900 T8 ei starttaa
900 T8 ei starttaa
Olisikohan kenelläkään vinkkiä siihen, että mistä lähteä kartoittamaan syytä starttiprobleemaan...
Oireita:
- akussa on virtaa, mutta auto ei starttaa
- käännettäessä avainta käynnistysasentoon, ei tapahdu mitään, mutta joskus
kuuluu jostain outoa räksätystä
- virtalukon ympärillä välkähtelee oikosulkumaisia "kipinöitä"
Kokeilin apukäynnistyskaapeleilla plussan suoraan startille ja miinuksen runkoon, mutta se ei auttanut asiaa eteenpäin.
Epäilykset kohdistuvat virtalukon pohjaan tai starttimoottoriin, lieneekö oikea arvaus?
Foorumilta löytyi yksi vastaava tapaus 99-mallisesta ja siinä topicissa maadoitusta epäiltiin syyksi.
Oireita:
- akussa on virtaa, mutta auto ei starttaa
- käännettäessä avainta käynnistysasentoon, ei tapahdu mitään, mutta joskus
kuuluu jostain outoa räksätystä
- virtalukon ympärillä välkähtelee oikosulkumaisia "kipinöitä"
Kokeilin apukäynnistyskaapeleilla plussan suoraan startille ja miinuksen runkoon, mutta se ei auttanut asiaa eteenpäin.
Epäilykset kohdistuvat virtalukon pohjaan tai starttimoottoriin, lieneekö oikea arvaus?
Foorumilta löytyi yksi vastaava tapaus 99-mallisesta ja siinä topicissa maadoitusta epäiltiin syyksi.
Re: 900 T8 ei starttaa
Iskikö vika päälle vähitellen, vai kertalaakista?
Toimiiko virtalukko - kääntyykö avain jäykästi?
Palauttaako starttiasennosta?
Yksi mahdollisuus olis se, että virta-avain on käynnistyksessä
jäänyt starttiasentoon ja startti on pyörinyt ajossa koneen mukana.
-> Startti sökö ja pitää meteliä (jos yleensä pyörii).
Toimiiko virtalukko - kääntyykö avain jäykästi?
Palauttaako starttiasennosta?
Yksi mahdollisuus olis se, että virta-avain on käynnistyksessä
jäänyt starttiasentoon ja startti on pyörinyt ajossa koneen mukana.
-> Startti sökö ja pitää meteliä (jos yleensä pyörii).
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Re: 900 T8 ei starttaa
jos ei startti suorallakaan sähköllä pyöri niin vian pitää olla joko startissa tai akussa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 900 T8 ei starttaa
Kyllä se ihan ilmoittamatta yhtäkkiä äkillisesti ilmeni tämä vika.
Avain liikkuu virtalukossa ihan normaalisti ja aiemminkaan en ole havainnut virtalukossa mitään outoa. Ottaen huomioon, että auto on vuosimallia 1986, niin voisi tietysti olla mahdollista, että virtalukko on kulunut 23 vuoden käytön myötä... samoin starttimoottori...
Pitänee vielä tsekata tuo sähköpuoli ja katsoa, että missä siellä on eloa ja virtaa.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä
Avain liikkuu virtalukossa ihan normaalisti ja aiemminkaan en ole havainnut virtalukossa mitään outoa. Ottaen huomioon, että auto on vuosimallia 1986, niin voisi tietysti olla mahdollista, että virtalukko on kulunut 23 vuoden käytön myötä... samoin starttimoottori...
Pitänee vielä tsekata tuo sähköpuoli ja katsoa, että missä siellä on eloa ja virtaa.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä

