Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Jepp, tää voi vaatia pientä pohjustamista... enkä muutenkaan vaan osaa kirjottaa asioita lyhyesti, joten pahoittelut heille, jotka eivät jaksa lukea ja toiset pahoittelut heille, joiden mielestä tämä aihe on jo kyllä käyty monasti läpi. Yritin hakusanoilla, mutta ei oikein tärpännyt.
Eli niin siinä sitten kävi, että minä, henkeen ja vereen japanilaisen raudan nimeen vannova ja lähes ainoastaan japsiautoja omistanut ihminen, ostin Saab 900:n. Armas Legacyni väsähti siinä määrin, että korjaamonkin kaiken nähneet karvanaamat tuijottelivat autoa sormet suussa ja pirssille oli tarve... Nettiauton suomista ns. järkevistä vaihtoehdoista(900, 323, 440, Golf, 309 jne) vara-autoksi Saab oli oikeastaan ainut mielenkiintoinen - moista kun en aiemmin ollut ajanut. Ja kaikki muut vaihtoehdot oli olemattoman kokoisia purkkeja. Ja 440 ei Volvo ole alkuunkaan.
Joten pihaan ilmestyi neliovinen '87 pystynokkainen, punainen porrasperä. Kilsoja mittarissa niukin naukin 250 000 ja japseihin tottuneen silmistä katsellen pellit ikään nähden kuin uudessa autossa konsanaan ja sisustakin niin koreassa kunnossa. Tuulilasi ja etuiskarit juuri vaihdettu, muuten historia täysi kysymysmerkki(jos rek.nro. B H O 9 7 8 sanoo jollekulle jotakin niin eikun suu auki). Ajoaikaa marraskuuhun!
Muita vikoja en keksinyt kuin aika kulahtaneet jarrupalat ja liian matalalta tarraavan kytkimen, muuten pirssi pelasi hienosti... ja selvittikin Provinssirockin kokoisen tulikokeen ihan kevyesti; n. 200km yhteen suuntaan, kyydissä viis ihmistä, auto täynnä tavaraa. Ihan mahtava laite. Miksen minä tällaista aiemmin ole hankkinut?! Tätä ei kyllä ikinä sitten myydä lähimmän perhepiirin ulkopuolelle(right....).
Legacyn palattua kuvioihin ja Saabin jäädessä tarpeettomaksi auto siirtyikin äitini käyttöön, ehkä lopullisestikin. Vaan eipä muori kerennyt Saabin kyydistä iloitsemaan kuin päivän, pari kun auto yllätys, yllätys pöllittiin parkkipaikalta. Ajattelin, että siinä se sitten meni. Piripäät vieneet ja ajaneet auton tomuksi. Poliisit, vakuutusyhtiö, vakuutusyhtiö, poliisit jne... kunnes pienellä etsintäretkellä löysin auton itse noin 100 metriä ns. rikospaikalta nokkapelti puoliksi auki, kuskin penkki vedetty ihan eteen. Ohjekirjat sepposen selällään pitkin takapenkkiä. Taisi loppua teinivorojen kärsivällisyys konepellin avaamisen opetteluun?
Kuskin oven lukkoa ja virtalukkoa vahingoitettu sen verran, että auto on saatu liikkeeseen. Muita tuhoja ei löytäneet poliisitkaan. Vähällä siis selvittiin! Mutta tarpeettoman säätämisen, stressin ja **tutuksen määrä ihan naurettava siihen nähden, että autolla todellakin ajettiin bensamäärästä päätellen ne 100 metriä. Pullollinen vanhoille autoille tarkoitettua vahaa oli kadonnut takapenkin lattialta. Toivottavasti pullo löytyy juotuna ja vorot sen vierestä.
Poliisit, vakuutusyhtiö, vahinkotarkastus, korjaamot... Ysisotku(tai "Manaatti") oottelee pajalle pääsyä. Minä jännitän meneekö korjauskustannukset lunastusrajan yli. Oli miten oli, tuota autoa eivät tule lunastamaan parin lukon takia. Joten, kaiken tämän tarinoinnin/bs:n jälkeen itse kysymys: onko olemassa jotain laillisia ja hyviä niksejä miten tuollaisen Ysisatkun saisi vähän vaikeammaksi varastettavaksi? Nyt sen saa varmaan käyntiinkin asti Legacyn avaimella. Rattilukko löytyy, mutta eipä se rautasahalla varustautunutta voroa paljoa hidasta. Varashälyttimet kaiketi maksaa aika rutkasti enkä ainakaan ed. autossani ollutta Defan laitetta voi kovinkaan korkealle kehua. Eikä isoa koiraa viittis ostaa asumaan auton takapenkille, ei taida oikein eläinystävän luonteella onnistua moinen... ja luulenpa, että lasertykit konepellille asennettuina saattavat nekin vähän tyyriit olla?
