetut:
![Kuva](http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/jannitteensaadin.jpg)
Kuvassa näkyy hiilipitimen kyljessä reikä ja hiilien kärjessä ura joka on jäänne hiilissä olleesta reiästä. Hiilien lukitustappi on ollut noissa rei'issä.
Vanhaan säätimeen voi juottaa uudet hiilet tilalle, mutta ei taida maksaa vaivaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Latauksen merkkivalo sytty *kiire!*
Moi, kiitokset nopeasta vastauksesta. Lähden motonettiin nyt hakemaan osia, onko tämä oikea osa?
Jänn säädin Bosch vastuksella 9.90 11-3018
Jänn säädin Bosch vastuksella 9.90 11-3018
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Latauksen merkkivalo sytty *kiire!*
Noniin, osa vaihdettu eikä latauksen valo enää pala!
Täytyy kyllä sanoa että eihän tästä elämästä tulisi yhtään mitään ilman tätä mahtavaa foorumia!
Erityiskiitokset nimimerkille jus! Ilman antamiasi ohjeita olisi hommassa mennyt paljon pidempään
Täytyy kyllä sanoa että eihän tästä elämästä tulisi yhtään mitään ilman tätä mahtavaa foorumia!
Erityiskiitokset nimimerkille jus! Ilman antamiasi ohjeita olisi hommassa mennyt paljon pidempään
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Latauksen merkkivalo sytty [ratkaistu]
Noniin, tänään koitti se päivä jolloin laturin valo jäi taas palamaan, eli laturi ilmeisesti niin loppu että uusista hiilistä ei ollut kovin pitkää apua (12tkm)
Käytin lataussäätimen irti ja putsailin paskat siitä ja nyt valo ei pala enää, mutta liukurenkaissa oli aika syvät urat joten vaihtoon taitaa mennä.
Miten tuon laturin saisi vaihettua kaikkein helpoiten? Eli onnistuuko ihan normi tee-se-itse -mieheltä? Ei huvittaisi taas viiä pajalle koko autoa
Käytin lataussäätimen irti ja putsailin paskat siitä ja nyt valo ei pala enää, mutta liukurenkaissa oli aika syvät urat joten vaihtoon taitaa mennä.
Miten tuon laturin saisi vaihettua kaikkein helpoiten? Eli onnistuuko ihan normi tee-se-itse -mieheltä? Ei huvittaisi taas viiä pajalle koko autoa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Latauksen merkkivalo sytty [ratkaistu]
vähän v-mäinenhän se laturi on irrottaa, joutuu irrottamaan jalan kanssa koska pultti ottaa tulipeltiin kiiinni, jalka on muistaakseni kolmella kuusiokolopultilla kiiinni. Omasta oli lämppärin letkut irti muutenkin niin en tiedä mahtuuko laturin irrottamaan letkujen ollessa paikoillaan.
Satkun laturiinhan pystyy vaihtamaan sen hiilirenkaan jos vaan jaksaa, näin tein omaani, samalla tietty vaihtaa laakeritkin. Huolto on kannattava jos sen saa tehtyä ite, työ maksaa teetettynä sen verran että on sama vaihtaa koko laturi.
Tulipas taas sekava viesti, toivon mukaan selvensi ees jotain
Satkun laturiinhan pystyy vaihtamaan sen hiilirenkaan jos vaan jaksaa, näin tein omaani, samalla tietty vaihtaa laakeritkin. Huolto on kannattava jos sen saa tehtyä ite, työ maksaa teetettynä sen verran että on sama vaihtaa koko laturi.
Tulipas taas sekava viesti, toivon mukaan selvensi ees jotain
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: Latauksen merkkivalo sytty [ratkaistu]
Jooh niin tosiaan kattelin että ne letkut on vähän eessä. Niin kyllähän sen varmaan saisi korjattua mutta en tiiä jaksanko nysvätä ton laturin kanssa enää ollenkaan ja muutenkin auto tarttis saaha mahollisimman nopeesti takas liikenteeseen. Varmaan voisin tuon vesipumpun vaihtaa samalla niin ei tarttis enää noihin koskea sen jälkeen.
On tää satku vaan aika epeli, n. kuukauden kestää aina ja sit joku paikka hajoaa taas
Mutta ymmärrän kyllä, autohan on jo 19v. vanha ja 400tkm ajettu
On tää satku vaan aika epeli, n. kuukauden kestää aina ja sit joku paikka hajoaa taas
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mutta ymmärrän kyllä, autohan on jo 19v. vanha ja 400tkm ajettu
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Latauksen merkkivalo sytty [ratkaistu]
riittänee 2 pulttia jalasta auki jolloin laturin saa käännettyä jalkoineen asentoon jolloin saa alapultin auki.
laturi mahtuu tulemaan sieltä komeesti letkut antaa kyllä myöten.
vasta oli foorumilla vanhojen laturien pelkkien hiilien vaihdosta...noh joillakin kestää vuosia ja joillakin 3kk.
laturi mahtuu tulemaan sieltä komeesti letkut antaa kyllä myöten.
vasta oli foorumilla vanhojen laturien pelkkien hiilien vaihdosta...noh joillakin kestää vuosia ja joillakin 3kk.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Latauksen merkkivalo sytty [ratkaistu]
Jeps, tarttee huomenna tutkia tarkemmin.
Jos mulla ois rahaa nii en päivääkää enää ajelis og-satkulla..
On vaan noi uudemmat Saabit sen verran arvokkaita vielä ettei oo varaa hankkia sellaista
Jos mulla ois rahaa nii en päivääkää enää ajelis og-satkulla..
On vaan noi uudemmat Saabit sen verran arvokkaita vielä ettei oo varaa hankkia sellaista
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Latauksen merkkivalo sytty, laturin vaihto-ohjeita kaivataan
Noniin, laturi ois melkein nyt irti, mutta se öljynsuodattimen vieressä oleva kuusiokolo ei meinaa aueta kun kaikki muut ois jo irti.
Eikö sitä tosiaan mitenkään muuten saa irti kuin ton jalan kanssa..
Eikö sitä tosiaan mitenkään muuten saa irti kuin ton jalan kanssa..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Latauksen merkkivalo sytty, laturin vaihto-ohjeita kaivataan
Ei varmaankaan purkamatta muuta ympäriltä. Itselläni oli käytössä kunnollinen 1/2" vääntimelle sopiva kuusiokolohylsy, jos yrität sitä tavallisella koukkumallisella niin voi olla vaikeaa. Kyllä tuon kanssa vähän sai taistella, mutta kyllä sen siitä pitäisi irrota.99 GL kirjoitti:Noniin, laturi ois melkein nyt irti, mutta se öljynsuodattimen vieressä oleva kuusiokolo ei meinaa aueta kun kaikki muut ois jo irti.
Eikö sitä tosiaan mitenkään muuten saa irti kuin ton jalan kanssa..
Re: Latauksen merkkivalo sytty, laturin vaihto-ohjeita kaivataan
Mulla se vilkautti vaan kerran. ei ole sen jälkeen kertaakaan. kaasuun koskiessa lähti.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Latauksen merkkivalo sytty, laturin vaihto-ohjeita kaivataan
Joo kyllä se mullaki lähti kun piti kierrokset yli 4k ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Latauksen merkkivalo sytty, laturin vaihto-ohjeita kaivataan
Eli pitää jurnuttaa rajottimella koko ajan että lataa tarpeeks ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79