Re: 900 T8 ei starttaa
Jos virtalukon luona kipinöi, kannattaisi varmaan purkaa keskikomsolimuoveja sen verran että näkee virtalukon pohjalle tulevat johdot siinä virtalukon etupuolella. Jos on johdot olleet jotenkin puristuksissa ja eristeet rikki, voi huonolla tuurilla kärähtää koko auto. Kipinöintiä ei kuulu näkyä siellä keskikonsolissa olipa kuinka vanha auto tahansa. Eikä -86 ole edes kovi vanha.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 T8 ei starttaa
Virtalukon pohja on varmaankin kärsimässä. Se mistä moinen voisi johtua? Itellä 99:ssä meni startin herätejohto maihin moottorin nostokorvakon luona. Yllättäen pari virtalukonpohjaa piti kärventää ennenkuin tajusin ettei vika olekaan virtalukonpohjan heikkoutta, vaan sitä ettei se kestä oikosulkemista suoraan koriin! Syylliseksi paljastuneen johdon kuoret olivat ilmeisesti moottorin lämmön ja öljyisyyden takia menettäneet ominaisuutensa. Eriste kuoriutui kynnellä rapsuttelemalla pois kuparien päältä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 T8 ei starttaa
Juu, jotain tuontapaista siellä varmaan on meneillään. Virtalukkoa (eikä varsinkaan starttia) ei viitsisi vaihdella turhan takia ennen kuin on kaikki mahdolliset häröt käyty läpi.
Virranjakajan kyljestä lähtevä johtonippu oli näköjään osittain kuoriutunut muovistaan, kun tarkemmin asiaa tutkin.
Aiheeseen liittyen ja liittymättä -73 ysikuutonen poltti latauksen merkkivaloa jatkuvasti ja ohjekirja opasti etsimään syytä laturista tai jännitteentasaajasta (tms.), jotka sitten molemmat menin vaihtamaan... mutta latauksen valo paloi edelleen. No, sulakerasia auki ja sieltä oli pari sulaketta kärtsähtänyt ja niiden vaihdon myötä latausvalo katosi mittarista
900-sarjan moottoritila tässä tietysti tulee tutuksi, jos jotain positiivista haluaa asiasta etsiä ja löytää
Virranjakajan kyljestä lähtevä johtonippu oli näköjään osittain kuoriutunut muovistaan, kun tarkemmin asiaa tutkin.
Aiheeseen liittyen ja liittymättä -73 ysikuutonen poltti latauksen merkkivaloa jatkuvasti ja ohjekirja opasti etsimään syytä laturista tai jännitteentasaajasta (tms.), jotka sitten molemmat menin vaihtamaan... mutta latauksen valo paloi edelleen. No, sulakerasia auki ja sieltä oli pari sulaketta kärtsähtänyt ja niiden vaihdon myötä latausvalo katosi mittarista

900-sarjan moottoritila tässä tietysti tulee tutuksi, jos jotain positiivista haluaa asiasta etsiä ja löytää

Re: 900 T8 ei starttaa
Mertmi kirjoitti:Virtalukon pohja on varmaankin kärsimässä. Se mistä moinen voisi johtua? Itellä 99:ssä meni startin herätejohto maihin moottorin nostokorvakon luona. Yllättäen pari virtalukonpohjaa piti kärventää ennenkuin tajusin ettei vika olekaan virtalukonpohjan heikkoutta, vaan sitä ettei se kestä oikosulkemista suoraan koriin! Syylliseksi paljastuneen johdon kuoret olivat ilmeisesti moottorin lämmön ja öljyisyyden takia menettäneet ominaisuutensa. Eriste kuoriutui kynnellä rapsuttelemalla pois kuparien päältä...
itsellä oli -82 T8 satkussa vähän samaa ongelmaa mutta johto hinkkasi itsensä suoraan startin virtanapaan ja löi sitten startin keskellä helsinkiä baari reissulla päälle ja ei sitten minkään valtakunnan työkaluja ollut mukana millä olisi saanut akunkengän tai jonkun irti, ei sitten muuta kuin saabin toinen puoli katukivetyksen päälle ja alle mönkimään, vieläkin palo arpi kämmenselässä

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 900 T8 ei starttaa
Nonni, intensiivinen paukuttelu vasaralla (startin kylkeen) auttoi ja nyt on auto taas ajossa.
Tulipahan kuitenkin tässä samalla katsottua kaikki johdot läpi ja puhdistettua maadoituspaikat ja maajohto
Tulipahan kuitenkin tässä samalla katsottua kaikki johdot läpi ja puhdistettua maadoituspaikat ja maajohto