Huh. Tulipas tästä nyt innostuttua. Eikä onneksi ollenkaan väsytä.
Eli niin siinä sitten kävi, että minä, henkeen ja vereen japanilaisen raudan nimeen vannova ja lähes ainoastaan japsiautoja omistanut ihminen, ostin Saab 900:n. Armas Legacyni väsähti siinä määrin, että korjaamonkin kaiken nähneet karvanaamat tuijottelivat autoa sormet suussa ja pirssille oli tarve... Nettiauton suomista ns. järkevistä vaihtoehdoista(900, 323, 440, Golf, 309 jne) vara-autoksi Saab oli oikeastaan ainut mielenkiintoinen - moista kun en aiemmin ollut ajanut. Ja kaikki muut vaihtoehdot oli olemattoman kokoisia purkkeja. Ja 440 ei Volvo ole alkuunkaan.
Joten pihaan ilmestyi neliovinen '87 pystynokkainen, punainen porrasperä. Kilsoja mittarissa niukin naukin 250 000 ja japseihin tottuneen silmistä katsellen pellit ikään nähden kuin uudessa autossa konsanaan ja sisustakin niin koreassa kunnossa. Tuulilasi ja etuiskarit juuri vaihdettu, muuten historia täysi kysymysmerkki(jos rek.nro. B H O 9 7 8 sanoo jollekulle jotakin niin eikun suu auki). Ajoaikaa marraskuuhun!
Muita vikoja en keksinyt kuin aika kulahtaneet jarrupalat ja liian matalalta tarraavan kytkimen, muuten pirssi pelasi hienosti... ja selvittikin Provinssirockin kokoisen tulikokeen ihan kevyesti; n. 200km yhteen suuntaan, kyydissä viis ihmistä, auto täynnä tavaraa. Ihan mahtava laite. Miksen minä tällaista aiemmin ole hankkinut?! Tätä ei kyllä ikinä sitten myydä lähimmän perhepiirin ulkopuolelle(right....).
Legacyn palattua kuvioihin ja Saabin jäädessä tarpeettomaksi auto siirtyikin äitini käyttöön, ehkä lopullisestikin. Vaan eipä muori kerennyt Saabin kyydistä iloitsemaan kuin päivän, pari kun auto yllätys, yllätys pöllittiin parkkipaikalta. Ajattelin, että siinä se sitten meni. Piripäät vieneet ja ajaneet auton tomuksi. Poliisit, vakuutusyhtiö, vakuutusyhtiö, poliisit jne... kunnes pienellä etsintäretkellä löysin auton itse noin 100 metriä ns. rikospaikalta nokkapelti puoliksi auki, kuskin penkki vedetty ihan eteen. Ohjekirjat sepposen selällään pitkin takapenkkiä. Taisi loppua teinivorojen kärsivällisyys konepellin avaamisen opetteluun?
Kuskin oven lukkoa ja virtalukkoa vahingoitettu sen verran, että auto on saatu liikkeeseen. Muita tuhoja ei löytäneet poliisitkaan. Vähällä siis selvittiin! Mutta tarpeettoman säätämisen, stressin ja **tutuksen määrä ihan naurettava siihen nähden, että autolla todellakin ajettiin bensamäärästä päätellen ne 100 metriä. Pullollinen vanhoille autoille tarkoitettua vahaa oli kadonnut takapenkin lattialta. Toivottavasti pullo löytyy juotuna ja vorot sen vierestä.
Poliisit, vakuutusyhtiö, vahinkotarkastus, korjaamot... Ysisotku(tai "Manaatti") oottelee pajalle pääsyä. Minä jännitän meneekö korjauskustannukset lunastusrajan yli. Oli miten oli, tuota autoa eivät tule lunastamaan parin lukon takia. Joten, kaiken tämän tarinoinnin/bs:n jälkeen itse kysymys: onko olemassa jotain laillisia ja hyviä niksejä miten tuollaisen Ysisatkun saisi vähän vaikeammaksi varastettavaksi? Nyt sen saa varmaan käyntiinkin asti Legacyn avaimella. Rattilukko löytyy, mutta eipä se rautasahalla varustautunutta voroa paljoa hidasta. Varashälyttimet kaiketi maksaa aika rutkasti enkä ainakaan ed. autossani ollutta Defan laitetta voi kovinkaan korkealle kehua. Eikä isoa koiraa viittis ostaa asumaan auton takapenkille, ei taida oikein eläinystävän luonteella onnistua moinen... ja luulenpa, että lasertykit konepellille asennettuina saattavat nekin vähän tyyriit olla?
Huh. Tulipas tästä nyt innostuttua. Eikä onneksi ollenkaan väsytä.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Jos äitisi sitä käyttää niin nuo puolanjohto, pyörijä tai bensapumpunrele pois eivät ilmeisesti ole käytännöllisiä keinoja.
On ihan asiallisiakin rattilukkoja jotka vaativat välineitä ja liikaa aikaa voron mielestä mutta kylläkin maksavatkin enemmän. En tiedä toimisiko valehälytin ainakin jotain hyödyttävänä jos ei oikeaan halua investoida.
On ihan asiallisiakin rattilukkoja jotka vaativat välineitä ja liikaa aikaa voron mielestä mutta kylläkin maksavatkin enemmän. En tiedä toimisiko valehälytin ainakin jotain hyödyttävänä jos ei oikeaan halua investoida.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Piilokytkin, joka esim. hävittää sytytysvirran, jää keskivertovarkaalta pienessä kiireessä tajuamatta.
900C -86
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Mjoo, tiirailin tuossa vielä vorojen kätten jälkiä hetken ja ilmeni, että auton rattihan on melkein irti... että siitä sitten yksi homma lisää.
Kunnollinenkin hälytin voisi olla ihan järkevä sinänsä, jos kiintymyksellä ja säilyttämishalulla auton arvoa mitataan. Defan laitetta en kylläkään tule hankkimaan, edellisessä autossani kun tosiaan moinen oli. Asiallisesta asennuksesta huolimatta laitteesta oli enemmän huolta kuin hyötyä, jouduinpa sen takia kertaalleen Corollaa hinaamaankin. Hinta/laatusuhdetutkimus siis käyntiin.
Mikäs tuommosessa piilokytkimessä sitten lienee toimintaperiaate?
Kunnollinenkin hälytin voisi olla ihan järkevä sinänsä, jos kiintymyksellä ja säilyttämishalulla auton arvoa mitataan. Defan laitetta en kylläkään tule hankkimaan, edellisessä autossani kun tosiaan moinen oli. Asiallisesta asennuksesta huolimatta laitteesta oli enemmän huolta kuin hyötyä, jouduinpa sen takia kertaalleen Corollaa hinaamaankin. Hinta/laatusuhdetutkimus siis käyntiin.
Mikäs tuommosessa piilokytkimessä sitten lienee toimintaperiaate?
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Voro ei löydä sitä tai toivottavasti ei löydä koska se piilotettaisiin niin hyvin?
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Löytyy niitä halvempiakin hälyttimiä ja ne pitävät myös satkun pihassa kauemmin kuin rattilukko. Myös VAT hyväksytyllä hälyttimellä varustettu auto on varastettavissa, jos paikalle osuu ammattilainen (myös uudet autot ajonestolla ovat varastettujen listoilla).
Halvimmat hälyt lähtevät 50€:stä ja huolella asennettuna pitävät auton pihassa huviajelijoilta. Omaan Aeroon hankin hälyttimen, mutta valitsen sen lähinnä käyttömukavuuden/ominaisuuksien vuoksi, kuin pelkän VAT hyväksynnän perässä.
Jos autossa on hyvät vakuutukset, niin silloin on suositeltavaa ostaa VAT hyväksytty hälytin, niin saa omavastuun yleensä pois.
Tämän hetkinen käyttösatku maksoi 300€, joten ainakaan itse en tule siihen asentamaan samanhintaista hälytintä (joku muu siinä saattaa olla
). Bensapumpun rele on lisäksi yleensä taskussa, jos jätän sen johonkin näkyvälle paikalle.
Halvimmat hälyt lähtevät 50€:stä ja huolella asennettuna pitävät auton pihassa huviajelijoilta. Omaan Aeroon hankin hälyttimen, mutta valitsen sen lähinnä käyttömukavuuden/ominaisuuksien vuoksi, kuin pelkän VAT hyväksynnän perässä.
Jos autossa on hyvät vakuutukset, niin silloin on suositeltavaa ostaa VAT hyväksytty hälytin, niin saa omavastuun yleensä pois.
Tämän hetkinen käyttösatku maksoi 300€, joten ainakaan itse en tule siihen asentamaan samanhintaista hälytintä (joku muu siinä saattaa olla
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Itse tuli vuosi sitten hairahduttua pariksi kuukaudeksi japanilaisen omistajaksi. Edellinen omistaja oli tähän tehnyt tuollaisen yksinkertaisen piilokytkimen. Eli virta kulkee puolalle kabiinissa olleen kytkimen kautta. Kabiinissa siis ihan perinteinen keinukytkin. Halpa ja yksinkertainen tehdä.A-L kirjoitti:Mikäs tuommosessa piilokytkimessä sitten lienee toimintaperiaate?
