Nyt on

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Nyt on

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Onkos muillakin tälläistä. Nimittäin ostin eilen 31.10.1988 (mallivuosi 1989) käyttöönotetun pystykeulan 4-ovisen sedanin kaasarikoneella, jossa ei muuta luxusta kuin ohjaustehostin. Väri kaunis vaalean metallivihreä. Meinaan ihan moneen tämänikäiseen pystykeula 4d:n en ole törmännyt, viistokeulia ne kaasarit on tupannu olemaan tai jos vanhalla keulalla niin sitten 2d 8O

Vai kuvittelenko vaan ? Harvinaisuus sikäli, että 171 tkm vasta mittarissa, lähes ruostevapaa oven alareunoja myöten ja huollettu tähän päivään asti säännöllisesti, kolme huoltokirjaa täynnä merkintöjä ! Ja siltä tuntuu myös ajossa. Heh, olen tyytyväinen. Minkähänlaisen Corollan olisin saanut tämän hinnalla = alle 2000 euroa. Ja vielä merkkiliikkeestä.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Aika nuukasti ajettu Saab. Luulisin että siinä on varma käyttöauto pitkäksi aikaa
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Siihen tulokseen minäkin tulin. Eilen pyllistelin sen kimpussa pari tuntia, katsoin paikat läpi silleen tarkasti. Kaikki paikat, jossa on joku sarana tms. liikkuva osa tai sitten nämä Saabien herkät paikat, notkuivat joko vaseliinia, kotelonsuoja-ainetta tai suojavahaa. Finikor-käsittely tuolle olikin tehty pari vuotta sitten. Ruoste loisti poissaolollaan :D Ovien alareunat sen alimmaisen tiivistehuulen alta, täysin ruostevapaat. Se kai kertoo jo jotain. Öljyt+suodatin täytyy vaihtaa, falskaava venttiilikopantiiviste niinikään, sekä katsoa sytkä ja kaasuttimen säädöt, kun ei kestä aivan täyttä kaasua. No, tuttua huttua parista aikaisemmasta. Taidan mennä suosiolla Motonettiin ja ostaa sen 100 euron paketin kaasuttimen sisuksiin niin pelittää taas 100%. Todella ryhdikäs ajettava, alustassakin näytti komeilevan kokonaan uusi pakoputkisto, uudehkot iskarit jne. Konehuoneessa oli uusittu kaikki alipaineletkut, bensaletkut tai oikeastaan jokainen letkuntapainen.

Huoltohistoria autolle näytti tältä (=öljynvaihdot ja lisätyöt)

31.10.1988 - Käyttöönotto
14.12.1988 - 1 548 km
29.05.1989 - 10 121 km
22.09.1989 - 19 949 km
18.05.1990 - 28 637 km
01.08.1991 - 41 533 km
04.05.1992 - 49 430 km
19.04.1993 - 60 434 km
19.10.1993 - 65 216 km
27.11.1994 - 79 414 km
14.10.1995 - 89 515 km
05.12.1996 - 100 915 km
23.06.1997 - 111 799 km
19.11.1997 - 115 235 km
17.01.1999 - 122 900 km
20.11.1999 - 129 520 km
04.07.2000 - 135 400 km
23.11.2000 - 139 402 km
25.11.2001 - 148 400 km
14.11.2002 - 156 982 km
14.11.2003 - 164 765 km


Nyt on mittarissa 171 478 km ja enköhän minä jatka huoltokirjojen täyttämistä samalla tavalla, tosin öljynvaihto kaksi kertaa vuodessa. Eiköhän tämä peli palvele perheen kakkosautona huomattavan pitkään.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Otsikon Saab 900C, susi jo syntyessään? keskustelusta lainattua, sen mukaan 89 vuonna pystykeulaa löytyi mm. 4-ovisena (5-portaisella lootalla).
Isolohko kirjoitti:tässä vähän senaikaisiin esitteisiin perustuvaa
tietoa.