Annoin tuolloin äidille tehtäväksi käydä näyttämässä autoa konttorilla jälkitarkastuksessa ja pikkusisko oli ollut mukana. Tarkastuksen jälkeen epähuomiossa onnistunut painamaan kytkimen OFF-asentoon eikä auto liikkunut. Onneksi puhelimet on keksitty ja katkaisimen käännöllä saatiin taas auto liikkeelle.
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Huono puoli noissa piilokytkimissä vain on, että kun varas ei saakaan autoa käyntiin, auto hajoitetaan, vähintään revitään kojelauta irti ja viilletään penkit riekaleiksi jne. Hälyllä varustettu auto jätetään yleensä rauhaan. Esim. Avitalin 2300 maksaa 149e -> www.halytin.com
Eski
Eski
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Sukulaisella oli joskus ennen vanha camry josta se nappas aina yhden sulakkeen konehuoneesta taskuun. Auto starttas kyllä hyvin mutta syttyvirtoja ei tullu. Eräänä aamuna ennen kukon laulua oli istuksinut kahvilla ja kuunnellu et kylläpä jonkun auto käynnistyy huonosti... "***tu se on mun toyota!" ja säntäs parkkikselle. Joku otti autolta ritolat. Auto jäi parkkiin eikä siitä ollu kai edes pitään särjetty (tommosen vanhan lukot lähtee kuitenki auki jo kolikollakin).Eski kirjoitti:Huono puoli noissa piilokytkimissä vain on, että kun varas ei saakaan autoa käyntiin, auto hajoitetaan, vähintään revitään kojelauta irti ja viilletään penkit riekaleiksi jne. Hälyllä varustettu auto jätetään yleensä rauhaan. Esim. Avitalin 2300 maksaa 149e -> http://www.halytin.com
Eski
Tuo pikkupatentti toimi ainakin tuolla kertaa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Kaks rattilukkoa. Semmoinen seiväs ja poikittainen. Toimi monta vuotta alueella, jossa autoja hävisi tämän tästä.
Seiväslukon vuoksi rattia ei voi nostaa niin paljoa, että sen sais nostettua pois.
Kovina pakkasina autossa oli nukuttu ja virtalukosta löytyi avaimen jämät, mutta ei se siitä liikkeelle lähtenyt.
Seiväslukon vuoksi rattia ei voi nostaa niin paljoa, että sen sais nostettua pois.
Kovina pakkasina autossa oli nukuttu ja virtalukosta löytyi avaimen jämät, mutta ei se siitä liikkeelle lähtenyt.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Ei rattia tartte irrottaa, riittää että sahaa palan pois ratista..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Kovasti sitä on jollain veitsellä yritetty nävertää, vissiin aika tai mielenkiinto loppunu kesken. Ei kai siinä sisällä mitään metallirengasta oo?99 GL kirjoitti:Ei rattia tartte irrottaa, riittää että sahaa palan pois ratista..
Väännettykin on, muttei oo auttanu.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
omassa 99 kytkettiin virtapäälle ,laittamalla takalasinlämmitin päälle . ei ollut mikään piilokatkaisin.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
Eiköhän ne varkaat yleensä pyri valkkaamaan parkkipaikan autoista sen, joka vaikuttaa helpoimmin varastettavalta. Joten kyllä se halpakin rattitikku laskee varastetuksi joutumisen todennäköisyyttä. Omassani hälytin + tikku (+pitemmissä seisonnoissa vielä ylimääräinen itseaiheutettu käynnistymiseneste moottorissa) ja rauhassa on saanut olla. Ilmeisesti rautasahan kihnuttamien torvien soidessa ei kiinnosta, jos lähistöltä löytyy myös plug and play - autoja.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Kuinka Ysisotku pysyisi pihassa?
No niin, Manaatti sai kahden rattilukon(toinen rattiin ja toinen polkimeen) lisäksi nyt sitten uuden kytkinpaketin ja jarrupalatkin siinä samalla... ja toistaiseksi on saanut rauhassa olla. Nyt kysymys koskeekin sitten lämpöjä mitkä tuppaa nousemaan varsinkin tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa. Autoon vaihdettiin äskettäin lämpötila-anturi, mutta se ei vielä korjannut ongelmaa kokonaisuudessaan. Eli mitähän keksisi avuksi? Nesteet näyttäs olevan ihan ok. Ongelmaan mahdollisesti liittyen myös ilmeisesti jäähdyttimen tienoilta kyllä tippuu hissukseen nestettä tyyliin tippa vartissa. Onko tässä asiaan perehtyneille tuttuja juttuja ja mahtavatko viat hoitua helpollakin kuosiin?
Saabittomuus ei saabismia hävitä.