Mallivuosi 1988
900c esiteltiin mallivuodeksi -88, 3- ja 5-ovisena Combi Coupé -mallina.
Moottorina 100hv kaasutinmalli. 5-vaihteisena (tuolloin pystykeula 2-ov
oli 4-vaihteinen). Lisävarusteina sai kattoluukun, keskuslukituksen ja metallivärin.


Mallivuosi 1989
Edelleen 3- ja 5-ovisena.
Lisävarustelistalla:ohjaustehostin, keskuslukitus,
sähkötoimiset peilit, -ikkunat, kattoluukku ja metalliväri.

Lisäksi esiteltiin 2-ovinen 900c SPECIAL.
Varustuksenaan mm. kiiltävä (!) etusäleikkö, mattamustat ikkunankehykset ja ovenkahvat, avattavat takasivuikkunat, sävylasit, kokopeittävät teräksiset pölykapselit jne.
Esitteessä on myös teksti: ”900c SPECIAL on SAAB-tehtaan
20-vuotisjuhlamalli, jota tehdään rajoitettu määrä vain suomalaisia Saabisteja varten”.


Sitten mulla on vielä yksi esite, jossa esitellään 4-ovinen 900c. Tämä oli SAABIN juhlavuoden (Scan Auto 40 v) malli.
Tässä suoraa tekstiä esitteestä: "Oy Scan Auto täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Sen kunniaksi annamme kaikille suomalaisille autoileville perheille (ja muillekin autontarvitsijoille) poikkeuksellisen edullisen mahdollisuuden hankkia uusi Saab.
Tuhannelle ensimmäiselle autonostajalle tarjoamme uuden Saab 900c Sedan mallin, 2-litraisen 4-ovisen perheauton, nyt 16.300 markkaa ohjevähittäishintaa edullisemmin".

Tämän juhlamallin erikoisvarusteina oli ohjaustehostin ja keskuslukitus.

-89-malliseen pystykeulaan (2-tai 4-ov) tuli 5-portainen vaihteisto.


Mallivuosi 1990
Esitteen mukaan 900c-mallia sai vain 4-ovisena.
Viimeinen mallivuosi.


Mallivuosi 1991
Kaasutinmalit jäivät pois.



SAAB 9000CDEA 2.3T -95
#341
Onnea hankinnallesi!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

^Juu, viisi pykälää löytyy loodasta. Mun edellinen kaasari-pystykeula oli myös -89, mutta 2d ja siinä oli 4-lovinen loota ? Ota noista selvää. Ilmeisesti tälläinen 4d pystis on kuitenkin vm-89 aika outo ilmestys, suurin osa ostajista on päätynyt kaasarin suhteen nimenomaan tuohon viistokeulaan ja C-malliin. Sinänsä toki ihan ymmärrettävää. Onpahan nyt ainakin kunnon turvapuskurit ja hyvät lyhdyt, vielä kun on Hellan lisäpitkät bonuksena.

Kiitos.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Classic 900 kirjoitti:^Juu, viisi pykälää löytyy loodasta. Mun edellinen kaasari-pystykeula oli myös -89, mutta 2d ja siinä oli 4-lovinen loota ? Ota noista selvää. Ilmeisesti tälläinen 4d pystis on kuitenkin vm-89 aika outo ilmestys, suurin osa ostajista on päätynyt kaasarin suhteen nimenomaan tuohon viistokeulaan ja C-malliin. Sinänsä toki ihan ymmärrettävää. Onpahan nyt ainakin kunnon turvapuskurit ja hyvät lyhdyt, vielä kun on Hellan lisäpitkät bonuksena.

Kiitos.
Hieno ostos, onneksi olkoon!
Skannasin sen kunniaksi tänne pari sivua mallivuoden -89 900c -mallista
ja "pystiksestä".

http://www.kotinet.com/ad/89/
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin